Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-12-07, 03:47
  #1
Medlem
Hej , sitter och tänker att med tanke på att den franska legionen är kända för att vars hårda och ger bra resultat , varför har ingen skickat in dom mot isis för när inga länder vill ha boots on the ground så borde legionen vara rätt villiga att gå in och utmana dom.

Jo jag vet att legiinen har ca 7000 aktiva soldater och isis ca 30 000 men ändå med tanke på deras träning så borde dom väl ge dom en match eller?

Det jag undrar är om legionen har makten nog att ta sig an isis när inga länder i väst vill ha soldater på marken / mvh
Citera
2015-12-07, 05:57
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Hej , sitter och tänker att med tanke på att den franska legionen är kända för att vars hårda och ger bra resultat , varför har ingen skickat in dom mot isis för när inga länder vill ha boots on the ground så borde legionen vara rätt villiga att gå in och utmana dom.

Du menar alltså Främlingslegionen, FL, ja det är Frankrikes specialförband, man tror att det finns ytterligare 25 % extra reservsoldater i den alltså som troligen kan inkallas med kort varsel. Så sent som förra hösten när jag kollade deras webbsida, var antagningen öppen även för icke-fransmän, om det nu är ngn svensk här är sugen på att försöka ? Men att kunna franska är sågott som absolut nödvändigt. De behöver alla slags kompetenser hos sig, bla läste jag att de behövde bla kockar och sjukvårdskunniga. Grundutbildning fick man där.

Det går ju rätt mycket rykten om att bla Brittiska SAS, US Marines, elr Navy Seals, och Främlingslegionen (Engelska: French Foreign Legion Franska: Légion Étrangère), och ryska specialstyrkor, kallas ofta för Spetsnaz redan befinner sig i IS territorier, sedan ett antal månader tillbaka.

Tex Légion Étrangère har just nu trupp i Mali, och det gått rykten om att de varit i bla Kamerun och letat Boko Haram banditer

Främlingslegionen har en spännande historia - en del soldater där hade ett förflutet som kriminella, och man kunde som aspirant vara helt anonym, men de blev benådade pga sin soldat-tjänstgöring. Främlingsarme'n grundades med tanke på Frankrikes många kolonier, men i dåtidens franska arme'er så var man tvungen att vara fransk medborgare för att bli enlisted, inkallad, och antagen.

Färmlingslegionen hade inte detta kravet, de kunde ta emot alla slags nationaliteter, särskilt rekryter med många språkkunskaper elr specialkunskaper var extra eftertraktade. Efter att ha tjänstgjort i X antal år så kunde de ansöka om att bli sk naturaliserade franska medborgare, och få medborgarskap.

Nu vet jag inte hur legionen fungerar men ett tag var de säkert världens bästa specialförband, särskilt under djungelkrigen i Afrika, SydAmerika och Indokina, Laos, Vietnam mfl - djungelkrig var ofta deras specialkunnande.
Men i Algeriet åren innan Algeriets frigörelse ifrån Frankrike så tros FL ha spelat en viktig roll i att fånga upprorsviglare mm.

Främlingslegionen var länge mytomspunnet, bla pga att man kunde ansöka anonymt, och de lyckades med många hemliga operationer.

Frankrikes interna specialstyrka, dvs deras sk nationella intatsstyrka påstås ha legionärer i sina förband.

US Marines hade för några år sedan antagningen öppen för även icke-USA medborgare, men man behövde vara ganska ung för att komma med, troligen var det 29 år, minns ej. USA lär numera ha rätt mycket spaningsdrönare över IS territorier.

Ja man får se om hur många soldater Putin kan skrapa ihop, jag skulle gissa att de flesta där här många olika funktioner och kan vara en toppmodern styrka. Kan de få kontakt med IS så blir slakten snabb och skoningslös.

