2015-12-09, 21:35
Medlem
Pro-Enfalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint
En sådan hemlighet kan vara USA:s hemliga undervattensbaser i Östersjön.

Och nej jag menar inte såna plastlådor som Sovjet enligt Jan Guillous böcker hade ställt ut i Stockholms skärgård för spetznaz. Amerikanerna hade ju en eller ett par fasta baser utspränga i berget under vatten.

.

Vad har du för källa på det?
Citera
2015-12-09, 21:40
Medlem
Aston-Martins avatar
Min teori är en blandning av det så kallade ”polis spåret” Och Christer Pettersson. Polisen visste att Palme den kvällen skulle vara utan livvakter. Samtidigt pågick sen länge sedan polis spaningar mot den illegala klubben. Jag kan tänka mig att Christer Pettersson fick ”uppdraget” samma kväll ” du ska skjuta en man i kväll” för det kanske fick han droger, pengar eller liknande

Polisen spanade Palme den kvällen och visste om när filmen skulle sluta. Christer Pettersson befanns sig ganska nära mordplatsen och behövde inte vänta så länge. Han kanske kom dit strax innan filmen var slut. Sedan följde efter Palme och sköt. Han missade Lisbet Palme (en Professionell mördare skulle aldrig ha missat från så nära håll) Hon senare kände igen Pettersson som den som sköt. Snacka om märkliga omständigheter om det var så.
Citera
2015-12-10, 12:27
Medlem
Enligt principen om att inte krångla till det tror jag det som fick bägaren att rinna över på en attentatsgrupp, skulle kunnat vara att Palme lät Stefensson släppa ut en sovjetisk ubåt ur Hårsfjärden för att främja världsfreden och få en hållhake på ryssarna i en betydligt smartare politisk förhandlingslösning under bordet. Om de vägrat tygla sin officerskår skulle Palme helt enkelt inte leda förhandlingarna om en kärnvapenfri zon vidare. Med den som lockbete skulle han tvinga båda stormakterna till att sansa sig.

Därför hade han ingen rosenrasande Stefensson eller försvarsledning emot sig. De ställer upp på att bära skiten underifrån för det tillhör deras tjänst att ställa upp för landet och sin chef. Därför ges en lam protestnot och Ingvar Carlsson får 1987 den normalt högerinriktade Wallroths stöd i ubåtsutredningen.

Eftersom en sådan här sanning skulle förödmjuka Sovjetunionen kunde den aldrig bli officiell för att få någon fredsbevarande och lugnande säkerhetspolitisk effekt. Ovetandes om det politiska spelet under ytan om avspänning, tolkar attentatsgruppen det som en eftergift Palme gjort. Under 1982-85 svetsas gruppen samman och planerna tar en allt mer fast form.

Vem vet?
Citera
2015-12-10, 13:48
Medlem
Forts. från föregående inlägg:
Frankrike lämnade NATO bl.a. för att amn bedömde chansen att få hjälp med kärnvapeninsats från USA som liten. Dels hade (har?) dessa nationer olika politisk inriktning med fler vänsteranhängare bland de franska väljarna, och dels bedömdes dessa inte stödja sin regering om denne inledde en strategisk kärnvapenduell med Sovjet för att dessa anfallit västeuropa. Åtminstone skulle en amerikansk regering behöva invänta opinionen under så lång tid att slaget ändå skulle vara förlorat.
I de föregående världskrigen hade man först efter ett långt inhemskt opinionsarbete vågat gå in och rädda europa. Om ryssarna anfallit och tex atombombat Antwerpen med sin stora hamn bedömdes USA inte bomba Minsk för då hade Chicago utplånats. Det var denna spelteori som länge härskade.

Enda vägen ur kapprustningseländet som slösade med nationernas resurser, var att frambringa ekonomisk utveckling och välfärd som även skulle göra väljarna nöjda med sina politikers insatser oberoende om det var i öst eller väst. Palmes inledningsvis så farliga förslag att lämna europa utan kort- och medeldistanskärnvapen skulle istället blotta väst för ett pansaranfall från öst.

Palme och de flesta politiker bedömde detta som grundlöst eftersom komminterns mål om världsherravälde dog med Stalin. Från Chrustjov slog inhemsk välfärdsökning högre i öst än ett blodigt konventionellt krig med väst som man kanske skulle vinna men till ett allt för högt pris.

