Citat:
Hjälper säkert många men för mig har det bara inneburit HELVETE. Har då provat massa olika SSRI och SNRI, och inte heller har det hjälpt mot min ångest eller depression (snarare förvärrat).
- Mer eller mindre total minnesförlust från de sju år jag åt Sertralin (insåg när jag slutade att det var Sertralin som var boven)
- Potensproblem, ingen sexuell lust
- Känslokyla
- Viktuppgång (framför allt SNRI - gick upp sju kilo på två veckor)
- Förvärrad depression
- Kramper
- Hjärtklappning
- Förvärrad ångest
- Självmordstankar
- Muskelvärk
- Huvudvärk
- Antagligen orsakat mig ADD också, men osäkert
- Etc...
Detta från de olika sorter jag åt. Psykiatern sa sedan stopp och insåg att det inte funkar för mig att äta detta (skräp). Äter numera Stesolid vid behov som jag gärna skulle ätit varje dag om jag inte varit så rädd för att bli beroende. Inte en jävla biverkning.
- Mer eller mindre total minnesförlust från de sju år jag åt Sertralin (insåg när jag slutade att det var Sertralin som var boven)
- Potensproblem, ingen sexuell lust
- Känslokyla
- Viktuppgång (framför allt SNRI - gick upp sju kilo på två veckor)
- Förvärrad depression
- Kramper
- Hjärtklappning
- Förvärrad ångest
- Självmordstankar
- Muskelvärk
- Huvudvärk
- Antagligen orsakat mig ADD också, men osäkert
- Etc...
Detta från de olika sorter jag åt. Psykiatern sa sedan stopp och insåg att det inte funkar för mig att äta detta (skräp). Äter numera Stesolid vid behov som jag gärna skulle ätit varje dag om jag inte varit så rädd för att bli beroende. Inte en jävla biverkning.
Har samma erfarenhet tyvärr av ssri. Bra att du slutat! Börja med multivitaminer och omega 3, hjälper mycket!
stesolid och andra benzo är man försiktig att skriva ut för att de "kan skapa beroende" men är så mycket mindre beroendeframkallande än benzo med mycket mindre biverkningar. Beroende misstolkas till "narkotika beroende" men så är inte fallet. Beroende är när kroppen ej funkar som det skall om man inte tar det ämne, vilket ssri gör, hjärnans förmåga att producera olika signalsubstanser är ofta förändrad efter långvarig användande av psykofarmaka och det är just därför många får saker de inte upplevt innan efter att man slutar (ny form av depression/ångest).