2015-12-12, 17:03
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Deras metod innefattar dock att du själv som speciellt intresserad av en sakfråga kan anmäla ditt intresse till YouGov för att öka dina chanser att kunna påverka oppinionsundersökningarna.
Därför är det bättre att förlita sig på de traditionella metoderna med högre grad av randomisering t.ex. SCB och SIFO. Detta är bara fakta om hur statistik fungerar och inte min åsikt.

Jag gick med i Yougovs panel i Juni i år. Jag har fått ca 4 undersökningar per månad, 4x7 mån=28 undersökningar. En (1) undersökning har handlat om val/politik. Alla andra om helt annat.
Du pratar strunt.
2015-12-12, 17:29
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Deras metod innefattar dock att du själv som speciellt intresserad av en sakfråga kan anmäla ditt intresse till YouGov för att öka dina chanser att kunna påverka oppinionsundersökningarna.
Därför är det bättre att förlita sig på de traditionella metoderna med högre grad av randomisering t.ex. SCB och SIFO. Detta är bara fakta om hur statistik fungerar och inte min åsikt.

Lättast är att gå in på status.st och titta själv.

Sentio var klart bäst att bedöma SD precis innan valet. Yougov var långt från. Därefter höll sig Yougov borta ett par månader och ändrar sin viktning. Därefter skiljer sig Sentio och Yougov väsentligt från de andra OI i sina OU. Vilka tror du bedömer SD bäst idag och hur motiverar du det?

Valresultat sept 2014: 12,9%
Sentio sept 2014: 12,7%
Yougov sept 2014 10,7%
2015-12-12, 17:53
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:

Du bryr dig ju bevisligen inte alls hur statistik fungerar, för då hade du noterat att YouGov är betydligt bättre att vara pricksäkra än skämt som SCB och SIFO.
2015-12-12, 19:15
Medlem
Citat:

Nja, Man kan inte bara anmäla sig till deras panel och göra valundersökningen direkt. Yougov kör hundratals olika undersökningar där man som medlem blir slumpmässigt utvald att delta i några av dem.

Sedan korrigerar väl YouGov efter kön, ålder, bostadsort m.m. precis som alla andra institut.

Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Du bryr dig ju bevisligen inte alls hur statistik fungerar, för då hade du noterat att YouGov är betydligt bättre att vara pricksäkra än skämt som SCB och SIFO.

Partiundersökningar är lite speciella på det sättet att man får ett facit på valdagen. Å andra sidan är undersökningar flera år innan valet i princip utan värde.
2015-12-12, 19:30
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ungefär hur stor andel av YouGovs svaranden är Flashbackrasister?
(som i gemensamt ärende eggar upp varandra på Flashback för att logga in och "rösta").
Vore ju högst relevant att veta för trovärdighetens skull.

varför vet sådana som aldrig det lilla minsta hur något fungerar ,eller hur verkligheten ser ut?
2015-12-12, 19:59
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jellfkkd

Partiundersökningar är lite speciella på det sättet att man får ett facit på valdagen. Å andra sidan är undersökningar flera år innan valet i princip utan värde.

Jo, men vi kan ju lätt se på tidigare val på vilka som lyckats hamna nära valresultatet och vilka som varit flera mil i från.
2015-12-12, 20:03
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:

Tillåt mig le i mjugg. Det är väl visat, både i Sverige och i andra länder, att webbaserade undersökningar bättre förutspår valresultatet än traditionella telefonbaserade opinionsundersökningar.

Eftersom du verkar ha avsevärda skygglappar i din varseblivning om hur det förhåller sig i Sverige så exemplifierar jag med USA:

Citat:
Ursprungligen postat av Nate Silver
Internet-based polling has been a comparative bright spot. In fact, the average online poll was more accurate than the average telephone poll in the 2012 presidential election.

