Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-10, 19:30
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pixm0
Hejsan!

Har precis köpt en Asus EeeBook 403SA med Windows 10 förinstallerat. Den är ca: 1 vecka gammal. Köpte den här med dessa specifikationer: https://www.proshop.se/Laptop/EeeBook-E403SA-WX0002T-14-Pentium-N/2519502

Har problem då jag får en s.k. "CRITICAL_PROCESS_DIED" eller BSOD ungefär varannan gång jag startar datorn. Har surfat runt lite på andra forum och hittat en massa olika lösningar och anledningar till varför detta sker. Även testat en youtube-guide där man skulle starta i felsäkert läge och sedan utföra någon slags åtgärd genom cmd. Än så länge har jag inte lyckats lösa problemet. Jag vänder mig därför till er, kära flashbackare. Har någon här haft liknande problem och lyckats lösa det? Snabbt svar uppskattas verkligen!

Var god omdirigera mig ifall jag frågar på fel ställe.
Tack på förhand!

Är datorn uppdaterad fullt ut med nya och fräscha drivrutiner?
Citera
2015-12-10, 19:33
Medlem
Pixm0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Är datorn uppdaterad fullt ut med nya och fräscha drivrutiner?

Jag förmodar det. Finns det någon genomsökning, typ felsökning som går att göra där man identifierar alla drivrutiner och kollar så att de är uppdaterade?
Citera
2015-12-10, 19:41
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Jag förmodar det. Finns det någon genomsökning, typ felsökning som går att göra där man identifierar alla drivrutiner och kollar så att de är uppdaterade?

Börjar med att avinstallerar bort alla onödiga program med ett vettigt program.

Jag brukar använda mig av Revo Uninstaller Pro. Rensar sedan bort alla överflödiga och kvarstående filer med te.x CCleaner.

Uppdaterar hårdvaran med hjälp av Driver Booster Free. Se om detta kan hjälpa dig en bit.
Citera
2015-12-10, 19:46
Medlem
Pixm0s avatar
Citat:
Börjar med att avinstallerar bort alla onödiga program med ett vettigt program.

Jag brukar använda mig av Revo Uninstaller Pro. Rensar sedan bort alla överflödiga och kvarstående filer med te.x CCleaner.

Uppdaterar hårdvaran med hjälp av Driver Booster Free. Se om detta kan hjälpa dig en bit.

Tack så mycket! Återkommer när jag testat .
Citera
2015-12-10, 19:49
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Tack så mycket! Återkommer när jag testat .

Har du programmet McAffe installerad så bör du avinstallerar bort detta illa kvickt. Ett sämre program får man leta efter.
Citera
2015-12-10, 19:57
Medlem
Pixm0s avatar
Citat:
Har du programmet McAffe installerad så bör du avinstallerar bort detta illa kvickt. Ett sämre program får man leta efter.

Okej, tog bort McAfee. Men resten känns ganska vettiga. Tog bort en hel del bloatware när jag först startade datorn.
Citera
2015-12-10, 20:06
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Okej, tog bort McAfee. Men resten känns ganska vettiga. Tog bort en hel del bloatware när jag först startade datorn.

Bra. Rensar bort kvarliggande filer med CCleaner. Uppdaterar med hjälp av Driver Booster Free samt Windows Update.

Kör även sfc /scannow efter du har utfört alla uppdateringar. Du kör detta kommando via kommandotolken och som administratör.
Citera
2015-12-10, 21:00
Medlem
Pixm0s avatar
Citat:
Bra. Rensar bort kvarliggande filer med CCleaner. Uppdaterar med hjälp av Driver Booster Free samt Windows Update.

Kör även sfc /scannow efter du har utfört alla uppdateringar. Du kör detta kommando via kommandotolken och som administratör.

Där fanns en hel del att fixa ja, tack så mycket. Körde programmen på min stationära också under tiden jag väntade. Än så länge har jag inte fått någon BSOD igen, så jag tackar och bockar!

Snygg bild förresten! Det är han från "Crossbones" va? Så jävla bra karaktär, älskade verkligen hans dialoger.
Citera
2015-12-11, 13:22
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ja, denna funktion bör du har sedan under Windows 10. Jag kontrollerade innan på mina maskiner och jag har denna funktion. Och jag utförde som sagt installationen som nämndes innan med dessa alternativen.

Fann den nu under högerklick på startknapp sen kontrollpanelen, utseende anpassning, aktivetsfältet och navigering. Bra då vet jag ia. Kanske fanns där även på 7an bara man inte klickat på allt
Citera
2015-12-11, 13:44
Medlem
Amex88s avatar
Hej,

Jag har ett fett jävla störigt problem.
När jag spelar t.ex. CSGO och råkar komma åt någon knapp, vet inte vad, för det sker helt random så kommer ett plingljud och så blir skärmen helt svart och man måste i princip starta om datorn. Någon som vet vad detta är?
Citera
2015-12-11, 18:22
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Där fanns en hel del att fixa ja, tack så mycket. Körde programmen på min stationära också under tiden jag väntade. Än så länge har jag inte fått någon BSOD igen, så jag tackar och bockar!

Snygg bild förresten! Det är han från "Crossbones" va? Så jävla bra karaktär, älskade verkligen hans dialoger.

Kan har varit McAffe som ställde till ditt problem. Skitprogram. Håll datorn "up to date" och se om du får samma scenarie som innan. Det kan har varit någon konflikt med någon drivrutin helt enkelt.
Citera
2015-12-11, 18:23
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amex88
Hej,

Jag har ett fett jävla störigt problem.
När jag spelar t.ex. CSGO och råkar komma åt någon knapp, vet inte vad, för det sker helt random så kommer ett plingljud och så blir skärmen helt svart och man måste i princip starta om datorn. Någon som vet vad detta är?

Vad är detta för knapp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in