2015-12-09, 23:35
Medlem
Nu har jag inte läst hela tråden men läste och kommenterade mer i början och jag måste säga att skenet bedrar när det gäller den här killen. Han ser ju hur ofarlig ut som helst - men det är väl en fördom man har att det skall synas på en person om de är snälla eller elaka - oj vad man kan bli lurad.
Att han har typiska drag av en seriemördare är ju helt klart - så honom skulle man vilja få "kastrerad" på ena eller andra sättet om han kommer ut om 8-12 år - eller om det blir tvångsvård kanske med lite tur upp till 20 år.
Ser att det skrivs att han tros vara av den oorganiserade seriemördartypen men jag tror faktiskt att detta brottet var planerat noggrant och i detalj sedan någon vecka i varje fall.
Titta på fotot hur hon ligger - det är ju som en skyddande vägg runt om "nästan som en soffa med höga karmar och baksida". - tror inte någon från stigen kunnat se henne om man gick där - är ju väldigt mycket blåbärsris och annan grönska runt också - det tolkar jag som om dådet var planerat.
Han har kanske tom valt ut just Ida eller i varje fall hennes kvinnotyp - långt blont hår stora ögon etc.
Vad tror ni ??? Jag måste säga att jag finner fotot vara väldigt otäckt - värre än Elin K s även om det också var hemskt - men där såg man i alla fall att det var en människa och hon såg inte så "död" ut på samma sätt som Ida gjorde + de där nedstuckna pinnarna gjorde ju fotot groteskt. Men den där killen från Bollnäs hans foto kan jag varna alla för - riktigt läskigt. Man har ju sett hemska bilder från IS - handlingar och från attentatet i Paris låg det ju ett 50 tal döda kvar på konsertlokalens golv - så man börjar väl bli lite härdad. Men hoppas inte Idas närmaste får syn på fotot - det ligger väl inte ute på nätet utan bara här på fb.
Jag har läst en hel del av FUPen kanske en 600 sidor men inte hans berättelse risken är ju att man blir fruktansvärt arg och tagen. Jag hade en granne som hade aspergers (en tjej) så man stötte ju på henne lite då och då under de 8 åren jag bodde där - och hon var underlig - det slutade med att hon blev tvångsintagen då hon inte åt eller skötte sin hygien och då tog hon livet av sig. Hon hade en underbar familj som hälsade på ofta men det hjälpte ju inte.
För att återgå till Ida så tror jag det var dumt att hon spjärnade emot - kunde hon inte låtsats att hon var intresserad och föreslagit att de kunde gå hem till henne eller till något ställe som hon kände till i naturen längre bort. Då hade hon ju kunnat vinna tid och säkert hade det kommit människor som kunnat rädda henne. Men om hon var avidentifierad redan innan mordet och Kristoffer var i sin egen värld då var det kanske oundvikligt. Ja, en riktigt sorglig historia för alla inblandade. Även om det skrivits mycket om Kristoffers familj så tycker jag att de verkade måna om sin son - det var nog inte lätt att ha honom i familjen. Och de lider förstås på samma sätt som Idas familj + att de har skammen också. Usch - tror nog att man kan skylla detta mer på Psykvården som inte förstod hur allvarligt sjuk Kristoffer var.
Nej starta med kastrering av sexualbrottslingar med återfall och seriemördare med sexuella motiv så vanliga tjejer kan springa en löprunda en vanlig sommardag utan att riskera att bli mördad eller våldtagen.
Citera
2015-12-09, 23:45
Medlem
ztickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashybits
För att återgå till Ida så tror jag det var dumt att hon spjärnade emot - kunde hon inte låtsats att hon var intresserad och föreslagit att de kunde gå hem till henne eller till något ställe som hon kände till i naturen längre bort. Då hade hon ju kunnat vinna tid och säkert hade det kommit människor som kunnat rädda henne.

