2015-12-05, 15:30
Medlem
Från före säsongens start:
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
...
Jag har tjatat om det idiotiska att inte förlänga med Conti, Cossu och Pisano. De förtjänar att få föra Cagliari tillbaka till Serie A.
...
Tre spelare som investerat allt för klubben. De kan inte spela för något annat lag i Italien.

Olbia ligger tryggt förankrat i mitten av tabellen i Serie D och nu återvänder Cossu till laget som han gjorde sin professionella debut i som 16-åring. Vackert.

Bolton ligger överlägset sist i Football League Championship. Och Pisano ”spelar” i Bolton. Vafan i helvete! Han har fått spela i två matcher. Inte skadad såvitt jag förstår. På Boltons hemsida ser jag att han spelar matcher för U21-laget. Han är 29 år och borde rimligen ha många år kvar. Han var den av de tre som borde kunna fortsätta på högsta nivån ett bra tag...

Conti däremot verkar inte söka sig vidare trots många rykten. Och han är precis den som Cagliari nu desperat behöver då Dessena är borta för resten av säsongen. En bollvinnande regista som leder laget. Il Capitano.

Cagliari har ett bra lag med riktigt fin sammanhållning. Men jag saknar Conti, Cossu och Pisano...
Senast redigerad av Brille68 2015-12-05 kl. 15:34.
Citera
2015-12-05, 16:25
Medlem
Stivalis avatar
På tal om Serie D så har jag kollat igenom alla tabeller i ligasystemet från A-D. Min gissning är att Pro Patria i Lega Pro blir det lag som sist lyckas bärga en trepoängare. Tillsammans med Verona i Serie A & okända Serie D-laget Clodiense (låter nästan brasilianskt) så står de utan seger.

Verona bör ju kunna slå Empoli i sin match hemma på Bentegodi.

Clodiense har hemmamatch mot Delta Porto Tolle. Ingen aning vad det är, men hemmaplan är övertag.

Pro Patria däremot har Südtirol borta i Lega Pro (Division 3 alltså). Nog svårt där. De blir alltså sist ut att vinna en match. Känner knappt att jag har koll på tränarcirkusen i Serie A där ju Sampdoria, helt out of the blue, kickade tränaren så jag ska inte spekulera i läget i Pro Patria. Men där måste det ju kännas tungt att gå till jobbet.

Kan kännas meningslöst att ens nämna såna här lag, men med tanke på den framfart Sassuolo & Carpi haft i ett ganska ihåligt ligasystem så vet man fan aldrig när det kan bli aktuellt att lära sig arenanamn, tröjfärger mm på nya lag.
Citera
2015-12-05, 17:02
Medlem
Vill fan se någon romanista eller någon annan som har koll som kan förklara vad som händer i Roma. Efter inledningen så började man snacka om lo Scudetto. Men nu poängförlust igen, visst jävla dramatik med straff på övertid. Men oavgjort mot Torino var knappast orättvist. Och under veckan måste man besegra BATE i CL, för att nästa helg spela borta mot Napoli. Allt tyder på att de glider nedåt i tabellen i Serie A, och jag vill ha en förklaring...

Det kan knappast vara kvaliteten på spelarna eftersom man tillsammans med Juventus är det lag som investerat mest de senaste åren. Är det moralen? Mentaliteten? Är det Garcia? Vafan är det?

Totti?!
Citera
2015-12-05, 18:19
Medlem
cyberkalles avatar
Ni som har koll på allt.
Hur ser kontraktet som Coman har med Bayern ut egentligen att han är på lån det vet jag men jag har för mig att dom även har någon form av köpegaranti efter lånetiden.
Citera
2015-12-05, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Ni som har koll på allt.
Hur ser kontraktet som Coman har med Bayern ut egentligen att han är på lån det vet jag men jag har för mig att dom även har någon form av köpegaranti efter lånetiden.
Om jag inte missminner mig har dom en köpoption på 21m euro. Kul att det går bra för honom nu, han verkar komma bättre till sin rätt i ert spelsystem. Med tanke tanke på att han (väl?) kom till Juve på en free transfer är det ju en ganska trevlig historia för båda klubbarna.
Citera
2015-12-05, 19:13
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EB
Om jag inte missminner mig har dom en köpoption på 21m euro. Kul att det går bra för honom nu, han verkar komma bättre till sin rätt i ert spelsystem. Med tanke tanke på att han (väl?) kom till Juve på en free transfer är det ju en ganska trevlig historia för båda klubbarna.
Aha tack för svaret och naturligtvis så är det en bra affär för bägge parter om det är så.
Citera
2015-12-05, 20:24
Medlem
myskankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Ni som har koll på allt.

