2015-12-14, 22:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Antaget budgivare har direkt påverkan på priset, och det är färre under juletider och semestertider.

Jag det en del småkorkade resonemang kring detta och en grundläggande sak ni har missat är att även antalet objekt är färre.
2015-12-14, 22:07
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Att priserna är lägre kan bero på att det inte är de absoluta kvalitetsobjekten som ligger ute då.

Men någon rea blir det inte. Varför skulle en säljare acceptera ett underpris när hen kan sälja en månad senare för ett mycket högre pris?

Nej, det kan inte bero på att "kvalitetsobjekten" magiskt uteblir på jul/sommar. "Rea" är fel ord att använda, budkrig är mer lämpligt.

Jag ska dra ett exempel så till och med du förstår:
Exempel A: En köpare och en säljare. Ett bud läggs. Köpet genomförs.
Exempel B: 100 köpare och 100 säljare. Eftersom köpare är intresserad av fler än ett objekt och slutdatum är olika så kommer det vara många intressenter och flera bud på varje objekt. Priset går upp.

Åter igen, du har fel.
2015-12-14, 22:09
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag det en del småkorkade resonemang kring detta och en grundläggande sak ni har missat är att även antalet objekt är färre.

Spelar ingen roll. Det är inte precis som att köparna distribuerar ut sig jämnt över objekten. Om det är fler köpare och säljare så blir ändå mer konkurrens då köpare generellt är intresserade av mer än ett objekt. Konkurrens skapar budkrig. Att långsamt höja ribban får folk att höja sin budget.
2015-12-14, 22:10
Medlem
slemhogs avatar
http://www.svd.se/pyspunka-pa-boratter-i-stockholm-och-goteborg/om/bopriserna

"Den mest dramatiska uppgiften i samband med prisstatistiken för bostadsmarknaden i november kommer dock från bostadssajten Hemnet. Där ser man att det inte sedan finanskrisen 2008 har kommit ut så många bostadsrätter på marknaden som nu.

Det har inte kommit ut så många bostadsrätter under någon motsvarande period sedan Hemnet började föra statistik 2008.

– De senaste fyra veckorna har det kommit ut 8 166 bostadsrätter på marknaden vilket är en rekordnotering. Det har inte kommit ut så många bostadsrätter under någon motsvarande period sedan Hemnet började föra statistik 2008, säger Staffan Tell som är pressansvarig på Hemnet."

Nuså! får alla panik och ska sälja pga av psykologi. Högre utbud samtidigt som köparna är mer avvaktande= lägre försäljningspriser= folk får ännu mer panik=fler vill sälja= priserna rasar.
Den statusfixerade, flockdjursstyrda Apmänniskan Homo sapiens bolånetagius (den skuldsatta människan) funkar likadant nu som på 1600-talet.
Ingen primat vill vara den som får äta bananen som börjat få mörka fläckar. Ingen vill komma sist ut genom dörren.
Detta ser riktigt bra ut Let the show begin!

Gordon Gekko: This painting here? I bought it ten years ago for sixty thousand dollars. I could sell it today for six hundred. The illusion has become real, and the more real it becomes, the more desperately they want it.Capitalism at its finest.
Senast redigerad av slemhog 2015-12-14 kl. 22:30.
2015-12-14, 22:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Spelar ingen roll. Det är inte precis som att köparna distribuerar ut sig jämnt över objekten. Om det är fler köpare och säljare så blir ändå mer konkurrens då köpare generellt är intresserade av mer än ett objekt. Konkurrens skapar budkrig. Att långsamt höja ribban får folk att höja sin budget.

Spelar det ingen roll att antalet objekt är färre säger du samtidigt som du säger att det spelar roll att antalet budgivare är färre. Det blir rätt svårt att ta dig på allvar efter det.
2015-12-14, 22:24
Medlem
Ufojesuss avatar
När bolåneräntorna slutar sjunka, slutar bopriserna öka. Ganska enkel matematik.
Var ju någon professor i fastighetsekonomi som uttalade sig & trodde på en pyspunka av bopriserna istället för ett större ras... finns det något annat exempel i historien där man lyckats "pysa" en bostadsbubbla? När tron på ständigt ökade priser försvinner brukar det braka loss ganska ordentligt.
2015-12-14, 22:27
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Spelar det ingen roll att antalet objekt är färre säger du samtidigt som du säger att det spelar roll att antalet budgivare är färre. Det blir rätt svårt att ta dig på allvar efter det.

Jag föreslår att du läser längre än mina tre första ord i inlägget. Du kan gå in på vilken seriös mäklarfirma som helst och säga att du har ett objekt och fråga om lämplig säljtid. Sommaren är absolut sämsta säljtillfället. Så är det bara.

Nog om det. Du och Sune kan leva i era drömvärldar där ni tror semester- och högtider har noll påverkan på bostadspriser.
2015-12-14, 22:34
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
När bolåneräntorna slutar sjunka, slutar bopriserna öka. Ganska enkel matematik.
Var ju någon professor i fastighetsekonomi som uttalade sig & trodde på en pyspunka av bopriserna istället för ett större ras... finns det något annat exempel i historien där man lyckats "pysa" en bostadsbubbla? När tron på ständigt ökade priser försvinner brukar det braka loss ganska ordentligt.
Kan möjligen vara Singapore.

http://www.tradingeconomics.com/singapore/housing-index

Men har definitivt inget exempel på ett slut utan blod när länder agerat som Sverige har. Eller ännu värre; andra länder har inte gjort ett skit åt situationen, Sverige har gått ett steg längre och eldat på brasan med precis alla medel.
2015-12-14, 22:44
Medlem
Citat:
Du har alltså missat mina inlägg?
2015-12-14, 22:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag föreslår att du läser längre än mina tre första ord i inlägget. Du kan gå in på vilken seriös mäklarfirma som helst och säga att du har ett objekt och fråga om lämplig säljtid. Sommaren är absolut sämsta säljtillfället. Så är det bara.

Nog om det. Du och Sune kan leva i era drömvärldar där ni tror semester- och högtider har noll påverkan på bostadspriser.

Det bemöter inget av det jag skrev.
2015-12-14, 22:47
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Du har alltså missat mina inlägg?

Säkert, jag har inte läst alla inlägg som kommit på slutet. Såg bara en del korkade saker som jag valde att kommentera.
2015-12-14, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Att priserna är lägre kan bero på att det inte är de absoluta kvalitetsobjekten som ligger ute då.
Ja, men det är inte bara det. Även när man justerar för skillnader håller de lägre priserna under sommaren. Se tidigare inlägg.

Citat:
Men någon rea blir det inte. Varför skulle en säljare acceptera ett underpris när hen kan sälja en månad senare för ett mycket högre pris?
För att de av olika anledningar behöver genomföra affären snabbt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in