2015-12-06, 16:56
Medlem
thenewlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Vad har TS själv för erfarenhet av SSRI i allmänhet och Sertralin specifikt?

Diskussionsvärdet verkar obefintligt, det finns gott trådar där okunniga kräks SSRI-hat.

Är man deprimerad eller har social fobi tar man risken för njurproblem eller huvudvärk mot att fortsätta vara deprimerad eller instängd vilken dag som helst.
Dina åsikter väger inte alls i den avvägningen.
Att din okunnighet och avsky angående SSRI skulle motivera att dessa människor inte får ta den risken om de vill är mycket osmakligt. Alla blir inte glada av en apelsin och promenad.

Är det "SSRI skrivs ut för lättvindigt"-diskussionen du vill ha, och den är legitim, finns det gott om trådar för det.

Jag har 6 års erfarenhet av SSRI och den har förstört mycket av mitt liv. Mycket mer än vad du kan tro. Fick den vid 15 års ålder för att jag hade dåligt självförtroende, redan vid första samtal med psykiatriker. Från den dagen var jag manisk och onormal utan att jag hade en aning. Från den dagen hade jag 0 libido och trodde att det var fel på mig då ingen talade om att det är en vanlig ssri biverkan. Bipacksedeln som man får med medicinen är ett skämt där det endast står 10% av den totala biverkningsprofilen som finns i FASS.

Det handlar inte om att jag inte vill att människor tar risken, min ifrågasättning var varför man får dessa preparat så lätt och utan att tala om för biverkningar? Varför ge droger(ssri) till minderåriga och förstöra deras liv? Många tonåringar mår dåligt och det är vanligt att man gör det pga hormonförändringar så varför försöka manipulera den naturliga processen?

Min erfarenheter av psykiatri att de överdiagnostiserar folk. Depression, sorg och ångest är en naturlig process och brukar alltid finnas en egentlig orsak, något som psykiatri inte har tid och lust att ta reda på och istället skriver ut droger som manipulerar hjärnan.
Senast redigerad av thenewlife 2015-12-06 kl. 17:02.
Citera
2015-12-06, 17:18
Bannlyst
Men vilken normal människa väljer att ens ta psykofarmaka mot dåligt självförtroende undrar då jag...
Lite får man väl tänka själv liksom. Man har alltid ett eget val.

Har dock otroligt svårt att tro att dåligt självförtroende var enda anledningen till att du sökte psykiatrisk vård.
Senast redigerad av SilencedBanana 2015-12-06 kl. 17:21.
Citera
2015-12-06, 17:24
Medlem
thenewlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana
+1

Många får tyvärr antidepressiva helt i onödan idag pga lathet och dåliga resurser i vården.
Det är däremot ett faktum att medicinerna räddar liv och fyller en funktion om de används rätt.

Risken för biverkningar ökar med dosen och man behöver givetvis inte ens få någon av allt som rapporteras ens.
Den sexuella dysfunktionen som ofta medför brukar få de som inte behöver medicinen att kasta in handduken fort ändå.

Inte bara många utan de flesta får det i onödan.

Med den tankesätt att "man vet inte vilken biverkning man får" så bör cigg inte anses vara farligt för vem vet vem som får cancer av den eller inte? Men den tankesätt bör ingen äta ekologisk och alla fortsätta äta vad som helst för även om bekämpningsmedel är cancerframkallande så behöver inte alla få cancer av de. Ja du förstår.....
Citera
2015-12-06, 17:30
Medlem
thenewlifes avatar
Citat:
Men vilken normal människa väljer att ens ta psykofarmaka mot dåligt självförtroende undrar då jag...
Lite får man väl tänka själv liksom. Man har alltid ett eget val.

Har dock otroligt svårt att tro att dåligt självförtroende var enda anledningen till att du sökte psykiatrisk vård.

Fråga inte mig utan fråga mina päron som gick med på det, jag var bara 15, och egentligen ville de mig till bup för samtalsterapi, inte för att få någon medicin, men doktorn tyckte att ja skulle ta en ofarlig medicin och hur dum är man om man inte litar på doktorn????
Citera
2015-12-06, 17:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av thenewlife
Inte bara många utan de flesta får det i onödan.

