Citat:
Längesedan jag skrev här och kände det var dags igen. Ser att Brille briljerar med rapporter om sitt kära Cagliari, allt är som förr
Härligt att se.
Vill nämna några ord om Inter. De spelar väldigt cyniskt just nu, gör inte mycket mål men släpper knappt in mål heller. Minst hälften är vinster med uddamål eller segrar med 1-0 utan att släppa in något alls? De vinner inte "toppmatcherna" men de vinner de "lätta" matcherna och det är vad som vittnar om scudettolag.
Napoli bygger hela sin offensiv på att higuain gör mål, om han hamnar i en svacka eller en skada på honom då är Napoli illa ute.
Juventus 5st raka segrar nu! Det börjar rulla på med maskineriet. Trodde aldrig jag skulle säga att jag vill se 3-5-2 men det ser lekfullt och fantasifullt ut och mycket beror såklart på Sandro! Han är mycket bättre än Evra som kantspelare i 3-5-2 då han har en finare offensiv och inlägg. Kan göra sin gubbe. Har blivit en helt ny dimension i 3-5-2 sedan Sandro började spela på ytterpositonen på vänster sida istället för Evra.
Jag föredrar dock Lichsteiner istället för cuadrado, blir en offensivare kant på sandros vänster sida och lite lagom på Lichsteiner. Sett mkt bra ut. Ser mkt sämre ut när cuadrado spelar högerkant och Evra vänsterkant även om det blir samma sorts balans. En mer defensiv kant + en mer offensiv kant har funkat mycket fint.
Mandu och Dybala har verkligen hittat varandra. En skada på Dybala blir jobbigt, Mandu går att ersätta med Zaza som sett pigg ut och gjort några mål, därav inte lika orolig även om mandu och dybala kompleterar varandra bra (del Piero + trez får samma känsla). Morata däremot vad har hänt med killen? Han har tappat det totalt, ser helt vilsen ut på planen och går bara med nersjunket huvud. Helt katastrof faktiskt.
I fyrbackslinje föredrar jag Evra då han är snäppet vassare defensivt än sandro, Evra kan stänga sin kant totalt. Däremot inte sagt att sandro är dålig defensivt utan att Evra är bara så jäkla bra helt enkelt på det defensiva.
Tror på 3-5-2 tills Pereyra är tillbaka. Pereyra är den enda naturliga trequartistan i lager förutom Hernanes som suger.
4-3-3 hoppas jag vi skrotar åminstone tills vi har 4st naturliga yttrar, 2 på höger och 2 på vänster. Nu har vi en i cuadrado.
3-5-2 eller 4-3-1-2 som ska gälla framöver.
Barzagli - Bonucci - Chiellini
Lichsteiner - Khedira/Asamoah - Marchisio - Pogba - Sandro
Mandzukic - Dybala
Lichsteiner - Bonucci - Chiellini/Barzagli - Evra
Khedira/Asamoah - Marchisio - Pogba
Pereyra
Mandzukic - Dybala
Lyx att kunna välja mellan Khedira och Asamoah på innermitten. Tror Asamoah kommer få spela där mkt speciellt med tanke på Kehdiras återkommande skador men också för att han har kommit tillbaka fint från sin Skada Asamoah. när spelade han senast en match i serie A? Måste vara runt 1 år sedan om jag inte har fel? Han dominerade och löpte konstant i matchen mot Lazio, första matchen på länge alltså. Han blir mycket nyttig
Härligt att se.Vill nämna några ord om Inter. De spelar väldigt cyniskt just nu, gör inte mycket mål men släpper knappt in mål heller. Minst hälften är vinster med uddamål eller segrar med 1-0 utan att släppa in något alls? De vinner inte "toppmatcherna" men de vinner de "lätta" matcherna och det är vad som vittnar om scudettolag.
Napoli bygger hela sin offensiv på att higuain gör mål, om han hamnar i en svacka eller en skada på honom då är Napoli illa ute.
Juventus 5st raka segrar nu! Det börjar rulla på med maskineriet. Trodde aldrig jag skulle säga att jag vill se 3-5-2 men det ser lekfullt och fantasifullt ut och mycket beror såklart på Sandro! Han är mycket bättre än Evra som kantspelare i 3-5-2 då han har en finare offensiv och inlägg. Kan göra sin gubbe. Har blivit en helt ny dimension i 3-5-2 sedan Sandro började spela på ytterpositonen på vänster sida istället för Evra.
Jag föredrar dock Lichsteiner istället för cuadrado, blir en offensivare kant på sandros vänster sida och lite lagom på Lichsteiner. Sett mkt bra ut. Ser mkt sämre ut när cuadrado spelar högerkant och Evra vänsterkant även om det blir samma sorts balans. En mer defensiv kant + en mer offensiv kant har funkat mycket fint.
Mandu och Dybala har verkligen hittat varandra. En skada på Dybala blir jobbigt, Mandu går att ersätta med Zaza som sett pigg ut och gjort några mål, därav inte lika orolig även om mandu och dybala kompleterar varandra bra (del Piero + trez får samma känsla). Morata däremot vad har hänt med killen? Han har tappat det totalt, ser helt vilsen ut på planen och går bara med nersjunket huvud. Helt katastrof faktiskt.
