2015-12-09, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Du bevisar dig vara väldigt okunnig. Det är inte alls ovanligt med alternativa yrkanden. Det vore tjänstefel att inte i andra hand yrka på näst bästa alternativ.. Yrkandet ska inte tolkas som att försvaret tror något alls, det är liksom ett ramverk för vad man ber rätten beakta.

Det är du som är okunnig. Visst består det mesta i livet av slentrian och ritualer. Särskilt jurister och myndighetspersoner kommer undan med att saker sker på rutin…
Men inte i en sak som handlar om mord och livstid. Då är inte detta ett alternativt yrkade som imponerar om man läser resten av överklagandet.

Ett fall som detta kräver att man har koll på vad tingsrätten dömde till och varför, innan man går in med yrkande om tidsbestämt straff utan att ange korrekta grunder för ett sådant yrkande.

Det är inte så att hovrättsråden sitter på sin kammare och tänker åt Inger Rönnbäck. Och sedan dessutom klurar på om det finns en förmildrande omständighet åt en mördare som är skyldig som synden. Dömd mot sitt nekande och inte ens har en dokumenterad störning.

Att yrka är att be om något, och man ska ha koll på vad man vill när man ber om saker.

Och att ha koll på vad det är som ska styrkas är inte helt fel.
2015-12-09, 17:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disponent
Efter att ha lyssnat på vittnen om deras iakttagelser sammanställs listan som det mest troligaste händelseförloppet. Tiderna är c:a tider.
Bra sammanställning.Det enda tillägget är vid tiden 18.54 eftersom han troligen kört bilen till baksidan ladan innan Martorp. Har sen för mig tidsangivelsen då paret iakttar honom på väg till Martorp är lite vidare angivet i FUP gällande Lars (19-19.15) men det är cirkatider som du skriver.
2015-12-09, 17:38
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Han skulle kunna låta IR dra den historien i HR, men det skulle knappast gå hem. En "vanlig" sexualförbrytare som går för långt har i 99% av fallen, påstår jag, strypt offret med händerna eller slagit henne med en sten eller liknande tillhygge (se Ida- och Elin-fallen). Det faktum att LH är hängd eller strypt med en snara pekar på ett planerat mord.

Jag vill gärna omformulera mig då "tror" inte är rätt ord. Jag vill ogärna tro om saker utan jag menar att jag finner det mer sannorlikt att motivet är ett "vanilgt" sexbrott än att det skulle vara ett sensationellt sexualsadistiskt mord. Iaf med tanke på det som kommit fram om NB än så länge.

Ida-fallet är jag inte speciellt insatt i men där ville han väl bara döda? Han fick en impuls? Han hade alltså inget sexuellt motiv, om man nu inte vill hävda att dödadet i sig är sexuellt betingat. Ida-fallet är iofs delvis ett "indicium" för min hypotes att rubbade brott begås av rubbade människor. GM i Idafallet är ju inte frisk i huvet och det visste ju hans omgivning sedsan länge.

I detta fall så fanns det ju direkt en person som Lena hade en magkänsla om som obehaglig. Magkänsla och intuiton har ju används i detta fall tidigare så det kanske finns något av substans där. En person som även han använt ladan som arbetsplats. Är det utrett vad NB och denna person har för relation? Jag vill inte hänge mig åt konspirationer men att titta på fakta och vrida och vända på dem skadar ju inte. Man behöver ju inte vara orolig att NB blir frikänd om bevisen är solida och håller för granskning. Det finns ju fortfarande många konstigheter som förbryllar. Kanske har de flesta frågetecken rätats ut när jag är igenom hela FUP och allt blir tydligare. Tyvärr så hänvisas det lite väl ofta till den 11 pärmar stora "slasken" att det oförklarliga förmodligen finns där. Det är ju inget argument när massa triviala fakta som tex den om de stökiga Litauerna på spritfabriken finns i kvar i FUP. Finns det med så borde väl ett relevant vittne som den Anders som nämnts finnas med för att just förtydliga det Lena vittnar om att han sagt. Förtydliga att denne Anders fått allt om bakfoten att det inte var Lisa han såg eller att han tog fel på dag, vilket inte är helt osannorlikt men som vi nu inta alls kan avgöra. Att utelämna det inbjuder ju bara till spekulationer.

Citat:
Ondska och störd är semantiska frågor kanske bättre lämpade för filosofidelen av forumet, men om NB har hängt upp LH för att se hennes dödskamp på samma sätt som BTK-mördaren (https://en.wikipedia.org/wiki/Dennis_Rader ) så är han tveklöst både störd och ond. Vad skulle orden annars betyda?