För den FB-läsare där Främlingslegionen inte passar och är pacifistiskt lagd så kan hen söka in på tex Frälsningsarme'n , och kriga med Guds Ord istället (!!)
Citera
2015-12-07, 20:44
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Du menar alltså Främlingslegionen, FL, ja det är Frankrikes specialförband, man tror att det finns ytterligare 25 % extra reservsoldater i den alltså som troligen kan inkallas med kort varsel. Så sent som förra hösten när jag kollade deras webbsida, var antagningen öppen även för icke-fransmän, om det nu är ngn svensk här är sugen på att försöka ? Men att kunna franska är sågott som absolut nödvändigt. De behöver alla slags kompetenser hos sig, bla läste jag att de behövde bla kockar och sjukvårdskunniga. Grundutbildning fick man där.

Det går ju rätt mycket rykten om att bla Brittiska SAS, US Marines, elr Navy Seals, och Främlingslegionen (Engelska: French Foreign Legion Franska: Légion Étrangère), och ryska specialstyrkor, kallas ofta för Spetsnaz redan befinner sig i IS territorier, sedan ett antal månader tillbaka.

Tex Légion Étrangère har just nu trupp i Mali, och det gått rykten om att de varit i bla Kamerun och letat Boko Haram banditer

Främlingslegionen har en spännande historia - en del soldater där hade ett förflutet som kriminella, och man kunde som aspirant vara helt anonym, men de blev benådade pga sin soldat-tjänstgöring. Främlingsarme'n grundades med tanke på Frankrikes många kolonier, men i dåtidens franska arme'er så var man tvungen att vara fransk medborgare för att bli enlisted, inkallad, och antagen.

Färmlingslegionen hade inte detta kravet, de kunde ta emot alla slags nationaliteter, särskilt rekryter med många språkkunskaper elr specialkunskaper var extra eftertraktade. Efter att ha tjänstgjort i X antal år så kunde de ansöka om att bli sk naturaliserade franska medborgare, och få medborgarskap.

Nu vet jag inte hur legionen fungerar men ett tag var de säkert världens bästa specialförband, särskilt under djungelkrigen i Afrika, SydAmerika och Indokina, Laos, Vietnam mfl - djungelkrig var ofta deras specialkunnande.
Men i Algeriet åren innan Algeriets frigörelse ifrån Frankrike så tros FL ha spelat en viktig roll i att fånga upprorsviglare mm.

Främlingslegionen var länge mytomspunnet, bla pga att man kunde ansöka anonymt, och de lyckades med många hemliga operationer.

Frankrikes interna specialstyrka, dvs deras sk nationella intatsstyrka påstås ha legionärer i sina förband.

US Marines hade för några år sedan antagningen öppen för även icke-USA medborgare, men man behövde vara ganska ung för att komma med, troligen var det 29 år, minns ej. USA lär numera ha rätt mycket spaningsdrönare över IS territorier.

Ja man får se om hur många soldater Putin kan skrapa ihop, jag skulle gissa att de flesta där här många olika funktioner och kan vara en toppmodern styrka. Kan de få kontakt med IS så blir slakten snabb och skoningslös.

För den FB-läsare där Främlingslegionen inte passar och är pacifistiskt lagd så kan hen söka in på tex Frälsningsarme'n , och kriga med Guds Ord istället (!!)
inte mycket rätt
Citera
2015-12-07, 23:52
  #4
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
inte mycket rätt

Du kan väl presentera sanningen istället för att slå dig för pannan?
Citera
2015-12-08, 05:57
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Du kan väl presentera sanningen istället för att slå dig för pannan?
Hade inte tid men tyckte inte den borde stå oimot sagd
Bland annat är FFL inget speciellförband. Det finns förband inom FFL som vi skulle se som jägarförband men långt ifrån hela FFL.

Menar han gendarmeriet när han pratar om interna SF förband, möjligen det vet man inte och känner han inte till GIGN namn hur bra känner han då till förbandet.