Palme hade säkert underättelser om hur på ruinens brant Sovjetunionen befann sig och genom att erbjuda avspänning skulle så småningom rädslorna lägga sig. Problemet var dock östeuropa vars ekonomiska marknad utgjorde en grund för fortsatt välfärd bland västvärldens ledande ekonomier. Därför slutade USA tillsammans med vinstintresserade investerare, aldrig att stödja en befrielse av dessa stater ur Sovjets grepp. En faktor som inte bekymrade Palme utan han såg kanske Sverige som neutral stat kunna växa och få göra affärer med dessa länder. Jag kan helt enkelt inte finna annan förklaring och jag förstår fullständigt om andra tycker annorlunda. Det har jag själv gjort nästan hela mitt liv. När jag som officer på åttiotalet var med och jagade ubåtar framstod detta Palmeförslag som helt groteskt för mig och stämde helt enkelt inte in i den världsbild jag blivit skolad i.

Det finns några förhållanden runt palmemordet vi har svårt att förstå. Menar då inte vad vi inte vet utan mer sådant vi känner till men inte funnit någon förklaring till. Palmes fredsförslag och utrikesfokus var en av dessa som vi lättast förklarar bort med P´s intresse för personlig vinning/FN-karriär. Att han som fd. underättelseman ifrån en rik släkt skulle vara sovjetspion är en alltför enkel förklaring till hans eftergiftspolitik. Holmér behöver inte utgjort stöd åt attentatsmännen för att han istället ledde en mörkläggningskampanj för att dölja att socialdemokratin efter mordet misslyckats nå målen och inte hade någon så stark ledare som delade dessa mål, och var villig att själv på podiet driva denna och därmed exponera sig för ännu ett attentat.

Det för mig troligaste är alltså att ingen litade på någon efter mordet men att regeringen ändå hade stöd ifrån SÄPO/KSI-chefer, ÖB mm. Bland högre chefer kan jag på sin höjd misstänka högre chefer som blivit avsatta pga. Palme och därmed har starkt personliga motiv.

En planlagd kuppövning tror jag mycket väl kan ha gått ur spår och gärningsmännen kan sedan ha kopplingar till vilket som helst av de misstänkta länderna. Om det finns många goda indikationer men inga bevis. Vad vi däremot har lättare att undersöka är de palmefientliga persongallerier tråden nuförtiden verkar handla mest om, och där ligger nog också mitt intresse.

Jag vill veta mer om bankväsendets underättelsetjänst och om marinofficerares koppling till underättelsetjänsten. Den svensk som erbjöd mig vara med och skuta Palme två månader före mordet hade två vänner som skrev dennes dödsruna. Den ene var marinofficer och den andre gift med den numer bortgågnes syster. Det uppgav att gruppen bestod av mestadels reservofficerare och poliser. Mitt minne sviker mig på punkten om ordet Vaxholm eller kustjägare förekom i dialogen. Gjorde de det finns det med i min polisanmälan men jag skall gräva i gamla minnesanteckningar.
Det här med kustjägare förekommer alltför ofta i tråden för att utelämnas som spår.
Citera
2015-12-10, 16:23
Medlem
ejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Forts. från föregående inlägg:
Frankrike lämnade NATO bl.a. för att amn bedömde chansen att få hjälp med kärnvapeninsats från USA som liten. Dels hade (har?) dessa nationer olika politisk inriktning med fler vänsteranhängare bland de franska väljarna, och dels bedömdes dessa inte stödja sin regering om denne inledde en strategisk kärnvapenduell med Sovjet för att dessa anfallit västeuropa. Åtminstone skulle en amerikansk regering behöva invänta opinionen under så lång tid att slaget ändå skulle vara förlorat.
I de föregående världskrigen hade man först efter ett långt inhemskt opinionsarbete vågat gå in och rädda europa. Om ryssarna anfallit och tex atombombat Antwerpen med sin stora hamn bedömdes USA inte bomba Minsk för då hade Chicago utplånats. Det var denna spelteori som länge härskade.

