2015-12-09, 20:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Av samma skäl som de som gjorde att han onanerade och ejakulerade upprepade gånger i hörnrummet, med insyn från landsvägen, men också med utsikt över kafét där unga flickor arbetade.

Han hade inget alternativ att vänta tills det blev mörkt, för då var detta kafé nära hans bostad och arbetsplats stängt. NB hade inga möjligheter att leva ut en fantasi i Skövde, Göteborg eller Stockholm. Han var bunden till Blomberg genom hustru och bror.

Ja gammal sperma har hittats.

Det är sant. Resten spekulationer utan grund.
2015-12-09, 20:53
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Tröjan borde åtminstone delvis ha åkt ned under transporten, om den inte var väldigt tajt. Kanske har någon, gm eller de som först upptäckte kroppen, arrangerat så att det skulle se ut som ett mer typiskt sexualbrott eller så skedde kanske den "sexuella" delen av brottet i byssjan?

Men med tanke på hur kroppen hittades så är det inte så troligt att någon annan än gm blottade kroppen, men kanske då i byssjan och inte i ladan.

Jag vet att detta diskuterats idag men min förklaring är det ingen som varit inne på:

Lisa har varit fullt påklädd ända sedan mordet. Jackan har hon förvisso neddragen över ryggen för att armarna skall vara låsta. Väl i byssjan blir GM stressad när han trycker in henne i skåpet, därför att det är så trångt. Han måste ta av jackan och gör det genom att dra upp den över hennes huvud varvid tröjan hänger med en bit. Byxorna knäpper han också upp och drar ner. Tajta jeans gör att trosorna följer med. Om det är NB fastnar då små blodbesudlingar från hans fingertoppar på Lisas jacka. När han knäpper upp byxorna fastnar blod även där. Men på Lisas trosor har han aldrig sina fingertoppar, de småsår han har på dem lämnar inga spår. Däremot kommer övre delen av ena pekfingret i kontakt med trosan och där finns IB:s DNA.
Ja, idén är väl inte ny, men den är värd att ta upp igen efter dagens diskussioner. För mig är detta ett troligt scenario ifall NB är skyldig men mordet inte är sexuellt (eller sexuellt genomfört åtminstone).
2015-12-09, 20:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag vet att detta diskuterats idag men min förklaring är det ingen som varit inne på:

Lisa har varit fullt påklädd ända sedan mordet. Jackan har hon förvisso neddragen över ryggen för att armarna skall vara låsta. Väl i byssjan blir GM stressad när han trycker in henne i skåpet, därför att det är så trångt. Han måste ta av jackan och gör det genom att dra upp den över hennes huvud varvid tröjan hänger med en bit. Byxorna knäpper han också upp och drar ner. Tajta jeans gör att trosorna följer med. Om det är NB fastnar då små blodbesudlingar från hans fingertoppar på Lisas jacka. När han knäpper upp byxorna fastnar blod även där. Men på Lisas trosor har han aldrig sina fingertoppar, de småsår han har på dem lämnar inga spår. Däremot kommer övre delen av ena pekfingret i kontakt med trosan och där finns IB:s DNA.
Ja, idén är väl inte ny, men den är värd att ta upp igen efter dagens diskussioner. För mig är detta ett troligt scenario ifall NB är skyldig men mordet inte är sexuellt (eller sexuellt genomfört åtminstone).

Om jackan är vikt bakåt hamnar blod på insidan av jackan.
2015-12-09, 20:59
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Fundera lite själv på alla frågor du ställer.

Någon har lagt tillbaka tejpen efter att den har använts till att tejpa Lisa, det är ett faktum. Då frågar jag dig, vem har lagt tillbaka tejpen och varför? Varför har den personen flyttat offret?

Lisa har varit i ladan, skadad. Där finns DNA, örhängen och flera hårstrån från henne. Din förklaring att hon skulle ha lekt där medan mamma jobbade på cafeet är löjeväckande. ( Om det var du som sa det).

Hon är inklämd i omklädningsskåpet på ett onaturligt sätt med benen " åt fel håll" , hon har inte " gömt" sig där själv, ett annat löjeväckande förslag.

Pappa har flyttat på mopeden, det misstänkliggörs. Det är väl inte så svårt att begripa att han, när han kom fram till cafeet, ville flytta mopeden till ett säkrare ställe närmare cafeet, osynlig från vägen pga stöldrisken. Han tänkte inte omedelbart " Lisa har blivit mördad, mopeden är ett bevisföremål på en brottsplats". " Den får jag inte röra". Fattar du?

Brottsmisstänkta brukar förhöras. Ett tio sidor långt förhör är tydligen onödigt? Varför är det onödigt?

