Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-07, 14:18
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Många fina resultat från riksfinalerna i Sum-Sim:
Daniel Kertes 100 fritt 50.07, P16-rekord.
Erik Brandt 100 fritt 50.10, också under förra P16-rekordet(slog Kertes i finalen).
Hanna Rosvall 100 rygg 58.83 F16-rekord. (Sjöström-rekord)
Daniel Räisänen 200 bröst 2.13.76, P16-rekord.
Johan Rydahl 400 fritt, 1.54.40, P14-rekord. 100 fjäril 56.07, P14-rekord.

Vill lyfta fram Kertes. Förutom sitt fristilsrekord var han inom halvsekunden Skagius P16-rekord på 100 bröst, han var strax efter Räisänen på 200 bröst och under det gamla rekordet, hann vann 200 medley, 200 & 400 fritt och var även på pallen i 100 fjäril. Riktigt vass multitalang. Även nämnde Räisänen var hack i häl i det mesta.

Rosvall hade som 15-åring gått till semifinal med den tiden på EM.

Ett annat intressant namn att ha koll på inför framtiden är 12-åriga Filippa Malmström från Södertälje som på 100 m fjäril simmade snabbade än vad Sjöström gjorde som 12-åring och är enda 12-åring i Sverige som simmat under 1.06. Hennes vinnartid blev nu 1.04.49.
Citera
2015-12-07, 18:26
Medlem
patrik-wids avatar
För oss statistik-nördar var det ju lite kul att Sarah Sjöström nu har kommit upp i 40 medaljer på internationella seniormästerskap. Med det tycker man ju att hon borde ligga tvåa bland damerna efter Therese Alshammar i antal medaljer, men faktum är att hon bara är femma genom tiderna.

Top 5

1. Therese Alshammar - 71
2. Anna-Karin Kammerling - 59
3. Johanna Sjöberg - 57
4. Josefin Lillhage - 44
5. Sarah Sjöström - 40

Om jag nu inte har missat någon medalj någonstans så har svenska damer sammanlagt tagit 278 medaljer på OS,EM och VM (herrarna har tagit 201).
Citera
2015-12-07, 19:04
Medlem
Dupeas avatar
Från Wikipedia: "72 internationella mästerskapsmedaljer, vilket gör Alshammar till den europeiska simmare som tagit flest internationella mästerskapsmedaljer genom tiderna"

Vilken/Vilka simmare utanför Europa har tagit fler medaljer?
Citera
2015-12-07, 22:05
Medlem
patrik-wids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dupea
Från Wikipedia: "72 internationella mästerskapsmedaljer, vilket gör Alshammar till den europeiska simmare som tagit flest internationella mästerskapsmedaljer genom tiderna"

Vilken/Vilka simmare utanför Europa har tagit fler medaljer?
Det står fel i texten på hennes wikipedia-sida. Om du räknar medaljerna på högersidan så är det 71 stycken. Så vitt jag vet så är Jenny Thompson den simmare med flest internationella medaljer. Jag kommer inte ihåg exakt hur många hon har, men jag tror det är rund 80 stycken.
Citera
2015-12-07, 22:43
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrik-wid
Det står fel i texten på hennes wikipedia-sida. Om du räknar medaljerna på högersidan så är det 71 stycken. Så vitt jag vet så är Jenny Thompson den simmare med flest internationella medaljer. Jag kommer inte ihåg exakt hur många hon har, men jag tror det är rund 80 stycken.

Tack! Jo, det verkar stämma, Jenny Thompson har flest medaljer: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Jenny_Thompson Makalös meritlista.
Citera
2015-12-07, 23:58
Medlem
Phelps har 77 medaljer.. 61 av dom guld och 76 av dom på långbana. Kortbaneguldet var när han mer eller mindre tvingades ställa upp i ett race på hemmaplan.
Citera
2015-12-08, 19:08
Medlem
Då tar vi sats mot OS då. Långbanesäsongen drar igång i helgen med Amsterdam Swim Cup. Sverige är representerade med större gräddan av landslaget, detta är första chansen att OS-kvala för dom som inte är klara. Från EM-truppen är Sjödin, Carlsen och Kuras med.

