2015-05-07, 13:27
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Exakt vilket jag påpekat hela tiden i tråden.
Detta vad det jag reagerade på.
Om du läser mina inlägg igen ser du att jag gör skillnad mellan taktik, taktisk osv och modeuttrycket "tactical". Som jag sa tidigare kan ett vapen inte vara taktiskt (det är den som håller i det som måste vara taktisk), så med "tactical .22" menar jag en pimpad .22a. Med andra ord ett vapen som utsmyckats för uppgifter det aldrig kommer att ställas inför (dvs inte duger till). Ser du skillnaden?

Citat:
Ja håller delvis med, ficklampor tex ett utmärkt tillval för många speciellt hemförsvar och går då i linje med din taktik.
Anledningen till att jag inte tycker att ficklampor hör hemma på en .22 är att kalibern är ett dåligt val för hemförsvar, så i min mening är en stor, tung Maglite i vänsterhanden ett bättre tillbehör än en liten ficklampa monterad på en .22 pistol. Om diskussionen handlat om grövre kalibrar hade jag hållt med, men det finns inte många tillbehör som gör en .22a mer funktionell för självförsvar. Möjligtvis bajonett och knogjärn, som på en "Apache".

Citat:
Håller med, förutom att en ficklampa är ett måste, man kan inte skjuta på skuggor. det kan vara din dotter.
Jo, ficklampor har definitivt sina poänger, men jag kör med den där stora Magliten för den biten. Den ha fördelen att även kunna användas som CQB-vapen, så den är mer "tactical".
Citera
2015-12-09, 20:04
Medlem
Någon som har tips på ammunition till Ruger 10/22?
Ska användas till smådjur och plinkning.
Citera
2015-12-09, 20:24
Medlem
IMBILDENs avatar
En fråga vad gäller just det vapnet. Har sett att det finns lite olika varianter. Bland annat en variant som heter "takedown" Den är delbar så vitt jag kan se. Men sen finns också varianter som inte går att dela. Finns det någon nackdel med den delbara versionen? Sämre precision? Fördelar med "takedown" versionen? Vilken version rekommenderas?
Senast redigerad av IMBILDEN 2015-12-09 kl. 20:39.
Citera
2015-12-09, 21:23
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Triforce-
Jag använder Federal Automatch, hyfsat billiga men bättre precision och mycket renare än billig bulk pack. I min bössa funkar de tillräckligt bra för att pricka ekollon på 30-40 meters avstånd, och de kan säkert prestera bättre än så med en bättre bössa och en mindre darrhänt skytt. Blazer är också bra, brinner rent men precisionen är kanske inte riktigt lika bra. Undvik skitig ammunition, har haft problem med detta när jag skjutit bulk pack. Krutslaggen har varit så illa att magasinet har kärvat efter 30-40 skott, så jag skjuter uteslutande med ren ammunition. Lite dyrare, men betydligt mindre problem.

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
En fråga vad gäller just det vapnet. Har sett att det finns lite olika varianter. Bland annat en variant som heter "takedown" Den är delbar så vitt jag kan se. Men sen finns också varianter som inte går att dela. Finns det någon nackdel med den delbara versionen? Sämre precision? Fördelar med "takedown" versionen? Vilken version rekommenderas?
Jag har inte hunnit prova takedownmodellen ännu, men de tester jag läst ser ut att visa att precisionen är lika bra som en vanlig 10/22, och den ändras tydligen inte om man tar isär och sätter ihop (så länge man justerat in takedownlåset rätt). Det är en fiffig anordning, men jag ser inga direkta fördelar. Kan kanske vara behändigt om man vill ha den i ryggsäcken när man är i skogen, men det är väl ungefär allt.
Citera
2015-12-09, 21:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbackaerik

Jag har inte hunnit prova takedownmodellen ännu, men de tester jag läst ser ut att visa att precisionen är lika bra som en vanlig 10/22, och den ändras tydligen inte om man tar isär och sätter ihop (så länge man justerat in takedownlåset rätt). Det är en fiffig anordning, men jag ser inga direkta fördelar. Kan kanske vara behändigt om man vill ha den i ryggsäcken när man är i skogen, men det är väl ungefär allt.

Okej! lite som jag tänkt också. Vad sjutton ska man med den modellen till? Bara dyrare?
Men sen finns det väl också olika varianter med olika tjocka pipor? Är det någon direkt nackdel att köpa standardmodellen? Har sett priser som varierat mellan cirka 3500 till en bit över 10.000 för den dyraste. Är det någon man märker i överhuvudtaget? Är mekanismerna annorlunda på något vis? Har själv funderat lite på en sådan bössa som kanske framgår
Citera
2015-12-09, 22:06
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Okej! lite som jag tänkt också. Vad sjutton ska man med den modellen till? Bara dyrare?
Men sen finns det väl också olika varianter med olika tjocka pipor? Är det någon direkt nackdel att köpa standardmodellen? Har sett priser som varierat mellan cirka 3500 till en bit över 10.000 för den dyraste. Är det någon man märker i överhuvudtaget? Är mekanismerna annorlunda på något vis? Har själv funderat lite på en sådan bössa som kanske framgår

Lådan (och tror jag trycke) skiljer sig inte; däremot pipa, kolv och kolvträ. Sen finns det ju rena custombyggen att köpa med annan låda, annat trycke och andra pipor/kolvar; men givet att det är en stock Ruger är delarna identiska. Möjligen kan kolvinpassningen skilja.