Samma gäller det han skriver om kåren, visst finns det hårda killar där med men som enhet (hela usmc) är det inget att höja mer än svenska armén eller tyska armén etc. Det finns även där "jägarförband" ex 1st recon men långt ifrån hela USMC är elitsoldater/SF/Jägare
__________________
Senast redigerad av jrb1996 2015-12-08 kl. 06:02.
Citera
2015-12-09, 17:19
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
inte mycket rätt

Nä, inte det heller nä

Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Du kan väl presentera sanningen istället för att slå dig för pannan?


Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
Hade inte tid men tyckte inte den borde stå oimot sagd
Bland annat är FFL inget speciellförband. Det finns förband inom FFL som vi skulle se som jägarförband men långt ifrån hela FFL.

Nej det är riktigt FFL omorganiserades för många år sedan, ursäkta svamlet, jag svamlade på om dess mytiska skimmer som den hade förr. Tänkte att det skulle vara lite åt anekdot-hållet ? Ursäkta svamlet

Mera svammel:

Jag har ju själv varit general i Främlingslegionen, jag blev befordrad och fick heta general Svammelman (91an Karlsson) - där fick jag sedan sparken för att jag viftat med regnbågsflaggan och jag istället ryckte in i Liechtensteins ubåtsflotta där jag till slut blev Amiral, Fast jag hissade bara periskopet på Reeperbahns horhus, ja det var tider det. Blev utan pengar där och snodde ett dragspel av en zigenare varpå jag istället blev tvångsrekryterad till Frälsningsarme'n och blev sk tamburmajor där, - strålande karriär, eller hur ?

Lite mindre svammel:

Nej, för att återgå till ämnet så lär det ha funnits en man i Skåne som varit med i Främlingslegionen på 1950-talet, han hade en del medaljer och så vidare därifrån. Dock så var han en inbiten nazist och rätt känd i sådana kretsar, och hade en rätt stor samling nazi-prylar. Han tyckte dock inte att Främlingslegionen var så mystisk och annorlunda, sträng disciplin visserligen. Fast detta är ju länge sedan så man vet ju inte så mycket om det, iallafall finns det ju en hel del anekdoter om just Främlingslegionen - Tänkte att ni skulle få något roligt att läsa nu
Citera
2015-12-09, 17:42
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Nä, inte det heller nä






Nej det är riktigt FFL omorganiserades för många år sedan, ursäkta svamlet, jag svamlade på om dess mytiska skimmer som den hade förr. Tänkte att det skulle vara lite åt anekdot-hållet ? Ursäkta svamlet

Mera svammel:

Jag har ju själv varit general i Främlingslegionen, jag blev befordrad och fick heta general Svammelman (91an Karlsson) - där fick jag sedan sparken för att jag viftat med regnbågsflaggan och jag istället ryckte in i Liechtensteins ubåtsflotta där jag till slut blev Amiral, Fast jag hissade bara periskopet på Reeperbahns horhus, ja det var tider det. Blev utan pengar där och snodde ett dragspel av en zigenare varpå jag istället blev tvångsrekryterad till Frälsningsarme'n och blev sk tamburmajor där, - strålande karriär, eller hur ?

Lite mindre svammel:

Nej, för att återgå till ämnet så lär det ha funnits en man i Skåne som varit med i Främlingslegionen på 1950-talet, han hade en del medaljer och så vidare därifrån. Dock så var han en inbiten nazist och rätt känd i sådana kretsar, och hade en rätt stor samling nazi-prylar. Han tyckte dock inte att Främlingslegionen var så mystisk och annorlunda, sträng disciplin visserligen. Fast detta är ju länge sedan så man vet ju inte så mycket om det, iallafall finns det ju en hel del anekdoter om just Främlingslegionen - Tänkte att ni skulle få något roligt att läsa nu
Främlingslegionen har aldrig varit SF som förband. Huruvida något kompani inom ex 2 rep är SF vet jag inte men aldrig hört nått.
Citera
2015-12-09, 21:25
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9fds09d
Jag vet att du vill väl, men jag tror inte att en massa kriminella utlänningar som till största delen ingår i främlingslegionen tillhör landets "specialförband".

