2015-12-07, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Jag är heller ingen expert, men av det jag läst på nätet så passar han ju otroligt bra in på gärningsmannaprofilen för seriemördare. Dessutom verkar det ju råda konsensus från samtliga experter att återfallsrisken är hög för den här killen. Pinnarna som är nedkörda i halsen är ju absolut något man kan tolka som signatur. Nej att det är en potentiell seriemördare vi pratar om verkar ju minst sagt vara väldigt troligt. Finns det ens någon mördare i Sverige de senaste åren som är lika trolig blivande seriemördare som KA?

Hmm då får vi nog utgå ifrån serievåldtäktsmördare, om det ordet ens existerar. Det är i så fall örebromannen, hagamannen, Anders Eklund som mördade Engla och Elin Krantz mördare. Alla personer som målmedvetet har attackerat en okänd människa på ett sexuellt sätt är nog potentiella "serievåldtäktsmördare", även om en del offer ändå överlevt. Oftast trappas våldet upp.

Men i det här fallet.. Kristoffer har debuterat med ett extremt grovt våld, och dessutom förlorade han oskulden genom detta. Hans första sexuella upplevelse någonsin utfördes alltså på det här sättet... Det är det enda han känner till nu. Han lär bara vilja ha mer av det, vardagligt tråksex lär inte duga.
Citera
2015-12-07, 20:54
Medlem
Det är alltså fastställt att denna obehagliga typ inte skulle vara sjuk nog för att hamna på rättspsyk. När utredningen gjordes krävde man dock mer tid så det verkar som man varit oense eller osäkra. Detta tror jag är en riktigt felaktig bedömning. Snubben är farlig och bör inte släppas ut. Risken för att han gör något liknande igen är överhängande. Nu talas det i tråden om att han kanske får 8 år i finkan och sedan släpps. Jag blir mycket orolig. Denna GM är livsfarlig!
Citera
2015-12-07, 20:57
Medlem
Fribbäs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonJansefsson
Ett riktigt case för Freud den här snubben. Det verkar ju onekligen vara något konstigt i förhållande till modern.

I förhör uppger KA att hon slagit honom. Hon verkar inte särskilt intresserad av hans hälsa, då hon själv säger att hon känner till hans diagnos men inte vet vad den innebär och har inte ens googlat på det. Sen uppger ju KA själv att han gillar att titta på incestporr med temat mor och son.

Samtidigt verkar fadern ha varit den omvårdande. Fixat jobb till sonen, sett till att han fått hjälp av psykiatrin, tagit med honom till Liseberg osv.

Vet inte om man skall damma av gamla dassiga Freudteorier. Men om vi utgår från premissen att han var ute efter att mörda och våldta sitt offer, skulle han säkerligen göra det igen om han inte blev fångad. Då många återfallande mördare med sexuella motiv har haft ett osunt förhållande till sina föräldrar så kan man göra en kvalificerad gissning att KA har en dålig relation till minst en av sina föräldrar.
Citera
Medlem
5549s avatar
Citat:
Kanske har de grillat honom hårdare i andra förhör som sedan hamnat i slasken? Till exempel tycker jag att när han pratar om det här om att mörda möss så säger han det på ett sätt som att han har nämnt det för dem förut. Men jag kan inte hitta något annat om det i FUP:en, är det bara jag som är blind? Från sida 258.
Ja dom har uppenbarligen många timmar med förhör som dom saxat i FUPen. Läser man förhören från början till slut känns det som att dom satt ner kanske två-tre timmar sammanlagt. Hade han inte erkänt mordet direkt kanske det varit annorlunda. Trist.
Citera
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Det är alltså fastställt att denna obehagliga typ inte skulle vara sjuk nog för att hamna på rättspsyk. När utredningen gjordes krävde man dock mer tid så det verkar som man varit oense eller osäkra. Detta tror jag är en riktigt felaktig bedömning. Snubben är farlig och bör inte släppas ut. Risken för att han gör något liknande igen är överhängande. Nu talas det i tråden om att han kanske får 8 år i finkan och sedan släpps. Jag blir mycket orolig. Denna GM är livsfarlig!
Att man inte ska kunna dömas till livstids fängelse när man är tonåring är nog de flesta eniga om. Det vi nu ser är resultatet av allmänhetens krav på att dårar hellre ska dömas till fängelse än rättspsykiatrisk vård. Då går det så här. I rättspsykiatrin kan de hålla honom hur länge som helst, tvångsmedicinera och ställa krav på motprestationer i form aktivt deltagande i behandlingsprogram. Nu sätts den här dåren i fängelse istället vilket innebär att han kan ligga och fisa på sitt rum i åtta år om han vill.
Citat:
Ursprungligen postat av Fribbä
Vet inte om man skall damma av gamla dassiga Freudteorier. Men om vi utgår från premissen att han var ute efter att mörda och våldta sitt offer, skulle han säkerligen göra det igen om han inte blev fångad. Då många återfallande mördare med sexuella motiv har haft ett osunt förhållande till sina föräldrar så kan man göra en kvalificerad gissning att KA har en dålig relation till minst en av sina föräldrar.
Jag tror man ska vara extremt försiktig med att döma ut familjeförhållandena. En av modern tids värsta seriemördare (och kannibal och nekrofil) var Jeffrey Dahmer och han hade en helt normal barndom och uppväxt med snälla föräldrar som brydde sig om honom. Däremot gjorde han sjuka saker redan under barndomen men det kan ju knappast hans föräldrar lastas för. En dokumentär om familjen Dahmer: https://www.youtube.com/watch?v=Fg-_wmXds_Q (Inte för att bevisa mitt påstående utan mest som kuriosa, att hans barndom var helt okey är väl dokumenterat.)
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Ja dom har uppenbarligen många timmar med förhör som dom saxat i FUPen. Läser man förhören från början till slut känns det som att dom satt ner kanske två-tre timmar sammanlagt. Hade han inte erkänt mordet direkt kanske det varit annorlunda. Trist.
Hur länge förhöret pågår framgår tydligt av förhörsprotokollet. Man saxar normalt sett inte i förhörsprotokoll - görs det så skrivs det ut tydligt i förundersökningen. Jag tror inte att det finns några oredovisade protokoll, om det inte angetts särskilt. Möjligen kan man tänka sig att vissa delar i ett förhör hemlighålls eftersom det innehåller känsliga detaljer (som i fallet Engla) men då framgår tydligt att sekretess gäller.
Senast redigerad av AdamBomb 2015-12-07 kl. 21:14.
Citera
2015-12-07, 21:01
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Det är alltså fastställt att denna obehagliga typ inte skulle vara sjuk nog för att hamna på rättspsyk. När utredningen gjordes krävde man dock mer tid så det verkar som man varit oense eller osäkra.
Ja, en av dom åtta (?) personerna som utredde hade en annan uppfattning. Intressant nog hade även Kristoffer det, men hans omdöme kan diskuteras.
Citera
2015-12-07, 21:02
Medlem
JonJansefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Går ju dock att beställa ut slasken också, kanske värt att göra. Vet inte hur det är med sekretessen där dock.
Citera
2015-12-07, 21:03
Medlem
Fribbäs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamBomb
Jag tror man ska vara extremt försiktig med att döma ut familjeförhållandena. En av modern tids värsta seriemördare (och kannibal) var Jeffrey Dahmer och fick en helt normal barndom och uppväxt med snälla föräldrar som brydde sig om honom. Däremot gjorde han sjuka saker redan under barndomen men det kan ju knappast hans föräldrar lastas för.

