2015-12-07, 22:16
Medlem

Tour de forse!

6 matcher på 20 dagar varav 4 på bortaplan. Och då har man spelat i veckan plus helgen redan. Dvs man har ett tufft program bakom sig. Och nu måste man möta motståndarna utan sin kapten. Dessena och Storari är spelarna som man lutat sig mot. Visst kan Sau nu återvända och ta ansvar. Storari och Sau kan absolut vara avgörande och göra briljanta insatser, men de påverkar inte spelet i någon större utsträckning. Dessenas roll kan inte överskattas.

Conti...

Lanciano nu på onsdag, sedan Livorno, och nästa tisdag Inter i Coppa Italia, för att direkt efter möta Bari, för att avsluta mot Salerno och sedan Pro Vercelli den 27:e december. Svåra matcher. Viktiga matcher. Och när det gäller Coppa Italia så finns där avvägelser.

För Cagliari är det mellan Livorno och direkta konkurrenten Bari. Två stenhårda matcher. För Inter är det mellan Udinese och Lazio... Vaffanculo.

Men jag vänder tillbaka till Klopeks inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
...
Vill nämna några ord om Inter. De spelar väldigt cyniskt just nu, gör inte mycket mål men släpper knappt in mål heller. Minst hälften är vinster med uddamål eller segrar med 1-0 utan att släppa in något alls? De vinner inte "toppmatcherna" men de vinner de "lätta" matcherna och det är vad som vittnar om scudettolag.
..
Och jag håller med. Mancini är fantastisk och han bygger upp Inter bakifrån. Han är duktig och klassisk. Inte olik Mihajlovic. Bygga bakifrån och framförallt på moral. Varför de trivdes med varandra och hur de leder sina lag. Mancini går igenom en storm privat. Djupt religiös katolik som skiljer sig. Italianare har en lång tradition av att alltid prestera som bäst under storm.

Mancini går i den klassiskt italienska skolan. Skiljer sig inte mycket från t ex Trapattoni. Medan Allegri i är en mer taktisk och strategisk tänkare. Försöker finna möjliga sätt att spela med tanke på spelarmatrialet. Och ser hela tiden framåt, mot nästa match. Och jag älskar att han vill spela med det klassiskt italienska trequartista.

Men han är ingen Ancelotti. Som startade med att vara relativt systembunden. Vafan i helvete han tackade nej till Baggio till Parma för att han inte passade in i ”systemet”. Men sedan har han utvecklats till att bli kanske den bästa persontränaren genom tiderna. Började med att han plötsligt hade två briljanta trequartisti i Milan, Rui Costa och den unge Pirlo. Han gav plats åt båda. Även om det inte var han som uppfann Pirlo-rollen, så gav han utrymme för den i ett storlag.

Tycker också om resonemanget om Lichsteiner och Cuadrado:
Citat:
...
Jag föredrar dock Lichsteiner istället för cuadrado, blir en offensivare kant på sandros vänster sida och lite lagom på Lichsteiner. Sett mkt bra ut. Ser mkt sämre ut när cuadrado spelar högerkant och Evra vänsterkant även om det blir samma sorts balans. En mer defensiv kant + en mer offensiv kant har funkat mycket fint.
...
Jag älskar Cuadrado och höll honom för en av de största behållningarna i Serie A då han ”försvann”. Inte helt olikt Jovetic. Var bl a i Florens våren 2013 då Fiorentina mötte Roma, och min son investerade i en Cuadrado-tröja... Han var fantastisk och jag tror att han kan vara fantastisk. Men det finns en skillnad mellan Fiorentina och Juventus...

Samtidigt vill jag lyfta fram Klopeks resonemang. För jag håller med. Det motsägelsefulla att en defensivare spelare kan vara en fördel för lagets offensiva spel. Det låter fel att Lichsteiner kan göra Juventus bättre offensivt än om Cuadrado spelar. Men jag kan absolut förstå resonemanget bakom. Jag har dock inte sett Juventus tillräckligt mycket för att uppfatta detta...
Senast redigerad av Brille68 2015-12-07 kl. 22:29.
Citera
2015-12-08, 11:41
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68

Tour de forse!