Aset attackerade henne bakifrån och gick in för att döda. Hon kunde inte göra nåt.
Citera
2015-12-09, 23:49
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Nu har jag inte läst hela tråden men läste och kommenterade mer i början och jag måste säga att skenet bedrar när det gäller den här killen. Han ser ju hur ofarlig ut som helst - men det är väl en fördom man har att det skall synas på en person om de är snälla eller elaka - oj vad man kan bli lurad.
Att han har typiska drag av en seriemördare är ju helt klart - så honom skulle man vilja få "kastrerad" på ena eller andra sättet om han kommer ut om 8-12 år - eller om det blir tvångsvård kanske med lite tur upp till 20 år.
Ser att det skrivs att han tros vara av den oorganiserade seriemördartypen men jag tror faktiskt att detta brottet var planerat noggrant och i detalj sedan någon vecka i varje fall.
Titta på fotot hur hon ligger - det är ju som en skyddande vägg runt om "nästan som en soffa med höga karmar och baksida". - tror inte någon från stigen kunnat se henne om man gick där - är ju väldigt mycket blåbärsris och annan grönska runt också - det tolkar jag som om dådet var planerat.
Han har kanske tom valt ut just Ida eller i varje fall hennes kvinnotyp - långt blont hår stora ögon etc.
Vad tror ni ??? Jag måste säga att jag finner fotot vara väldigt otäckt - värre än Elin K s även om det också var hemskt - men där såg man i alla fall att det var en människa och hon såg inte så "död" ut på samma sätt som Ida gjorde + de där nedstuckna pinnarna gjorde ju fotot groteskt. Men den där killen från Bollnäs hans foto kan jag varna alla för - riktigt läskigt. Man har ju sett hemska bilder från IS - handlingar och från attentatet i Paris låg det ju ett 50 tal döda kvar på konsertlokalens golv - så man börjar väl bli lite härdad. Men hoppas inte Idas närmaste får syn på fotot - det ligger väl inte ute på nätet utan bara här på fb.
Jag har läst en hel del av FUPen kanske en 600 sidor men inte hans berättelse risken är ju att man blir fruktansvärt arg och tagen. Jag hade en granne som hade aspergers (en tjej) så man stötte ju på henne lite då och då under de 8 åren jag bodde där - och hon var underlig - det slutade med att hon blev tvångsintagen då hon inte åt eller skötte sin hygien och då tog hon livet av sig. Hon hade en underbar familj som hälsade på ofta men det hjälpte ju inte.
För att återgå till Ida så tror jag det var dumt att hon spjärnade emot - kunde hon inte låtsats att hon var intresserad och föreslagit att de kunde gå hem till henne eller till något ställe som hon kände till i naturen längre bort. Då hade hon ju kunnat vinna tid och säkert hade det kommit människor som kunnat rädda henne. Men om hon var avidentifierad redan innan mordet och Kristoffer var i sin egen värld då var det kanske oundvikligt. Ja, en riktigt sorglig historia för alla inblandade. Även om det skrivits mycket om Kristoffers familj så tycker jag att de verkade måna om sin son - det var nog inte lätt att ha honom i familjen. Och de lider förstås på samma sätt som Idas familj + att de har skammen också. Usch - tror nog att man kan skylla detta mer på Psykvården som inte förstod hur allvarligt sjuk Kristoffer var.
Nej starta med kastrering av sexualbrottslingar med återfall och seriemördare med sexuella motiv så vanliga tjejer kan springa en löprunda en vanlig sommardag utan att riskera att bli mördad eller våldtagen.

Vilket foto? Jag kunde inte se ett enda foto i fuppen bortsett från bilder på terräng, kläder o liknande. Alla bilder på liket är väl borttagna/sekretessbelagda?
Citera
2015-12-09, 23:49
Medlem
fernebos avatar
Ja, det handlade ju inte om en våldtäkt som gick fel. Han hade för avsikt att mörda.
Citera
2015-12-09, 23:54
Medlem
henki420s avatar
Det bottnar väl i den sexuella frustrationen i att vara 18 och inte fått till det än? Han talar om att han ville träffa en eskort, men att han inte visste hur han skulle gå vidare med det. Kanske hade det inte hänt om han hade haft den möjligheten? I vilket fall saknar han empati och säkert inte ofarligare för att han spenderar tio år i fängelse.
Citera
2015-12-09, 23:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Hur var det med hennes ögon? Hade GM klämt sönder dem? Gick rykten om det.
Citera
2015-12-10, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrHugo
Visst, de enda känslor han nämner är ångest och ilska.
Andra känslor som borde finnas där, typ lust, skräck, äckel, eller rädsla
saknas helt i berättelsen. Jag tror förstås att allt det där finns i honom,
annars skulle han inte få de impulser han fått.
Han påminner om Anders Englund i att han totalvägrar prata om
vad, hur, eller varför han gjorde som han gjorde. Men han vet nog.

