2015-12-15, 11:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Så många frågor, och så få svar från depla som inte vill läsa själv.

Skadan på NB kan var någon av de 9 (!) som rättsläkaren hittade på armar och händer vid kroppsbesiktning 13/6. t.ex. (FUP s.1722):

Att NB varit ovan marknivå kan tyckas givet eftersom han är och var vid liv, men jag antar att du vill hävda att han inte ordnat med en snara över röret som befinner sig just ett stycke ovan marknivå.

Vilket nonsens.

Du menar att domstol ska sitta och spekulera över vilken av NBs 9 gamla uppräknade "skador" som kan ha droppat 2 droppar blod totalt? För mer blod från NB har ju inte kunnat uppvisas någonstans.

Din teori är att NB balanserar på vad för att nå upp ovanför rör?

Han behöver klättra för att placera snara? Han kastar inte över ena änden som de gör i varje lynchscen?

Du tror alla som blivit lynchade har först inväntat att lynchare klättrar upp i träd och fäster snaran?

Ni har verkligen inga problem med att vara långsökta.

Nää du får komma med bättre förklaring än det.

Varför återfinns blod från NB på rör 2 m upp?
2015-12-15, 11:59
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av depla
Vilket nonsens.

Du menar att domstol ska sitta och spekulera över vilken av NBs 9 gamla uppräknade "skador" som kan ha droppat 2 droppar blod totalt? För mer blod från NB har ju inte kunnat uppvisas någonstans.

Din teori är att NB balanserar på vad för att nå upp ovanför rör?

Han behöver klättra för att placera snara? Han kastar inte över ena änden som de gör i varje lynchscen?

Du tror alla som blivit lynchade har först inväntat att lynchare klättrar upp i träd och fäster snaran?

Ni har verkligen inga problem med att vara långsökta.

Nää du får komma med bättre förklaring än det.

Varför återfinns blod från NB på rör 2 m upp?
Ingen kräver att HR skall spekulera utom... du. Varför du sätter "skador" inom citat-tecken begriper nog ingen utom du själv, för det är ju precis vad rättsläkaren säger att de är. NB hade ett stort antal mindre skador, och såvitt jag vet har han inte förenekat att han kan ha lämnat blodspår, tvärtom. Han hävdar att han gör det ofta eftersom han inte använder handskar i jobbet. Men de vet inte du, för du kan inget om fallet och vill inte lära dig heller.

Jag vet inte om du har andra handikapp än bristande förstånd, men för oss utan funktionnedsättning och över medel-längd är det inget problem alls att föra arm eller hand över ett rör 2 m över marken. En tidigare skribent har föreslagit att en hink i rummet använts som pall. Det framgår av foton och undersökningarna på platsen att snöret lindats 2-3 varv kring PEM-slangen ("röret"). Ingen lynch-scen alltså.
2015-12-15, 12:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ingen kräver att HR skall spekulera utom... du. Varför du sätter "skador" inom citat-tecken begriper nog ingen utom du själv, för det är ju precis vad rättsläkaren säger att de är. NB hade ett stort antal mindre skador, och såvitt jag vet har han inte förenekat att han kan ha lämnat blodspår, tvärtom. Han hävdar att han gör det ofta eftersom han inte använder handskar i jobbet. Men de vet inte du, för du kan inget om fallet och vill inte lära dig heller.

Jag vet inte om du har andra handikapp än bristande förstånd, men för oss utan funktionnedsättning och över medel-längd är det inget problem alls att föra arm eller hand över ett rör 2 m över marken. En tidigare skribent har föreslagit att en hink i rummet använts som pall. Det framgår av foton och undersökningarna på platsen att snöret lindats 2-3 varv kring PEM-slangen ("röret"). Ingen lynch-scen alltså.

Nää er teori låter onekligen som hastigt påkommen och välplanerad till tusen.

Alla gånger att en sann sexaulstrypsadist, som därtill är en van hantverkare under tidspress, skulle valt detta omständiga moment med ett blått balsnöre och jacka på för offer med 3 m tejp som extra krydda...

Voijne...
2015-12-15, 12:46
Medlem
Citat:
Jag gör väl som domstol... bedömer utan FUP...så står vi ju lika förrutsättningslösa båda...

Lika? Så hur lång juristutbildning har du?

EDIT. http://www.gotahovratt.se/Om-Sveriges-Domstolar/Notarienamnden/Ledamoter/
Senast redigerad av Remark 2015-12-15 kl. 12:56.
2015-12-15, 12:59
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Jag gör väl som domstol... bedömer utan FUP...så står vi ju lika förrutsättningslösa båda...
Du verkar ha missat detaljen att HR kommer att tillbringa 6-7 timmar per dag i 5-6 dagar med vittnesmål och framställningar från de båda sidorna. Där kommer bilder, kartor och andra uppgifter att visas. Det innebär en 30-40 timmar i ämnet medan du avstår från all den information som faktiskt finns att tillgå i fallet. Frågan är väl om du någonsin ägnat 30-40 timmar åt att studera någonting öht, din egen navel undantagen.
2015-12-15, 13:16
Medlem
allegragellers avatar
Tycker nedanstående är skandal. På vilket sätt har NB och hans anhöriga behandlats annorlunda av svensk polis? Eller rättare sagt, OM de har behandlats illa så är väl det ett EGET case och har
ingenting med mordet på Lisa att göra.

