2015-12-12, 02:37
Medlem
zAEBBEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revamp
Förutsatt att de 200 redline-påsarna inte innehöll narkotika blir det absolut inte fråga om ett halvår i fängelse. Utgångspunkten skulle vara någon månads fängelse.

Har du varit hos frivården än? Skyddstillsyn är knappast uteslutet.

var 4 av påsarna som innehäl narkotika, jag ringde frivården och dem sa att jag måste få en dom först eller vänta till rättegången!
Citera
2015-12-12, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zAEBBE
var 4 av påsarna som innehäl narkotika, jag ringde frivården och dem sa att jag måste få en dom först eller vänta till rättegången!
Förundersökning pågår fortfarande? Du har väl inte fått någon stämning eller kallelse till tingsrätten? I sådant fall kommer du bli kallad till personundersökning hos frivården i sinom tid.

Vad gäller påföljd hindrar straffvärdet inte att du döms till skyddstillsyn. Återfallet i liknande brottslighet (innehav av 200 tabletter med klonazepam) talar dock emot skyddstillsyn. Valet mellan påföljderna kommer till stor del handla om dina personliga förhållanden och det är svårt att uttala sig om med den information vi har.

Skyddstillsyn eller ett kortare fängelsestraff (någon månad) kan du räkna med.
Citera
2015-12-12, 13:22
Medlem
zAEBBEs avatar
Citat:
Förundersökning pågår fortfarande? Du har väl inte fått någon stämning eller kallelse till tingsrätten? I sådant fall kommer du bli kallad till personundersökning hos frivården i sinom tid.

Vad gäller påföljd hindrar straffvärdet inte att du döms till skyddstillsyn. Återfallet i liknande brottslighet (innehav av 200 tabletter med klonazepam) talar dock emot skyddstillsyn. Valet mellan påföljderna kommer till stor del handla om dina personliga förhållanden och det är svårt att uttala sig om med den information vi har.

Skyddstillsyn eller ett kortare fängelsestraff (någon månad) kan du räkna med.

aa det gör den, brott begicks för ungefär 1 vecka sedan, ska börja pissa & gå en dagbehandling här där jag bor. måste ju se bättre ut i tinget sen? mvh =)
Citera
2015-12-12, 20:52
Bannlyst
Jag misstänks för att ha begått bedrägerier till ett värde av 10,000:- totalt från ca 5 personer. Denna misstanke delgavs mig för över ett år sedan. Dom beslagtog mina datorer och sökte igenom allt jag hade, ingenting var krypterat. Efter en månad får jag tillbaka grejerna tillsammans med en FUP, där det står att inget av intresse har återfunnits på något utav objekten.

Dom har dock kunnat spåra en IP-adress till mitt mobilabonnemang, men jag använder ju min mobil som en trådlös router utan lösenord så jag vet inte vem det kan ha varit. Pengarna har även överförts till mitt bankkonto och mitt kontonummer står offentligt på min hemsida, så gärningsmannen har nog fått det därifrån.

Om jag skulle fällas för detta, vilken påföljd kan det bli? Tidigare ostraffad, har fast anställning, ung kvinna.
Citera
2015-12-13, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zAEBBE
aa det gör den, brott begicks för ungefär 1 vecka sedan, ska börja pissa & gå en dagbehandling här där jag bor. måste ju se bättre ut i tinget sen? mvh =)
Ja, helt klart.

Kan också vara värt att framhålla detta i möte med frivården (och sen bekräfta detta i tinget när det blir dags).
Citera
2015-12-13, 15:58
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallonse
Jag misstänks för att ha begått bedrägerier till ett värde av 10,000:- totalt från ca 5 personer. Denna misstanke delgavs mig för över ett år sedan. Dom beslagtog mina datorer och sökte igenom allt jag hade, ingenting var krypterat. Efter en månad får jag tillbaka grejerna tillsammans med en FUP, där det står att inget av intresse har återfunnits på något utav objekten.

Dom har dock kunnat spåra en IP-adress till mitt mobilabonnemang, men jag använder ju min mobil som en trådlös router utan lösenord så jag vet inte vem det kan ha varit. Pengarna har även överförts till mitt bankkonto och mitt kontonummer står offentligt på min hemsida, så gärningsmannen har nog fått det därifrån.

Om jag skulle fällas för detta, vilken påföljd kan det bli? Tidigare ostraffad, har fast anställning, ung kvinna.

"totalt från ca 5 personer" och "Pengarna har även överförts till mitt bankkonto.".

Då har du fått in okända pengar på ditt konto 5 ggr utan att du ens har reagerat?
Citera
2015-12-13, 17:00
Medlem
zAEBBEs avatar
Citat:
Ja, helt klart.

Kan också vara värt att framhålla detta i möte med frivården (och sen bekräfta detta i tinget när det blir dags).

Kommer frivården kontakta mig? för jag ringde och dem sa att jag måste vänta på min dom eller tinget innan dom blandas in, stämmer det?
Citera
2015-12-15, 17:40
Bannlyst
Hej

Vad tror ni straffet blir för stöld av kläder till ett värde av 1900:-?
Nekade självklart, men bevisen är ganska starka.

Klev ur ut ur butiken (inget larm pep) men 2 väktare kom och tog in mig igen, trodde inte "försök till snatteri/stöld var straffbart? Någon som vet?

Aldrig straffad sedan tidigare, bor i en hyresrätt, sköter mig (förutom denna gång), studerar, har sambo etc.

Ska till tingsrätten om några veckor/månader.

Hur länge står det kvar i papperna att jag begått brott?
Citera
2015-12-15, 17:46
Medlem
Jawwas avatar
Tjena igen

Farbror blå ringde i dag och sade att mitt piss innehöll THC, men inget Benzo som jag sade under förhör (Typ erkännande) Kommer jag fortfarande få böta få betala en dagsböter ala 30 dagar då för jag erkände att jag tagit benzo?
Citera
2015-12-15, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9999999991
Hej

Vad tror ni straffet blir för stöld av kläder till ett värde av 1900:-?
Nekade självklart, men bevisen är ganska starka.

Klev ur ut ur butiken (inget larm pep) men 2 väktare kom och tog in mig igen, trodde inte "försök till snatteri/stöld var straffbart? Någon som vet?

Aldrig straffad sedan tidigare, bor i en hyresrätt, sköter mig (förutom denna gång), studerar, har sambo etc.

Ska till tingsrätten om några veckor/månader.

Hur länge står det kvar i papperna att jag begått brott?
Hur kan du få det till "Försök"? Du lämnade ju butiken med kläderna, så du begick ju en stöld? Sade väktarna att det var försök till stöld?
Citera
2015-12-15, 22:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DivJunk
Hur kan du få det till "Försök"? Du lämnade ju butiken med kläderna, så du begick ju en stöld? Sade väktarna att det var försök till stöld?

Nej du har rätt, det klassas som stöld.
Citera
2015-12-16, 12:15
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9999999991
Nej du har rätt, det klassas som stöld.

Om du är vuxen kommer du (sannolikt) få villkorlig dom och dagsböter om det bedöms som stöld. Gallras ur belastningsregistret tio år efter att dom har fallit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in