6 matcher på 20 dagar varav 4 på bortaplan. Och då har man spelat i veckan plus helgen redan. Dvs man har ett tufft program bakom sig. Och nu måste man möta motståndarna utan sin kapten. Dessena och Storari är spelarna som man lutat sig mot. Visst kan Sau nu återvända och ta ansvar. Storari och Sau kan absolut vara avgörande och göra briljanta insatser, men de påverkar inte spelet i någon större utsträckning. Dessenas roll kan inte överskattas.

Conti...

Lanciano nu på onsdag, sedan Livorno, och nästa tisdag Inter i Coppa Italia, för att direkt efter möta Bari, för att avsluta mot Salerno och sedan Pro Vercelli den 27:e december. Svåra matcher. Viktiga matcher. Och när det gäller Coppa Italia så finns där avvägelser.

För Cagliari är det mellan Livorno och direkta konkurrenten Bari. Två stenhårda matcher. För Inter är det mellan Udinese och Lazio... Vaffanculo.

Men jag vänder tillbaka till Klopeks inlägg.

Och jag håller med. Mancini är fantastisk och han bygger upp Inter bakifrån. Han är duktig och klassisk. Inte olik Mihajlovic. Bygga bakifrån och framförallt på moral. Varför de trivdes med varandra och hur de leder sina lag. Mancini går igenom en storm privat. Djupt religiös katolik som skiljer sig. Italianare har en lång tradition av att alltid prestera som bäst under storm.

Mancini går i den klassiskt italienska skolan. Skiljer sig inte mycket från t ex Trapattoni. Medan Allegri i är en mer taktisk och strategisk tänkare. Försöker finna möjliga sätt att spela med tanke på spelarmatrialet. Och ser hela tiden framåt, mot nästa match. Och jag älskar att han vill spela med det klassiskt italienska trequartista.

Men han är ingen Ancelotti. Som startade med att vara relativt systembunden. Vafan i helvete han tackade nej till Baggio till Parma för att han inte passade in i ”systemet”. Men sedan har han utvecklats till att bli kanske den bästa persontränaren genom tiderna. Började med att han plötsligt hade två briljanta trequartisti i Milan, Rui Costa och den unge Pirlo. Han gav plats åt båda. Även om det inte var han som uppfann Pirlo-rollen, så gav han utrymme för den i ett storlag.

Tycker också om resonemanget om Lichsteiner och Cuadrado:

Jag älskar Cuadrado och höll honom för en av de största behållningarna i Serie A då han ”försvann”. Inte helt olikt Jovetic. Var bl a i Florens våren 2013 då Fiorentina mötte Roma, och min son investerade i en Cuadrado-tröja... Han var fantastisk och jag tror att han kan vara fantastisk. Men det finns en skillnad mellan Fiorentina och Juventus...

Samtidigt vill jag lyfta fram Klopeks resonemang. För jag håller med. Det motsägelsefulla att en defensivare spelare kan vara en fördel för lagets offensiva spel. Det låter fel att Lichsteiner kan göra Juventus bättre offensivt än om Cuadrado spelar. Men jag kan absolut förstå resonemanget bakom. Jag har dock inte sett Juventus tillräckligt mycket för att uppfatta detta...

Storari, världens bästa andra målvakt? Gick han till Cagliari, minns inte var han lämna för förra sommaren men där ser man på det var Cagliari. Han skulle kunna vara ordinarie som första målvakt i de flesta Serie A klubbar nämligen, bra klipp där.

Ja Mancini har fått ihop det bra med mirandra och den andra mittbacken jag inte kommer på namnet på, rätt så fin offensiv också icardi, perisic, jovetic, biabiany att välja på även om inter i sig inte öser in mål. Tycker det är märkligt de inte gör mer mål med de offensiva spelarna men det kanske beror på Mancinis filosofi att spela stabilt bakåt i första hand.

Skrev lite galet där det lät som jag tycker cuadrado på högerkant och evra på vänsterkant i 3-5-2 ser lika bra ut som sandro på vänsterkant och lichsteiner på höger kant men det gör det inte. Därför föredrar jag sandro och licht spelar.

