Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Jarl Nylund på Västerlånggatan den 26 eller 27 februari ca kl 11 med W/T-observationer10. Visserligen använder Nylund formuleringar som inger betänkligheter ”med mord i blicken”. Nylund ser ytterligare en man i angränsande gränd med W/T. Medföljande broder uppmärksammar inte
heller något. Men i förening med Raukas vittnesmål kommer det kanske i en annan dager.
Mare Raukas förefaller vara ett tillförlitligare vittne. Hon ser, och är säker på det p g a en bra tidsreferens, en man med W/T på Västerlånggatan mitt emot makarna Palmes bostad den 26 februari något efter kl 10.
Det här med W/T (WalkieTalkies)-spåret framförs som något extra spännande men det var inget ovanligt med W/T i Stockholm vid den tiden. T-Bane/SL-personal använde sådana ofta, och man kan ju tänka sig att de användes privat också. Civilklädda poliser också förstås. De hade dock inte så jättelång batteritid och man fick värma dem om det var riktigt kallt, tex ha dem i rockfickan. Täckning och räckvidd var ett stort problem i Stockholm, men tex så torde Sveavägen ha varit ett bra område att använda sådana på. Gamla Stans T-Bane-station däremot förmodligen mycket sämre, likaså vid OPs bostad. Om mördaren och hans kumpaner använt W/Ts så skulle jag tro att de varit tvungna att reka innan så de visste om W/Ts fungerade bra. Om de skulle haft span på OP hela kvällen så hade de fått vara rätt så många, eftersom täckningen inte var så stor på W/T-s på den tiden. Tex mellan Gamla Stan och Hötorget tror jag inte det skulle gå att ha förbindelser med W/T-s, pga alla höga byggnader, radioskugga mm. Minns dock ej alls vilka modeller som var vanliga på den tiden och deras egenskaper.
Att mördaren missar Lisbeth är ju lite underligt och tyder mycket på en icke professionell mördare. Hade det varit en professionell mördare så kan man ju fråga sig om han alls behövde ens avlossa ett skott mot henne också ? Dvs om han redan hade en synnerligen välgjord flyktplan uppgjord och uppdraget utfört så var det bara att dra på en gång.
Kanske var skottet som sköts mot Lisbeth avsett mot OP, men skytten är ovan vid att revolvern sparkar så hårt, att revolvern flyger lite snett i handgreppet, och därför går mot Lisbeth ?
Det här med kulornas sammansättning är ett mycket intressant ämne, Bly är en mycket tacksam metall ur isotopsynpunkt. Bly är dessutom en av de mest återanvända metallerna utav de industrimetaller som omsätts flitigt och handlas mycket med. När de smälter blyet på ammunitionsfabrikerna så stoppas de i en stöpa eller kallas det en göpa ?, Skrotbly av alla de slag stoppas i en degel och smälts, och det får rinna ner i kulmantlarna. En serie av kulor så framställda kan alltså ha en unik isotopsammansättning som inga andra blykulor har. Det finns ju även andra grundämnen i blysmältan som är intressanta, tex Antimon, Silver, Zink Koppar mfl
Om man skulle på något sätt datortomografera kulorna kunde man kika efter slingor och striateringar inne i blyet för att se om en kula har samma små gjutningsdefekter som en annan kula och därför avgöra om de kan ha gjorts i samma maskin ? Det är nämligen så att när en gjuten blyklump stelnar det samtidigt blidas små defekter inuti klumpen
Men problemet var ju sedan packningen i det att ammunitionen packades ibland i oordning dvs en kartong kunde tex innehålla kulor ifrån andra gjutningar.
Iallafall så var det det svaret jag fick ifrån SKL om Palmekulorna, längesedan, att de för det första tackade för tipset men också att de ringde senare och berättade i ett fall utav en jaktolycka, och i ammunitionskartongen vid olyckan man fann att kulorna hade olika isotopsammansättning. Så ska man vara strikt vetenskapligt så det enda säkra är att fastställa kulans beskaffenheter och jämföra med blyspår där den påstås ha träffat. Matchar dessa så är sambandet övertygande.
Jag skulle kunna våga påstå att Högupplösande Masspektrometri som användes är så exakt på att mäta isotoper av alla de intressanta grundämnena i detta fall, att den är 100 % säker som identifikation.
Skulle någon av ett rent konspiratoriskt intresse vilja tillverka en identisk blyblandning kan denne nog få hålla på flera månader, och ha gott om skrotbly, och en massa helst högrena isotoper att blanda i. Och helst ha en riktigt bra MS maskin att testa i. Vad jag menar är att det är ett stort projekt att kunna räkna ut en rimlig blandning och dessutom kunna blanda ihop den för att få samma utslag i en MS, något sådant tror jag bara ett mycket stort labb skulle klara av att göra. Denna isotoptekniker behöver för det första tillgång till original analyserna av OP-kulorna och också vara ett räknesnille att räkna ut hur han skulle kunna få ihop samma blyblandning i labbet. Ingen lätt uppgift som vad jag förstår.