När det kommer till att klara tider riktas blickarna främst mot Lindborg, Skagius och Alshammar. Vi får väl se om Alshammar äntligen simmar en hundring igen, hon är åtminstone anmäld.

Näst därefter riktas blickarna mot Marko-Varga på 100 & 200 fritt med tanke på lagkapperna. Även Kuras och Lindqvist på 100. Forés m.fl. yngre är också på plats.

Bortom det blir det jävligt skoj att se Victor Johansson och Hanna Rosvall mot internationellt motstånd.

Här är alla entries: http://www.zwemkroniek.com/upload/livetiming/asc15/index.html
Citera
2015-12-08, 19:23
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Då tar vi sats mot OS då. Långbanesäsongen drar igång i helgen med Amsterdam Swim Cup. Sverige är representerade med större gräddan av landslaget, detta är första chansen att OS-kvala för dom som inte är klara. Från EM-truppen är Sjödin, Carlsen och Kuras med.

När det kommer till att klara tider riktas blickarna främst mot Lindborg, Skagius och Alshammar. Vi får väl se om Alshammar äntligen simmar en hundring igen, hon är åtminstone anmäld.

Näst därefter riktas blickarna mot Marko-Varga på 100 & 200 fritt med tanke på lagkapperna. Även Kuras och Lindqvist på 100. Forés m.fl. yngre är också på plats.

Bortom det blir det jävligt skoj att se Victor Johansson och Hanna Rosvall mot internationellt motstånd.

Här är alla entries: http://www.zwemkroniek.com/upload/livetiming/asc15/index.html

Är det verkligen så? Ser också att en del medier skriver att Alshammar nu har chans att kvala in till OS. Men i SOK/SSF:s uttagningskriterier så anges väl att det bara är några specifika tävlingar under våren som gäller som kvaltävlingar?

Apropå Alshammar så har jag helt och hållet avskrivit henne från lagkappen 4x100 m frisim i OS men jag såg nyligen att hon tyckte tidsprogrammet såg bra ut i OS med lagkappen första dagen och 50 m fritt i slutet vilket kan tolkas som att hon inte tackar nej till att simma i lagkappen.
Citera
2015-12-08, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Är det verkligen så? Ser också att en del medier skriver att Alshammar nu har chans att kvala in till OS. Men i SOK/SSF:s uttagningskriterier så anges väl att det bara är några specifika tävlingar under våren som gäller som kvaltävlingar?

Apropå Alshammar så har jag helt och hållet avskrivit henne från lagkappen 4x100 m frisim i OS men jag såg nyligen att hon tyckte tidsprogrammet såg bra ut i OS med lagkappen första dagen och 50 m fritt i slutet vilket kan tolkas som att hon inte tackar nej till att simma i lagkappen.

Kvala som i chans att faktiskt kunna bli uttagna överhuvudtaget. FINA-perioden började redan i mars i år. Men SOK kommer väl inte ta ut någon mer innan april efter tävlingen på hemmaplan. Sen så är Sveriges gräns tuffare än FINA:s. Alshammar var 1/100 ifrån FINA:s 50-gräns i Sette Colli, men halvsekunden från Sveriges.
Citera
2015-12-08, 20:15
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Vi kanske ska skapa ny tråd om Amsterdam är starten mot Rio.
Denna tråd startades ju för ett år sedan.
Citera
2015-12-08, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Vi kanske ska skapa ny tråd om Amsterdam är starten mot Rio.
Denna tråd startades ju för ett år sedan.

Kanske är lagom dags för det ja
Citera
2015-12-09, 17:12
Medlem
Stefan4s avatar
Duel in the Pool, USA vs Europa, är väl den sista stora tävlingen i kortbana och pågår 11-12 december, samtidigt med tävlingarna i Amsterdam. Ska vi diskutera båda tävlingarna i den nya tråden, eller blir det rörigt med både 25m och 50m resultat om vartannat?

Det kanske är bättre att diskutera Duel in the Pool här i den "gamla" tråden?

http://www.usaswimming.org/DesktopDefault.aspx?TabId=2559
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in