Ja, jag håller med. Det enda man kan göra är att gissa utifrån tidigare data, inget skall tas som fakta.
Citera
2015-12-07, 21:07
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Att man inte ska kunna dömas till livstids fängelse när man är tonåring är nog de flesta eniga om. Det vi nu ser är resultatet av allmänhetens krav på att dårar hellre ska dömas till fängelse än rättspsykiatrisk vård. Då går det så här. I rättspsykiatrin kan de hålla honom hur länge som helst, tvångsmedicinera och ställa krav på motprestationer i form aktivt deltagande i behandlingsprogram. Nu sätts den här dåren i fängelse istället vilket innebär att han kan ligga och fisa på sitt rum i åtta år om han vill.

Ja det är värt att minnas att många var arga över att så många dömdes till rättspsykiatrisk vård istället för fängelse och skrek efter fängelsestraff istället. Politikerna kände vart vindarna blåste och gjorde det mycket svårare att dömas till RPV. Nu ser vi alltså resultatet av detta.
Citera
2015-12-07, 21:11
Medlem
Besudlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Han är "jag tar vad jag kan få"-fil. Precis som Eklund. Barn, vuxen, ung, gammal, levande, död... Spelar ingen roll verkar det som.

När man läser förhören med KA så tänker jag direkt på förhören med AE.

Citat:
Går ju dock att beställa ut slasken också, kanske värt att göra. Vet inte hur det är med sekretessen där dock.

Nej du kan inte få ut slasken.

/B
Citera
2015-12-07, 21:14
Medlem
Citat:

Jag tror man ska vara extremt försiktig med att döma ut familjeförhållandena. En av modern tids värsta seriemördare (och kannibal) var Jeffrey Dahmer och han hade en helt normal barndom och uppväxt med snälla föräldrar som brydde sig om honom. Däremot gjorde han sjuka saker redan under barndomen men det kan ju knappast hans föräldrar lastas för.

Stämmer bara delvis. I diverse dokumentärer framkommer det att det varit svåra äktenskapspänningar mellan Jeffreys far och mor, samt att fadern själv uttryckt fantasier om att våldta och mörda, vilket kan ha påverkat sonen. Det finns mycket som kan pågå under ytan på en polerad familjefasad. Men visst, man hittar mycket sämre uppväxter än Dahmers utan att detta odlar fram några seriemördare/kannibaler.

Jag tippar på att GM i detta fall varit med om skruvade saker i barndomen/ungdomen, vilket förvärrat hans beteendestörning. Eller rättare, pga sin störning får han det svårare med impulskontroll (om han varit med om skruvade saker) när de "onda tankarna" tränger sig på, som en blixt från en klar himmel enligt egen utsaga.

Jag tror det blir mkt svårt att rehabilitera denna snubbe alltså.
Citera
2015-12-07, 21:18
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Stämmer bara delvis. I diverse dokumentärer framkommer det att det varit svåra äktenskapspänningar mellan Jeffreys far och mor, samt att fadern själv uttryckt fantasier om att våldta och mörda, vilket kan ha påverkat sonen. Det finns mycket som kan pågå under ytan på en polerad familjefasad. Men visst, man hittar mycket sämre uppväxter än Dahmers utan att detta odlar fram några seriemördare/kannibaler.
Angående Dahmers pappa så hittar du på eller har en lögnaktig källa. Hans pappa är för övrigt halvt känd inom sin sfär inom kemi då han är/var professor i kemi, knappast så att hans pappa skulle vara så omdömeslös att erkänna att han själv haft sådana tankar - om han haft sådana - vilket det inte finns skäl att tro.

Vad gäller skilsmässor så kom den när Dahmer redan hade sjuka tankar. Och skilsmässan var inte särskilt uppslitande, mängder med par skiljer sig men deras barn blir inte kannibalistiska seriemördare.
Senast redigerad av AdamBomb 2015-12-07 kl. 21:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in