Man får väl hoppas att RPU:n kom längre i de frågorna i de hemliga delarna
än vad polisen gjorde. Annars verkar han ju inte vara totalt insnöard på
våldsporr, man hittade väl typ 4 skumma bilder i datorn, ett par tecknade.

Du måste vara naiv. Antagligen hade han hunnit radera historik och bilder på sin dator under en hel månads tid och sedan delade han dator med sin mamma de veckor som han bodde hos henne så förmodligen raderade han de sidor han varit inne på och även lät bli att spara bilder av samma anledning. I förhör med Kristoffer som man kan läsa i Fup:en säger han att han tittat på rape porrfilmer. Alltså rape porrfilmer!
Så precis som mordet var våldtäkten lika planerad av denna empatistörda, porrskadade och frustrerade kille som mordet var. Han säger ju själv att han fantiserat om hur det skulle kännas att mörda en människa efter att ha dödat möss.
Citera
2015-12-10, 00:22
Medlem
Relativts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hur var det med hennes ögon? Hade GM klämt sönder dem? Gick rykten om det.
Står inget om det i FUP, bara rykten.
Citera
2015-12-10, 00:43
Medlem
Citat:

Vad som kan tolkas som ett slags planering är att Kristoffer (1) tidigare föreställt sig liknande scenarier, inte osannolikt i samma skog, samt (2) att han förföljt först en annan joggande kvinna och därefter Ida med uppsåt att genomföra det han senare gjorde. Så är rimliga slutsatser av FUP och RUP. Det förändrar emellertid inte den oorganiserade karaktären av Kristoffers modus operandi; det finns ingenting i gärningen som faller under organiserat beteende.
Senast redigerad av ErichKaestner 2015-12-10 kl. 00:47.
Citera
2015-12-10, 01:06
Medlem
Letat igenom tråden men kan inte hitta några bilder,även i fup är alla bilder där kroppen är inblandad helt vita med röd ram runt?
Citera
2015-12-10, 01:10
Medlem
Jag får känslan att dödandet inte var det viktiga för Krille. Jag tror inte ens det var speciellt viktigt att Ida var död. Sexet med en helt passiv partner är Krilles grej, dödandet bara en väg att nå dit.

Han har aldrig klarat av det sociala med flickor... Om han nu någonsin varit intresserad, men klart är att han fortfarande haft en stark sex-drift som han måste tillfredsställa.
Han köpte nog ingen eskort, för att han insåg att han inte skulle klara av det som erbjöds. Han hade inte fått det han ville oavsett hur mycket han pungat ut...

Jag tror han trivs bäst helt själv med sin porr, men han var ändå väldigt nyfiken och dragen till en kvinnas nakenhet... Han ville göra allt han såg i sina filmer... klämma på bröst, knulla i både det ena och andra hålet... Han ville bara vara helt själv när han gjorde det.
Så Ida fick bli hans första. Hon fick bara inte vara med när hon tog hans oskuld.

Jag tror det är därför han i det längsta försöker få det till att han dödade för att han var arg, och att sexet skedde av en slump.
Han vet själv hur sjuk han är, men han vill inte att nån annan ska veta.
Att döda av ilska är på nått sätt mer rumsrent än att strypa en främmande flicka enbart för att kunna förlusta sig med hennes lik.

Exempel på liknande modus operandi hittar vi hos Jeffrey Damer. Han njöt inte alls av själva dödandet, han ville ha en helt passiv partner, så att han fick ha full kontroll och vara ensam i sin njutning. Han försökte tom injicera olika substanser i sina offers hjärna för att skapa zombier som han kunde hålla vid liv och njuta av länge.
Sen hade han även en fascination vid anatomi. Han sprättade upp, lemlästade och åt sina offer.

Pinnarna i munnen fattar jag inte, men dom är helt klart inte dit-stoppade av den slump som han försöker få det till. Pinnarna har en djup psykologisk innebörd för Krille. Frågan är om han vet själv vad det är.
Senast redigerad av Kallbrandt 2015-12-10 kl. 01:14.
Citera
2015-12-10, 02:12
Medlem
Vet inte om detta tidigare nämns men jag reagerade på att Ida på Twitter den 6 november 2014 skrev: "Livet är för kort för att låta det växa mossa på hjärtat".

Är det en slump att GM valde att täcka bröstet (alltså också hjärtat) med just det -mossa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in