Cuadrado vs lich på högerkanten i 3-5-2 så säger jag licht just för att han är bra defensivt och han gör faktiskt fler mål och fler assist än cuadrado även om lichts inlägg suger och cuadrado är mycket bättre tekniskt än licht. Cuadrado sista tredjelen av fotbollsplanen är tyvärr hönshjärna, han kladdar för mycket på bollen och blir tillslut av med den eller så blir det en dålig passning till en medspelare eller så avslutar han själv och det blir i slutändan ett dåligt avslut. Visst cuadrado gör ofta sin gubbe i 3-5-2 men det händer sällan något fast han kommer förbi sin gubbe.

I Fiorentina var cuadrado också bollkär vill jag minnas men han gjorde väl fler mål och assist? Han spelade väl mest i 3-5-2 och då såklart på högerkanten när Montella tränade Fiorentina. Vet inte om han tappade allt när han gick till Chelsea, kanske fanns en anledning till varför Mourinho ville låna ut honom till oss för han såg ingen slutprodukt i sista tredjelen av planen...

Med tanke på all speltid cuadrado fått i 3-5-2 OCH i 4-3-3 som högerytter där framme, för vi har spelade en del 4-3-3 för ett tag sedan så har han endast mäktat med 1 endaste spelmål. Assist skulle jag tippa på 1 assist under hela säsongen än så länge om ens det. Och i ett 4-3-3 som cuadrado spelat en hel del matcher denna säsongen så ska det vara bättre statistik med fler mål men framförallt fler assist för en offensiv kantspringare och det lever han inte upp till.
Citera
2015-12-08, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DavanD
http://www.football-italia.net/76749/toni-its-time-retire

Luca Toni lägger skorna på hyllan efter denna säsong efter 22 år som fotbollsspelare.

Jag förstår såklart charmen med att lägga av på toppen. Luca Toni är regerande Capocannoniere, men är 38 år och har upplevt och uppnått fantastiskt mycket. Men det finns tid att återkomma till denna fantastiska målskytt och sympatiska man.

Men jag uppskattar och njuter av gamla storspelare som istället väljer att trappa ned i en mindre klubb. Inte för pengarnas skull som man gör i Arabien, utan i bästa fall för att man som Cossu återvänder till Olbia i Serie D, eller åtminstone av kärlek till Calcio fortsätter att spela som den gode Jeda.

Jeda som spelade 87 matcher för Cagliari och gjorde 22 mål. Den klubb som han representerat mest under sin karriär. Hittills...

Han har nu representerat 15 olika lag i Italien, men han har ju kommit tillbaka till några lag...

Blev idag klar för Casarano i Eccellenza (femte nivån, under Serie D).

Borta mot Juventus. Cossu och Allegri, men framförallt Jeda!(kvitteringen):

https://www.youtube.com/watch?v=yrNOqfElgeQ
Senast redigerad av Brille68 2015-12-08 kl. 21:53. Anledning: Förtydligande av Eccellenza
Citera
2015-12-08, 22:39
Medlem
Fick lite mothugg då jag resonerade om möjligheterna inför den sista omgången i CL:
Citat:
Inte helt självklart. Sista matchen är borta mot Sevilla som måste vinna för att kunna nå tredjeplatsen och därmed EL. En poäng räcker dock för att Juventus ska ta förstaplatsen. Men sånt skiter Juventus egentligen i... Även om de såklart kommer att säga annorlunda.

Sista matchen blir som en "vänskapsmatch" för dem, dvs betydelselös. För Juventus fruktar inte de andra lagen. Tänk VM och gruppspel. Italien bryr sig inte. Viktigare att laget är harmoniskt och kan prestera i slutspelet än vem motståndaren är.

Och just nu kommer det att handla om att samla poäng i Serie A så att man blir en del av toppstriden. Även om man inte når hela vägen fram...

Citat:
Italienska lag är usla då de inte är uppträngda mot väggen och kniven mot strupen. Allt måste stå på spel. Vilket gör Juventus tidiga kvalificerande tämligen unikt. Vilket kan tyda på ett trendbrott.

