Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-10, 15:37
Medlem
Återstår några veckor av året, men eftersom skiftet kortbana/långbana är här och sista tävlingen för året har mer att göra med nästa år än detta så känns det lägligt att starta upp nytt. Blir ett ganska späckat 2015.

Sim-VM i Kazan är det stora mästerskapet 24 juli-9 augusti. VM året före OS är viktigt för att se att man är på rätt väg, framförallt samlas hela världseliten för första gången på två år.

Kvaltider för de svenska simmarna: http://iof3.idrottonline.se/SvenskaSimforbundet/Varagrenar/Simning/Landslag/Senior/UttagningskriterierVM50miKazan2015/

Första versionen av European Games går av stapeln 23-27 juni, för simningen är detta ett juniorevenemang som ersätter junior-EM(U18 killar, U16 tjejer). 1-6 september går sedan junior-VM.

Ett mästerskap som knappast kommer locka toppsimmare är kortbane-EM i december, men det är en bra chans att få internationell erfarenhet för yngre simmare.
Citera
2014-12-11, 18:54
Medlem
Alkibiadess avatar
Amsterdam Swim Open går nu i helgen (12-14 december) och är en VM-kvaltävling. Av våra fyra stora på damsidan (Sjöström, Johansson, Coleman och Hansson) så är bara Coleman med vad jag kan se. Coleman mot Femke Heemskerk på 200 m frisim känns faktiskt riktigt kittlande med kortbane-VM i minnet. Coleman är anmäld på 1.56.90 och Heemskerk på 1.56.36, den som kommer därefter har gjort precis under 1.59. Kval-gränsen till VM är 1.58.93 så det borde inte vara några problem för Coleman. Övriga svenska simmare måste nog sänka sig en ganska bra bit under sina anmälningstider för att klara kvalgränserna.
Citera
2014-12-11, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Amsterdam Swim Open går nu i helgen (12-14 december) och är en VM-kvaltävling. Av våra fyra stora på damsidan (Sjöström, Johansson, Coleman och Hansson) så är bara Coleman med vad jag kan se. Coleman mot Femke Heemskerk på 200 m frisim känns faktiskt riktigt kittlande med kortbane-VM i minnet. Coleman är anmäld på 1.56.90 och Heemskerk på 1.56.36, den som kommer därefter har gjort precis under 1.59. Kval-gränsen till VM är 1.58.93 så det borde inte vara några problem för Coleman. Övriga svenska simmare måste nog sänka sig en ganska bra bit under sina anmälningstider för att klara kvalgränserna.

Ser helt okej chanser för en del, jag förutsätter att herrarna toppat sig för detta. Simon på 200 & 400 medley, Skagius på 50 & 100 bröst har toppchans men även Lindborg, Persson och Carlsen borde inte känna sig chanslösa. Jag hoppas på en del pers på herrsidan.

Hansson är med, förresten, 100 fritt & 200 medley. Hon är kanske inte den jag har högst förhoppningar på så här veckan efter VM, å andra sidan är hon inte den som behöver bevisa sig heller. Hon kommer kvala in förr eller senare.
Senast redigerad av frankkk 2014-12-11 kl. 19:25.
Citera
2014-12-11, 19:50
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Ser helt okej chanser för en del, jag förutsätter att herrarna toppat sig för detta. Simon på 200 & 400 medley, Skagius på 50 & 100 bröst har toppchans men även Lindborg, Persson och Carlsen borde inte känna sig chanslösa. Jag hoppas på en del pers på herrsidan.

Hansson är med, förresten, 100 fritt & 200 medley. Hon är kanske inte den jag har högst förhoppningar på så här veckan efter VM, å andra sidan är hon inte den som behöver bevisa sig heller. Hon kommer kvala in förr eller senare.

Håller naturligtvis med om Skagius och Sjödin. Missade nog Hansson i min genomläsning av startlistorna, men där är jag lite osäker på i vilka grenar hon har sina bästa chanser. På 100 m frisim så måste hon alltså simma snabbare än Coleman för att kvala in vilket blir tufft.
Citera
2014-12-12, 18:15
Medlem
Ida Lindborg slog svenskt rekord på 50 rygg men bommade VM-kvalgränsen med två hundradelar. 28.62.

