2015-12-06, 18:18
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Såna rapporter har vi hört sen 2014 men IS har bara blivit starkare och starkare innan Ryssland började bomba. USAs koalition har blivit så förnedrad av Ryssland att Obama ikväll kommer att göra sitt blott andra offentliga uttalande under sin tid som president från sitt kontor i vita huset. För att vinna tillbaka Amerikanernas förtroende i kampen mot terrorismen.
Mycket känslor där!
Ja, media har ju verkligen jobbat hårt för att få till stånd lite mer bombningar från USA-koalitionen och det kan ju inte bero på något annat än frustration över det man upplever som ett stort misslyckande för USA. USA som från början varit den främste att bekämpa terrorism i världen har förödmjukat sig själv.
Många vill ju inte se att "misslyckandet" döljer grova brott och att USA följer sin plan, så gott det går nu när Ryssland har kommandot.
Citera
2015-12-06, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskMuslimah
Aleppo är avgörande, den som vinner här vinner sannolikt kriget. Därav den bittra kampen.

Rätta mig om jag har fel, men har inte SAA kontroll över de västliga, östliga och södra delarna av Aleppo? Det är väl bara den norra delen kvar, och när den väl är intagen är Aleppo i Assad/Putins händer? SAA med stöd av RuAF har uppnått stora framgångar beträffande den motorväg som länkar samman Raqqa och Aleppo; en ytterst vital väg att kontrollera inför anryckningen mot Raqqa.

Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Ryssen vinner i Syrien, va? Det är så tyst i västerländsk media att man bara kan ana vad som händer. Tack gode Gud för det.

Tänk om Yale-bajsaren Kerry hade sagt "Khaddafi kan sitta kvar" 2011. Då hade vi inte haft hundartals, kanske miljoner flyktingar i Europa.

Tror ni John Kerry fortfarande bajsar folk i munnen? Jag tror det.

Ja, att det är tyst i västerländsk media, i synnerhet svensk pissmedia, kan du ta som intäkt för stora ryska framgångar. Wolodarski & Co har nog skitit i kors ett flertal gånger sedan ryssarnas intervention. Att de måste erkänna Putin som segrare över den mest subversiva grupperingen sedan Nazityskland blir ingalunda lätt för våra sinnesslöa journalister.

Jag delar din uppfattning om Libyen, men lägg därtill USA:s invasion i Afghanistan och Irak. Sveriges och Europas flyktingkaos det senaste decenniet kan USA med fog beskyllas för.
Senast redigerad av dandino 2015-12-06 kl. 19:15.
Citera
2015-12-06, 19:40
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dandino
Rätta mig om jag har fel, men har inte SAA kontroll över de västliga, östliga och södra delarna av Aleppo? Det är väl bara den norra delen kvar, och när den väl är intagen är Aleppo i Assad/Putins händer? SAA med stöd av RuAF har uppnått stora framgångar beträffande den motorväg som länkar samman Raqqa och Aleppo; en ytterst vital väg att kontrollera inför anryckningen mot Raqqa.

Ja, att det är tyst i västerländsk media, i synnerhet svensk pissmedia, kan du ta som intäkt för stora ryska framgångar. Wolodarski & Co har nog skitit i kors ett flertal gånger sedan ryssarnas intervention. Att de måste erkänna Putin som segrare över den mest subversiva grupperingen sedan Nazityskland blir ingalunda lätt för våra sinnesslöa journalister.

Jag delar din uppfattning om Libyen, men lägg därtill USA:s invasion i Afghanistan och Irak. Sveriges och Europas flyktingkaos det senaste decenniet kan USA med fog beskyllas för.

Precis och fotfolks förstärkningar från allierade, men också från befriade områden och försvagning av fienden via avhopp av olika slag. Folk från Syrien där jag bor menar att deserteringarna minskat och kampandan förstärkts på sista tiden. Somliga går rakt in i det nya ledet (avhopparna menar jag). Många värnpliktiga får offra sina bästa år med att tampas med utbildade och erfarna terrorister.
Senast redigerad av SvenskMuslimah 2015-12-06 kl. 19:50.
Citera
2015-12-06, 19:57
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskMuslimah
Precis och fotfolks förstärkningar från allierade, men också från befriade områden och försvagning av fienden via avhopp av olika slag. Folk från Syrien där jag bor menar att deserteringarna minskat och kampandan förstärkts på sista tiden. Somliga går rakt in i det nya ledet (avhopparna menar jag). Många värnpliktiga får offra sina bästa år med att tampas med utbildade och erfarna terrorister.
Ja, det är en sida av kriget som man sällan pratar om, alla unga som deltar i kriget kommer att ha fysiska och inte minst psykiska skador kanske resten av sina liv. Bara detta är skäl nog för att hindra makthavare att starta krig.
Citera
2015-12-06, 20:14
Medlem
Breaking| PM @HaiderAlAbadi asks the Turkish troops to withdraw within 48 hours otherwise Baghdad will go to the UNSC.