€7M för ett lån på två år. Sen, som EB säger, €21M för att köpa Coman helt.
Citera
2015-12-05, 22:43
Medlem
Inter vinner med 1-0.

Burdisso är en tämligen anonym hjälte. Men en man. Vilket tyvärr blir alltmer ovanligt i dagens fotboll där de flesta spelare beter sig som snorungar. Inte för att han utfört något extraordinärt, utan för att han förstår att han är en man som är lyckligt lottad. Och att han beter sig som en hederlig man.

När han kom till Inter 2004 så drabbades hans lilla dotter av Leukemi. Moratti sa åt honom att ta den tid som behövdes. Han tog hand om sin familj och kom tillbaka till planen sju månader senare. Och han hyllar ägare som är personligt knutna till klubben och spelarna. Och såklart framförallt Moratti. Men också Sensi och nu Preziosi. Stora personligheter som personifierar klubben och står spelarna nära.

Endast spelat för fyra klubbar trots en lång karriär; Boca Juniors, Internazionale, Roma och nu Genoa. I alla lagen har han innehaft kaptensbindeln, även om han först i Genoa är förstavalet. Men det visar på förtroendet han haft. Från klubben och från spelarna.

Jag har kritiserat honom, inte minst i Inter som hade fantastiska spelare att tillgå. Samtidigt så spelade han då i ”fel” position. Vilket visar på bredd och styrka. Och alltid med moral, vilja och mod.

(jämför gärna med Inters kapten Icardi)

Fin intervju, (på italienska)
http://archiviostorico.gazzetta.it/2015/dicembre/04/Burdisso_cura_angela_scri_tura_ga_0_20151204_893f4 cfc-9a53-11e5-920d-140af384254d.shtml?refresh_ce-c p
(I intervjun återvänder man hela tiden till ”lo Svedese”, men det är ingen person eller ens nationalitet utan ett tillstånd. En renhet. Italienarna har ingen koll på dagens tillstånd i kungariket Sverige, utan ser oss fortfarande som ”renhet”. )

För att knyta an till dagsaktuella händelser så hyllar han såklart Mancini, men kanske ännu mycket mer Ranieri som han tyckte blev hårt behandlad i Roma. Vilket även jag tyckte. För det fanns möjligheter till något stort och vackert. Och Burdisso konstaterar att amerikanarna har en ”kallare” syn på sitt ägarskap.

Nu stormar istället Ranieri fram med osannolika Leicester i PL. Leder just nu tabellen med två poäng...
Citera
2015-12-06, 20:52
Medlem
Cagliari mötte Como på Sant'Elia.

Cagliari (4-3-1-2) Storari; Pisacane, Ceppitelli, Krajnc, Murru; Di Gennaro, Barella, Fossati; Joao Pedro; Sau, Melchiorri

Borde vara en enkel match. Men Como var betydligt bättre än vad tabellen visar. Utmärkte Ganz gav Como ledningen i andra halvlek. Cagliari kvitterade nästan omgående! Trodde alla:

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpl1/v/t1.0-9/12316496_10205186293557868_6989773225059500312_n.j pg?oh=4ee5221242c9cd313587f64ff55c2ba9&oe=56E2718C

Utom domaren... Bortdömt mål. In med alla offensiva spelarare och kör på. Då får Fossati sin andra varning och blir utvisad. Två ytterst tveksamma gula...

Cagliari kör vidare med sin offensiv och Joao Pedro kvitterar på övertid.

