2015-12-07, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minador
Istället för att starta en ny tråd skriver jag här.
Jag började plugga ryska för ca 3 år sen, men senaste året har jag i stort sett inte gjort någonting.
Den största anledningen till det är att, det är som ni säger, det finns sjukt mycket material på nätet för att plugga ryska.. Till en viss nivå!
Jag vet inte riktigt hur man ska fortsätta nu. Jag känner att jag kan grammatiken utan att behöva tänka på den, jag kan diskutera med folk på ryska. Det är väl ordförrådet som jag känner att det tryter på, men hur övar man det liksom?
Visst jag lär mig nåt ord här och där när jag pratar med folk men det känns inte riktigt som det räcker.

Någon annan som varit i samma sits? Hur gjorde ni?

Är också sugen på att lära mig ryska, funderar på att använda babbel. Någon med erfarenhet av det?

Angående ordförråd tenderar ett av de bättre sätten att utöka detta på vara genom litteratur, tidningar etc. Läs så mycket du kan.
Citera
2015-12-07, 18:19
Medlem
MasterBaits avatar
Lättare än tyska och franska och italienska.
Citera
2015-12-08, 10:36
Medlem
Demetrioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caliphornia
Är också sugen på att lära mig ryska, funderar på att använda babbel. Någon med erfarenhet av det?

Om man vill lära sig prata på ryska, då måste man säkerligen babbla och prata. Du kan ju inte lära dig prata genom att läsa. Det kan finnas inga andra erfarenheter. Eller vad annan menar du med "babbel"?

Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Lättare än tyska och franska och italienska.

Man måste föreställa sig bättre vad för en språk är Ryskan.
1) En fri ordföljd. (Vad bra!)
2) Kasus-ändelser (5 kasus) (OMG!)
3) En olik (fast när) språkgrupp med olikt alfabet. (Men det är ju inte arabiskt!)
4) Inga eller mycket lite gemensamma ordstammar (rötter). (Men de finns där ändå)

Men ja, ibland är det lättare att lära sig ett språk som är inte så nära till ens modersmål! Därför att man kan blandas emellan lika ord med olika grammatik och reglar.
Så jag kan väl instämma att tyska kan bli svårare än ryska!
Citera
2015-12-08, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demetrios
Om man vill lära sig prata på ryska, då måste man säkerligen babbla och prata. Du kan ju inte lära dig prata genom att läsa. Det kan finnas inga andra erfarenheter. Eller vad annan menar du med "babbel"?

3) En olik (fast när) språkgrupp med olikt alfabet. (Men det är ju inte arabiskt!)
4) Inga eller mycket lite gemensamma ordstammar (rötter). (Men de finns där ändå)

Men ja, ibland är det lättare att lära sig ett språk som är inte så nära till ens modersmål! Därför att man kan blandas emellan lika ord med olika grammatik och reglar.

Just kasus tycker jag är det bästa med ryskan, och ganska logiskt när man förstått grejjen. Det ger en så mycket frihet att uttrycka sig känns det som. Förresten är det väl 6 kasus? Om man räknar nominativ.

Det som har varit absolut jobbigast är verben för mig, första trappsteget kändes riktigt stort så att säga.

Kan ju också påpeka att man inte kan lära sig att tala ryska utan att tala det pga. Intoningen kan variera rätt häftigt, samtidigt är den oftast livsviktig.
Citera
2015-12-09, 10:13
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demetrios

Ryskan är logisk, inte många konstiga undantag, som typ franska där typ hela språket är ett stort undantag. Grammatiken blir aldrig heller lika komplicerad som avancerad tyska eller avancerad italienska. Skriftspråket går lätt att lära sig och när man väl kan det så sitter det i ryggmärgen. Det är inte som kinesiskan med tusentals jävla tecken. Kinesiska är öht ett sjukt svårt mongospråk. Man måste tänka på ett helt annat sätt än våra svenska hjärnor är vana vid för att klara av skitet.
Citera
2015-12-09, 10:23
Medlem
testa: http://lexin.nada.kth.se/lexin/

Jag har aldrig använt mig av Lexin men det kan kanske vara något initialt. Sedan tycker jag att du ska prova: http://russian.stackexchange.com/

och www.quizlet.com

Talsyntesen är skit på quizlet men du kan använda dig av google translate eller translate.yandex.ru för att avgränsa bruset.
Citera
2015-12-09, 10:46
Medlem
Demetrioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minador
Just kasus tycker jag är det bästa med ryskan, och ganska logiskt när man förstått grejjen. Det ger en så mycket frihet att uttrycka sig känns det som. Förresten är det väl 6 kasus? Om man räknar nominativ.

