2015-12-07, 15:14
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErichKaestner
Vad baserar du det på? Jag är nästan helt säker på att så inte är fallet, men jag ska ge dig en chans att komma med bevis.

Pyromaner gör det nästan jämt, han som mördade Lisa Holm, snubben som mördade sin thailändska framtida fru, han som mördade tjejen vid rastplatsen norrut nånstans, han som sköt tjejen i gångtunneln i Umeå osv osv osv

Sen om de gör det för att flytta offret, undangömma ev bevis eller för att se den skada de orsakat varierar.
Citera
2015-12-07, 15:16
Medlem
JonJansefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Någon annan som uppmärksammat bilden på kroppen i FUP?

Fyfan, jag fick en riktigt illamående känsla när jag såg bilden. Stackars henne
Suck. Att polis/åklagare gång på gång gör detta misstag när de ska maska bilder i FUP:ar. Samma sak i Lisa Holm-fallet, där man tack och lov inte såg något av kroppen i alla fall. Och även något annat fall (Elin Krantz?) där man såg delar av kroppen.

Tänker inte ta fram bilden själv då det är för vidrigt. Tragiskt för de anhöriga då den nu kan spridas på nätet.
Citera
2015-12-07, 15:17
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonJansefsson
Suck. Att polis/åklagare gång på gång gör detta misstag

...

Ja, håller med. Klantarslen, minst sagt

Stackars anhöriga.
Senast redigerad av lighten-up 2015-12-07 kl. 15:44.
Citera
2015-12-07, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Jo det är ju bra. Är bara less på att det bara uppstår den här psykologiskt uppmärksamma stämningen där man ser mördaren som människa och försöker hitta "förklaring" i uppväxt och skolgång osv - när personen är etniskt svensk och uppfyller vissa krav (ensam, tafatt osv). Jag antar att det handlar om identifikation. Seriemördarintresserade flashbackkillar som själva är tafatta, etniskt svenska och lite ensamma kan bara se människan om människan är typ samma sorts person som de själva.

Jag råder folk att läsa mer romaner eller nåt. Man kan förstå människor och ha intresse av dem även om de har andra personligheter och bakgrund än en själv
.

Vem/vilka/vad är det du syftar på egentligen? Jag har inte riktigt fått den uppfattningen av den här tråden, snarare att den är fylld av massa nyfikna amatörer och lokalinvånare från upplands väsby, som blivit medlemmar på flashback den här hösten endast för att skriva här.
Citera
Medlem
Besudlarens avatar
För mig är allt solklart efter man har läst fupen förutom en sak.

Attunda TR B 6724-15 Aktbil 47

Den hörde delgavs att hemlig övervakning av elektronik (HÖK) har använts i utredningen. Övervakningen har varit av hans mobiltelefon och under tiden 1/5 – 9/10 2015.

Varför har polisen haft HÖK på han enda sen den 1/5 ?
Det måste ju vara ett stavfel?

/B
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78

Nej den kväljande "förståelsen" här i tråden för mördrens person och problem i livet är olustig. Jag är 100% säker på att den helt uteblivit om det varit ett liknande psyko med invandrarbakgrund.

Tycker inte det är så märkligt att man försöker utröna psykiska problem mer. Överfallsvåldtäkter, hedersmord, gruppvåldtäkter, det är både vanligare i mellanöstern, och bland invandrare och deras barn här.

Självklart är det närmare till att lägga deras brott på kulturella skillnader och värderingar runt icke-muslimska eller lättklädda västerländska kvinnor, samt att fundera mer över mentala problem, när det gäller en gärningsman som vuxit upp i ett land där ytterst få begår mord på kvinnor i jämförelse med just mellanöstern och Afrika.
Citera
2015-12-07, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
KA berättar han dödat mindre djur tidigare innan han avancerade till människa. Seriemördarteorin stärks i och med detta.

