2015-12-09, 20:59
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Ja förvisso, i USA hade Kristoffer grillats i stolen om tio år.
Många delstater i USA tillämpar inte dödsstraffet längre Endast fem har tillgång till elektrisk stol och då är det enbart på begäran av den dödsdömde. Giftinjektion tillämpas i alla stater som förstahandsval.

Dessutom är det mer och mer sällan som folk döms till döden för ett sådant här mord.
Citera
2015-12-09, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nu är jag inte helt hemma på seriemördartänket men brukar de i dem fallen inte typ dölja eller förstöra ansiktet då (ifall de nu "måste" vara närgången mot sitt offer)? Om ingen blödning uppstått ifall de pressats in med våld kanske de satts dit efter hon dog fast frågan är väl om han noterat det (även om han uppger att han tittat på henne medan hon dog)?

Enligt de (till antalet begränsade) studier jag läst sker avpersonaliseringen i regel post mortem
Citera
2015-12-09, 21:02
Medlem
Darwinists avatar
Jag undrar vad hans klasskamrater från gymnasiet tänker. Det var ju inte länge sen de satt och pluggade grammatik tillsammans. Hur känner sig tjejerna som gick i hans klass?
Citera
2015-12-09, 21:18
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErichKaestner
Enligt de (till antalet begränsade) studier jag läst sker avpersonaliseringen i regel post mortem

Inte innan dödandet? Där ser man, jag trodde det var något som gjordes innan för att det liksom skulle vara "lättare".
Citera
2015-12-09, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
Det är tragisk fr alla in blandade Idas familj ,g ms föräldrar och på sätt och vis och Så Gm.han kunde ha fått medicin,om några hade han kanske flyttat till en fin lägenhet ,hittat en tjej,

Eller om han var ok med sitt handikapp innan man börjar med att behandla honom? Låter kanske medeltida men diverse funktionshinder har väl alltid funnits men förr försökte man inte behandla dem till att bli någon annan. Är dock oklar på om de begick färre eller fler brott..
Citera
2015-12-09, 21:56
Medlem
zeligs avatar
En grej som slog mig är att i de mer omfattande förhören så förhörs han av en kvinna.

Med tanke på brottets karaktär... Vore det inte mer lämpligt att välja en man?

Tar man hos polisen hänsyn till sånt? Eller väljer man den som är mest erfaren/insatt alternativt har skiftet den dagen?
Citera
2015-12-09, 22:11
Medlem
Dawlishs avatar
Ida jobbade ju även som bekant som dagisfröken.. kan det bli värre.

Mycket går fortfarande att läsa på hennes twitter... https://twitter.com/iduuj
Citera
2015-12-09, 22:17
Medlem
JonJansefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Du fick inte ut en omaskerad RPU? En söndermaskerad RPU var vad du fick ut och det gav liksom ingen mer information. Det var ju synd.
Jag skrev ju att jag var osäker, men att jag misstänkte att en del av det som offentliggjorts genom FUP:en också skulle komma att offentliggöras vid en ny prövning av RPU:n. Och det stämde ju, om du tar dig tiden att jämföra den första RPU:n som kom innan åtalet väcktes och den som jag laddat upp idag ser du att det är vissa skillnader, det är mindre maskat i den nya. Även om det fortfarande är mycket maskat.

Däremot påstod du att de inte skulle avmaskera ett enda dugg. Det var helt fel. Men skitsamma, är inte alls intresserad av att ha någon löjlig internetbeef över nån bagatell.
Senast redigerad av JonJansefsson 2015-12-09 kl. 22:19.
Citera
2015-12-09, 22:19
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zelig
En grej som slog mig är att i de mer omfattande förhören så förhörs han av en kvinna.

Med tanke på brottets karaktär... Vore det inte mer lämpligt att välja en man?

Tar man hos polisen hänsyn till sånt? Eller väljer man den som är mest erfaren/insatt alternativt har skiftet den dagen?

Intressant fråga. Förmodligen byter man FHL för att kolla om denne kan få ut mer/annan info av GM. I andra fall kanske man håller sig till samma, av en anledning (tillit eller liknande).
Citera
2015-12-09, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dawlish
Ida jobbade ju även som bekant som dagisfröken.. kan det bli värre.

Mycket går fortfarande att läsa på hennes twitter... https://twitter.com/iduuj

Varför skulle det vara värre med en mördad dagisfröken än bensinmacksbiträde, arkitekt eller något annat?
Hade det varit mindre hemskt om hon varit civilingenjör (hon studerade väl till socionom)?
Citera
2015-12-09, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Det där bevisar ju också att han har noll ånger eller ångest över själva mordet, det enda han ångrar är att han åker fast. Killen saknar ju totalt all form av empati.

Visst, de enda känslor han nämner är ångest och ilska.
Andra känslor som borde finnas där, typ lust, skräck, äckel, eller rädsla
saknas helt i berättelsen. Jag tror förstås att allt det där finns i honom,
annars skulle han inte få de impulser han fått.
Han påminner om Anders Englund i att han totalvägrar prata om
vad, hur, eller varför han gjorde som han gjorde. Men han vet nog.

Man får väl hoppas att RPU:n kom längre i de frågorna i de hemliga delarna
än vad polisen gjorde. Annars verkar han ju inte vara totalt insnöard på
våldsporr, man hittade väl typ 4 skumma bilder i datorn, ett par tecknade.
Citera
2015-12-09, 23:04
Medlem
pestloppans avatar
Ursprungligen postat av Darwinist
"Norge har ju en lag om sk förvaring där mördare som anses för farliga för sin omgivning förvaras tills det anses säkert att släppa ut dem igen. Något att ta efter tror jag"

Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ja den norska lagstiftningen förefaller därvidlag mer komplett.

Så har vi det i Sverige också. En livstidsdömd fånge som fortfarande anses för farlig av kriminalvården får med stor sannolikhet inte sitt straff tidsbestämt så länge det är så. Och en brottsling som dömts till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning kan bli sittande i decennier, möjligen livet ut, om denne anses vara direkt farlig för omgivningen.

Dock: En person som dömts till ett tidsbestämt straff och avtjänat straffet släpps alltid ut då, oavsett riskbedömning. Ett exempel är Niklas Lindgren, Hagamannen.

Rätta mig gärna om jag har fel!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in