2015-12-14, 17:15
Medlem
Jag hittade ingen lämplig tråd där man fokuserar på att enbart argumentera bibelns läror på ett logiskt, förnuftigt, vetenskapligt sätt, flytta i så fall detta till rätt tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Förklara gärna vad bibelns läror ör, enligt sanna kristna. På lämplig tråd. Jag tror att det inte finns en klar definition av vad "sann kristen" är. Men överbevisa mig gärna, på lämplig tråd som sagt var.

Det finns massor med läror att ta upp, men jag tar upp det mest uppenbart logiska först. Och allra först tar jag upp det som även togs upp i den andra tråden. Det borde vara uppenbart för alla att ordet "helvete" inte har något som helst att göra med bibeln, ordet kommer från fornnordisk hednisk tro, som smugit sig in i bibeln genom mindre nogräknade översättare av bibeln.

Kan vi kiss74 vara överens om detta innan vi går vidare till andra frågor?

Du får gärna först studera och undersöka detta, och sedan ge din syn på om ordet "helvete" har något som helst att göra med bibeln.
Citera
2015-12-14, 17:26
Medlem
Myeins avatar
Vad är det som gör att ordet 'Helvete' inte är en lämplig översättning av grekiskans 'Gehenna'? I Bibel 2000 verkar man översätta Gehenna till Helvetet medan man låter Hades bli Dödsriket.
Citera
2015-12-14, 17:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag hittade ingen lämplig tråd där man fokuserar på att enbart argumentera bibelns läror på ett logiskt, förnuftigt, vetenskapligt sätt, flytta i så fall detta till rätt tråd.

Tråden "Är bibeln sann" finns redan och är lämplig för ändamålet. Inte flera parallel-tråder, tack.
Citera
2015-12-14, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Vad är det som gör att ordet 'Helvete' inte är en lämplig översättning av grekiskans 'Gehenna'? I Bibel 2000 verkar man översätta Gehenna till Helvetet medan man låter Hades bli Dödsriket.

Främst för att ordet "helvete" är taget direkt från en hednisk religion i norden som inte har något att göra med (alltså ingen koppling överhuvudtaget till) den religion som fanns i Mellanöstern för minst 2000 år sedan, alltså judendomen och den lära som Jesus lärde ut.

Det grekiska ordet "gehenna" ersatte man med "helvete" långt senare (Jag vet inte exakt, men jag antar ung. 1500-talet) för att man inte hade ett bättre ord antar jag? Men på grund av det så har betydelsen av det grekiska ordet "gehenna" förvrängts.

När Jesus talade om "gehenna" så syftade han på den soptipp som fanns utanför Jerusalem som hette "Hinnoms dal", där man ibland brände upp lik. När han sade att människor skulle hamna där, så menade han att döda människor skulle brännas upp så som i Hinnoms dal. Alltså att dom skulle förintas i svavel och eld.

Men som sagt så överförde mindre nogräknade, så kallade kristna denna innebörd till fornnordisk mytologi och andra uppfattningar som hade utvecklas med tiden, vilket inte har något att göra med bibelns läror.
Citera
2015-12-14, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Tråden "Är bibeln sann" finns redan och är lämplig för ändamålet. Inte flera parallel-tråder, tack.

Jag håller inte med, "Är bibeln sann" och "Bibelns läror enligt vetenskapliga argument" är två olika ämnen.
Citera
2015-12-14, 18:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Främst för att ordet "helvete" är taget direkt från en hednisk religion i norden som inte har något att göra med (alltså ingen koppling överhuvudtaget till) den religion som fanns i Mellanöstern för minst 2000 år sedan, alltså judendomen och den lära som Jesus lärde ut.

Det grekiska ordet "gehenna" ersatte man med "helvete" långt senare (Jag vet inte exakt, men jag antar ung. 1500-talet) för att man inte hade ett bättre ord antar jag? Men på grund av det så har betydelsen av det grekiska ordet "gehenna" förvrängts.

När Jesus talade om "gehenna" så syftade han på den soptipp som fanns utanför Jerusalem som hette "Hinnoms dal", där man ibland brände upp lik. När han sade att människor skulle hamna där, så menade han att döda människor skulle brännas upp så som i Hinnoms dal. Alltså att dom skulle förintas i svavel och eld.

Men som sagt så överförde mindre nogräknade, så kallade kristna denna innebörd till fornnordisk mytologi och andra uppfattningar som hade utvecklas med tiden, vilket inte har något att göra med bibelns läror.

Och du börjar med att bygga din bibel-exegesis och ditt bibel-validerande (i akademisk, metafysisk betydelse) på relativt irrelevant etymologi? Har du inget bättre att komme med?
Citera
2015-12-14, 18:03
Medlem
Citat:
Och du börjar med att bygga din bibel-exegesis på relativt irrelevant etymologi? Har du inget bättre att komme med?

Menar du alltså att ordet "helvete" ska finnas i översättningar av bibeln? Hur kommer du fram till det?
Citera
2015-12-14, 18:06
Medlem
Citat:
Och du börjar med att bygga din bibel-exegesis och ditt bibel-validerande (i akademisk, metafysisk betydelse) på relativt irrelevant etymologi? Har du inget bättre att komme med?

Genom att du svarar i denna tråd så antar jag att du godkänner denna tråd som legitim?
Citera
2015-12-14, 18:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Och du börjar med att bygga din bibel-exegesis på relativt irrelevant etymologi? Har du inget bättre att komme med?

Citat:
Menar du alltså att ordet "helvete" ska finnas i översättningar av bibeln? Hur kommer du fram till det?

Nu var det inte det jag skrev. Försök relatera till det du citererar av mig.
Citera
2015-12-14, 18:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Genom att du svarar i denna tråd så antar jag att du godkänner denna tråd som legitim?

"Legitimitet" i FB-regelverksbetydelse är inte mitt bord. Däremot anser jag att parallel-tråder är ett elände, trots att jag iblant svarar på dom.
Citera
2015-12-14, 18:13
Medlem
Myeins avatar
Citat:

Visst kan det innebära problem med att använda ett begrepp från en annan kultur och era men samtidigt finns det en innebördsmässig likhet i form av ett dödsrike dit den straffade hänvisas vilket kan göra det lämpligt som översättning. Risken finns att man annars hamnar i en position där mängder av uttryck inte blir översättningsbara utan man får använda källspråket beteckning vilket försvårar läsandet.

Och är inte det fornnordiska begreppet 'Hel' istället för 'Helvete'?
Första svenska Bibelöversättningen var Gustavs Vasas Bibel från 1500-talet så började man översätta Gehenna med Helvete då så har alltså skett redan från första början.
Citera
2015-12-14, 18:22
Medlem
Myeins avatar
Luk 12:5
Bibel 2000 - Frukta honom som kan döda och sedan har makt att kasta ner i helvetet.
Gustav Vasas Bibel - Rädhens honom, som sedhan han dödhat haffuer, haffuer han ock macht at bortkasta til heluete.

Helvetet har använts sedan den första svenska Bibelöversättningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in