Nate Silver är en högt aktad man i detta fält. Hela hans artikel är läsvärd och, Binary, eftersom den handlar om USA och är skriven av en mycket kompetent person som förmodat stöder Obama (men inte låter detta påverka sin varseblivning eller analytiska förmåga [tag lärdom, svenska media]) borde du kunna läsa utan problem.

http://fivethirtyeight.com/features/is-the-polling-industry-in-stasis-or-in-crisis/

I Sverige 2014 var United Minds bäst. (Webbaserade såklart.)

http://www.svd.se/united-minds-prickade-valet-bast

De var dock inte bäst vad SD anbelangar; den äran tillkom Sentio.
Senast redigerad av Napoleon.Snowball 2015-12-12 kl. 20:19.
2015-12-13, 04:11
Medlem
fernebos avatar
Det är ju onekligen lite smått bisarrt att säga att man förlitar sig mer på SCB och SIFO när vi redan har facit och det visade att man inte alls kunde förlita sig på dem. Men, men.. vad spelar det för roll? Det är ju lite svårt att veta om mätningar påverkar hur folk röstar. Låga siffror för SD kan ju lika gärna leda till att fler väljer att stödrösta på dem. Fast låga siffror? 19,9% hos SCB är allt annat än lågt.. 8,8% fick de i SCB:s sista mätning före valet...
2015-12-13, 11:14
Medlem
Nostradumbasss avatar
Angående den senaste tidens förhoppningar som uttryckts av vissa att "nu går nog SD tillbaka eftersom Tobé har varit ute och orerat". Dessa förhoppningar lär visa sig komma på skam å det grövsta, då den här regeringen och den förra lämnar efter sig massor med beslut som blir bestående trots en ändring i läpparnas bekännelse.

http://www.friatider.se/t-m-ter-m-ngfalden

Citat:
Ursprungligen postat av Insändare
Täby kommun består till majoritet av vanlig medelklass och kärnfamiljer. De använder en sanslös procentuell andel av sin disponibla inkomst, jämfört med medelklass i de flesta andra delar av landet, till räntor och amorteringar på skyhöga lån.
//..//
Den verkliga anledningen till att förbruka en oproportionell del av månadslönen till sitt boende vågar naturligtvis få Täbybor offentligt erkänna. //..// Politiskt inkorrekt uttryckt kan man säga att Täbyborna har gjort vad de kan för att slippa sin del av den svenska mångkulturen.
//..//
Du som är skattebetalare i Täby: Ring och skriv till Täby kommun. Kräv att hotellet får verksamhetsförbud och stängs ner!
//..//
Budskapet om konsekvens är enkel: Om inte detta utförs kommer Moderaterna i Täby med Leif Gripenstam i spetsen (som har varit största parti i kommunen sedan evigheter) att senast 2018 bli utbytt med ett annat, numera välkänt parti.

Tiden är kort för Moderaternas existens i Täby. Det är dags för dem att att säga nej till den svenska så kallade regeringen.

Det verkar inte bättre än att Moderaternas hjärndöda tvärt-om-politik har lämnat efter sig ett aylhotell i Täby. Insändaren kräver givetvis att detta asylhotell stängs.

Grattis till ha väckt Sveriges största SD-sleeper-cell. För jag lovar er en sak, det "numera välkänt parti" han skribenten avser är varken Centern eller Fi.

Det här kommer att säkerställa tillväxten tvärt emot vad många tror, trots Tobés snicksnack. Det här är verklighet för Stockholms medelklass - och förstör man bostadsvärden för miljoner för privatpersoner i sin asylhotellsiver, ja då har man inte mycket att hämta i Täby trots stora ord.

Politik är iband barnsligt glasklar och enkel.
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-12-13 kl. 11:22.
2015-12-13, 13:03
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Angående den senaste tidens förhoppningar som uttryckts av vissa att "nu går nog SD tillbaka eftersom Tobé har varit ute och orerat". Dessa förhoppningar lär visa sig komma på skam å det grövsta, då den här regeringen och den förra lämnar efter sig massor med beslut som blir bestående trots en ändring i läpparnas bekännelse.

http://www.friatider.se/t-m-ter-m-ngfalden

Det verkar inte bättre än att Moderaternas hjärndöda tvärt-om-politik har lämnat efter sig ett aylhotell i Täby. Insändaren kräver givetvis att detta asylhotell stängs.