Dock är dom tveklöst legendariska och mytomspunna.

ISIS består till största delen av hemmatränade guerillasoldater. Tyvärr med en enorm vapenarsenal, och till viss del också tränad av amerikanska CIA, från tidigare krig mot Sovjet....

Äh, det var förr på 1950-1960-talet och tidigare som Främlingslegionen accepterade anonyma sökanden, så det bruket är väl sedan länge stoppat. Men det var riktigt då att de kunde varit kriminella.

Äh, jag tror inte kriget i Afghanistan på 1980-talet har spelat någon större roll i sammanhanget nu. Det är så länge sedan, Det kriget tog ju livet av många många unga män, likaså kriget Iran-Irak. Den träning utav CIA var nog ytterst blygsam och spelar just ingen roll nu skulle jag tro. Dagens IS-krigare är nog av en helt annan generation och tänkesätt. Och sådan träning är allmänt tankegods överallt ibland de flesta gerillarörelser.

Det finns ju mängder med dokumentärer om sambandet med Mujahedin-Taliban gerillan men jag tror inte mycket på dessa samband, det är bara att klippa ihop valfria citat och händelser till en trovärdig historia, Snart så kommer det dokumentärer om att ISIS och UFOn och Chemtrails och JFK och Sionismen och Kommunismen och Klimatet och Miljöpartiet hänger ihop ?

Visst kan det ha spelat en roll i att en revanschlusta har väckts, och just lusten till revansch för gamla oförätter kan skapa elände.

Spelar ingen roll hur mycket vapen de har, kan de inte använda dem taktiskt och vettigt och bara bygger sin krigarlusta på religiösa islamist-stollerier så håller de inte länge. De har ju inte ens något luftherravälde. Mest troligt är att disciplinen brister helt och de börjar bråka inbördes igen som tex Talibanerna och andra Islamistiska rörelser brukar göra

Dock har Talibanerna en stor taktisk fördel genom att de lätt kan gömma sig i bergen, så är det inte med ISIS

Nej men nog har du rätt i att Främlingslegionen kan säkert ge ISIS en match, men vi måste komma ihåg att avstånden i ISIS territorier är mycket stora för marktrupp, därför är det kanske bäst i nuläget att hamra på med flyg och artilleri för att "mjuka upp" ISIS. Men att ISIS ska be till Allah fem ggr om dagen verkar ju helt huvudlöst att samtidigt bedriva krig ? Inte tror jag heller att de har ngn omfattande sjukvård att tala om, och för övrigt ett stort antal döda kroppar som utgör en hög smittorisk, - de tydligen inte ens bryr sig om att begrava de döda på sina håll ?

Luftlandsättning med helikoptrar av ett stort antal väst/ryska soldater är en stor logistisk operation, dessutom kan de ju inte få med sig något större artilleri att tala om.
Citera
2015-12-10, 10:42
  #9
Medlem
Arsedestroyers avatar
Dom bekämpar redan jihadister / isis etc på plats.
Citerar mig själv från en annan tråd:

Citat:
Ursprungligen postat av Arsedestroyer
R.E.P hoppade över Mali 2013 och vad jag vet så är dom fortfarande kvar, dom hoppade även över Salvadorpasset 7 April 2015, Salvadorpasset ligger mellan Niger och Libyen.
Salvadorpasset används av Jihadister som färdas mellan Libyen, Mali, Algeriet och Niger. Denna insats är en del av “Opération Barkhane”.

Blogginfo.

Videoklipp från hoppet över Salvadorpasset.

En längre verision av samma video.
__________________
Senast redigerad av Arsedestroyer 2015-12-10 kl. 10:43. Anledning: Missade quote-taggar.
Citera
2015-12-10, 11:52
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9fds09d
Jag kanske lever kvar i något romansk skimmer om kriminella som åker ner till Korsika för att byta liv. Så var det under väldigt många år.

