Citat:
Ursprungligen postat av
arkmike
Min gissning är att Blombergs café har legat i fokus för NB:s universum av tankar. Han har kunnat studera det en längre tid från sin plats på taket samt från ladan som erbjuder möjlighet till stressreducering genom onani. I sin inre föreställningar har han undan för undan byggt upp ett scenarie kring vad som kan tänkas ske i ladan. Ladan har den nödvändiga rekvisitan inom räckhåll, för "seansen" med det hjälplösa offret. Caféet i sig är inte triggern i dramat men ger näring åt tvångstankarna som förföljer honom natt och dag.
Vad som slutligen triggar NB som utlöser den omtalade minipsykosen kan vi förstås inte veta men låt mig spekulera lite. Med stöd av kartan och behov av vägledning kan han närma sig ett offer typ joggerskan men hon gick inte på det. [b] Så dök mopeden upp och ett alternativ tog över agendan.
Ja, att han kollat in tjejerna och/eller gäster tar jag för givet med sitt runkande vid fönstret och överblick från taket.
Eftersom jag anser att Adriana var ett potentiellt offer så finner jag det intressant att han cirkulerar kring sin
arbetsplats - i ladan fanns snöre, i den öde kopplingsstationen fanns också snöre.
Han verkar ha scenariot redo (plats, mordvapen) - väl förberett i huvud via fantasierna och när ett lämpligt offer kommer slår han till blixtsnabbt. Jag tror man behöver tänka i termer som predator. IB beskriver att han ofta är ute och far i bilen och hon vet inte vart. Han verkar således rastlös. Många förövare väljer som sagt att agera i säkerhetszon, speciellt de organiserade.
Hur som haver - gällande trigger funderar jag mer om nåt är ångestladdat i tillvaron tidsmässigt och pushar nästa händelse (att agera, living the dream) som då likaväl blir stressreducerande. Förestående resa hem? Tidsmässig erinran av nåt trauma? Förlust dotter? Vad vet jag givetvis inte men det är en känsla jag får.