2015-12-08, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Är det i dagsläget? Den är ju äldre så nej, du har fel.
Varför tror du man mörkar en hel bilaga i detta fallet?

Den var inte så länge sen. Typ 2 år. Det är dagsläget. Jag räknar dagsläget efter Arboga då problematiken uppmärksammades då.

Edit: just det, det åtalet väcktes hösten 2013. Så exakt 2 år.
Senast redigerad av Macca2013 2015-12-08 kl. 00:28.
Citera
2015-12-08, 00:23
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Vet någon hur försvarsadvokaten tänker när hon försöker få detta till dråp? Det framstår ju (tack och lov) som ett helt omöjligt uppdrag att lyckas övertyga rätten om det när man läser FUP. Är det någon som förstår hur hon resonerar här? Hade nog varit smartare att försöka få den rättspsykiatriska undersökningen omprövad. Där finns iaf en reell möjlighet att lyckas
Som jag förklarat tidigare för dig, så jobbar försvarsadvokaten på sin klients uppdrag. Hens jobb är att se till så att hens klient får bästa möjliga rättegång och dom utefter klientens önskemål och förutsättningar. Säger klienten att det är dråp, då är det vad försvarsadvokaten har att rätta sig efter.
Citera
2015-12-08, 00:34
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Den var inte så länge sen. Typ 2 år. Det är dagsläget. Jag räknar dagsläget efter Arboga då problematiken uppmärksammades då.

Edit: just det, det åtalet väcktes hösten 2013. Så exakt 2 år.

Ja och mycket har hänt sedan dess. Vill du har mer information så kan du läsa Lag om ändring i offentlighets- och sekretesslagen
(2009:400);

Vad det gäller den här killen då så kommer han få rabatt pga sin ålder om han nu inte får vård.
Det ser ut som att man överprövar den rättspsykiatriska undersökningen. Frågan är om en sån här kille verkligen ska sitta i fängelse, och då betydligt kortare straff än normalt. Han kommer ju ut en dag. Man har börjat strunta i riskbedömningar och släpper ut mycket farliga män.
Citera
2015-12-08, 00:36
Medlem
https://www.facebook.com/kristoffer....son.50?fref=ts

Hur i helvete kan GM fortfarande ha 115 vänner på Facebook?
Citera
2015-12-08, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-net
https://www.facebook.com/kristoffer....son.50?fref=ts

Hur i helvete kan GM fortfarande ha 115 vänner på Facebook?

Förmodligen känner vännerna honom som KA och inte som ursinningslös mördare även om så är fallet i nuläget. Tror inte att ens första tanke är "den jäveln ska jag ta bort från min facebook".

Ding dong.
Citera
2015-12-08, 00:53
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Ja och mycket har hänt sedan dess. Vill du har mer information så kan du läsa Lag om ändring i offentlighets- och sekretesslagen
(2009:400);

Vad det gäller den här killen då så kommer han få rabatt pga sin ålder om han nu inte får vård.
Det ser ut som att man överprövar den rättspsykiatriska undersökningen. Frågan är om en sån här kille verkligen ska sitta i fängelse, och då betydligt kortare straff än normalt. Han kommer ju ut en dag. Man har börjat strunta i riskbedömningar och släpper ut mycket farliga män.

Nu gör du samma tankevurpa som Cantwell. Har killen i grunden en psykisk störning av icke allvarligare slag eller enbart ett neuropsykiatriskt tillstånd av mindre allvarligt slag så är det knappast någon läkare som utifrån vad idag anses som vetenskaplig metod och beprövad erfarenhet kommer att hålla honom i sluten vård på livstid. Enbart "pöbelns" farhågor om att kommer kanske att göra om det räcker inte. Man har inte rättslig möjlighet att låsa in folk på psyk för förebyggande syfte. De som låses in där ska ha en aktuell sjukdom som är allvarlig nog att motivera inlåsningen och det ska vara klarlagt att sjukdomen existerar under hela tiden personen låses in.
Allmänpreventiva syftet faller under åtgärden fängelse.
Citera
2015-12-08, 01:11
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nu gör du samma tankevurpa som Cantwell. Har killen i grunden en psykisk störning av icke allvarligare slag eller enbart ett neuropsykiatriskt tillstånd av mindre allvarligt slag så är det knappast någon läkare som utifrån vad idag anses som vetenskaplig metod och beprövad erfarenhet kommer att hålla honom i sluten vård på livstid. Enbart "pöbelns" farhågor om att kommer kanske att göra om det räcker inte. Man har inte rättslig möjlighet att låsa in folk på psyk för förebyggande syfte. De som låses in där ska ha en aktuell sjukdom som är allvarlig nog att motivera inlåsningen och det ska vara klarlagt att sjukdomen existerar under hela tiden personen låses in.
Allmänpreventiva syftet faller under åtgärden fängelse.

