Citat:
Ursprungligen postat av
hoaxgammon
Det är alltså fastställt att denna obehagliga typ inte skulle vara sjuk nog för att hamna på rättspsyk. När utredningen gjordes krävde man dock mer tid så det verkar som man varit oense eller osäkra. Detta tror jag är en riktigt felaktig bedömning. Snubben är farlig och bör inte släppas ut. Risken för att han gör något liknande igen är överhängande. Nu talas det i tråden om att han kanske får 8 år i finkan och sedan släpps. Jag blir mycket orolig. Denna GM är livsfarlig!
Att man inte ska kunna dömas till livstids fängelse när man är tonåring är nog de flesta eniga om. Det vi nu ser är resultatet av allmänhetens krav på att dårar hellre ska dömas till fängelse än rättspsykiatrisk vård. Då går det så här. I rättspsykiatrin kan de hålla honom hur länge som helst, tvångsmedicinera och ställa krav på motprestationer i form aktivt deltagande i behandlingsprogram. Nu sätts den här dåren i fängelse istället vilket innebär att han kan ligga och fisa på sitt rum i åtta år om han vill.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fribbä
Vet inte om man skall damma av gamla dassiga Freudteorier. Men om vi utgår från premissen att han var ute efter att mörda och våldta sitt offer, skulle han säkerligen göra det igen om han inte blev fångad. Då många återfallande mördare med sexuella motiv har haft ett osunt förhållande till sina föräldrar så kan man göra en kvalificerad gissning att KA har en dålig relation till minst en av sina föräldrar.
Jag tror man ska vara
extremt försiktig med att döma ut familjeförhållandena. En av modern tids värsta seriemördare (och kannibal och nekrofil) var Jeffrey Dahmer och han hade en helt normal barndom och uppväxt med snälla föräldrar som brydde sig om honom. Däremot gjorde han sjuka saker redan under barndomen men det kan ju knappast hans föräldrar lastas för. En dokumentär om familjen Dahmer:
https://www.youtube.com/watch?v=Fg-_wmXds_Q (Inte för att bevisa mitt påstående utan mest som kuriosa, att hans barndom var helt okey är väl dokumenterat.)
Citat:
Ursprungligen postat av
5549
Ja dom har uppenbarligen många timmar med förhör som dom saxat i FUPen. Läser man förhören från början till slut känns det som att dom satt ner kanske två-tre timmar sammanlagt. Hade han inte erkänt mordet direkt kanske det varit annorlunda. Trist.
Hur länge förhöret pågår framgår tydligt av förhörsprotokollet. Man saxar normalt sett inte i förhörsprotokoll - görs det så skrivs det ut tydligt i förundersökningen. Jag tror inte att det finns några oredovisade protokoll, om det inte angetts särskilt. Möjligen kan man tänka sig att vissa delar i ett förhör hemlighålls eftersom det innehåller känsliga detaljer (som i fallet Engla) men då framgår tydligt att sekretess gäller.