Och det handlar inte om att man inte ställde upp med sitt bästa lag eller att man inte hade viljan. Det handlar om paniken och den absoluta nödvändigheten. (Emergency!)

Till helgen är det hatmatch mot Fiorentina och superviktiga poäng på spel. Då lär vi få se ”emergency”.
Citera
2015-12-08, 22:40
Medlem
JayGatsbys avatar
Jaha, det där var ju onödigt. Bara man inte får nån skitlottning mot ett finallag direkt.
Citera
2015-12-08, 23:09
Medlem
Självklart var det Llorente som fick Juve på fall. Det stod skrivet i stjärnorna. Det såg lovande ut i halvtid, då Mönchengladbach såg ut att kunna sänka City, men icke. Men calcio handlar väl inte om att ta den lätta vägen, det är som att man som supporter ska lida lite.

Känns ändå som att Juve har en bra chans så länge man lyckas hålla sig bort från Bayern och Barca.
Citera
2015-12-09, 15:12
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EB
Självklart var det Llorente som fick Juve på fall. Det stod skrivet i stjärnorna. Det såg lovande ut i halvtid, då Mönchengladbach såg ut att kunna sänka City, men icke. Men calcio handlar väl inte om att ta den lätta vägen, det är som att man som supporter ska lida lite.

Känns ändå som att Juve har en bra chans så länge man lyckas hålla sig bort från Bayern och Barca.

Förra året gjorde vi riktigt bra matcher mot Dortmund och Real Madrid och slog ut båda lagen. Laget vi hade problem med var Monaco som på förhand utav dessa tre lag är det sämre laget. Dortmund tog vi relativt lätt, Madrid spela vi jämnt emot och slog ut. Monaco kunde lika gärna blivit ett respass ut ur CL.

Juventus höjer sig alltid mot bra motstånd men mot sämre lag verkar det infinna sig underskattning. Ser helst att vi möter Chelsea, tillräckligt bra motstånd för att vi ska höja oss men inte omöjligt att ta Chelsea.

Slipper helst Porto också, jävligt farliga på bortaplan. Kommer bli tufft.

De enda lagen som spelar utomjordisk fotboll och vi kommer bli knockade av är Barcelona och Bayern, alla andra kan vi slå i en åttondel.

Helst: Wolfsburg eller Chelsea

Tror inte vi underskattar Wolfsburg, utan vet att de kan spela riktigt bra.
Citera
2015-12-09, 17:35
Medlem
Citat:
Förra året gjorde vi riktigt bra matcher mot Dortmund och Real Madrid och slog ut båda lagen. Laget vi hade problem med var Monaco som på förhand utav dessa tre lag är det sämre laget. Dortmund tog vi relativt lätt, Madrid spela vi jämnt emot och slog ut. Monaco kunde lika gärna blivit ett respass ut ur CL.

Juventus höjer sig alltid mot bra motstånd men mot sämre lag verkar det infinna sig underskattning. Ser helst att vi möter Chelsea, tillräckligt bra motstånd för att vi ska höja oss men inte omöjligt att ta Chelsea.

Slipper helst Porto också, jävligt farliga på bortaplan. Kommer bli tufft.

De enda lagen som spelar utomjordisk fotboll och vi kommer bli knockade av är Barcelona och Bayern, alla andra kan vi slå i en åttondel.

Helst: Wolfsburg eller Chelsea

Tror inte vi underskattar Wolfsburg, utan vet att de kan spela riktigt bra.
Ja, Juventus och Gli Azzurri har det där med att nivån på det egna spelet allt som oftast står i paritet med nivån på motståndet gemensamt. Upp till en viss gräns givetvis, och jag tror, som du också skrev ovan, att Barca och Bayern befinner sig på andra sidan den gränsen i år.

Ser vi till övriga lag som kan stå för motståndet undviker jag helst båda Madridlagen, men måste det bli något av dem väljer jag nog Real framför Atlético, trots att de tidigare är bättre på pappret.