Du har rätt att detta mer är av filosofisk natur och egentligen inte hör hemma här men det är många som på ett religiöst sätt verkar försöka få det till någon magisk kraft. Ondska finns inte utan det är ett subjektivt ord som används för att beskriva det man inte accepterar och starkt tar avstånd ifrån.
2015-12-09, 17:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disponent
Hur Lisa kommer ifrån sin moped in till ladan, vet bara Lisa och NB:
Men om jag ska gissa som det mest troliga, så har NB på något vis lyckas lura över Lisa till porten in till ladan och direkt då överfallit henne.
Det finns släp spår på golvet, och på lisas överdragsbyxor kan man se att hon legat på rygg och blivit dragen.Foton i FUP.
Även jackan är skitig förutom NBs blod. Jag tror också hon gått för egen maskin över vägen, han har fångat hennes uppmärksamhet/lurat henne dit och slår sen till snabbt och släpar in henne. Som du säger finns det tecken på viss kamp direkt innan för dörröppningen inkl innanför dörren på väg mot mjölkrummet. Med tanke på det damm som påtalas i lokalerna är det i sig intressant att han är dammig upp till knäna.
2015-12-09, 17:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Även jackan är skitig förutom NBs blod. Jag tror också hon gått för egen maskin över vägen, han har fångat hennes uppmärksamhet/lurat henne dit och slår sen till snabbt och släpar in henne. Som du säger finns det tecken på viss kamp direkt innan för dörröppningen inkl innanför dörren på väg mot mjölkrummet. Med tanke på det damm som påtalas i lokalerna är det i sig intressant att han är dammig upp till knäna.

Jag håller med vad du skriver, kul att någon har huvudet där det ska sitta.
Jag har lagt till att NB kör först in bakom ladan och lastar i Lisa, innan han åker till Martorp.
Det är ju gjort på någon minut.
2015-12-09, 17:51
Medlem
Skurtrasans avatar
Lisa kommer till sin moped, hon tar på sej hjälmen, musiken är på och förbereder start av mopeden.
Gm, kör fram bilen som stått några meter ifrån, han kliver ur och går fram till Lisa bakifrån samtidigt som han med ett rep lägger om halsen på henne och drar åt.
Lisa faller ihop och gm lyfter in henne i bilen, kör sedan över vägen och rundar ladan.
Nu infinner sej mystiken i mitt scenarie som jag dessvärre inte kan förklara:
Han bär Lisa genom halva byggnaden, hänger henne, lyfter ner henne, bär tillbaks henne genom halva ladan och in i bilen.
Varför detta krångel? Han hade väl kunnat hängt henne tidigare om just begäret av hängning var i fokus?
Sen åker han iväg och vet nog inte riktigt var, det fick inte bli för långt bort, det blev Martorp, för där finns ett ställe som ingen brukar vara.
Troligt scenarie?
2015-12-09, 17:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Det är meninglöst att spekulera? Varför gör du det då?

Varför är det rimligt? Du tycker det är meningslöst att spekulera om det och ändå så är detta just en spekulation. För mig tycks det inte rimligt alls. Varför inte ta av alla kläder? Varför bara taffligt dra ner/upp kläder och blotta henne, som om det vore en hastigt påkommen impuls?

Det som stöder hypotesen att blottning skedde taffligt och impulsivt i byssjan är att hon påträffades så. Att tröjan var uppdragen. BH fanns kvar runt kroppen istället för avtagen/avsliten. Det finns däremot inget som pekar på att blottning skulle skett vid någon hängning tycker jag. Det är som du själv påpekar, ren spekulation.

Som vanlig så vill de som nödvändigtvis vill få det till ett sexualsadistiskt mord att vi inte diskuterar och pekar på sånt som inte talar för deras hypotes. Det är ju bara irrelevant i deras värld.

Men om kläder är upp och nerdragna varför droppar då blod på jackans fram och baksida?

Det bevisar väl att jackan måste varit på hela tiden under själva mordet och att jackan varit knäppt och stängd?

Hade kropp varit blottad skulle blod träffa blottad hud.

Hon lär också ha blod under fot. Hur förklaras det om hon inte varit avklädd helt?
2015-12-09, 18:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
En sak som i påfallande grad kännetecknar alternativteoretiker är att de måste vara experter på precis allting, eftersom de kan kritisera precis varje aspekt av en förundersökning, och påstå att den i alla dessa aspekter är undermåligt utförd. Vad har du egentligen för erfarenhet av förhörsverksamhet, när du så tvärsäkert kan säga att det inte finns någon anledning att hålla tiosidiga förhör med tolk?

Exakt vad av värde har AB tillfört denna utredning?
2015-12-09, 18:04
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är du som är okunnig. Visst består det mesta i livet av slentrian och ritualer. Särskilt jurister och myndighetspersoner kommer undan med att saker sker på rutin…
Men inte i en sak som handlar om mord och livstid. Då är inte detta ett alternativt yrkade som imponerar om man läser resten av överklagandet.

Ett fall som detta kräver att man har koll på vad tingsrätten dömde till och varför, innan man går in med yrkande om tidsbestämt straff utan att ange korrekta grunder för ett sådant yrkande.

