2015-12-06, 21:54
Bannlyst
Hej! Jag går ut gymnasiet nästa år, går handels. Jag kommer gå ut med B-A i alla ämnen fast det är nog obetydligt.

Jag vill bli en Ica-handlare. Enligt Ica-handlarnas hemsida måste man ha års erfarenhet inom branschen för att få driva en egen butik. Hur många år är ''flera år''?

Jag har jobbat helger på ett Ica i närheten där jag bor. Funderar på att fixa full anställning där när jag slutar gymnasiet. Jobba där tills jag uppnått kraven för att öppna en egen butik.

Är det verkligen såhär enkelt att bli en Ica-handlare? Förstår att det nog bli lite jobbigt att leva på en minimilön i några år men det är jag beredd att ta.

Frågor: Hur många år är ''flera år'' av erfarenhet? Finns det något mer jag borde veta om? Är min plan realistisk?

MVH
Citera
2015-12-06, 22:07
Medlem
Henssons avatar
All rekrytering sker i huvudsak internt. Dvs du jobbar på Ica, gör ett bra jobb där, blir befordrad till avdelningschef för att sedan bli personalchef i butiken. Efter många år som personalchef blir du befordrad till butikschef, när du jobbat som butikschef i några år och har gjort ett bra jobb och kan uppvisa goda resultat har du möjlighet att söka som handlare inom olika nyetableringar eller ta över en butik. HR på ICAs huvudkontor genomför rekryteringen, tuff konkurrens.

Räkna med ca 15-20 år som anställd innan du kan bli handlare, givetvis kan du göra kometkarriär men det är ytterst få. Som ICA-handlare ska du vara en entreprenör, och betyg spelar mindre roll. Få ICA-handlare har studerat på universitet utan istället jobbat sig upp och gjort sin "värnplikt" på golvet för att sedan avancera. Konkurrensen är stenhård och man startar oftast som handlare i en NÄRA butik för att sedan växla upp till större butiker.
Senast redigerad av Hensson 2015-12-06 kl. 22:15.
Citera
2015-12-06, 22:16
Medlem
Kul med ambition.

Ica-handlare tjänar bra med pengar. Väldigt bra.

Men vägen dit är inte spikrak, och jag kan inte tänka mig att någon under 30 är ica-handlare.

1. Du behöver visa ICA att du kan driva en butik:

- Ledaregenskaper av kaliber
- Ekonomiska kunskaper att driva ett eget företag som kommer omsätta flera miljoner direkt (Ica-kunder bryr sig inte om vem som äger butiken, de kommer direkt)
- Har "ICA-andan", dvs. gjort hundåren hos ICA och svurit din lojalitet och blivit antaget till deras BC-program
- Ha ekonomisk backning (Miljonklassen har jag hört från dem som driver COOP och vill a steget till ICA)

Så börja jobba heltid i butik
Lägg undan 10.000 i månaden
Börja ta på dig ansvar mer och mer och se till att vara biträdande butikschef inom två år

Då tror jag du har en egen butik om 10 år.
Citera
2015-12-06, 22:21
Medlem
bombaccis avatar
Som andra säger...dina betyg r ganska ointressanta, men visst bra om du inte behöver skämmas för dem.

Först får du helt enkelt försöka få en anställning på en ica-butik och sedan under många år jobba dig uppåt för att en dag kanske kunna bli butikschef och efter ytterligare år kan du bli din "egen" handlare.

Kom ihåg att det finns många bittra tjcka tanter som sitter i kassan. Vem vet de kanske tänkte samma sak som dig en gång i tiden...tror det är svårare än många tror att bli ICA-handlare, lyckas du med det så lär du få en riktigt schysst inkomst. Åtmistone om du lyckas få en större bra butik (finns riktigt små pluttiga ICA-butiker ute på landet).
Citera
2015-12-06, 22:24
Medlem
Henssons avatar
När man blir handlare tecknar ICA AB och handlaren ett avtal, där ICA AB står för kostnaderna det första åren och handlaren köper sig fri med den framtida vinsten. Ingen ekonomisk backning krävs således. Coop är ett kooperativ och drivs på ett helt annat sätt en ICA.
Citera
2015-12-06, 22:28
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xerdoin
Hej! Jag går ut gymnasiet nästa år, går handels. Jag kommer gå ut med B-A i alla ämnen fast det är nog obetydligt.