Enda vägen ur kapprustningseländet som slösade med nationernas resurser, var att frambringa ekonomisk utveckling och välfärd som även skulle göra väljarna nöjda med sina politikers insatser oberoende om det var i öst eller väst. Palmes inledningsvis så farliga förslag att lämna europa utan kort- och medeldistanskärnvapen skulle istället blotta väst för ett pansaranfall från öst.

Palme och de flesta politiker bedömde detta som grundlöst eftersom komminterns mål om världsherravälde dog med Stalin. Från Chrustjov slog inhemsk välfärdsökning högre i öst än ett blodigt konventionellt krig med väst som man kanske skulle vinna men till ett allt för högt pris.

Palme hade säkert underättelser om hur på ruinens brant Sovjetunionen befann sig och genom att erbjuda avspänning skulle så småningom rädslorna lägga sig. Problemet var dock östeuropa vars ekonomiska marknad utgjorde en grund för fortsatt välfärd bland västvärldens ledande ekonomier. Därför slutade USA tillsammans med vinstintresserade investerare, aldrig att stödja en befrielse av dessa stater ur Sovjets grepp. En faktor som inte bekymrade Palme utan han såg kanske Sverige som neutral stat kunna växa och få göra affärer med dessa länder. Jag kan helt enkelt inte finna annan förklaring och jag förstår fullständigt om andra tycker annorlunda. Det har jag själv gjort nästan hela mitt liv. När jag som officer på åttiotalet var med och jagade ubåtar framstod detta Palmeförslag som helt groteskt för mig och stämde helt enkelt inte in i den världsbild jag blivit skolad i.

Det finns några förhållanden runt palmemordet vi har svårt att förstå. Menar då inte vad vi inte vet utan mer sådant vi känner till men inte funnit någon förklaring till. Palmes fredsförslag och utrikesfokus var en av dessa som vi lättast förklarar bort med P´s intresse för personlig vinning/FN-karriär. Att han som fd. underättelseman ifrån en rik släkt skulle vara sovjetspion är en alltför enkel förklaring till hans eftergiftspolitik. Holmér behöver inte utgjort stöd åt attentatsmännen för att han istället ledde en mörkläggningskampanj för att dölja att socialdemokratin efter mordet misslyckats nå målen och inte hade någon så stark ledare som delade dessa mål, och var villig att själv på podiet driva denna och därmed exponera sig för ännu ett attentat.

Det för mig troligaste är alltså att ingen litade på någon efter mordet men att regeringen ändå hade stöd ifrån SÄPO/KSI-chefer, ÖB mm. Bland högre chefer kan jag på sin höjd misstänka högre chefer som blivit avsatta pga. Palme och därmed har starkt personliga motiv.

En planlagd kuppövning tror jag mycket väl kan ha gått ur spår och gärningsmännen kan sedan ha kopplingar till vilket som helst av de misstänkta länderna. Om det finns många goda indikationer men inga bevis. Vad vi däremot har lättare att undersöka är de palmefientliga persongallerier tråden nuförtiden verkar handla mest om, och där ligger nog också mitt intresse.

Jag vill veta mer om bankväsendets underättelsetjänst och om marinofficerares koppling till underättelsetjänsten. Den svensk som erbjöd mig vara med och skuta Palme två månader före mordet hade två vänner som skrev dennes dödsruna. Den ene var marinofficer och den andre gift med den numer bortgågnes syster. Det uppgav att gruppen bestod av mestadels reservofficerare och poliser. Mitt minne sviker mig på punkten om ordet Vaxholm eller kustjägare förekom i dialogen. Gjorde de det finns det med i min polisanmälan men jag skall gräva i gamla minnesanteckningar.
Det här med kustjägare förekommer alltför ofta i tråden för att utelämnas som spår.