https://twitter.com/RudawEnglish/status/673559733958221824

Fortsättning på dramat ifrån igår med Turkarna
Citera
2015-12-06, 21:58
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Nej, problemet har varit att de flesta tankbilar körts av familjefäder som har att välja mellan att köra för IS eller se sina barn dö av svält.
NATO drog sig länge för att realisera denna svältdöd för folks barn, men efter Paris-attacken så har folkopinionen svängt såpass att vi numera känner att vi faktiskt inte kan ta hänsyn till sådana ytterligheter (om 40 tusen barn måste dö för att vi skall kunna hindra IS snabba tillväxt, så får 40 tusen barn helt enkelt dö)-filosofi.

Varken NATO eller Ryssland bryr sig längre om de barn som indirekt får möta svältdöden i.o.m våra bombningar. Hård och kall verklighet, och en verklighet som både Du och Jag delar och ansvarar för idag.

Är du "ryss-supporter" bör du undvika det spåret, debattmässigt sett.

Skämtar du?
Trump är G.W. Bush v. 6.66!
Ibland är det val mellan pest eller kolera. I grunden är det väl ISIL som ska beskyllas för ifall barn dör svältdöden.

Backar vi bandet ytterligare så är det USA s sönderbombande av Irak som la grunden till situationen som är just nu.

Sedan har vi processen med den arabiska våren.

Jag vill inte påstå att det är mitt fel att situationen är som den är i Syrien. Jag har inte okejat några som helst bombningar av Irak ,exempelvis.

I det här fallet gör ryssarna mer rätt än US just nu,men kommer även ihåg att det var Ryssarna som först gick in i Afghanistan,som några i tråden glömt bort.

Trump verkar vara en frisk fläkt
Citera
2015-12-06, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Nej, problemet har varit att de flesta tankbilar körts av familjefäder som har att välja mellan att köra för IS eller se sina barn dö av svält.
NATO drog sig länge för att realisera denna svältdöd för folks barn, men efter Paris-attacken så har folkopinionen svängt såpass att vi numera känner att vi faktiskt inte kan ta hänsyn till sådana ytterligheter (om 40 tusen barn måste dö för att vi skall kunna hindra IS snabba tillväxt, så får 40 tusen barn helt enkelt dö)-filosofi.

Varken NATO eller Ryssland bryr sig längre om de barn som indirekt får möta svältdöden i.o.m våra bombningar. Hård och kall verklighet, och en verklighet som både Du och Jag delar och ansvarar för idag.

Okej, då man stoppar inte knarkåsnor från Mexiko heller då eftersom dem är fattiga?

Det kan vara den dummaste förklaringen någon kommit med någonsin. Turkiet skulle givetvis gripit smugglarna och beslagtagit tankbilarna utan att blinka om dem inte varit allierade.

Tänk om fattiga PKK terrorister börjar smuggla olja, skulle Erdogan se mellan fingrarna då med?

Hade inte IS stöttats ekonomiskt så hade dem aldrig blivit så stora, det är helt omöjligt att bedriva ett storkrig utan ekonomiska muskler. Alla grupper i Syrien har allierade utanför landet som vräker in soldater, ammunition, vapen, fordom och pengar.
Citera
2015-12-06, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Det är inte mycket kvar av ISIS nu nej, Ryssland har bombat alla andra UTOM ISIS i två månader, notera att det såklart bara skett i Syrien där Rysslands enda mål är att hålla kvar sin marionett Assad vid makten. Hade Ryssland velat stoppa en stor del av ISIS hade de inte låtit 7500 ryssar gå med i ISIS, ryssarna hade inte köpt ISIS olja som mellanhänder till Assad heller.
Nej, ni får sluta visa upp denna fåraktiga okunskap grundad i ert hat mot demokrati.

NATO ljuger när dem hävdar att Ryssland slagit stenhårt mot IS, NATO hävdar att 20-30% av Rysslands enorma bombardemang varit riktat mot IS. Medans resten riktats mot dem större grupperingarna Al Nusra och FSA.

Har du och Mossad uppgifter på att NATO, Syrien och Ryssland konspirerar tillsammans så kan du lägga fram det.
Citera
2015-12-06, 23:29
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kzz
NATO ljuger när dem hävdar att Ryssland slagit stenhårt mot IS, NATO hävdar att 20-30% av Rysslands enorma bombardemang varit riktat mot IS. Medans resten riktats mot dem större grupperingarna Al Nusra och FSA.

