2015-12-09, 20:16
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Men det va väl själva f-n.. hundarna har inte visat detta, det enda dom visat är att dom inte fått upp spår. ALLA andra spår visar på att det är brottsplatsen

Men borde de inte fått upp spår om de sökt med hund där relativt tätt på det hon anmäldes försvunnen?
2015-12-09, 20:23
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av depla
Men tejpen läggs tillbaka på sin plats. Varför när ändå flyttar offret?

Fundera lite själv på alla frågor du ställer.

Någon har lagt tillbaka tejpen efter att den har använts till att tejpa Lisa, det är ett faktum. Då frågar jag dig, vem har lagt tillbaka tejpen och varför? Varför har den personen flyttat offret?

Lisa har varit i ladan, skadad. Där finns DNA, örhängen och flera hårstrån från henne. Din förklaring att hon skulle ha lekt där medan mamma jobbade på cafeet är löjeväckande. ( Om det var du som sa det).

Hon är inklämd i omklädningsskåpet på ett onaturligt sätt med benen " åt fel håll" , hon har inte " gömt" sig där själv, ett annat löjeväckande förslag.

Pappa har flyttat på mopeden, det misstänkliggörs. Det är väl inte så svårt att begripa att han, när han kom fram till cafeet, ville flytta mopeden till ett säkrare ställe närmare cafeet, osynlig från vägen pga stöldrisken. Han tänkte inte omedelbart " Lisa har blivit mördad, mopeden är ett bevisföremål på en brottsplats". " Den får jag inte röra". Fattar du?

Brottsmisstänkta brukar förhöras. Ett tio sidor långt förhör är tydligen onödigt? Varför är det onödigt?

Skulle kunna fortsätta men orkar inte.
2015-12-09, 20:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Helt enig och även om de inte finns försvunna tjejer så likaväl sexuella trakasserier, våldsförsök (engelskan har bättre ord: assault) försök att dra in flickor i bilar, kontaktförsök på offentliga platser - likt Adriana dagen innan - på de platser har bott och rört sig tidigare. Han har inte gått från noll till det här vedervärdiga. Never.
Anser också att han försattes in en situation han inte kunde hantera efteråt och blev rådvill bortom sin vanliga roll: att dominera, styra och manipulera. Bortföst från arbetsplatsen och nervös i högsta grad pga all uppståndelse han garanterat inte förväntat sig på bygden.
Från ett paket cigg till två och en massa öl som försök till att lugna nerverna.

Jag tycker det verkar konstigt om detta mord med Lisa är det första.
Misstänker starkt att han tidigare gjort liknande, ev: England och sitt eget land.
En sådan person har en komplex personlighet som inte bara dyker upp huxflux.
Det är ju bara att hopas att polisen gör en sökning där har tidigare varit, samt en körning i Interpols databas skulle nog inte skada.
Samt göra en bakgrunds koll av honom i sitt eget land.
Misstänker starkt att vissa träffar kan dyka upp.
2015-12-09, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Den typen av idealister är dock i allmänhet inga bra advokater. En advokat ska bistå klienten i lika mån oavsett advokaten tror på klientens oskuld eller ej.

Ja, tror du har rätt i det.
2015-12-09, 20:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den sexualsadistiske mördaren.

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det ödslas inte mer tid än nödvändigt på offret; dock framgår det hat som förövaren låtit genomsyra sitt brott; ett hat vari ingår att förnedra sitt offer och reducera henne till enbart en förbrukningsartikel, eller vilket sexredskap som helst. I det lilla smala skåpet satt hon bra tills han fick tid att köra henne till tippen. - Hat i kombination med sexualsadism: Här har också offrets mobilplånbok slitits sönder och innehållet strötts ut på vägen mot Martorp.Det finns starka indicier varav kan nämnas övrig rekvisita som t.ex. tejpen. Även den bevisade tvångsonanin, IB-DNA:t på trosorna, blod-DNA:t vid uppknäppningsknappen på jeansen mm (bl.a. hans "gilla"-bilder) hör till samma indicielänk.Kan du hitta något som talar för en annan sammanhängande hypotes, dvs inkluderande alla de delar som bevisligen hör till brottet så är det säkert många som spetsar öronen.

NB berättar indirekt själv vad som kan ha triggat i gång honom:JB ligger efter honom som en igel; hon har också gjort IB till sin bundsförvant. Mycket riktigt är också JB den enda som kontaktat IB samma dag som LH hängs inne i ladan: "Hejsan. Vad gör du?" - IB är mån om att göra som JB och NB säger; det finns också ett egenintresse i detta.

Undertryckt och väl dolt men likväl rödglödgat var hans hat i kombination med ett accelererande behov av att leva ut sina driftsmässiga våldsfantasier på såväl döda som levande flickor/unga kvinnor; de döda i form av för omgivningen helt harmlösa dockor, ett frosseri i bilder (medlem i 13 olika bildsiter där många motiv talade till hans perverterade fantasi- och driftsliv), osv.

Numera tycks NB inte alls vilja prata med sin mor – och den genommanipulerade IB används bara när han behöver hjälp med sitt alibi.

