2015-12-09, 04:12
Medlem
Milizers avatar
Undvik fonder! Avgifterna äter upp ditt kapital år efter år. Bättre att kasta pil på börslistan och köpa din egen portfölj efter det.

Förslagsvis 10-15 stycken om du vill ha säker avkastning.

Det låter kanske inte så mycket med någon procent per år, men i längden så smular detta sönder dina pengar. Till ingen nytta.

Hälsningar från en finansman.
Citera
2015-12-09, 05:05
Medlem
alienfins avatar
Hur menar du. Jag hade en läkemedelsfond tex som gick upp 40% på knappt ett halvår.
Ser bara att pengarna växt.
Citera
2015-12-09, 05:14
Medlem
Milizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Hur menar du. Jag hade en läkemedelsfond tex som gick upp 40% på knappt ett halvår.
Ser bara att pengarna växt.
Grattis till dig! Du har haft tur. Det kan man ha. I regel äts dock investeringar i fonder upp av de hutlösa avgifterna.

Räkna på hur mycket du betalar i förvaltningsavgifter under en period på 10-20 år, så ser du att fonder är en dum idé.

Undersökningar visar att fondförvaltarna är inte klokare än apor när det gäller att välja investeringar.
Citera
2015-12-09, 05:19
Medlem
BrotherJohns avatar
Jaha vad säger du exempelvis om avanza zero som inte har någon avgift alls? Du verkar helt oinsatt.
Citera
2015-12-09, 05:37
Medlem
Milizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherJohn
Jaha vad säger du exempelvis om avanza zero som inte har någon avgift alls? Du verkar helt oinsatt.
Jag känner väl till Avanza. Är kund där. Men denna fond (och inga andra fonder) sätter jag inte mina pengar i.

Om de inte tar någon avgift, hur tjänar de pengar då?
Citera
2015-12-09, 06:01
Medlem
Genom att erbjuda avanza zero till ingen avgift alls får de kunder som skaffar konto på avanza enbart för att skaffa denna avgiftsfria fond. Sen kanske man handlar 2-3 till fonder och det är då Avanza tjänar pengar. Så där har du det. Undvik fonder... Du är verkligen inte insatt. Det är det bästa sättet du kan spara långsiktigt på. Det finns många fonder under 0.4% förvaltningsavgift
Citera
2015-12-09, 06:11
Medlem
Milizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalleanka1988
Det finns många fonder under 0.4% förvaltningsavgift

Varför skall jag - eller du eller någon annan - överhuvudtaget betala någon förvaltningsavgift?

0.4 är lågt enligt standard, men räkna på hur mycket du förlorar om du ser det på några års sikt.

Tror du att dessa förvaltare är bättre än vemsomhelst på att förutsäga börsutvecklingen?

Glöm det!

En Nobelpristagare i Ekonomi uttalade sig nyligen om detta. Det är ett helt omöjligt projekt.

Göd inte dessa feta och meningslösa bankmänniskor.

Köp dina egna aktier! Välj den risknivå som passar dig!
Citera
2015-12-09, 07:42
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milizer
Undvik fonder! Avgifterna äter upp ditt kapital år efter år. Bättre att kasta pil på börslistan och köpa din egen portfölj efter det.

Förslagsvis 10-15 stycken om du vill ha säker avkastning.

Det låter kanske inte så mycket med någon procent per år, men i längden så smular detta sönder dina pengar. Till ingen nytta.

Hälsningar från en finansman.
Som finansman kanske du kan berätta hur jag smidigast handlar aktier världen runt. Exempelvis i Thailand, Indonesien, Kina etc.

En exempelvis sydostasiatisk fond ter sig rätt smidig i sammanhanget jämfört med vad det skulle kosta att handla aktier direkt på exotiska marknader.
Citera
2015-12-09, 10:58
Medlem
Milizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Som finansman kanske du kan berätta hur jag smidigast handlar aktier världen runt. Exempelvis i Thailand, Indonesien, Kina etc.

En exempelvis sydostasiatisk fond ter sig rätt smidig i sammanhanget jämfört med vad det skulle kosta att handla aktier direkt på exotiska marknader.
Själv handlar jag bara på Stockholmsbörsen, så det är bättre att någon annan svarar på din fråga här. En app som ofta nämns om du vill handla internationellt till låga kostnader är Robin Hood - http://www.marketwatch.com/story/the-trouble-with-robinhoods-no-commission-trading-app-2014-09-24 - Jag har dock aldrig använt den, så jag kan inte gå i god för den.
Citera
2015-12-09, 16:45
Medlem
Trams.

Utmärkt att lira med fonder.

Ser inga konstigheter alls med det och siktar man långsiktigt så går det uppåt.

Man får även en bred marknad.

Höga avgifter? Trams.
Citera
2015-12-09, 23:06
Medlem
Spaders avatar
Trams som sagt. Finns hur mycket fonder som helst med låga avgifter och som följer index. Där äts verkligen inte vinsten upp av utgifter. Du måste ha dåliga erfarenheter av svindyra ETF:er eller så trollar du bara.
Citera
2015-12-10, 07:33
Medlem
jockelfcs avatar
Du låter precis som en bitter människa som har förlorat det mesta av sitt kapital.
Blir det linsgryta och knäckebröd ett tag framöver eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in