tack för ditt inlägg
Jag kan se logiken i ditt resonemang.
Själv har jag också alltid misstänk ubåtsproblematiken som grund för Palmemordet men jag har gått mer på Thunanders linje där delar av marinen dras in i ett mycket riskfyllt dubbelspel med USA. Operation notvarp som först verkar mycket lyckad PR mässigt men sedan visade sig vara livsfarlig för marinen då Palme som hämd bestämde sig för att tillsammans med Gorbatjov göra östersjön till ett fredans hav. Skulle marinen ha synpunkter på det hade han släppt bomben om dubbelspelet. Hela svenska Östersjöflottan hade då flyttats till västkusten ett helt strategisk oviktigt hav omgiven av vänner. Två veckors resa till närmaste fiendeskepp. Han måste bort helt enkelt.
Senast redigerad av ejdar 2015-12-10 kl. 16:32.
Citera
2015-12-10, 17:05
Medlem
Håller med dig Ejdar. Det var många som skulle förlora på att den stora freden bröt ut men det är lång väg från ord till handling och Försvaret bestod ju till största delen av vanligt sansat folk. Det måste till extremister som Östling med heilhälsningar och nazistiska hyllningssånger för att förpassa människor till en sådan påhittad värld.

Internationellt hade man ju slutat med politiska mord stormakterna emellan någon gång under sjuttiotalet.
Det verkar som om man därefter gått efter principen att stödja interna motsättningar och låta folk ifrån det land frågan gäller, sköta blodbadet själva inom landet.

Jag tänker på de hämnder avhoppare råkat ut för mm där de dömts i hemliga domstolar för att ha förråt sitt land. Där verkar mord vara accepterat. Sålunda kan det fallit sig helt naturligt att hela gruppen inklusive skytten, var svenska men påhejade ifrån andra utifrån.

Då blir den inhemska förklaringen också den enklaste. Kanske endast "ensamme galningen" är enklare att förmedla opinionen?
Citera
2015-12-10, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Enligt principen om att inte krångla till det tror jag det som fick bägaren att rinna över på en attentatsgrupp, skulle kunnat vara att Palme lät Stefensson släppa ut en sovjetisk ubåt ur Hårsfjärden för att främja världsfreden och få en hållhake på ryssarna i en betydligt smartare politisk förhandlingslösning under bordet. Om de vägrat tygla sin officerskår skulle Palme helt enkelt inte leda förhandlingarna om en kärnvapenfri zon vidare. Med den som lockbete skulle han tvinga båda stormakterna till att sansa sig.

Därför hade han ingen rosenrasande Stefensson eller försvarsledning emot sig. De ställer upp på att bära skiten underifrån för det tillhör deras tjänst att ställa upp för landet och sin chef. Därför ges en lam protestnot och Ingvar Carlsson får 1987 den normalt högerinriktade Wallroths stöd i ubåtsutredningen.

Eftersom en sådan här sanning skulle förödmjuka Sovjetunionen kunde den aldrig bli officiell för att få någon fredsbevarande och lugnande säkerhetspolitisk effekt. Ovetandes om det politiska spelet under ytan om avspänning, tolkar attentatsgruppen det som en eftergift Palme gjort. Under 1982-85 svetsas gruppen samman och planerna tar en allt mer fast form.

Vem vet?

Finns rätt mycket som tyder på att det var en u-båt från NATO som var utsänd eller inbjuden för att testa den svenska beredskapen under hårsfjärdenincidenten, och att det i så fall var motivet till varför den släpptes.

https://www.youtube.com/watch?v=8Gyi8WTHXAM
Citera
2015-12-10, 20:48
Avslutad
Helvete! Längsta tråden på Flashback?

Chrille P var den perfekta förövaren. En vanlig galning. Det skulle inte få några särskilda efterspel.

Tycker inte om att den där jävla Gert Fylking fortfarande ska tjäna pengar på en död person. Det är mycket möjligt att Christer erkände mordet för honom, det gjorde han ofta. Det var hans huvudsakliga källa till brännvin, tjack och brass att möjligen vara mördare. Han tjänade mångdubbelt mer än vad han gjort under hela sitt tidigare liv på detta.

Som sagt, den där Fylking har jag inte mycket till övers för.

Jag har ingen aning om vem som skulle kunna vara den verkliga mördaren. Det är möjligt att han har något samband med polisen eller militären. Vi lär aldrig få veta, vilket är synd.