Erik Persson slog även han(sitt egna) svenskt rekord på 200 bröst med 2.11.34. Detta är under den satta kvalgränsen.

En tiondel fattades för Carlsen på 100 fritt, 49.49, sekunden snabbare än vad han vann SM på. Denna tiden gjordes i försöken, han var tiondelen långsammare i finalen.

Coleman under kvalgränsen på 200 fritt, men det var precis det med 1:58.57. Heemskerk fortsätter med den fina formen och slog holländsk rekord på 1.55.35.

Junioren Axel Pettersson med en lovande simning på 200 rygg också, inget VM-kval men tiden 2.00.86 är två och en halv sekund bättre än på SM.

Formen överlag lovar gott inför helgen.
Senast redigerad av frankkk 2014-12-12 kl. 18:17.
Citera
2014-12-12, 22:55
Medlem
Alkibiadess avatar
Jag är faktiskt imponerad av Lindborg som presterar så här pass bra när hon inte alls visade något på kortbane-VM förra veckan.

Kul med de andra formbevisen också, faktiskt lite bättre än vad jag trodde på (fast jag trodde nog att Coleman skulle simma lite snabbare i finalen på 200 m frisim).
Citera
2014-12-13, 12:30
Medlem
Nu är det relativt sett en sämre distans men Carlsen persade med 15 hundradelar på 50 fritt redan under morgonen. Resterande (bra) svenskar badade sig till finalerna ser det ut som. Hansson har dock dragit sig ur sina anmälningar.
Citera
2014-12-13, 18:16
Medlem
Klart VM-kval för Sjödin på 200 medley. Inte riktigt upp i persnivåer men 1.59.14 hade räckt till sjätteplats på EM, t.ex.

Skagius, Carlsson, Pettersson och Lindborg gör okej insatser på sina hundringar men jag trodde nog på mer av Skagius, Carlsson och Lindborg. Carlsen kapade ytterligare några hundradelar på 50 fritt men saknas fortfarande en halvsekund upp till VM-nivåer.
Citera
2014-12-14, 17:54
Medlem
Skagius inte riktigt nära att kvala på någon av distanserna, tyvärr. Inte tagit med sig formen hit.

Sjödin satsade på 200 fjäril över 400 medley och gjorde en bra tid, 1.58.50 men det fattas lite. Men genom att vara inkvalad på 200 medley är han i praktiken klar för vad han nu än vill simma.

Coleman ungefär en sekund över persnivå på 100 fritt, dock under VM-gränsen. Heemskerk med en betydligt bättre tid än hon gjorde på EM, 53.19 vilket är pers med två tiondelar. En bit kvar till vad Campbell/Sjöström/Kromowidjojo(i form) kan göra men ändå.
Citera
2014-12-16, 15:35
Medlem
Erik Persson har tagits ut till SOK:s topp- och talangprogram. Även damernas tre lagkappslag antas över OS. Hjälper väl främst tjejerna bakom att kunna ta stegen som krävs, de givna är redan med i programmet.

http://www.sok.se/nyheter/nyheter/nyheter2009/nyaaktivastottasitoppochtalang.5.4627fe9c1495db6da c24c657.html
Citera
2015-01-30, 19:17
Medlem
Alkibiadess avatar
En hel del av våra toppsimmare simmar i helgen i Nice, bla Sjöström, Coleman, Gardell, Sjödin och Persson. Har inte kollat upp alla resultat från fredagen men ingen som direkt simmat på sin rekordnivå. Sjöström vann försöken på 50 m frisim imorse men strök sig sedan direkt från finalen. Hon kom inte heller till start i försöket på 100 m fjäril. Något som inte stämmer för Sarah?
Citera
2015-01-30, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
En hel del av våra toppsimmare simmar i helgen i Nice, bla Sjöström, Coleman, Gardell, Sjödin och Persson. Har inte kollat upp alla resultat från fredagen men ingen som direkt simmat på sin rekordnivå. Sjöström vann försöken på 50 m frisim imorse men strök sig sedan direkt från finalen. Hon kom inte heller till start i försöket på 100 m fjäril. Något som inte stämmer för Sarah?

Sjukdom: http://www.dn.se/sport/sarah-sjostrom-sjuk-avbryter-tavling/

Vilka anskrämliga tider överlag för övrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in