Skulle kunna fortsätta men orkar inte.

Jag tror inte heller Lisa varit där innan. AJ blev väl presenterad för henne med att hon skulle vara den nya flickan. Osannolikt att hon lekt i ladan innan. Däremot kan jag undra över hundarna inte markerat spår där. Om man sökt med hund där, vilket man väl gjort?
2015-12-09, 21:02
Medlem
A1HORNYLADs avatar
...
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2015-12-09 kl. 21:07.
2015-12-09, 21:03
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag tror inte heller Lisa varit där innan. AJ blev väl presenterad för henne med att hon skulle vara den nya flickan. Osannolikt att hon lekt i ladan innan. Däremot kan jag undra över hundarna inte markerat spår där. Om man sökt med hund där, vilket man väl gjort?

Jag är inte insatt i hund spårning.

Kan bara gissa att Lisa var där så kort stund att hunden inte reagerade. Dessutom var det ett hastigt sök efter en försvunnen flicka, uppenbarligen var hon inte där så man fortsatte snabbt till nästa sökområde.
2015-12-09, 21:10
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Jag är inte insatt i hund spårning.

Kan bara gissa att Lisa var där så kort stund att hunden inte reagerade. Dessutom var det ett hastigt sök efter en försvunnen flicka, uppenbarligen var hon inte där så man fortsatte snabbt till nästa sökområde.

Men vissa av tillhörligheterna fanns ju där, de borde väl varit där när hunden/hundarna sökte? Isåfall har de ju sökt slarvigt (eller om hunden/hundarna inte var något vidare, det finns väl fall där sökhundra visat sig inte reagera på det de avses att söka på). Eller om hundföraren inte har koll på hur många varv hunden måste "snurra" på några kvadratmeter för att markera upphittat spår. Man borde ju vart speciellt noga kring området där hon säkert visyats (utanför cafeets personalingång där hon sågs sist) och sedan vidga utåt.
2015-12-09, 21:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Du är precis som mitt yngsta barnbarn. Varför gör han så? Varför gjorde han inte så istället?
Skillnaden är att hon är tre år gammal och det kan du väl inte vara eftersom det är 18-årsgräns
här på flashback. Kan du få in i ditt medvetande att det inte har någon betydelse för utgången i fallet om du kommer med dina barnsliga frågor här i tråden. Det enda som är relevant är vad polis och åklagare har kunnat bevisa har hänt. Plus att det är vad dom som sitter i domstolen beslutar som har betydelse inte vad du och dina polare här i tråden tycker eller tror. Oavsett vad du tror,antar, förmodar,eller tycker så är det skit samma. Ingen i hovrätten kommer att bry sig om vad du tror eller dina ifrågasättanden av allt och alla. Se till det som finns bevis för och som tingsrätten ansåg vara tillräckligt för att döma mannen. Det har ingen betydelse för utgången om jackan var på eller av. Inte heller om han lade tillbaka tejpen, om han använde begagnade snören eller inte. Inget av det du tar upp har någon betydelse i slutändan. Han kommer att dömas på rekordtid i hovrätten. Med en försvarare som är som en sprattelgubbe kan utgången inte vara säkrare. Skyldig, Case Closed.

Du tror inte hovrätt undrar över jackans blod när blod är det bevis åklagaren lutar sig på mest?
2015-12-09, 21:29
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Helt enig och även om de inte finns försvunna tjejer så likaväl sexuella trakasserier, våldsförsök (engelskan har bättre ord: assault) försök att dra in flickor i bilar, kontaktförsök på offentliga platser - likt Adriana dagen innan - på de platser har bott och rört sig tidigare. Han har inte gått från noll till det här vedervärdiga. Never.
Anser också att han försattes in en situation han inte kunde hantera efteråt och blev rådvill bortom sin vanliga roll: att dominera, styra och manipulera. Bortföst från arbetsplatsen och nervös i högsta grad pga all uppståndelse han garanterat inte förväntat sig på bygden.
Från ett paket cigg till två och en massa öl som försök till att lugna nerverna.

Ställer in mig i samma led som dig och letsdoit.
Någon slags indikation lär finnas någonstans. Att gå från fantasidriften rakt till tillvägagångssättet i händelsen den 6/7 ser ut som ett orealistiskt stort steg.
Att köra förbi joggande A, för att relativt snabbt stanna och dra ihop sig själv till det givna upplägget, ger mer bilden av att han på något vis gjort detta förut. Platsen utvald, kartan åker fram med det upplägget, och försöket att locka henne till bilen i skymundan genomförs till hundra procent vad hans del räknas.