Det som gällde för 4 år sedan gäller också i dag; "Nightcall" handlar om en seriemördare:
"I’m gonna tell you something you don’t want to hear
I’m gonna show you where it’s dumped but have no fear"
https://www.youtube.com/user/28nerux

Polisen bör leta efter försvunna tjejer 15-25 år på och runt alla de platser där NB bott och arbetat. - Den nervositet och oro NB uppvisat för sina närmaste (om man kan prata om sådana i hans fall) och i viss mån också för omgivningen kan tolkas på flera sätt: Ett är att han ditintills varit van att lättvindigt kunna slinka undan genom att bara köra vidare med sin bil; nu uppstod plötsligt en helt ny situation där ögonen kom att riktas mot hans person; något han aldrig tidigare behövt oroa sig för men nu med alla till buds stående medel tvingas värja sig mot: Ett för hans vidkommande helt nytt läge har uppstått - och allt pga en förbisedd mopedhandske som effektivt kom att utestänga honom från att i lugn och ro ägna sig åt lite efterarbete inne i slaktrummet. - Martorpsboden kom han heller inte åt pga något han aldrig tidigare hört talas om: MPS.

Joggerskan, då..? Hade han tänkt sig att hon bara skulle försvinna och för ändamålet sedan en längre tid haft en färdiggrävd grav någonstans i närheten? Ingen hade ju ändå kommit på den befängda idén att någon skulle ha hängt henne inne i det lilla övergivna huset vid vägen. - Och han var tvungen att komma hem i någorlunda vettig tid.
https://minfil.org/jaFbk2b8ba/X_-_Y.jpg

Just det. Här ödslas det verkligen inte mera tid än vad som anses nödvändigt.

Ja hela brottet genomsyras av ett otroligt hat. BO blir bara en "vara", en "förbrukningsartikel". NB avpersonifierar LH innan hon dör och hon förblir, ur hans synvinkel, en sådan "förbrukningsvara" även efter att hon har avlidit. Han verkligen visar sitt hat genom att förnedra LH så mycket han bara kan och har tid till.

När NB väl trycker/sparkar in BOs kvarlevor i klädskåpet så behandlar han hennes kropp som en säck potatis.

Här kan man verkligen prata om en sexualsadistisk GM.

Detta lär knappast ha varit första gången som han har varit ute och "rört på sig" för att leta upp en "passande kandidat", även om det kanske inte har lett till mord förut.
2015-12-09, 20:41
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Och varför inte bara ta en prostituerad som inte har anknytning till cafe eller område och som heller ej militär bryr sig om.

Varför väljer han att begå ett utdraget planerat mord när det fortfarande är ljust ute och mycket mycket större chans för upptäckt?
Av samma skäl som de som gjorde att han onanerade och ejakulerade upprepade gånger i hörnrummet, med insyn från landsvägen, men också med utsikt över kafét där unga flickor arbetade.

Han hade inget alternativ att vänta tills det blev mörkt, för då var detta kafé nära hans bostad och arbetsplats stängt. NB hade inga möjligheter att leva ut en fantasi i Skövde, Göteborg eller Stockholm. Han var bunden till Blomberg genom hustru och bror.
2015-12-09, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Disponent
Helt rätt, örhänget var ganska dolt när det väl hittades.
Det andra örhänget låg på golvet under vattenslang i slaktrummet.
Också ganska dolt.

Hela den här historien att hon om att hon tappar örhängen...

Vad styrks den av?

När och var sker hennes kamp?
2015-12-09, 20:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Fundera lite själv på alla frågor du ställer.

Någon har lagt tillbaka tejpen efter att den har använts till att tejpa Lisa, det är ett faktum. Då frågar jag dig, vem har lagt tillbaka tejpen och varför? Varför har den personen flyttat offret?

Lisa har varit i ladan, skadad. Där finns DNA, örhängen och flera hårstrån från henne. Din förklaring att hon skulle ha lekt där medan mamma jobbade på cafeet är löjeväckande. ( Om det var du som sa det).

Hon är inklämd i omklädningsskåpet på ett onaturligt sätt med benen " åt fel håll" , hon har inte " gömt" sig där själv, ett annat löjeväckande förslag.

Pappa har flyttat på mopeden, det misstänkliggörs. Det är väl inte så svårt att begripa att han, när han kom fram till cafeet, ville flytta mopeden till ett säkrare ställe närmare cafeet, osynlig från vägen pga stöldrisken. Han tänkte inte omedelbart " Lisa har blivit mördad, mopeden är ett bevisföremål på en brottsplats". " Den får jag inte röra". Fattar du?

Brottsmisstänkta brukar förhöras. Ett tio sidor långt förhör är tydligen onödigt? Varför är det onödigt?

Skulle kunna fortsätta men orkar inte.

Man att hon hittas felställd i skåp hindrar väl inte att hon flytt och blivit funnen i boden och då dödad ? Sen inklämd i ett skåp?