Det som har varit absolut jobbigast är verben för mig, första trappsteget kändes riktigt stort så att säga.

Kan ju också påpeka att man inte kan lära sig att tala ryska utan att tala det pga. Intoningen kan variera rätt häftigt, samtidigt är den oftast livsviktig.

Javisst, tack ) Alltså finns det 6 kasus med nominativ.
Men svenskan har ju en särskild intoning också, den är typ dubbel (gravis) betoning. Bara få språk har sådant. Så du kan väl känna vad det är för en grej.
Citera
2015-12-29, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BroderKush
Har du provat Pimsleur Russian? Jag köpte mig Ruslan 1 efter att jag läste denna tråden och i kombination med Pimsleurs I,II,III.

Jag har provat Pimsleur. Ett bra komplement till nybörjarstudier. Bara Pimsleur lär man sig dock ingenting av.
Gick på folkuniversitetet tidigare men de kurserna läggs ner allt eftersom folk hoppar av. Står och stampar någonstans på A2 nivå och har svårt att komma vidare.
Når man en nivå så att man börjar förstå något av rysk film och tv kanske det skulle vara lättare att komma vidare. Det finns ju väldigt mycket rysk film att få tag på.
Citera
2015-12-29, 19:32
Medlem
De flesta kunniga lingvister som jag stött på som berört ämnet tycks vara tämligen överrens om att de absolut svåraste språken för en svensk (som endast talar svenska) att lära sig är ryska och arabiska.

Det språk som är lättast att lära sig för en svensk (förutom norska och danska) är tyska.
Senast redigerad av westfreedom 2015-12-29 kl. 19:38.
Citera
2015-12-29, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Ryskan är logisk, inte många konstiga undantag, som typ franska där typ hela språket är ett stort undantag. Grammatiken blir aldrig heller lika komplicerad som avancerad tyska eller avancerad italienska. Skriftspråket går lätt att lära sig och när man väl kan det så sitter det i ryggmärgen. Det är inte som kinesiskan med tusentals jävla tecken. Kinesiska är öht ett sjukt svårt mongospråk. Man måste tänka på ett helt annat sätt än våra svenska hjärnor är vana vid för att klara av skitet.

Det finns nog inte något språk med så extremt mycket undantag som ryskan. Faktum är att det finns så extremt mycket undantag så att det ibland över huvud taget är svårt att forma grammatiska "regler." Franskan och dess undantag är en barnlek jämfört med ryskan. Det ryska språket innehåller dessutom 3 gånger så mycket grammatik som de romanska språken. Det talas därför om att det tar cirka 3 gånger längre tid att nå en viss nivå i ryska jämfört med de romanska språken. Tyska är det absolut lättaste språket för en svensk att lära sig enligt lingvisterna.

Jag talar ryska och franska.
Senast redigerad av westfreedom 2015-12-29 kl. 19:42.
Citera
2015-12-29, 22:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av westfreedom
Tyska är det absolut lättaste språket för en svensk att lära sig enligt lingvisterna.

Nej, det finns inget sådant uttalande. Allt är individuellt. Norska och danska är framför allt mycket enklare för en med svenska som modersmål. Sedan är det nog åtskilliga som anser att engelska är betydligt enklare än tyska och att nederländska är minst lika enkelt som tyska.
Citera
2015-12-30, 11:26
Medlem
Demetrioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, det finns inget sådant uttalande. Allt är individuellt. Norska och danska är framför allt mycket enklare för en med svenska som modersmål. Sedan är det nog åtskilliga som anser att engelska är betydligt enklare än tyska och att nederländska är minst lika enkelt som tyska.

Man alltid måste betona vad man menar med "att lära sig språket".
En sak är att lära sig läsa och förstå. I detta fall man kan alltid säga att ett närmast språk är lättast.
Andra sak är att tala och skriva d.v.s "använda" språket. I sådant fall blir språket med enklaste grammatiken lättare att använda. Jag menar "att använda språket fullkomligt rätt". Man kan ju tala ryska utan rätt verbböjningar och det kommer att vara även förståndigt för en ryss men det kallas alltså inte en bra språkkunskap.

T.ex: jag lärde mig aldrig tyska men jag kan förstå ca 1/2 utav skrivet tyska eftersom jag kan svenska.
Men jag är rädd om jag vore tvungen att lära mig tala polska eller bulgariska, fastän jag talar ryska bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in