Det är inte så att hovrättsråden sitter på sin kammare och tänker åt Inger Rönnbäck. Och sedan dessutom klurar på om det finns en förmildrande omständighet åt en mördare som är skyldig som synden. Dömd mot sitt nekande och inte ens har en dokumenterad störning.

Att yrka är att be om något, och man ska ha koll på vad man vill när man ber om saker.

Och att ha koll på vad det är som ska styrkas är inte helt fel.

Du är ju rent pinsam ibland. "Yrkande" är en specifik term som används i ett specifikt juridiskt sammanhang. När man lägger in en framställan till rätten där man begär ändring av en dom t.ex. att bara satsa allt på ett kort utifrån något slags pokermentalitet för att vilja framstå som övertygad inför andra vore rent vårdslöst. Därf täcker man upp med andrahandsyrkanden och i förekommande fall även tredje- och fjärdehandsyrkanden. Om klienten hävdar att denne är oskyldig så lägger man in ett yrkande med motivering efter vad som är så fördelaktigt som man bara kan klämma ihop ur den aspekten, och man tar i beaktande att domstolen måhända inte går en till mötes till fullo och då kanske finns möjlighet till hälften o.s.v.

Synd att man inte kunde transplantera ut Bergenstrands hjärna på sossarnas miljonlotteri eller något (han hade fel i mycket men förstod i vart fall termerna och spelregler a i e process, vilket i och för sig väl även en kriminolog som GW Person även torde göra även om han beklagligt nuförtiden pöser ur sig syrligheter likt en Pavlovsk hund i märkliga sammanhang).

Det kanske inte alls.blir uttråkande för HovR att lyssna till förhören och höra påpekanden om ledande frågor? Tråkigare fsätt att spendera ett par timmar på finns nog för jurister
Senast redigerad av bradgardsindianen 2015-12-09 kl. 18:07.
2015-12-09, 18:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skurtrasan
Ok, jag tror att Lisa blev överfallen och indragen i bil vid mopeden, sedan har gm kört runt ladan och lyft ur henne, tycker av vad jag läst, att det är det mest troliga förloppet.

Jag kan inte se att ladan skulle vara aktuell som plats annat än för någon som var där i brottsligt intresse redan.

Det är lättare och säkare var som under hemfärden för Lisa.

Bara att spänna upp ett snöre mellan två träd så stoppas hon.
2015-12-09, 18:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skurtrasan
Lisa kommer till sin moped, hon tar på sej hjälmen, musiken är på och förbereder start av mopeden.
Gm, kör fram bilen som stått några meter ifrån, han kliver ur och går fram till Lisa bakifrån samtidigt som han med ett rep lägger om halsen på henne och drar åt.
Lisa faller ihop och gm lyfter in henne i bilen, kör sedan över vägen och rundar ladan.
Nu infinner sej mystiken i mitt scenarie som jag dessvärre inte kan förklara:
Han bär Lisa genom halva byggnaden, hänger henne, lyfter ner henne, bär tillbaks henne genom halva ladan och in i bilen.
Varför detta krångel? Han hade väl kunnat hängt henne tidigare om just begäret av hängning var i fokus?
Sen åker han iväg och vet nog inte riktigt var, det fick inte bli för långt bort, det blev Martorp, för där finns ett ställe som ingen brukar vara.
Troligt scenarie?

Men varför skulle gärningsman använda ett snöre han redan tidigare befattat sig med?

Om mord och tillvägagångssätt var planerat sedan tidigare varför har han då inte ens införskaffat ett hängrep?

Var skulle joggerskan hängas och i vad?
2015-12-09, 18:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Han skulle kunna låta IR dra den historien i HR, men det skulle knappast gå hem. En "vanlig" sexualförbrytare som går för långt har i 99% av fallen, påstår jag, strypt offret med händerna eller slagit henne med en sten eller liknande tillhygge (se Ida- och Elin-fallen). Det faktum att LH är hängd eller strypt med en snara pekar på ett planerat mord.
Ondska och störd är semantiska frågor kanske bättre lämpade för filosofidelen av forumet, men om NB har hängt upp LH för att se hennes dödskamp på samma sätt som BTK-mördaren (https://en.wikipedia.org/wiki/Dennis_Rader ) så är han tveklöst både störd och ond. Vad skulle orden annars betyda?

En vanlig sexualförbrytare.. Det gick snett. Jo, jo. Det låter stort när katten skiter.
Han hade dock lite mer attiraljer med sig än bara pitten:
strypt, hängd och flera meter tejp inklusive över andningsvägar - ett oerhört grymt mord. Lidande och dödsångest. Oprovocerat våld, fysiskt överlägsen och därmed helt försvarslös.
Inga förmildrande omständigheter.
.. och absolut inte ett dugg som indikerar på impulsbrott. Det är lika mycket uppsåt som det är omständigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in