Brukar inte gnälla på domare men nu är det två matcher i rad där Cagliari drabbas av märkliga och direkt felaktiga domslut. Oavsett leder nu Crotone Serie B med 34 poäng, sedan Cagliari med 33 poäng och Bari med 32 poäng.
Citera
2015-12-06, 23:07
Medlem
DavanDs avatar
http://www.football-italia.net/76749/toni-its-time-retire

Luca Toni lägger skorna på hyllan efter denna säsong efter 22 år som fotbollsspelare.
Citera
2015-12-07, 16:25
Medlem
Klopeks avatar
Längesedan jag skrev här och kände det var dags igen. Ser att Brille briljerar med rapporter om sitt kära Cagliari, allt är som förr Härligt att se.

Vill nämna några ord om Inter. De spelar väldigt cyniskt just nu, gör inte mycket mål men släpper knappt in mål heller. Minst hälften är vinster med uddamål eller segrar med 1-0 utan att släppa in något alls? De vinner inte "toppmatcherna" men de vinner de "lätta" matcherna och det är vad som vittnar om scudettolag.

Napoli bygger hela sin offensiv på att higuain gör mål, om han hamnar i en svacka eller en skada på honom då är Napoli illa ute.

Juventus 5st raka segrar nu! Det börjar rulla på med maskineriet. Trodde aldrig jag skulle säga att jag vill se 3-5-2 men det ser lekfullt och fantasifullt ut och mycket beror såklart på Sandro! Han är mycket bättre än Evra som kantspelare i 3-5-2 då han har en finare offensiv och inlägg. Kan göra sin gubbe. Har blivit en helt ny dimension i 3-5-2 sedan Sandro började spela på ytterpositonen på vänster sida istället för Evra.

Jag föredrar dock Lichsteiner istället för cuadrado, blir en offensivare kant på sandros vänster sida och lite lagom på Lichsteiner. Sett mkt bra ut. Ser mkt sämre ut när cuadrado spelar högerkant och Evra vänsterkant även om det blir samma sorts balans. En mer defensiv kant + en mer offensiv kant har funkat mycket fint.

Mandu och Dybala har verkligen hittat varandra. En skada på Dybala blir jobbigt, Mandu går att ersätta med Zaza som sett pigg ut och gjort några mål, därav inte lika orolig även om mandu och dybala kompleterar varandra bra (del Piero + trez får samma känsla). Morata däremot vad har hänt med killen? Han har tappat det totalt, ser helt vilsen ut på planen och går bara med nersjunket huvud. Helt katastrof faktiskt.

I fyrbackslinje föredrar jag Evra då han är snäppet vassare defensivt än sandro, Evra kan stänga sin kant totalt. Däremot inte sagt att sandro är dålig defensivt utan att Evra är bara så jäkla bra helt enkelt på det defensiva.

Tror på 3-5-2 tills Pereyra är tillbaka. Pereyra är den enda naturliga trequartistan i lager förutom Hernanes som suger.

4-3-3 hoppas jag vi skrotar åminstone tills vi har 4st naturliga yttrar, 2 på höger och 2 på vänster. Nu har vi en i cuadrado.

3-5-2 eller 4-3-1-2 som ska gälla framöver.

Barzagli - Bonucci - Chiellini

Lichsteiner - Khedira/Asamoah - Marchisio - Pogba - Sandro

Mandzukic - Dybala

Lichsteiner - Bonucci - Chiellini/Barzagli - Evra

Khedira/Asamoah - Marchisio - Pogba

Pereyra

Mandzukic - Dybala

Lyx att kunna välja mellan Khedira och Asamoah på innermitten. Tror Asamoah kommer få spela där mkt speciellt med tanke på Kehdiras återkommande skador men också för att han har kommit tillbaka fint från sin Skada Asamoah. när spelade han senast en match i serie A? Måste vara runt 1 år sedan om jag inte har fel? Han dominerade och löpte konstant i matchen mot Lazio, första matchen på länge alltså. Han blir mycket nyttig
Citera
2015-12-07, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DavanD
http://www.football-italia.net/76749/toni-its-time-retire

Luca Toni lägger skorna på hyllan efter denna säsong efter 22 år som fotbollsspelare.
Som tur är har vi tid att återvända till denna sköna hjälte. Så jävla sympatisk. Omtyckt överallt. Rekorden han slagit och målen han gjort. Kommer att bli en kavalkad då vi hyllar honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in