Hon behöver inte alls ha dött i ladan eller flyttats.
2015-12-09, 20:48
Medlem
ska vi slå vad om att IR kommer att skriva en bok om LH fallet inom fem år
2015-12-09, 20:51
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Jag vill gärna omformulera mig då "tror" inte är rätt ord. Jag vill ogärna tro om saker utan jag menar att jag finner det mer sannorlikt att motivet är ett "vanilgt" sexbrott än att det skulle vara ett sensationellt sexualsadistiskt mord. Iaf med tanke på det som kommit fram om NB än så länge.

Ida-fallet är jag inte speciellt insatt i men där ville han väl bara döda? Han fick en impuls? Han hade alltså inget sexuellt motiv, om man nu inte vill hävda att dödadet i sig är sexuellt betingat. Ida-fallet är iofs delvis ett "indicium" för min hypotes att rubbade brott begås av rubbade människor. GM i Idafallet är ju inte frisk i huvet och det visste ju hans omgivning sedsan länge.

I detta fall så fanns det ju direkt en person som Lena hade en magkänsla om som obehaglig. Magkänsla och intuiton har ju används i detta fall tidigare så det kanske finns något av substans där. En person som även han använt ladan som arbetsplats. Är det utrett vad NB och denna person har för relation? Jag vill inte hänge mig åt konspirationer men att titta på fakta och vrida och vända på dem skadar ju inte. Man behöver ju inte vara orolig att NB blir frikänd om bevisen är solida och håller för granskning. Det finns ju fortfarande många konstigheter som förbryllar. Kanske har de flesta frågetecken rätats ut när jag är igenom hela FUP och allt blir tydligare. Tyvärr så hänvisas det lite väl ofta till den 11 pärmar stora "slasken" att det oförklarliga förmodligen finns där. Det är ju inget argument när massa triviala fakta som tex den om de stökiga Litauerna på spritfabriken finns i kvar i FUP. Finns det med så borde väl ett relevant vittne som den Anders som nämnts finnas med för att just förtydliga det Lena vittnar om att han sagt. Förtydliga att denne Anders fått allt om bakfoten att det inte var Lisa han såg eller att han tog fel på dag, vilket inte är helt osannorlikt men som vi nu inta alls kan avgöra. Att utelämna det inbjuder ju bara till spekulationer.

Du har rätt att detta mer är av filosofisk natur och egentligen inte hör hemma här men det är många som på ett religiöst sätt verkar försöka få det till någon magisk kraft. Ondska finns inte utan det är ett subjektivt ord som används för att beskriva det man inte accepterar och starkt tar avstånd ifrån.

Jag håller inte med dig om något annat du skriver men just det här med ondska håller jag med om. Tycker det är ett amerikaniserat sätt att uttrycka sig, "evil" i detta överkristna samhälle med alla sina kyrkor.

Ingen vill vara "ond". NB hade säkert önskat att han inte var denna sjuka person med sina sjuka fantasier. Ingen önskar vara sådan, ingen är född ond, däremot kanske född med psykopati eller annan psykiskt farlig personlighet.

Varför han är som han är vet väl ingen men ond kan man inte kalla honom tycker jag. Han är aggressiv, har sexuelllt sjuka fantasier och är mycket våldsam med tvångstankar. Är man ond för att man är född med t.ex psykopati?

Samhället måste förstås skydda sig mot denna person, livstid i fängelse är lämpligt, för jag tror inte man kan behandla eller ändra på honom.

Ondska i betydelsen att djävulen styr tror jag inte på. Däremot finns elaka människor och det är ett val. Det kan man ändra på.

Jag anser mig inte speciellt insatt i psykiska sjukdomar utan det är egna tankar och funderingar. Har dock praktiserat på det som förr kallades " stormen" på ett stort mentalsjukhus och människorna där upplevde jag inte som onda utan sjuka.
2015-12-09, 20:52
Bannlyst
Citat:
Hela den här historien att hon om att hon tappar örhängen...

Vad styrks den av?

När och var sker hennes kamp?

Jag tycker du ska läsa FUP, där finns även foton som jag tycker du ska titta på.
Där kan du också se foto på bl.a. örhänge m.m. m.m.
men orkar man inte läsa FUP så förstår jag att massa konstiga frågor hela tiden ska dyka upp.
Istället för att sitta och fråga massa duma saker hela tiden, sätt dig ner och läs FUP från sid 1 till slutet.
Sen kan du prova att ställa frågor igen.
2015-12-09, 20:52
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disponent
Jag tycker det verkar konstigt om detta mord med Lisa är det första.
Misstänker starkt att han tidigare gjort liknande, ev: England och sitt eget land.
En sådan person har en komplex personlighet som inte bara dyker upp huxflux.
Det är ju bara att hopas att polisen gör en sökning där har tidigare varit, samt en körning i Interpols databas skulle nog inte skada.
Samt göra en bakgrunds koll av honom i sitt eget land.
Misstänker starkt att vissa träffar kan dyka upp.
Jag tror inte han är seriemördartypen. Jag tror han tillhör dom där som gör det en eller ett par gånger i livet bara. Dom vanligaste seriemördarna brukar ha närmare fysisk kontakt med sitt offer, typ våldtäkt i samband med överfallet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in