Citat:
Ursprungligen postat av
chirho
Det man tänker och tror är vad man får serverat, säger du. Jag har blivit förbannad för att jag haft en väldigt negativ erfarenhet med en kvinna. Innan var jag naiv, öppen och kunde luras exakt var kvinnan ville, hon utnyttjade det för egoistisk vinning utan att jag hade gjort henne nåt illa. Vad säger du om det då?
Om det är så enkelt att bara ändra mentaliteten, varför kan inte fler göra det? Du vet väl om att erfarenheter formar en och oavsett om du vill förändras så kan du inte rå för att du har vissa inneboende känslor. Du är medveten om dem men kan inte riktigt förhålla dig till dem på ett sunt sätt.
Du får ändra mig hur du vill. Vad säger du till mig då?
Försök inte med nåt larv som att det inte går eller något annat idiotiskt, för du kommer bli grillad av mig.
Jag säger att det finns alltid skithögar. I båda lägren, bland kvinnor och bland män.
Det tycks som om du förändras till det sämre efter en negativ upplevelse med en person som du har blivit sårad av. Då förlorar du sannolikt också chansen att vara den du egentligen är och få det du kanske vill ha innerst inne. Ingen människa är värd att förändras till det sämre för. Och man blir faktiskt sämre för både sig själv och andra om man går omkring och känner sig bitter, sviken osv.
Det är väl just det också, att du haft en dålig erfarenhet med en (1) kvinna. Och verkar reagera som om det vore en trend, som om det gäller 27 kvinnor som uppträtt på samma sätt. Och inte ens då är det sunt att tro att alla är lika, utan man får försöka tänka ”har jag haft otur, behöver jag ändra på något i hur jag väljer”. Å andra sidan blir man sviken då och då i livet, det hör till, för alla.
Ni killar verkar btw vara helt kassa på att välja kvinnor. Det kanske inte är den som är snyggast, hörs mest och klär sig over the top som ni ska ha, utan den fina och oupptäckta tjejen som inte gör så mycket väsen av sig … (säger inte att det gäller just dig)
Klart det är j-kligt svårt att ändra tankesätt. Man jo, man har ett val att tänka på ett sätt som är bra för en själv. Att inte fler gör det är troligen för att det inte är den enklaste vägen att gå. Det är lättare att grotta ner sig i sin besvikelse, det är nästan lite skönt ibland. Jag har själv varit där och det är tryggt och gosigt och man slipper risken att bli sårad igen. Man placerar alla onda personer (kvinnor, män, whatever) i ett fack så att man aldrig ska få för sig att ta chansen med denna typ av människor igen.
Då kan man välja att stanna kvar i det trygga och tänka tankar som "kvinnor är svikare", "ingen kvinna vill ha mig", ”nästa kvinna kommer att överge mig efter ett tag", "kvinnor vill ha rika män, snygga män ..." eller vad man nu tänker.
Säg att en tjej blir sviken av en kille. Hennes reaktion blir att hon tycker alla killar är svikare, lögnare och skitstövlar. Att killar är ett speciellt släkte utan känslor och bara ute efter en sak. När hon möter dig tycker hon att du är en skithög. Utan att du har gjort något. Hon och du skulle ha passat ihop som hand i handske men hon har redan bestämt sig och förstör för sig själv (och andra i längden, som ju går miste om hennes sällskap).
Man kan istället välja att tänka typ ”vad trevlig hon i kassan verkade, en tjej för mig”, ”vad fin hon på bussen såg ut, en sån typ av tjej kanske jag skulle ha” och du behöver inte agera på det, bara tänka. Om du ser de fina tjejerna omkring dig så är det också dem du kommer att attrahera. Om du istället reagerar på och tänker negativt om någon surpuppa/lycksökare t ex i vardagen eller på krogen, så kommer inte de fina tjejerna dras till dig.
Sakta men säkert förändras man då till något bättre.
Det är så det funkar, take it or leave it