Från FUP:

"FL: När du tänker döda, är det här något du har haft en känsla av att göra innan? Är det
någonting du har funderat på innan hur det skulle kunna vara att döda en människa?

Kristoffer: Menar du att jag har planerat (ohörbart) då?

FL: Nej. Alltså känslan menar jag.

Kristoffer: Inte så mycket man har funderat men efter min erfarenhet med mössen, så var man
lite orolig att man skulle kunna göra något sådant, men man kände väl att det skulle kunna
vara samma sak med det, mössen. Att det inte kändes som riktigt vid det tillfället när jag
gjorde det.

FL: Kände du inte så mycket när du gjorde det med mössen?

Kristoffer: Nej. Det var mer handlingar.

FL: Ja. Har du funderat vidare på det om det skulle kännas annorlunda eller likadant om
dödade en människa, är det de du…

Kristoffer: Ja."

Mitt fetade: Lite OT men det är precis vad som styckmördaren i Boden med samma förnamn sysslade med men hela BUP sekretessbelades i det fallet.
Citera
2015-12-07, 15:21
Medlem
JonJansefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besudlaren
För mig är allt solklart efter man har läst fupen förutom en sak.

Attunda TR B 6724-15 Aktbil 47

Den hörde delgavs att hemlig övervakning av elektronik (HÖK) har använts i utredningen. Övervakningen har varit av hans mobiltelefon och under tiden 1/5 – 9/10 2015.

Varför har polisen haft HÖK på han enda sen den 1/5 ?
Det måste ju vara ett stavfel?

/B
Nej, det kan stämma. Hemlig övervakning är inte detsamma som avlyssning, utan innebär att man i efterhand hämtar in information om den misstänktes kommunikation. Samtalslistor, sms, med mera. Detta har man alltså gjort för tidsperioden 1/5 - 9/10. En bit retroaktivt helt enkelt.

"En variant av HAK är det som benämns hemlig övervakning av elektronisk kommunikation (HÖK) som innebär att uppgifter om avsändare och mottagare av meddelanden hämtas in, vilka elektroniska kommunikationsmedel som befunnit sig i ett geografiskt område eller om en viss utrustning befunnit sig i ett visst geografiskt område."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Avlyssning
Citera
2015-12-07, 15:21
Medlem
Fyfan för er som länkar bilden. Hoppas personen som är ansvarig för en sådan miss sparkas omgående. Det är som att man besudlar offret, en gång till. Förbannat ovärdigt.
Citera
2015-12-07, 15:22
Medlem
JonJansefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Trams. Det pågår ingen konspiration som du verkar tro för att allmänheten inte ska ta del av allmänna handlingar. Åklagaren bestämmer i vilken form materialet ges in och det kan bero på flera olika skäl. Bara för att ni inte får gotta er i ond bråd död gratis så betyder det inte att systemet fallerar.

Nog om det. Jag läste i förundersökningen att polisen haft övervakningen av en av gärningsmannens mobiltelefoner. Detta under flera månader. Vad var han misstänkt för under så lång tid?
Se mitt inlägg ovan. (FB) Upplands Väsby 2015-08-05: Ida Johansson mördad vid motionsspår, GM gripen
Senast redigerad av JonJansefsson 2015-12-07 kl. 15:24.
Citera
2015-12-07, 15:24
Medlem
JonJansefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
Fyfan för er som länkar bilden. Hoppas personen som är ansvarig för en sådan miss sparkas omgående. Det är som att man besudlar offret, en gång till. Förbannat ovärdigt.
Håller med. Snälla ta bort den omgående av respekt för offret och hennes familj.
Citera
2015-12-07, 15:25
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten

Jag håller med om att man inte ska sprida bilden, trots att man kan göra det. Men såna bilder sprids ändå alltid. Hade inte den ansvarige polisen/åklagaren tabbat sig så hade det inte varit möjligt att sprida såna bilder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in