Med den tankesätt att "man vet inte vilken biverkning man får" så bör cigg inte anses vara farligt för vem vet vem som får cancer av den eller inte? Men den tankesätt bör ingen äta ekologisk och alla fortsätta äta vad som helst för även om bekämpningsmedel är cancerframkallande så behöver inte alla få cancer av de. Ja du förstår.....

Nej jag förstår faktiskt inte vad du menar. Man väljer själv vad man stoppar i sig i sin kropp.
Ibland har man dock inte mycket till val än att äta psykofarmaka om man mår såpass dåligt att man knappt tar sig ur sängen. Då skiter man i eventuella kortsiktiga och långsiktiga biverkningar.
Citera
2015-12-06, 17:33
Medlem
thenewlifes avatar
Citat:
Nej jag förstår faktiskt inte vad du menar. Man väljer själv vad man stoppar i sig i sin kropp.
Ibland har man dock inte mycket till val än att äta psykofarmaka om man mår såpass dåligt att man knappt tar sig ur sängen. Då skiter man i eventuella kortsiktiga och långsiktiga biverkningar.

Måste väl finnas orsak till att man mår så dåligt så att man knappt tar sig ut sängen??
Citera
2015-12-06, 17:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av thenewlife
Måste väl finnas orsak till att man mår så dåligt så att man knappt tar sig ut sängen??

Depression, ocd, ångest, insomnia är exempel. Ibland kan man finna en grundorsak men inte alltid.
Medicinering kan göra återhämtning lättare så att man sedan kan trappa ut medicinen efter hand. Det är tänkt att det skall fungera så och få skall behöva stå på samma medicin en längre tid.

SSRI under lång tid sänker bl.a. dopaminnivåerna som kan leda till trötthet och initiativlöshet.
Går depression obehandlad tyder studier på att hjärnan faktiskt får skador som i värsta fall kan medföra ännu svårare att ta sig ur depressionen. På något sätt stimulerar AD nybildning av hjärnceller där vissa menar att det är orsaken till återhämtning av depressionen.
Men jag håller med om att det är trubbiga verktyg man använder i dagens läge. Tyvärr har inte forskningen gått särskilt långt fram som man önskat och vi får ta det som erbjuds.
Citera
2015-12-06, 19:38
Medlem
thenewlifes avatar
Citat:
Depression, ocd, ångest, insomnia är exempel. Ibland kan man finna en grundorsak men inte alltid.
Medicinering kan göra återhämtning lättare så att man sedan kan trappa ut medicinen efter hand. Det är tänkt att det skall fungera så och få skall behöva stå på samma medicin en längre tid.

SSRI under lång tid sänker bl.a. dopaminnivåerna som kan leda till trötthet och initiativlöshet.
Går depression obehandlad tyder studier på att hjärnan faktiskt får skador som i värsta fall kan medföra ännu svårare att ta sig ur depressionen. På något sätt stimulerar AD nybildning av hjärnceller där vissa menar att det är orsaken till återhämtning av depressionen.
Men jag håller med om att det är trubbiga verktyg man använder i dagens läge. Tyvärr har inte forskningen gått särskilt långt fram som man önskat och vi får ta det som erbjuds.

alla dessa tillstånd du nämnde kan hjälpas med en mycket väl beprövad och vetenskapligt effektiv metod: KBT!
Och att kbt skulle vara effektivare om man kombinerar med medicin är bara ett hittepå, många studier dementerar denna påstående.

Depression kan alla få, och i de flesta fll finns det orsak till varför man får det. Depression är en naturlig kroppsreaktion till saker man varit med om, ibland saker som man är medveten om men ibland saker i den undermedvetna.

en får man inte glömma att stor del av befolkning lider av någon form av näringsbrist, mest d-vitamin och magnesiumbrist, något som gör att man blir mer sårbar för psykisk ohälsa.