Det återstår väl att se? Dagispedofilen var också frisk enligt RPU men den överprövades och han fick vård. Fast killen är ju inte direkt ofarlig eftersom han har dryftat sina idéer tidigare om att döda och kan inte styra sina impulser. Nu är jag inte för flummiga diagnoser eller undersökningar som innefattar RPU. Det får överlåtas till dom som behärskar den delen.

Du låter som en riktig rättsivrare och du föreslår väl lite kontakt med en psykolog via socialtjänsten och han får vara hemma med stöd. Det gäller att skydda samhället också det ingår liksom i rättsstaten vare sig du vill det eller inte. Och ingen har sagt sluten vård på livstid det får stå för dig.
Citera
2015-12-08, 01:36
Medlem
calina85s avatar
Vägrar kolla bilden som folk avmaskerat, gjorde misstaget med Elin Krantz när FUP kom och de är bilder som än idag sitter kvar på näthinnan. Detta fall berör mig dock starkt då jag bodde i Runby första året jag flyttade hemifrån och jag har alltid varit nojjig över att springa ute i skogen då det känns som man är så utsatt då om någon överfaller en.
Jag tänkte dock på detta med att KA hela tiden förnekar analsex. Jag har för mig att generellt har folk med Asperger svårt för att ljuga (?). Kan det inte vara så att han faktiskt talar sanning men att (usch mår dåligt att ens spekulera om saken) sperman efter att han kommit i henne vaginalt runnit neråt och då kommit in i analen p g a att muskulaturen är helt borta när man dör? Inte läst någon sådan spekulation här än. Eller är det så jävla osannolikt att folk inte nämner den teorin av den anledningen?

Edit: Jag har inte läst klart FUP utan är snart klar med den första aktbilagan på 416 sidor så om han i senare skede erkänner analsex så glöm min fråga.
Citera
2015-12-08, 01:58
Medlem
Relativts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calina85
Vägrar kolla bilden som folk avmaskerat, gjorde misstaget med Elin Krantz när FUP kom och de är bilder som än idag sitter kvar på näthinnan. Detta fall berör mig dock starkt då jag bodde i Runby första året jag flyttade hemifrån och jag har alltid varit nojjig över att springa ute i skogen då det känns som man är så utsatt då om någon överfaller en.
Jag tänkte dock på detta med att KA hela tiden förnekar analsex. Jag har för mig att generellt har folk med Asperger svårt för att ljuga (?). Kan det inte vara så att han faktiskt talar sanning men att (usch mår dåligt att ens spekulera om saken) sperman efter att han kommit i henne vaginalt runnit neråt och då kommit in i analen p g a att muskulaturen är helt borta när man dör? Inte läst någon sådan spekulation här än. Eller är det så jävla osannolikt att folk inte nämner den teorin av den anledningen?

Edit: Jag har inte läst klart FUP utan är snart klar med den första aktbilagan på 416 sidor så om han i senare skede erkänner analsex så glöm min fråga.

Spekulerade i det hela precis som dig. Att det har runnit alltså. Just eftersom att han erkänner allt annat känns det väldigt konstigt att ljuga och neka just den delen. Men men, vad vet jag.
Citera
2015-12-08, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErichKaestner
Snäll-Bengt och Albin Aspgren är väl två goda kandidater.

Enligt FBI (som sänkt kriterierna till två mord). Så. Räknas snäll-bengt, anders Eklund till kategorin seriemördare. Då den haft cooling down periods mellan offren. Säkerligen finns fler såna fall.

KA är definitivt en kandidat för epitetet. Får han fängelse lär han vara ännu värre efter sina år. Han borde få vård. Lagen om jag fattar det rätt säger att du ska ha en allvarlig störning för att få vård. Men det räcker med en störning för att hållas kvar, grundstörningen blir han ju inte av med så den kan ge honom många år på Rpk. Om de kan få den att bli allvarlig nog för vård i juridisk mening, vilket jag tippar på. Då lär han sitta ett tag
Citera
2015-12-08, 02:01
Medlem
Vad för bevis för våldtäkt finns det annat än att kläderna var av? Om den jäveln förde sig på hennes döda kropp är det riktigt jävla galet.
Citera
2015-12-08, 02:07
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoFeetsonChairs
Vad för bevis för våldtäkt finns det annat än att kläderna var av? Om den jäveln förde sig på hennes döda kropp är det riktigt jävla galet.

Eftersom han erkänt den gärningen (alltså övergrepp efter hon redan var död) så lär det väl inte krävas så mycket teknisk bevisning. Just det brottet om nu avskyvärt bortom galet så innebär det brott mot griftesfriden inte så mycket extra på straffet heller förutsatt nu att han ändå får max för själva mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in