I fyrbackslinje föredrar jag Evra då han är snäppet vassare defensivt än sandro, Evra kan stänga sin kant totalt. Däremot inte sagt att sandro är dålig defensivt utan att Evra är bara så jäkla bra helt enkelt på det defensiva.
Tror på 3-5-2 tills Pereyra är tillbaka. Pereyra är den enda naturliga trequartistan i lager förutom Hernanes som suger.
4-3-3 hoppas jag vi skrotar åminstone tills vi har 4st naturliga yttrar, 2 på höger och 2 på vänster. Nu har vi en i cuadrado.
3-5-2 eller 4-3-1-2 som ska gälla framöver.
Barzagli - Bonucci - Chiellini
Lichsteiner - Khedira/Asamoah - Marchisio - Pogba - Sandro
Mandzukic - Dybala
Lichsteiner - Bonucci - Chiellini/Barzagli - Evra
Khedira/Asamoah - Marchisio - Pogba
Pereyra
Mandzukic - Dybala
Lyx att kunna välja mellan Khedira och Asamoah på innermitten. Tror Asamoah kommer få spela där mkt speciellt med tanke på Kehdiras återkommande skador men också för att han har kommit tillbaka fint från sin Skada Asamoah. när spelade han senast en match i serie A? Måste vara runt 1 år sedan om jag inte har fel? Han dominerade och löpte konstant i matchen mot Lazio, första matchen på länge alltså. Han blir mycket nyttig
Tour de forse!
6 matcher på 20 dagar varav 4 på bortaplan. Och då har man spelat i veckan plus helgen redan. Dvs man har ett tufft program bakom sig. Och nu måste man möta motståndarna utan sin kapten. Dessena och Storari är spelarna som man lutat sig mot. Visst kan Sau nu återvända och ta ansvar. Storari och Sau kan absolut vara avgörande och göra briljanta insatser, men de påverkar inte spelet i någon större utsträckning. Dessenas roll kan inte överskattas.
Conti...
Lanciano nu på onsdag, sedan Livorno, och nästa tisdag Inter i Coppa Italia, för att direkt efter möta Bari, för att avsluta mot Salerno och sedan Pro Vercelli den 27:e december. Svåra matcher. Viktiga matcher. Och när det gäller Coppa Italia så finns där avvägelser.
För Cagliari är det mellan Livorno och direkta konkurrenten Bari. Två stenhårda matcher. För Inter är det mellan Udinese och Lazio... Vaffanculo.
Men jag vänder tillbaka till Klopeks inlägg.
Citat:
Och jag håller med. Mancini är fantastisk och han bygger upp Inter bakifrån. Han är duktig och klassisk. Inte olik Mihajlovic. Bygga bakifrån och framförallt på moral. Varför de trivdes med varandra och hur de leder sina lag. Mancini går igenom en storm privat. Djupt religiös katolik som skiljer sig. Italianare har en lång tradition av att alltid prestera som bäst under storm....
Vill nämna några ord om Inter. De spelar väldigt cyniskt just nu, gör inte mycket mål men släpper knappt in mål heller. Minst hälften är vinster med uddamål eller segrar med 1-0 utan att släppa in något alls? De vinner inte "toppmatcherna" men de vinner de "lätta" matcherna och det är vad som vittnar om scudettolag.
..
..
Mancini går i den klassiskt italienska skolan. Skiljer sig inte mycket från t ex Trapattoni. Medan Allegri i är en mer taktisk och strategisk tänkare. Försöker finna möjliga sätt att spela med tanke på spelarmatrialet. Och ser hela tiden framåt, mot nästa match. Och jag älskar att han vill spela med det klassiskt italienska trequartista.
Men han är ingen Ancelotti. Som startade med att vara relativt systembunden. Vafan i helvete han tackade nej till Baggio till Parma för att han inte passade in i ”systemet”. Men sedan har han utvecklats till att bli kanske den bästa persontränaren genom tiderna. Började med att han plötsligt hade två briljanta trequartisti i Milan, Rui Costa och den unge Pirlo. Han gav plats åt båda. Även om det inte var han som uppfann Pirlo-rollen, så gav han utrymme för den i ett storlag.
Tycker också om resonemanget om Lichsteiner och Cuadrado:
Citat:
Jag älskar Cuadrado och höll honom för en av de största behållningarna i Serie A då han ”försvann”. Inte helt olikt Jovetic. Var bl a i Florens våren 2013 då Fiorentina mötte Roma, och min son investerade i en Cuadrado-tröja... Han var fantastisk och jag tror att han kan vara fantastisk. Men det finns en skillnad mellan Fiorentina och Juventus......
...
...
Samtidigt vill jag lyfta fram Klopeks resonemang. För jag håller med. Det motsägelsefulla att en defensivare spelare kan vara en fördel för lagets offensiva spel. Det låter fel att Lichsteiner kan göra Juventus bättre offensivt än om Cuadrado spelar. Men jag kan absolut förstå resonemanget bakom. Jag har dock inte sett Juventus tillräckligt mycket för att uppfatta detta...
Senast redigerad av Brille68 2015-12-07 kl. 22:29.
Senast redigerad av Brille68 2015-12-07 kl. 22:29.