Grattis till ha väckt Sveriges största SD-sleeper-cell. För jag lovar er en sak, det "numera välkänt parti" han skribenten avser är varken Centern eller Fi.

Det här kommer att säkerställa tillväxten tvärt emot vad många tror, trots Tobés snicksnack. Det här är verklighet för Stockholms medelklass - och förstör man bostadsvärden för miljoner för privatpersoner i sin asylhotellsiver, ja då har man inte mycket att hämta i Täby trots stora ord.

Politik är iband barnsligt glasklar och enkel.

Jag kan tycka att det finns en episk rättvisa i att tidigare hånfulla egoistiska dårar som fortsatt rösta på M och resten av 7K eftersom de själva ännu inte varit drabbade nu riskerar att förlora kanske sina livsbesparingar i form av åtskilliga miljoner placerade som vinst i sina fastigheter. De har inte råd att flytta för vem skulle vilja köpa ett hus i normalstorlek för 5-8 miljoner när det finns hundratals MENA som krälar omkring i buskarna. Jag kan bara hoppas de spränger in fler permanenta asylboenden i andra "öppna-era-(andras!)-hjärtan-områden".

Jag tror inte heller att folk kommer gå tillbaka till 7K, utan om SD börjar sjunka så beror det på att ett radikalt alternativ uppstått. SD är inte radikala, utan förnuftiga.

Jag tror folk kommer efterfråga radikala alternativ när det står klart för dem att välfärden har fatalt långa väntetider och pensionerna inte blir vad som förespeglats bortsett från när den absoluta tryggheten i närområdet försvinner. Ta med ett par terroristdåd i kalkylen och 7K kommer rasa ner i källaren.
2015-12-13, 13:43
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag tror inte heller att folk kommer gå tillbaka till 7K, utan om SD börjar sjunka så beror det på att ett radikalt alternativ uppstått. SD är inte radikala, utan förnuftiga.

Jag tror folk kommer efterfråga radikala alternativ när det står klart för dem att välfärden har fatalt långa väntetider och pensionerna inte blir vad som förespeglats bortsett från när den absoluta tryggheten i närområdet försvinner. Ta med ett par terroristdåd i kalkylen och 7K kommer rasa ner i källaren.

Jag tror både SD och 7K kommer flytta sig. S har redan flyttat sig från "humanitär stormakt" till att Ygeman anger att dom vill ner till 50.000 på årsbasis. Detta hade varit otänkbart före valet. Denna omritning av det politiska landskapet kommer leda till att SD börjar prata om repatriering och kommer att tvinga dom andra partierna att ta sådana åtgärder. S hänger kvar vid "omfördelning i EU"-spåret ett tag till - men dom har nämligen inget val än att repatriera för att rädda välfärdsstaten. Annars får en metallordförande sitta och administrera välfärdsstatens förfall - och på en mandatperiod pissa bort det som tagit 100 år att bygga upp.

Knappast ett politiskt arv som är eftersträvansvärt för S och Löfvén.

Givet detta och att det skulle ta för lång tid att etablera ett nytt "radikalare" parti så tror jag inte att det kommer komma något. Tiden för att etablera trovärdighet finns helt enkelt inte. Därför tror jag att det enda vettiga alternativet för att piska 7K blodiga och gråtandes och hulkandes in i repatrieringshörnet går via SD.

Tillväxt således. Nu när hela Täby ska rädda sina miljoner från att brinna inne i deras övervärderade och överbelånade fastigheter.
2015-12-13, 14:11
Medlem
6E303062s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Och AKB höll fast vid DÖ in i det sista. Om inget annat, borde M straffas för detta. Tyvärr har väljare kort minne. Att väljarna i regel är ganska politiskt korkade har vi märkt sedan länge

Sant. De 3-4 tidigare moderatväljare jag har snackat med har dock sagt att de inte är intresserade av att gå tillbaka, just på grund av att man inte litar på att M inte svänger igen.

Personligen kan jag inte hävda att jag kommer att rösta SD för all framtid. Jag kan emellertid garantera att jag inte röstar M igen innan hela partitoppen och stora delar av fotfolket är permanent utbytta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in