Det är ju inte så att det har framtvingats ett falskt erkännande direkt.

"Vittnet är en före detta kriminalkommissarie som ska höras angående hur Nerijus Bilevicius och hans hustru behandlats i polisförhör under utredningens gång. Enligt Inger Rönnbäcks överklagan har de båda "utsatts för en påtaglig psykisk påverkan av ej lämplig art"

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2928716-nerijus-bilevicius-kraver-nytt-vittne
Senast redigerad av allegrageller 2015-12-15 kl. 13:21.
2015-12-15, 13:30
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Nää er teori låter onekligen som hastigt påkommen och välplanerad till tusen.

Alla gånger att en sann sexaulstrypsadist, som därtill är en van hantverkare under tidspress, skulle valt detta omständiga moment med ett blått balsnöre och jacka på för offer med 3 m tejp som extra krydda...

Voijne...

OK, men berätta då för oss vad det var som hände, det ska bli intressant att läsa en alternativ trovärdig redogörelse för vad som hände med Lisa.
2015-12-15, 13:32
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Gud vad besviken jag är på ditt verk. Jag sällar mig till de andra: ta bort skiten och behåll bara det rena faktaunderlaget. Trodde faktiskt att du ville skapa en seriös och OBJEKTIV sida för Lisa Holmfallet. En sammanställning, utan egna teorier. RIP Lisa.
Ok, jag har tagit bort texten som kan hänföras till rena spekulationer. Röd text som jag har lämnat kvar anser jag är fakta, d v s omständigheter som kan gynna försvaret men inte har beaktats i FUP.

Slaktrummet är en trovärdiga mordplats än förrummet om man bortser från åklagarens hypotes (som inte är fakta). En knäskada på Lisa och smutsen på byxorna är också fakta. Att man har bortsett från detta helt i utredningen är också fakta.

För övrigt tycker jag att sammanfattningen om platsen är tydlig och bra som underlättar förståelsen för läsarna som varken har tid eller ork att lusläsa FUP.
2015-12-15, 13:35
Medlem
Läste nyss detta: http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article21942667.ab

"Dödsorsaken var strypning som övergick i hängning. Kroppen hittades fem dagar senare i ett klädskåp i en arbetsbod några kilometer från mordplatsen"

Jag har inte stött på tidigare att strypning skulle ha övergått till hängning i detta fall.
Är det en teori eller står det så i FUP?
2015-12-15, 13:36
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Tycker nedanstående är skandal. På vilket sätt har NB och hans anhöriga behandlats annorlunda av svensk polis? Eller rättare sagt, OM de har behandlats illa så är väl det ett EGET case och har

"Vittnet är en före detta kriminalkommissarie som ska höras angående hur Nerijus Bilevicius och hans hustru behandlats i polisförhör under utredningens gång. Enligt Inger Rönnbäcks överklagan har de båda "utsatts för en påtaglig psykisk påverkan av ej lämplig art"

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2928716-nerijus-bilevicius-kraver-nytt-vittne

Det kan vara NB som kräver att Advokaten ska dra i alla trådar som finns.
Fanskapet är desperat!
2015-12-15, 13:50
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller

Mysteriet i det hela är ju att försvarets ombud (d.v.s. IR själv!?) är närvarande vid förhören med NB, e.g. FUP s.1480. Vad gjorde ombudet vid dessa tillfällen frågar man sig?

Sedan är det ju inte de elaka förhören som är bevisning i målet, utan de DNA-spår som NB strösslat omkring sig i kombination med vittnesuppgifter som placerar honom i bilen strax efter LHs försvinnande.
Senast redigerad av farbror_barbro 2015-12-15 kl. 13:54.
2015-12-15, 14:00
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Ok, jag har tagit bort texten som kan hänföras till rena spekulationer. Röd text som jag har lämnat kvar anser jag är fakta, d v s omständigheter som kan gynna försvaret men inte har beaktats i FUP.

Slaktrummet är en trovärdiga mordplats än förrummet om man bortser från åklagarens hypotes (som inte är fakta). En knäskada på Lisa och smutsen på byxorna är också fakta. Att man har bortsett från detta helt i utredningen är också fakta.

För övrigt tycker jag att sammanfattningen om platsen är tydlig och bra som underlättar förståelsen för läsarna som varken har tid eller ork att lusläsa FUP.
Givetvis kunde NB ha hängt sitt offer från ett av de för ändamålet tänkta rören i slaktrummet, men nu råkar fakta visa att det är på PEM-slangen i för-rummet som det finns spår efter ett snöre. Vid röret hittas också ett hårstrå från LH.

Låt säga att åklagaren skulle gått på din linje och lanserat slaktrummet som mordplats. Hur tycker du då att han skulle skulle bemöta försvarets givna invändning att mordet skedde i för-rummet eftersom LHs hårstrå hittades högt på väggen där?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in