Edit:

Det är befängt. Hör ofta folk säga att de tror eller vet att Pettersson mördade Palme.
Skulle han ha vetat att Palme var utan livvakter? Eller skulle han av en slump ha sprungit på honom och råkat ha en revolver på sig?
Senast redigerad av bjorneman 2015-12-10 kl. 20:51.
Citera
2015-12-11, 01:16
Medlem
mvagrippas avatar
Några fakta om SÄPOs övervakningspromemoria A 115 44

SÄPO inledde sin specialundersökning redan den 11 mars 1986 (elva dagar efter
statsministermordet), A 11544 förelåg färdig den 24 april 1986 och med över tre års fördröjning, den 12 maj 1989 överlämnades till polisens Palmeutredning och därmed till riksåklagaren,
Blev känd utanför utredande myndigheterförst i och med att kommissionsbetänkandet lades fram
den 29 juni 1999.

Nedan Revisorernas något redigerade text om fem iakttagelser i gamla stan de lägger extra vikt vid. Märkligt nog saknas Ulla Strömbäck-Larsson. Men det är inte otroligt att de finns med på andra ställen i Sven Aners digra Palme-Nytt material.

"Hur gärningsmannaprofilen närmare argumenterat framgår av våra kommentarer till gärningsmannaprofilen i bilaga 5. För ett par av observationerna/vittnesmålen är vi för vår del dock kanske mer öppna for att de trots allt skulle kunna ha att göra med mordet. De är

Jarl Nylund på Västerlånggatan den 26 eller 27 februari ca kl 11 med W/T-observationer10. Visserligen använder Nylund formuleringar som inger betänkligheter ”med mord i blicken”. Nylund ser ytterligare en man i angränsande gränd med W/T. Medföljande broder uppmärksammar inte
heller något. Men i förening med Raukas vittnesmål kommer det kanske i en annan dager.

Mare Raukas
förefaller vara ett tillförlitligare vittne. Hon ser, och är säker på det p g a en bra tidsreferens, en man med W/T på Västerlånggatan mitt emot makarna Palmes bostad den 26 februari något efter kl 10.

Enligt den uppföljning vi tagit del av avseende vittnesmålen (Z8048) kan det möjligen finnas en naturlig förklaring. I en konstlokal på Västerlånggatan 28 har nämligen ombyggnadsarbeten pågått. Innehavaren var polack och hade polacker till hjälp. Dessa har ibland stått och väntat i porten på
att bli insläppta. Vi ställer oss dock frågan om denna sannolikt ”svarta” arbetskraft skulle ha varit utrustade med W/T-ies? Vem talade man i så fall med inom en radie på 4-5 km och varför? Nog så tankeväckande
frågor...

Leif Carlbom
ser den 28 februari kl 19.30 en man stå ett stycke in på Kåkbrinken, en tvärgata till Västerlånggatan, med god överblick över makarna Palmes bostad, med en W/T delvis dold av rocken. Ytterligare en person i sällskapet, som utgör fyra personer, gör också denna iakttagelse. Mannen såg typiskt ”svensk” ut och antogs vara en privatpolis av vittnena. Det var
dock inte fallet. Enligt uppgift från åklagarna (1996-11-26) har man troligen inte kunnat följa upp denna observation.

Vidare finns det enligt polisens egen bildrekonstruktion (1994-03-14) av sekvensen bostaden till Grand en oidentifierad man som i sista sekunden hoppar in i samma tunnelbanevagn som makarna Palme åker i. Han sitter någon bänk längre bak med ansiktet mot Palmes. Han åker med från
Gamla Stan och i alla fall till station Rådmansgatan, där Palmes kliver av. Man vet inte om mannen fortsatte med tunnelbanan eller steg av vid Rådmansgatan."

Mare R har jag inte sett så konkret info om innan . Även Carlboms kamrat har sett WT-mannen på Kåkbrinken och Revisorerna funderar runt galleriet Art Atrium.

http://runeberg.org/palmenytt/2001/0214.html
Citera
2015-12-11, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Jarl Nylund på Västerlånggatan den 26 eller 27 februari ca kl 11 med W/T-observationer10. Visserligen använder Nylund formuleringar som inger betänkligheter ”med mord i blicken”. Nylund ser ytterligare en man i angränsande gränd med W/T. Medföljande broder uppmärksammar inte
heller något. Men i förening med Raukas vittnesmål kommer det kanske i en annan dager.

Mare Raukas
förefaller vara ett tillförlitligare vittne. Hon ser, och är säker på det p g a en bra tidsreferens, en man med W/T på Västerlånggatan mitt emot makarna Palmes bostad den 26 februari något efter kl 10.