Har du och Mossad uppgifter på att NATO, Syrien och Ryssland konspirerar tillsammans så kan du lägga fram det.
NATO har inte sagt ett skit om Syrien då NATO inte är en del av konflikten i Syrien. Kan du visa var NATO uttalar sig om Syrien din jubelidiot? Att Ryssland inte bombar ISIS ser du på Rysslands egna fantasifulla rapporter eftersom det inte finns ISIS inne i Homs, Aleppo etc där Ryssland bombar civila för att hålla sin marionett kvar vid makten för det ryska fascistiska imperiebyggets skull. Det blir dock Rysslands Afghanistan motsvarande Sovjetunionens. Ännu ett krig de ryska fascisterna ruinerar sitt land genom att bedriva. Bra för oss, om det inte vore för flyktingarna Assad drivit hit!
Citera
2015-12-06, 23:37
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Hur kan du skriva något så dumt? Syrien är ett suveränt, självständigt land, internationell rätt gäller dem lika väl som för Sverige eller något annat land.

De är dessutom utsatta för ett imperialistiskt angreppskrig där soldater är ersatta med terrorister, så de har all moralisk rätt i världen att försvara sig.
Ingår ”fördummandet” i din retorik mot alla som inte delar dina åsikter?

Jag anser fortfarande att syriska regimen varken besitter den moraliska auktoriteten eller
rättigheterna med hänseende till hur de uppför sig i krig. Du förväxlar moralisk rättighet med juridisk – vilket uppenbarligen är fel. Syrien har en juridisk rättighet att hävda internationell rätt med hänsyn till det är en erkänd stat med suveränitet. Däremot är det inte detsamma som att ha den moraliska rättigheten/auktoriteten. Lär dig distinktionen och sluta fördumma folk.

Ingår fängslandet och torterande av demokratiaktivister i din syn av ”moraliska Syrien”? Hur är det moraliskt försvarbart att fängsla människor som gör anspråk på kulturella och politiska rättigheter? Sluta undvika och svara på frågan i hurvida assyriska/syrianska demokratiaktivister som fängslas är terrorister?
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Resolutionen som du åberopade underströk att internationell rätt skall följas, så för mig är det solklart, resolutionen upphäver inte internationell rätt.

Om USA-koalitionen verkligen tänker angripa terroristerna och inte regimkontrollerat område i fortsättningen, om de verkligen är ärliga med det, så skulle de samarbeta med Syrien och Ryssland, dels för att undvika onödig misstänksamhet och incidenter, dels för att kunna slå mot terroristerna så effektivt som möjligt.

Nu anser de uppenbarligen att de inte behöver visa en vänlig inställning och då finns det ingen anledning att tro på att de skall angripa terroristerna i fortsättningen heller. USA har inte ändrat inställning till Assad.
Vem har sagt att resolutionen häver internationell rätt?

Internationell rätt består inte enbart av staters rätt till suveränitet. I det innebär självförsvarsrätten, i vilket stater såsom är involverade i kriget mot IS kan hävda - vilket de även gör. På grund av det blir Syriens rätt till suveränitet irrelevant. Internationell rätt består även av folkrätt, vilket syriska regimen har satt ur spel genom användandet av kemvapen, oprecisa vapen, tortyr, utomrättsliga avrättningar, stoppandet av tillförseln av mat, vatten och medicin till civila. Om ditt argument är att rebellerna gör detsamma - vilket de bevisligen gör - ger det inte regimen, med den överlägsna militära fördelen, att svara med samma orättvisa, annars sänker den sig själv till deras moraliska nivå - i vilket skillnaden mellan terroristernas och regimens moraliska nivå minskar eller försvinner helt. Det funkar inte att vara selektiv då det sänker ditt förtroende i folks ögon, vilket det antagligen redan har gjort.

Det du påstår är som att Stat A attackerar Stat B, i vilket Stat B attackerar tillbaka i självförsvar och sedan hävdar Stat A rätten till suveränitet. Det åskådar din intellektuella lathet.
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2015-12-06 kl. 23:40.
Citera
2015-12-06, 23:48
Medlem
everythingiss avatar
Jag undrar mest om ingen har lärt sig ett skit av historien? Om USA, Ryssland, Frankrike, Storbritannien osv osv.. har glömt hur ett ingripande som dessa bombningar och sedermera trupper på marken, hur det kommer att sluta? Bombningarna sker i områden där det bor mycket civila människor, och jag tror att någonstans så kommer hatet och avogheten mot oss civiliserade länder öka. Putin kommer att vara på mångas dödslista... Obama likaså, för att inte tala om alla andra civila människor i vår del av världen.
Citera
2015-12-07, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Breaking| PM @HaiderAlAbadi asks the Turkish troops to withdraw within 48 hours otherwise Baghdad will go to the UNSC.

https://twitter.com/RudawEnglish/status/673559733958221824

Fortsättning på dramat ifrån igår med Turkarna

Vilket fruktansvärt hot!
Ännu bättre hade varit att driva ut dem med våld, omedelbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in