Märkligt att folk kan ha en så totalt olika bild av sin stad. En förklaring kan vara den totala klasssplittring som folk pratar om. Tunnelbanans morgonrusning är i princip endast befolkad av välklädda kontorsmänniskor som alla är djupt nerböjda över sina smartphones. En timme senare kan ett helt tåg vara fyllt av olika typer av invandrare, banjospelande romer och enstaka svenska pensionärer. Jag rör mig mycket vid Hötorget, City och Norrmalm generellt och samma totalt olika folkströmningar existerar där. 60% av människorna där är blattar förutom vid den tidpunkt då kontorsfolket anländer till sina jobb, ska gå ut och luncha, och sedan åka hem.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Fast några gator mitt i staden är inte Sthlm, vi som bor här brukar rätt sällan hänga mer än nödvändigt på drottningatan eller T-centralen. De flesta Sthlmare bor inte ens i Sthlms innerstad utan i förort och kranskommuner, det bor 90.000 i Huddinge, 80.000 i Täby, 40.000 på Lidingö, 30.000 i Danderyd, 30.000 i Vallentuna, 100.000 i Nacka osv osv.
Visst kan du se ensamkommande 25 åringar så visst finns det men inga horder och gå runt i Lidingö centrum så ser du väsentligt mindre blattar än i valfri landsortskommun när Lidingö är ett stenkast från innerstaden.
Sthlm är extremt segregerat, inte bara svenskar och blattar utan även mellan socgrupp 1,2 och 3.
Ännu en gång, jag har varit tydlig med att mitt inlägg behandlade City. Inte rikemanskommunerna i Nacka eller Lidingö.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Jag satt i helgen i Sturegallerian och drack en öl och tittade på folk, visst ser man utlänningar men då diplomater och turister eller välintegrerade invandrare, inte en asylturist eller zigenare så långt ögat når.
Du får förlåta mig, men att ta en öl på Sturegallerian och inte se några afghaner är inte konstigare än att man inte ser några
ensamkommande barn när man sitter och dricker GT på Hotel Dorsiaks takterrass i Göteborg. Bevisar liksom ingenting.
Får en känsla av att dom etniskt svenska kontorsmänniskorna inte vill se verkligheten av sin stad, och därför stelopererat nacken till att alltid vara böjd över sin egen mobil så att dom slipper se omgivningen, och sedan tryggt kan förneka min bild av staden på Flashback på kvällskvisten (Se Dandinos inlägg som referens). Samma psykologiska spärr torde medverka till den Stockholmska medelklassens tröghet i frågan: man vill inte att det jag säger skall vara sant, och debatterar hela tiden mot denna bild med allt sämre argument för att upprätthålla sin bild av staden. "
...Men men men, på min lokala lyxkrog på Östermalm ser man ABSOLUT inga ensamkommande migrantbarn, och visst kanske tunnelbanan domineras av MENA, men vem åker tunnelbana, egentligen? Därför är Sthlm preciiis som det alltid har varit..."