Har en beggad lyx (som av en slump vill jag minnas att den kostade 3&5) som skjuter snortätt (för att vara en rm/halvotto - det är ju inte direkt bänkskytteprecision vi talar om, men den håller enkrona/70m).

Det tycks som det finns en hel del måndagsex om man inte skaffar varmintmodell, men med lite pyssel kan man få till skaplig precision i dem.

Vapentidningen hade en artikel om just 10/22-moddning i våras.

Vad jag har hört, inte egen erfarenhet, dras Takedown-modellen med mer precisionsproblem än standard; men det är som sagt hörsägen.

Kort sagt, ett kul vapen för plinking; när man får till precisionen i det. En del ex har vingel med extraktorn men det är ju ganska enkelt åtgärdat genom att man sätter i en Volquartzen. Vill man ha ett bättre trycke så finns antingen rena matchtrycken eller modkit med andra fjädrar.

Applicerade det sistnämnda på min, och det gav ett skapligt krispt trycke med en vikt på 1,2 vilket passar rätt bra imo.
Senast redigerad av hogerspoket 2015-12-09 kl. 22:10.
Citera
2015-12-09, 22:57
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Vad jag har hört, inte egen erfarenhet, dras Takedown-modellen med mer precisionsproblem än standard; men det är som sagt hörsägen.
Det låter rimligt, ett "helt" gevär borde rimligtvis ha bättre precision. Kan också vara att låset börjar glappa efter ett tag.

Citat:
Vill man ha ett bättre trycke så finns antingen rena matchtrycken eller modkit med andra fjädrar.

Applicerade det sistnämnda på min, och det gav ett skapligt krispt trycke med en vikt på 1,2 vilket passar rätt bra imo.
Jag har ett Kidd-trycke i min, och även om det kostade en slant så var det väl värt pengarna. Ruger kom ut med sin egen variant för ett tag sedan, har bara torrklickat i kartong än så länge men det kändes riktigt bra. Priset är också ganska hyfsat: http://www.midwayusa.com/product/534496/ruger-bx-trigger-guard-assembly-ruger-10-22-25-30-lb-polymer-black
Citera
2015-12-09, 23:04
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbackaerik
Det låter rimligt, ett "helt" gevär borde rimligtvis ha bättre precision. Kan också vara att låset börjar glappa efter ett tag.
Hörsägen som sagt, men även standard tycks som sagt emellanåt dras med precisionsstrul.
Citat:
Jag har ett Kidd-trycke i min, och även om det kostade en slant så var det väl värt pengarna. Ruger kom ut med sin egen variant för ett tag sedan, har bara torrklickat i kartong än så länge men det kändes riktigt bra. Priset är också ganska hyfsat: http://www.midwayusa.com/product/534496/ruger-bx-trigger-guard-assembly-ruger-10-22-25-30-lb-polymer-black

Funderade på att skaffa BX-trycke, men tyckte fjädermodden blev tillräckligt bra (och dessutom strulade leveranserna av BX i våras/somras).

Ytterst, så är det en plinkbössa - vill jag skjuta precision i .22lr tar jag den quadden med moddat trycke @600 gram.

That being said, 10/22 är som sagt ett kul vapen att plinka och modda/tweaka till ganska modesta pengar. Och enkrona på 70 med CCI std är fullgott för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av -Triforce-

CCI std skjuter bra i mitt ex. Och är skapligt billig. Sen är det ju frågan vad du menar med 'smådjur' - men min upplevelse är att hårdladdad .22lr skjuter ganska ojämnt, så skulle jag jaga med .22lr skulle jag nog hålla mig till subsonic (akademisk fråga dock, har klass 3).
Senast redigerad av hogerspoket 2015-12-09 kl. 23:10.
Citera
2015-12-10, 01:21
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Hörsägen som sagt, men även standard tycks som sagt emellanåt dras med precisionsstrul.
Själv tycker jag att kvalitén (eller snarare skjutegenskaperna) är överlag lite hit och dit även med standardbössorna. De verkar ha särskilt svårt att få till trycket, det kan variera från stenkross till glasstav. Men det är det som är tjusningen med 10/22, det går alltid att hitta något att finslipa eller byta, det börjar ju klia i fingrarna så fort man ser en.

Citat:
Funderade på att skaffa BX-trycke, men tyckte fjädermodden blev tillräckligt bra (och dessutom strulade leveranserna av BX i våras/somras).

Ytterst, så är det en plinkbössa - vill jag skjuta precision i .22lr tar jag den quadden med moddat trycke @600 gram.
Jag har fått riktigt bra resultat bara genom att trimma original delarna (ca 3 lbs och mycket rent och distinkt), med lite tålamod går det definitivt att spara pengar. Det finns bra beskrivningar på nätet, och det är i princip ett jobb man kan göra på köksbordet.

Anledningen till att jag köpte Kiddtrycket var mest att jag råkade hitta det till bra pris på en lokalannons. Lite av ett impulsköp, men ett lyckat sådant. Sen är det ju justerbart också, toppen för de som har svårt att bestämma sig (=mig).
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in