Chelsea har väl sedan länge bränt broarna till en ny PL-titel, och kanske även till fjärdeplatsen, men det finns så mycket kvalité i det laget att det känns som att de måste bli bättre förr eller senare, om så blir fallet redan efter vinteruppehållet och man har bättre förutsättningar att lyckas i CL än i ligan är det ett motstånd jag också gärna undviker. Men vem som blir gruppetta i Chelseas grupp är ju ännu en helt öppen historia; både Porto och Dynamo Kiev har fortfarande chans på förstaplatsen. Jag håller med om att Porto känns farliga; inte tillräckligt mycket av ett storlag för att Juve ska höja sig, men alltför bra för att det ska finnas utrymme för att överskatta den egna förmågan. Dynamo Kiev däremot hade jag inte haft något emot, där ska det helt enkelt mycket till för att det inte ska gå vägen över två matcher.

Kvar är då Wolfsburg och Zenith. En bortamatch i S:t Petersburg i början av mars är väl inte heller någon höjdare. Wolfsburg hade känts desto trevligare, som du påpekade gick det ju bra sist vi spelade åttondelsfinal i Tyskland.

Dynamo Kiev>Wolfsburg>Porto>Zenith>Chelsea>Real>Atlético> Bayern>Barca i min bok.
Citera
2015-12-09, 20:35
Medlem
Var på resande fot, så jag missade Lanciano mot Cagliari.

Från CI-matchtråd:
Citat:
Ursprungligen postat av myskankan
Tre Juventus spelare på planen ikväll, nästan, Berardi ägs helt av Sassuolo. Två 19-åringar i Cagliari. Mittfältaren Tello och anfallaren Cerri.
...
Och sånt skit retar mig. Cagliari ska fan aldrig agera farmarlag till de stora lagen. Nu vet jag inte hur avtalen ser ut, men vafan i helvete!

Oavsett så spelade både Tello och Cerri.

Storari; Balzano, Ceppitelli, Salamon, Barreca; Munari, Di Gennaro, Tello; Farias, Giannetti, Cerri. All.: Rastelli.

Och vilket jävla mål Tello gör! 1-0 till Cagliari:
https://v.cdn.vine.co/r/videos_h264high/1E7AFACE411286430922543595520_SW_WEBM_144968324013 8f16a20d899.mp4?versionId=UBQ9WYxmHIx2ibDb4hWkUbEQ 24NgMdbf

Grandissima!

Matchen slutar 1-3 och även Cerri gör mål.

Bari förlorade igår men Crotone lyckades göra ett sent mål och vinna idag. Så Crotone leder fortfarande Serie B, före Cagliari.... Novara och Brescia kommer dock stormande.
Citera
2015-12-09, 22:39
Medlem
Pjanic, De Rossi och Nainggolan. Klassmittfält.

1 seger, 3 oavgjorda och 2 förluster, målskillnad -5.

Inte imponerande...

Hade Leverkusen välförtjänt vunnit hemma mot ett B-Barcelona + Messi så hade man inte gått vidare. Det duger inte.

Roma är bättre än så. Men nu är Totti på väg tillbaka. Kan kanske styra upp laget någorlunda och ingjuta lite moral.

Ett tips för hur man gör mål. Så här!

http://lanuovasardegna.gelocal.it/polopoly_fs/1.12590744!/httpImage/image.jpg_gen/derivatives/gallery_978/image.jpg
Citera
2015-12-09, 22:49
Medlem
0 grupp vinster för italien i år. detta duger inte
Citera
2015-12-09, 22:49
Medlem
Citat:
Pjanic, De Rossi och Nainggolan. Klassmittfält.

1 seger, 3 oavgjorda och 2 förluster, målskillnad -5.

Inte imponerande...

Hade Leverkusen välförtjänt vunnit hemma mot ett B-Barcelona + Messi så hade man inte gått vidare. Det duger inte.

Roma är bättre än så. Men nu är Totti på väg tillbaka. Kan kanske styra upp laget någorlunda och ingjuta lite moral.

Ett tips för hur man gör mål. Så här!

http://lanuovasardegna.gelocal.it/polopoly_fs/1.12590744!/httpImage/image.jpg_gen/derivatives/gallery_978/image.jpg
Ja, det är som att namnen på pappret och aktionerna på planen inte går ihop. Det var en närmast förunderligt dålig insats av Roma idag. Frågan är väl om Garcia får vara kvar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in