Det här med W/T (WalkieTalkies)-spåret framförs som något extra spännande men det var inget ovanligt med W/T i Stockholm vid den tiden. T-Bane/SL-personal använde sådana ofta, och man kan ju tänka sig att de användes privat också. Civilklädda poliser också förstås. De hade dock inte så jättelång batteritid och man fick värma dem om det var riktigt kallt, tex ha dem i rockfickan. Täckning och räckvidd var ett stort problem i Stockholm, men tex så torde Sveavägen ha varit ett bra område att använda sådana på. Gamla Stans T-Bane-station däremot förmodligen mycket sämre, likaså vid OPs bostad. Om mördaren och hans kumpaner använt W/Ts så skulle jag tro att de varit tvungna att reka innan så de visste om W/Ts fungerade bra. Om de skulle haft span på OP hela kvällen så hade de fått vara rätt så många, eftersom täckningen inte var så stor på W/T-s på den tiden. Tex mellan Gamla Stan och Hötorget tror jag inte det skulle gå att ha förbindelser med W/T-s, pga alla höga byggnader, radioskugga mm. Minns dock ej alls vilka modeller som var vanliga på den tiden och deras egenskaper.

Att mördaren missar Lisbeth är ju lite underligt och tyder mycket på en icke professionell mördare. Hade det varit en professionell mördare så kan man ju fråga sig om han alls behövde ens avlossa ett skott mot henne också ? Dvs om han redan hade en synnerligen välgjord flyktplan uppgjord och uppdraget utfört så var det bara att dra på en gång.

Kanske var skottet som sköts mot Lisbeth avsett mot OP, men skytten är ovan vid att revolvern sparkar så hårt, att revolvern flyger lite snett i handgreppet, och därför går mot Lisbeth ?

Det här med kulornas sammansättning är ett mycket intressant ämne, Bly är en mycket tacksam metall ur isotopsynpunkt. Bly är dessutom en av de mest återanvända metallerna utav de industrimetaller som omsätts flitigt och handlas mycket med. När de smälter blyet på ammunitionsfabrikerna så stoppas de i en stöpa eller kallas det en göpa ?, Skrotbly av alla de slag stoppas i en degel och smälts, och det får rinna ner i kulmantlarna. En serie av kulor så framställda kan alltså ha en unik isotopsammansättning som inga andra blykulor har. Det finns ju även andra grundämnen i blysmältan som är intressanta, tex Antimon, Silver, Zink Koppar mfl

Om man skulle på något sätt datortomografera kulorna kunde man kika efter slingor och striateringar inne i blyet för att se om en kula har samma små gjutningsdefekter som en annan kula och därför avgöra om de kan ha gjorts i samma maskin ? Det är nämligen så att när en gjuten blyklump stelnar det samtidigt blidas små defekter inuti klumpen

Men problemet var ju sedan packningen i det att ammunitionen packades ibland i oordning dvs en kartong kunde tex innehålla kulor ifrån andra gjutningar.

Iallafall så var det det svaret jag fick ifrån SKL om Palmekulorna, längesedan, att de för det första tackade för tipset men också att de ringde senare och berättade i ett fall utav en jaktolycka, och i ammunitionskartongen vid olyckan man fann att kulorna hade olika isotopsammansättning. Så ska man vara strikt vetenskapligt så det enda säkra är att fastställa kulans beskaffenheter och jämföra med blyspår där den påstås ha träffat. Matchar dessa så är sambandet övertygande.

Jag skulle kunna våga påstå att Högupplösande Masspektrometri som användes är så exakt på att mäta isotoper av alla de intressanta grundämnena i detta fall, att den är 100 % säker som identifikation.

