Citat:
Nu när jag läste förhören med Kristoffer igen slår det mig att det är ganska uppenbart att han även ljuger om hur länge han vart med Ida. Hon överfölls 19:36.
*19:36 + 25 minuter ~ 20:00, då ska han ju precis ha dumpat kroppen enligt honom själv.
Senare i förhöret missförstår han frågan, han tror att dom frågar när han lämnar brottsplatsen:
Han lär alltså ha vart på platsen i närmare 40 minuter.
*19:36 + 25 minuter ~ 20:00, då ska han ju precis ha dumpat kroppen enligt honom själv.
Senare i förhöret missförstår han frågan, han tror att dom frågar när han lämnar brottsplatsen:
Han lär alltså ha vart på platsen i närmare 40 minuter.
Jag kan också tänka mig att han ljuger. En annan poster ovan reflekterar över att han verkar kall och inte så smart. GWPersson tycker det är "olyckligt" med de lyckta dörrarna. (GW har skrivit om insyn för värdet av kunskapen).
Nåväl, en rättegånhg har inte ens långväga som mål att genomföras i något slags "utbildningssyfte". Vare sig för kriminologer, journalister eller en vidare allmänhet inkluderande förskollärare och grundskollärare. (Inget yrken som man behöver vara ett geni för att verka inom).
Kristoffer ljuger säkert i vissa delar medan han antaglingen tränger bort vissa delar. Jag kan tänka mig att lögner serveras av ett slags likgiltighet, han lider av någon slags funktionsstörning oklart vad och han verkade ännu vara under utredning. Därtill kommer mobbningen han utsatts för. Nu är det väl inte klart hur pass grov mobbning som förekommit, om det varit av verbal eller fysisk karaktär eller bådadera. Eller under hur lång tid det pågått. Men självfallet påverkar det personligheten.
Inom bl.a. Främlingslegionen hade man tidigare ett slags fostransmetod med såväl fysisk som verbala metoder inom vad som väl kan beskrivas som en syftad avhumanisering. Misshandelsscenen i Eastern promises med Viggo Mortensen som Nikolaj som får stryk under närmast körsången "Your mother is a whore" är en rätt bra illustration. Nu förtiden är väl de fysiska inslagen väl väck från praxisen. Men som sagt, syftet finns där för att härda rekryterna och göra dem mindre blödiga. Det kan funka tvärtom med, på det behandlingshemmet jag var användes de verbala inslagen i varierande grad med inslag av kamratfostran men då är syftet att förmänskliga narkomaner av vilka en del hade mycket lång tid de levt som förhärdade kriminella såväl utanför som innanför fängelset. Det funkar ofta.
Kristoffers uppvisade kyla och lögner kan vara ett resultat av det han utsatts för innan. Dels mobbingen, som kanske inriktades en del på hans fysiska "efterblivenhet". Och sedan då bekräftelsen genom utredningar hos skolpsykolog som verkat ägna sig åt att fråga om huruvida hans mamma skött hans eksem och yada yada. Gjorde man någon åtgärd med mobbarna? Man verkar ha haft uppfattningen på skolan då att hans mamma är "otillräcklig" och efter vad som yttras här på tråden av en del. Men det vore intressant också att veta vad man gjorde åt mobbningen. Vi har ju trots allt skolplikt också och den bör väl försvaras men kanske inte till varje pris som helst.
Men det kanske är därför han ljuger och är likgiltig, hans störning och det han utsatts för i kombination. I förhören så tar han på attityden om att "Då jag är ett freak, so what?!?!" Han ger ett svar på en fråga och när frågan ställs om är han likgiltig för om han svarar rätt nästa gång så han svara något annat till han tror förundersökningsledare/åklagare blir nöjd.
Jag tror det är ett bra beslut med lyckta dörrar, det kan ge en förutsättning för ett uppriktigare underlag i resultaten av förhören och därav en riktigare påföljd om inte rättegången är fullproppad av journalister och en sensationslysten allmänhet. Den ev. kunskapen som kan följa går ju inte förlorad. Den är ju tillgänglig för akademierna även fortsättningsvis.