Sen.. går det bra att skriva lite mindre. Din stora textmassa gör det svårt att kunna bemöta det du skriver. Vi uppskattar goda skribenter dock!

Främlingslegionen kommer inte från Korsika, utan från Algeriet. Den tiden "alla" fick gå med var dom inte på fransk mark.
Citera
2015-12-14, 00:21
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996

Citat:
Ursprungligen postat av 9fds09d
Jag kanske lever kvar i något romansk skimmer om kriminella som åker ner till Korsika för att byta liv. Så var det under väldigt många år.

Sen.. går det bra att skriva lite mindre. Din stora textmassa gör det svårt att kunna bemöta det du skriver. Vi uppskattar goda skribenter dock!


Främlingslegionen kommer inte från Korsika, utan från Algeriet. Den tiden "alla" fick gå med var dom inte på fransk mark.

Nja, de som hade ett skumt förflutet på den tiden de gjorde ofta så här:
Först "lånade" de ett pass utav någon som liknade dem,
Reste sen exempelvis till Hamburg eller Rotterdam, mönstra på en båt och seglade runt ett tag,
fått en giltig sjömansbok med stämplar osv,
därpå kunde de efter en tids tjänst tex ta sig till Främlingslegionens antagningskontor
och skriva in sig där, Eventuellt kunde de då använda en ny förfalskad sjömansbok elr likn
vid inskrivningen. Sådana sjömansböcker gick att få tag i förfalskade.

Efter ett tag i Främlingslegionen kunde de ansöka om franskt medborgarskap.

Då på den tiden fanns ju inga moderna ID-system alls och man kunde hålla sig kvar utomlands ganska bra utan vidare..

Det är skojigt att 9fds09d uppskattar det jag skriver men ibland så snurrar jag till det, och breder ut texten, tangentbordsbroderier hehe - jag brukar mest skriva om data relaterade saker men det nu varit ganska trögt på dem forumen

Det är ju riktigt att Korsika var ju ett tillhåll för mycket skummisar en gång i tiden.

Jag tittade för ngt år sedan på Främlingslegionens webbsida men lönen är inte så hög där, alltså för franska förhållanden, men i och med att man har mat och logi på regementet så sparar man ju en bra slant.

Fast det påstås att det är svårt att göra karriär där, Tuff konkurrens ?
Citera
2015-12-14, 04:59
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Nja, de som hade ett skumt förflutet på den tiden de gjorde ofta så här:
Först "lånade" de ett pass utav någon som liknade dem,
Reste sen exempelvis till Hamburg eller Rotterdam, mönstra på en båt och seglade runt ett tag,
fått en giltig sjömansbok med stämplar osv,
därpå kunde de efter en tids tjänst tex ta sig till Främlingslegionens antagningskontor
och skriva in sig där, Eventuellt kunde de då använda en ny förfalskad sjömansbok elr likn
vid inskrivningen. Sådana sjömansböcker gick att få tag i förfalskade.

Efter ett tag i Främlingslegionen kunde de ansöka om franskt medborgarskap.

Då på den tiden fanns ju inga moderna ID-system alls och man kunde hålla sig kvar utomlands ganska bra utan vidare..

Det är skojigt att 9fds09d uppskattar det jag skriver men ibland så snurrar jag till det, och breder ut texten, tangentbordsbroderier hehe - jag brukar mest skriva om data relaterade saker men det nu varit ganska trögt på dem forumen

Det är ju riktigt att Korsika var ju ett tillhåll för mycket skummisar en gång i tiden.

Jag tittade för ngt år sedan på Främlingslegionens webbsida men lönen är inte så hög där, alltså för franska förhållanden, men i och med att man har mat och logi på regementet så sparar man ju en bra slant.

Fast det påstås att det är svårt att göra karriär där, Tuff konkurrens ?
Citerar du mig eller stolpskottet?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback