2015-12-08, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Återigen, varför är du inte lika kritiskt tänkande om Guds vara eller icke vara?

Vad? Jag vill se hur mycket ni förstår om ordet bevis därför ställer jag frågan. Ni har ingen aning om vad ni pratar om och det är sorgligt. Men svara på min fråga, kan du bevisa din egen ålder?
Citera
2015-12-08, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Vad? Jag vill se hur mycket ni förstår om ordet bevis därför ställer jag frågan. Ni har ingen aning om vad ni pratar om och det är sorgligt. Men svara på min fråga, kan du bevisa din egen ålder?
Ingen aning om hur man bevisar sådant till 100%. Däremot så finns det enormt många olika bevis som pekar mot min ålder. Men du har hittills inte något som pekar mot Guds existens.
Citera
2015-12-08, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenixnewborn
Det ser ut som att trådrubriken "Bevisa att Gud existerar" har glömts bort så jag börjar från början.

Bibeln och koranen kallas av kristna och muhammedaner för guds ord och därmed bevis för guds existens.

Om bibeln och koranen återger guds vilja som ett budskap till alla människor i alla länder i alla tider, undrar vän av ordning hur en gud utanför tid och rum och utan fysisk form lyckades få alla dessa berättelser från forntidens mellanöstern på pränt samt varför budskapet till alla människor i alla länder i alla tider inte handlar om sådant som är dagsaktuellt för alla människor i alla länder i alla tider.

Den huvudsakliga skillnaden mellan bibeln och koranen, är att bibeln har väldigt många författare medan koranen har en enda upphovsman; islams gud via krigsherren muhammed.

De flesta kristna betraktar bibelns GT som vacker poesi och historisk kuriosa medan NT ses som guds ord.

Paulus gjorde inga anspråk på att återge guds ord och det gjorde ingen av evangelisterna heller.

Faktiskt är det så att inget i NT ser ut att vara guds ord när man gör en detaljstudie.

Koranen kan direkt avfärdas som krigsherren muhammeds maktredskap och absolut inget annat.

Till sist måste ändå guds sändebud granskas närmare och då ser vi att kristendomens portalgestalt är en i huvudsak fridsam och kärleksfull ung man som offras för att sona mänskliga synder.

Islams idol är en brutal krigsherre som i slutet av sin livstid satt i Medina och dömde alla otrogna till döden och hävade att det var islams guds vilja.

Du börjar från fel ände. Alla heliga böcker som kommit ner är bara en bekräftelse på de kompass och moral som är inbyggda i människans innersta. Alla religioner som existerar vilar på 10 budorden och det är just detta Gud vill från oss MEN dessa 10 budorden är inbyggda i vårt innersta, även om de inte hade kommit ner skulle vi fortfarande tycka att det är fel att mörda, det är fel att ljuga, det är fel att vara otrogen eller försöka hamna i säng med en kvinna som han inte har rätt till, eller en kvinna med en man som hon inte har rätt till, att inte skada osv. Hela bibeln, hela koranen, hela Tora handlar om dessa 10 budorden som kom ner till profeten Moses på berget Sinai. Koranen, bibeln, Tora och alla andra religioner berättar detaljerat vad och hur Gud går tillväga mot de som bryter dessa bud. Summa summarum: Alla heliga böcker finns redan inbyggda i människan, böckerna är bara en bekräftelse och påminnelse.
Citera
2015-12-08, 20:38
Medlem
Citat:
Ingen aning om hur man bevisar sådant till 100%. Däremot så finns det enormt många olika bevis som pekar mot min ålder. Men du har hittills inte något som pekar mot Guds existens.

Menar du att man kan bevisa nåt till 65%? Vet du ens vad bevis är? Anser du att det finns nåt som heter delvist bevis eller 100% bevis?
Citera
2015-12-08, 20:40
Medlem
Citat:
HAHA jag ska ge dig förklaringar på vad bevis är och min förklaring kan du själv fundera över och märka att det är den riktiga men först vill jag fortsätta diskussionen om bevis och se hur mycket ni förstår var jag vill komma. Kan du bevis att din mamma är din biologiska mamma? DNA. test har ag redan bemött. Hur vet du att DNA-testet inte är manipulerat? Eller de som utfört testet inte ljuger för dig?
Det vet man inte. Men man kan lära sig, och göra testerna själv. Förstår dock inte din besatthet av folks morsor....
Använd gärna lika kritiskt tänkande när du ska bevisa Gud, som är ett mycket mer extraordinärt påstående, än någons mamma. Vi väntar fortfarande...
Citera
2015-12-08, 20:44
Medlem
Citat:
Menar du att man kan bevisa nåt till 65%? Vet du ens vad bevis är? Anser du att det finns nåt som heter delvist bevis eller 100% bevis?
Japp. Jag skulle säga att det är 99,9 % chans att solen går upp imorgon.... men jag kan inte veta absolut säkert att så blir fallet. Men i vanligt tal så säger man att man "vet" att solen går upp imorgon. Annars blir det bara en lek med ord. Jag nöjer mig om du bevisar Gud till 99% ...
Citera
2015-12-08, 20:49
Medlem
Citat:
Det vet man inte. Men man kan lära sig, och göra testerna själv. Förstår dock inte din besatthet av folks morsor....
Använd gärna lika kritiskt tänkande när du ska bevisa Gud, som är ett mycket mer extraordinärt påstående, än någons mamma. Vi väntar fortfarande...

Hur vet du att maskinen du utför testet med inte är riggad? Om du inte kan bevisa din biologiska mamma, bevisa din egen ålder då.
Citera
2015-12-08, 20:52
Medlem
Citat:
Japp. Jag skulle säga att det är 99,9 % chans att solen går upp imorgon.... men jag kan inte veta absolut säkert att så blir fallet. Men i vanligt tal så säger man att man "vet" att solen går upp imorgon. Annars blir det bara en lek med ord. Jag nöjer mig om du bevisar Gud till 99% ...

Va? kan du bevisa att solen går upp imorgon? Du är inte på en nivå som förstår vad bevis är. Detta kan jag se tydligt. Jag har bevisat Guds allsmäktighet till 100%. Men jag försöker verkligen få er att förstå hur fel ni har det. Hur dumma är ni på en skala 1-10? jag skulle säga 11. Du kan absolut inte bevisa att solen går upp imorgon. Bevis är inte samma sak som ''99.9%'' chans. chans och bevis är inte synonymer utan mer eller mindre motsatsord.
Citera
2015-12-08, 21:01
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Hur vet du att maskinen du utför testet med inte är riggad? Om du inte kan bevisa din biologiska mamma, bevisa din egen ålder då.
Sluta tramsa, vi har redan bevisat ATT din mamma existerade när du föddes.
Nu är det din tur att bevisa ATT gud existerar.
Sedan kan vi eventuellt ta itu med att bevisa att en specifik mamma/gud existerar.
Citera
2015-12-08, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Sluta tramsa, vi har redan bevisat ATT din mamma existerade när du föddes.
Nu är det din tur att bevisa ATT gud existerar.
Sedan kan vi eventuellt ta itu med att bevisa att en specifik mamma/gud existerar.

Jag tycker att det är du som tramsar. Du har inte förstått min fråga verkar det som. Jag upprepar: Kan du bevisa att din mamma är din biologiska mamma? Jag frågar inte om din mamma existerade när du föddes utan om den kvinnan som du hela livet trott är din biologiska mamma, är hon verkligen din biologiska mamma? Kan du bevisa det?
Citera
2015-12-08, 21:40
Medlem
Citat:
Va? kan du bevisa att solen går upp imorgon? Du är inte på en nivå som förstår vad bevis är. Detta kan jag se tydligt. Jag har bevisat Guds allsmäktighet till 100%. Men jag försöker verkligen få er att förstå hur fel ni har det. Hur dumma är ni på en skala 1-10? jag skulle säga 11. Du kan absolut inte bevisa att solen går upp imorgon. Bevis är inte samma sak som ''99.9%'' chans. chans och bevis är inte synonymer utan mer eller mindre motsatsord.
Jag skrev ju just att jag inte kan bevisa att solen går upp imorgon, men allt pekar på det.
Och du har inte ett endaste bevis för Gud, vilket tråden handlar om.
Citera
2015-12-08, 21:41
Medlem
Citat:
Jag tycker att det är du som tramsar. Du har inte förstått min fråga verkar det som. Jag upprepar: Kan du bevisa att din mamma är din biologiska mamma? Jag frågar inte om din mamma existerade när du föddes utan om den kvinnan som du hela livet trott är din biologiska mamma, är hon verkligen din biologiska mamma? Kan du bevisa det?
Starta en tråd om det är så viktigt. Här diskterar vi gudars vara eller icke vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in