Skulle någon av ett rent konspiratoriskt intresse vilja tillverka en identisk blyblandning kan denne nog få hålla på flera månader, och ha gott om skrotbly, och en massa helst högrena isotoper att blanda i. Och helst ha en riktigt bra MS maskin att testa i. Vad jag menar är att det är ett stort projekt att kunna räkna ut en rimlig blandning och dessutom kunna blanda ihop den för att få samma utslag i en MS, något sådant tror jag bara ett mycket stort labb skulle klara av att göra. Denna isotoptekniker behöver för det första tillgång till original analyserna av OP-kulorna och också vara ett räknesnille att räkna ut hur han skulle kunna få ihop samma blyblandning i labbet. Ingen lätt uppgift som vad jag förstår.
Senast redigerad av DrSvenne 2015-12-11 kl. 03:53.
Citera
2015-12-11, 11:59
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
...Att mördaren missar Lisbeth är ju lite underligt och tyder mycket på en icke professionell mördare. Hade det varit en professionell mördare så kan man ju fråga sig om han alls behövde ens avlossa ett skott mot henne också ? Dvs om han redan hade en synnerligen välgjord flyktplan uppgjord och uppdraget utfört så var det bara att dra på en gång.

Kanske var skottet som sköts mot Lisbeth avsett mot OP, men skytten är ovan vid att revolvern sparkar så hårt, att revolvern flyger lite snett i handgreppet, och därför går mot Lisbeth ?
...

Skottet mot Lisbeth kan ha varit väldigt halvhjärtat, typ att det kan vara en fördel med ett vittne mindre men det är inget han fokuserar på eller vill förlora tid på.

Eller, kan man tänka sig att han kanske har ett inneboende motstånd mot att döda kvinnor (och barn)? Rationellt kanske han ser en fördel med att bli av med ett nära ögonvittne, och hon förknippas med samma ideologi som Palme. Men hon har ingen egen position och är inte målet.

Hur definierar du "professionell mördare"? En hitman med 100 liv på samvetet?
Han kan vara en som dödat förut, och som kan skjuta. Men kanske har han bara skjutit män?

Kanske har han som soldat skjutit andra soldater? Eller kanse har han som kriminell skjutit folk som "är med i gejmet", som han anser är nödvändiga att undanröja etc.

Det jag menar är att han kan ha vana men för den skull kan han ha vissa spärrar. Han kanske ser sig som en person med heder och moral, som anser att Palme är såpass skadlig att det är moraliskt rätt att undanröja honom. Men att döda Lisbeth, där gick kanske en gräns?

Eller, kan det varit så att han inte i förväg beslutat eller mentalt förberett sig för vad han skulle göra eller inte med Lisbeth, och därför blev det lite taffligt, mitt emellan?

Eller, ville han bara skrämma men inte döda?

Kort: Jag är inte säker på att Lisbethmissen utesluter en som har vana av att döda och kan skjuta. Frågan är vad man lägger i ordet "professionell mördare". Och där finns väl några steg på skalan till helt känslokall mördarrobot.
Senast redigerad av TigerKid 2015-12-11 kl. 12:10.
Citera
2015-12-11, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Skottet mot Lisbeth kan ha varit väldigt halvhjärtat, typ att det kan vara en fördel med ett vittne mindre men det är inget han fokuserar på eller vill förlora tid på.

Eller, kan man tänka sig att han kanske har ett inneboende motstånd mot att döda kvinnor (och barn)? Rationellt kanske han ser en fördel med att bli av med ett nära ögonvittne, och hon förknippas med samma ideologi som Palme. Men hon har ingen egen position och är inte målet.

Hur definierar du "professionell mördare"? En hitman med 100 liv på samvetet?
Han kan vara en som dödat förut, och som kan skjuta. Men kanske har han bara skjutit män?

Kanske har han som soldat skjutit andra soldater? Eller kanse har han som kriminell skjutit folk som "är med i gejmet", som han anser är nödvändiga att undanröja etc.

Det jag menar är att han kan ha vana men för den skull kan han ha vissa spärrar. Han kanske ser sig som en person med heder och moral, som anser att Palme är såpass skadlig att det är moraliskt rätt att undanröja honom. Men att döda Lisbeth, där gick kanske en gräns?

Eller, kan det varit så att han inte i förväg beslutat eller mentalt förberett sig för vad han skulle göra eller inte med Lisbeth, och därför blev det lite taffligt, mitt emellan?

Eller, ville han bara skrämma men inte döda?

Kort: Jag är inte säker på att Lisbethmissen utesluter en som har vana av att döda och kan skjuta. Frågan är vad man lägger i ordet "professionell mördare". Och där finns väl några steg på skalan till helt känslokall mördarrobot.
Bra inlägg. Det du skriver känns vettigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in