2015-12-09, 18:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
En vanlig sexualförbrytare.. Det gick snett. Jo, jo. Det låter stort när katten skiter.
Han hade dock lite mer attiraljer med sig än bara pitten:
strypt, hängd och flera meter tejp inklusive över andningsvägar - ett oerhört grymt mord. Lidande och dödsångest. Oprovocerat våld, fysiskt överlägsen och därmed helt försvarslös.
Inga förmildrande omständigheter.
.. och absolut inte ett dugg som indikerar på impulsbrott. Det är lika mycket uppsåt som det är omständigt.

Men tejpen läggs tillbaka på sin plats. Varför när ändå flyttar offret?
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Jag vill gärna omformulera mig då "tror" inte är rätt ord. Jag vill ogärna tro om saker utan jag menar att jag finner det mer sannorlikt att motivet är ett "vanilgt" sexbrott än att det skulle vara ett sensationellt sexualsadistiskt mord. Iaf med tanke på det som kommit fram om NB än så länge.

Ida-fallet är jag inte speciellt insatt i men där ville han väl bara döda? Han fick en impuls? Han hade alltså inget sexuellt motiv, om man nu inte vill hävda att dödadet i sig är sexuellt betingat. Ida-fallet är iofs delvis ett "indicium" för min hypotes att rubbade brott begås av rubbade människor. GM i Idafallet är ju inte frisk i huvet och det visste ju hans omgivning sedsan länge.

I detta fall så fanns det ju direkt en person som Lena hade en magkänsla om som obehaglig. Magkänsla och intuiton har ju används i detta fall tidigare så det kanske finns något av substans där. En person som även han använt ladan som arbetsplats. Är det utrett vad NB och denna person har för relation? Jag vill inte hänge mig åt konspirationer men att titta på fakta och vrida och vända på dem skadar ju inte. Man behöver ju inte vara orolig att NB blir frikänd om bevisen är solida och håller för granskning. Det finns ju fortfarande många konstigheter som förbryllar. Kanske har de flesta frågetecken rätats ut när jag är igenom hela FUP och allt blir tydligare. Tyvärr så hänvisas det lite väl ofta till den 11 pärmar stora "slasken" att det oförklarliga förmodligen finns där. Det är ju inget argument när massa triviala fakta som tex den om de stökiga Litauerna på spritfabriken finns i kvar i FUP. Finns det med så borde väl ett relevant vittne som den Anders som nämnts finnas med för att just förtydliga det Lena vittnar om att han sagt. Förtydliga att denne Anders fått allt om bakfoten att det inte var Lisa han såg eller att han tog fel på dag, vilket inte är helt osannorlikt men som vi nu inta alls kan avgöra. Att utelämna det inbjuder ju bara till spekulationer.

Du har rätt att detta mer är av filosofisk natur och egentligen inte hör hemma här men det är många som på ett religiöst sätt verkar försöka få det till någon magisk kraft. Ondska finns inte utan det är ett subjektivt ord som används för att beskriva det man inte accepterar och starkt tar avstånd ifrån.

Vilken Lena hade angett NB som "obehaglig"? Cafeägaren uppgav ju i intervjuer fler än en gång innan att hon hade svårt att tro att de skulle vara inblandade (för att de var duktiga och jobbade hårt och var trevliga var väl vad hon sade). Inte för att klanka ned på magkänsla, det är nog rätt vanligt att man kan få en känsla av att något är fel utan att i förstone kunna sätta fingret på vad. Men cafeägaren hade ju uttalat sig (likt andra) i positiva ordalag innan. Inte ens neutralt artigt.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2015-12-09 kl. 18:48.
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av depla
Men varför skulle gärningsman använda ett snöre han redan tidigare befattat sig med?
Om mord och tillvägagångssätt var planerat sedan tidigare varför har han då inte ens införskaffat ett hängrep?
Var skulle joggerskan hängas och i vad?
Snöret som låg strategiskt placerat direkt innanför dörren i den öde kopplingsstationen?
2015-12-09, 18:47
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disponent
Det är ingen som vet, bara Lisa och NB.
Sen kan folk gissa vad dom tycker verkar mest troligt. Sen om det blåste eller ej saknar betydelse:
Ingen vet.
Tänk dig att det var du som jobbade på cafét och att du hade dagskassan i en väska (en liknelse: pengar = attraktion) och att en skum typ stod som fastvuxen vid dörren till ladan och bad dig komma dit. Ända fram! Sen kan du börja fundera på vad som verkligen hände.
Senast redigerad av iesho 2015-12-09 kl. 18:53.
2015-12-09, 18:50
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Tänk dig att det var du som jobbade på cafét och att du hade dagskassan i en väska och att en skum typ stod som fastvuxen vid dörren till ladan och bad dig komma dit. Ända fram! Sen kan du börja fundera på vad som verkligen hände.

Försvann dagskassan också?
2015-12-09, 18:52
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Försvann dagskassan också?
Nej, det var en liknelse.
2015-12-09, 18:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Nej, det var en liknelse.

Vet du det med säkerhet?

Har något annat försvunnit?
2015-12-09, 18:55
Medlem
Skurtrasans avatar
Citat:
Men varför skulle gärningsman använda ett snöre han redan tidigare befattat sig med?

Om mord och tillvägagångssätt var planerat sedan tidigare varför har han då inte ens införskaffat ett hängrep?

Var skulle joggerskan hängas och i vad?
Förstår inte frågan riktigt.
"Ett snöre han redan tidigare befattat sej med"
Och måste det varit långt tillbaka planerat?
Jag misstänker att gm såg mopeden och visste att snart kommer tjejen som äger den eftersom cafét stänger klockan 18.00 och att det var då som gm fick infall om att ta henne.
2015-12-09, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Jag köper inte det.
7 juni kl. 21 är INTE MÖRKT och Lisas pappa är inte blind.

Örhängena hamnade inte på ett blankpolerat marmorgolv. Där fanns halmtussar och annat bôs. De kanske var skymda på söndagen. Efterhand som folk rör sig i närheten av porten flyttas örhängena och bôset.
2015-12-09, 19:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skurtrasan
Förstår inte frågan riktigt.
"Ett snöre han redan tidigare befattat sej med"
Och måste det varit långt tillbaka planerat?
Jag misstänker att gm såg mopeden och visste att snart kommer tjejen som äger den eftersom cafét stänger klockan 18.00 och att det var då som gm fick infall om att ta henne.

Och varför inte bara ta en prostituerad som inte har anknytning till cafe eller område och som heller ej militär bryr sig om.

Varför väljer han att begå ett utdraget planerat mord när det fortfarande är ljust ute och mycket mycket större chans för upptäckt?
2015-12-09, 19:04
Medlem
Skurtrasans avatar
Citat:
Och varför inte bara ta en prostituerad som inte har anknytning till cafe eller område och som heller ej militär bryr sig om.

Varför väljer han att begå ett utdraget planerat mord när det fortfarande är ljust ute och mycket mycket större chans för upptäckt?
Jag skrev precis att jag INTE tror att det är planerat.
2015-12-09, 19:13
Medlem
Skurtrasans avatar
Citat:

Konstig fråga, vad menar du?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in