Däremot tyder hans tillvägagångssätt och beteende efter mordet på att han inte har en janne hur han ska hantera det. Tex - att lägga tillbaka tejprulle i en stängd låda som bara han och kanske ett fåtal andra människor rimligtvis har vetskap om att där finns en tejprulle.

Beteende under sökveckan kan dock ha viss förklaring i att pådraget var som det var. Kinnekulle såg ut som ett område för undantagstillstånd kod röd, och det var allt annat än en normal sökinsats. Jag tror halva Sverige satt med tappad haka över mängden människor som hade fokus på att just leta.

Jag tror inte man kommer knyta honom till ett liknande brott, men jag är övertygad om att detta är ett inövat tillvägagångssätt.
Problemet blir att Adriana-händelsen helt isolerad, knappast hade anmälts och bokförts om det inte vore för vad som kom att hända nästa vecka. Hon anmälde in händelsen pga pådraget.
Tidigare liknande "försök" mot okända kvinnor blir således extremt svårtippat att springa på, såvida det inte finns någon tjej där ute som lyckats fly när fara blev uppenbart och sedan anmält.
Man kan också sätta lite tilltro till att någon person ur hans historik, tex arbetskollega/arbetsgivare/uppdragsgivare eller granne etc, kan ha ertappat honom med ett beteende som överensstämmer.
2015-12-09, 21:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ställer in mig i samma led som dig och letsdoit.
Någon slags indikation lär finnas någonstans. Att gå från fantasidriften rakt till tillvägagångssättet i händelsen den 6/7 ser ut som ett orealistiskt stort steg.
Att köra förbi joggande A, för att relativt snabbt stanna och dra ihop sig själv till det givna upplägget, ger mer bilden av att han på något vis gjort detta förut. Platsen utvald, kartan åker fram med det upplägget, och försöket att locka henne till bilen i skymundan genomförs till hundra procent vad hans del räknas.

Däremot tyder hans tillvägagångssätt och beteende efter mordet på att han inte har en janne hur han ska hantera det. Tex - att lägga tillbaka tejprulle i en stängd låda som bara han och kanske ett fåtal andra människor rimligtvis har vetskap om att där finns en tejprulle.

Beteende under sökveckan kan dock ha viss förklaring i att pådraget var som det var. Kinnekulle såg ut som ett område för undantagstillstånd kod röd, och det var allt annat än en normal sökinsats. Jag tror halva Sverige satt med tappad haka över mängden människor som hade fokus på att just leta.

Jag tror inte man kommer knyta honom till ett liknande brott, men jag är övertygad om att detta är ett inövat tillvägagångssätt.
Problemet blir att Adriana-händelsen helt isolerad, knappast hade anmälts och bokförts om det inte vore för vad som kom att hända nästa vecka. Hon anmälde in händelsen pga pådraget.
Tidigare liknande "försök" mot okända kvinnor blir således extremt svårtippat att springa på, såvida det inte finns någon tjej där ute som lyckats fly när fara blev uppenbart och sedan anmält.
Man kan också sätta lite tilltro till att någon person ur hans historik, tex arbetskollega/arbetsgivare/uppdragsgivare eller granne etc, kan ha ertappat honom med ett beteende som överensstämmer.

Om Adriana-händelsen hade blivit fullbordad till ett mord på henne, så hade det inte blivit lika stort pådrag, och man kanske aldrig hade hittat henne.
NB är en gåtfylld person och det är troligen många hundar begravda i hans garderob:
Vi får hoppas att polisen gör en ordentlig granskning av denna individ.
2015-12-09, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av depla
Man att hon hittas felställd i skåp hindrar väl inte att hon flytt och blivit funnen i boden och då dödad ? Sen inklämd i ett skåp?

Hon behöver inte alls ha dött i ladan eller flyttats.

Varför i hela friden läser du inte FUP? Däri finner du svar på många av dina frågor. Istället för att bomba tråden med irrelevanta frågor.

Du hittar den på första sidan.
2015-12-09, 21:43
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disponent
Om Adriana-händelsen hade blivit fullbordad till ett mord på henne, så hade det inte blivit lika stort pådrag, och man kanske aldrig hade hittat henne.
NB är en gåtfylld person och det är troligen många hundar begravda i hans garderob:
Vi får hoppas att polisen gör en ordentlig granskning av denna individ.

Kanske inte riktigt lika stort pådrag men Adriana var bara ute och joggade och hade hon inte återvänt hade man ganska snabbt förstått att något inte stod rätt till.

Dessutom var hon en ung kvinna, advokat ( ingen riskperson ) och svärdotter till farbror Arne. Så pådrag hade det nog blivit.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in