Jag vill bli en Ica-handlare. Enligt Ica-handlarnas hemsida måste man ha års erfarenhet inom branschen för att få driva en egen butik. Hur många år är ''flera år''?

Jag har jobbat helger på ett Ica i närheten där jag bor. Funderar på att fixa full anställning där när jag slutar gymnasiet. Jobba där tills jag uppnått kraven för att öppna en egen butik.

Är det verkligen såhär enkelt att bli en Ica-handlare? Förstår att det nog bli lite jobbigt att leva på en minimilön i några år men det är jag beredd att ta.

Frågor: Hur många år är ''flera år'' av erfarenhet? Finns det något mer jag borde veta om? Är min plan realistisk?

MVH

Nej det är bara utslagna människor som arbetar som lanthandlare. Jag känner Andreas och Joacim på Ica Maxi i Kungsbacka där dessa två är chefer oxch dom är grovt korkade i skallen. Lanthandlare är inte Sveriges framtid.
Citera
2015-12-06, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hensson
När man blir handlare tecknar ICA AB och handlaren ett avtal, där ICA AB står för kostnaderna det första åren och handlaren köper sig fri med den framtida vinsten. Ingen ekonomisk backning krävs således. Coop är ett kooperativ och drivs på ett helt annat sätt en ICA.

Om det stämmer så är det ännu svårare, eftersom det endast är personen som konkurrerar och inte dess plånbok.

Men då har man X antal år framför sig utan utdelning och endast "lön" (Som lär räcka till en Tesla oavsett...)
Citera
2015-12-06, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Nej det är bara utslagna människor som arbetar som lanthandlare. Jag känner Andreas och Joacim på Ica Maxi i Kungsbacka där dessa två är chefer oxch dom är grovt korkade i skallen. Lanthandlare är inte Sveriges framtid.

Chefer eller ägare?

Och jag som är från vischan i skåne ser ju inte ICA Maxi som en lanthandel direkt. Lanthandlare finns det endel kvar och de är oftast ICA Nära Light med söndernötta skyltar och gamla loggan kvar...
Citera
2015-12-06, 22:41
Medlem
Henssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isildur3
Om det stämmer så är det ännu svårare, eftersom det endast är personen som konkurrerar och inte dess plånbok.

Men då har man X antal år framför sig utan utdelning och endast "lön" (Som lär räcka till en Tesla oavsett...)

Yes erfarenhet, goda resultat och personlig kompetens är vad som bedöms.
När du väl är handlare så är 40 timmars veckor ett minne blott (gäller dock de flesta egenföretagare). Dock tjänar man inte dåligt. Utan jäkligt bra.
Citera
2015-12-06, 23:02
Bannlyst
Hur vet man när man kan bli handlare då? Är det en lista som prickas av genom karriären eller handlar det om referenser?
Citera
2015-12-06, 23:14
Medlem
Henssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xerdoin
Hur vet man när man kan bli handlare då? Är det en lista som prickas av genom karriären eller handlar det om referenser?

När du har jobbat dig upp till butikschef har du möjlighet att söka när de utannonseras om nya handlar-uppdrag. Blir du då kallad till intervju på huvudkontoret i Solna är du intressant. Blir du inte den lyckliga efter rekryteringen, får du feedback. Där går dom igenom vad du bör ha skaffat dig inför nästa sökning, typ längre erfarenhet, mer personalansvar etc. Att slita för att bli handlare är en lång och mödosam resa men den ger bra payoff.

Sen kan jag även tillägga då jag jobbar inom koncernen, att det handlar om att knyta det rätta kontakterna. Dvs slicka röv...
Senast redigerad av Hensson 2015-12-06 kl. 23:16.
Citera
2015-12-06, 23:15
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Först borde du ta reda på varför du vill bli ICA-handlare? Vad driver dig? Du är mycket ung och det känns som det enda som lockar på vägen är pengarna. Då kommer det aldrig att fungera. Som entreprenör och ledare måste du ÄLSKA det du gör av hela ditt hjärta, även om det går åt helvete.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in