Kroppen är så komplicerad men samtidigt som den har en kraftfull förmåga att självläka, UTAN gifter(ssri etc).

serotonin som ssri påverkar kan rubbas av många orsaker och en vanlig orsak är att man har proteinbrist, vilket kan leda till tryptofanbrist ---> minskad mängd serotonin. Andra orsaker är aktivitet pga tex mycket datorsittandet.

Sedan finns det kanske 10-20% av de som får ssri som verkligen är omöjliga och som verkligen behöver mediciner. FINE! Det jag menade med tråden är att dessa mediciner ska vara absolut sista utvägen och inte första alternativ som det är nu.
Citera
2015-12-06, 19:46
Medlem
thenewlifes avatar
Sen är det något ämne som ej nämns så ofta och som stor del av unga tjejer lider av: Järnbrist! En av symptomen till järnbrist är faktist ångest och depression. Något som ej brukar screenas. Även idrottare kan ha järnbrist och pga det få psykisk ohälsa.
Citera
2015-12-06, 21:15
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:

Det är korrekt, dock finns det en hel del innovationer på marknaden nu för tiden, som Voxra och Escitalopram - där den ena är en DRI och fungerar helt annorlunda, och den andra är en betydligt mer selektiv SSRI än dom som tagits fram tidigare, därav färre bieffekter.

Gällande neurotrofiska läkemedel, så har vetenskapen gått framåt med stormsteg bara dom senaste 10 åren, och flera dundermediciner är redan nu i sluttampen och testas - om dom går igenom alla kontrollerna (vilket verkar vara fallet för några) så kan vi se en revolution inom psykofarmaka inom 10 år.

Läs mer här:

Neurotrofiner och neurogenes - behandling av psykiatriska och psykiska sjukdomar
(FB) Neurotrofiner och neurogenes - behandling av psykiatriska och psykiska sjukdomar
Citera
2015-12-07, 19:48
Medlem
thenewlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Det är korrekt, dock finns det en hel del innovationer på marknaden nu för tiden, som Voxra och Escitalopram - där den ena är en DRI och fungerar helt annorlunda, och den andra är en betydligt mer selektiv SSRI än dom som tagits fram tidigare, därav färre bieffekter.

Gällande neurotrofiska läkemedel, så har vetenskapen gått framåt med stormsteg bara dom senaste 10 åren, och flera dundermediciner är redan nu i sluttampen och testas - om dom går igenom alla kontrollerna (vilket verkar vara fallet för några) så kan vi se en revolution inom psykofarmaka inom 10 år.

Läs mer här:

Neurotrofiner och neurogenes - behandling av psykiatriska och psykiska sjukdomar
(FB) Neurotrofiner och neurogenes - behandling av psykiatriska och psykiska sjukdomar

Intressant. Är det själva serotoninet som gör att reparationsämne ökar eller är det blockeringen av SERT som gör det??
Citera
2015-12-07, 21:12
Medlem
Hjälper säkert många men för mig har det bara inneburit HELVETE. Har då provat massa olika SSRI och SNRI, och inte heller har det hjälpt mot min ångest eller depression (snarare förvärrat).

- Mer eller mindre total minnesförlust från de sju år jag åt Sertralin (insåg när jag slutade att det var Sertralin som var boven)
- Potensproblem, ingen sexuell lust
- Känslokyla
- Viktuppgång (framför allt SNRI - gick upp sju kilo på två veckor)
- Förvärrad depression
- Kramper
- Hjärtklappning
- Förvärrad ångest
- Självmordstankar
- Muskelvärk
- Huvudvärk
- Antagligen orsakat mig ADD också, men osäkert
- Etc...

Detta är biverkningar från olika sorter jag ätit, och vissa har blivit bestående. Psykiatern insåg efter alla experiment att detta skräp inte funkar för mig att äta detta och numera äter jag istället Stesolid vid behov (skulle gärna äta varje dag om jag inte var så rädd för att bli beroende).

Inte en jävla biverkning och tar bort ångesten helt.
Senast redigerad av stolleprovaren 2015-12-07 kl. 21:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in