2015-12-06, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Nu är ju inte Kristoffer vem som helst. Det framgår ju rätt tydligt när man läser RPU:n. Verkar vara många som luras av hans snälla och oskyldiga utseende men det råder ju ingen tvivel om att Kristoffer är mycket våldsam, har svårt att kontrollera impulser, är empatistörd och känslokall. Det bekräftas ju i en psykjournal redan innan han greps, Dessutom har han ju själv saqt i förhör att han har haft återkommande fantasier om att skada andra. Nej, Kristoffer är ingen vanlig snäll familjebrorsa tyvärr. Dags att avliva den här föreställningen om att han är en innerst inne snäll människa som enbart drevs till att mörda pga mobbning eller liknande.

Onekligen är han inte vem som helst, nej, han är en gravt störd person med svårighet att kontrollera sina impulser och detta borde han ha fått hjälp med för länge sedan men i enlighet med den bristande (läs: obefintliga) psykvården så fick han inte det. Jag tycker inte särskilt synd om honom alls, däremot tycker jag extremt synd om Idas familj och om Kristoffers familj.

Dock kvarstår faktum att gemene man kan mörda, utan att vara "galen".
Citera
2015-12-06, 19:11
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitokondrie
Onekligen är han inte vem som helst, nej, han är en gravt störd person med svårighet att kontrollera sina impulser och detta borde han ha fått hjälp med för länge sedan men i enlighet med den bristande (läs: obefintliga) psykvården så fick han inte det. Jag tycker inte särskilt synd om honom alls, däremot tycker jag extremt synd om Idas familj och om Kristoffers familj.

Dock kvarstår faktum att gemene man kan mörda, utan att vara "galen".

Jag tycker också synd om Kristoffers familj, men nu var ju uppenbarligen inte svårigheter att kontrollera sina impulser det enda som särskiljer KA från mängden. Han har ingen empati, han har haft aggressionsproblem sedan förskoleåldern, är känslokall och har haft återkommande fantasier om att skada andra. I lågstadiet slog han en klasskamrat i huvudet med en pinne så hårt att han började blöda, sen gjorde han även andra saker men det avsnittet är tyvärr maskat i RPU:n men just därför kan man ju anta att det handlar om ännu värre grejer.

Dessutom har han fått kontinuerlig hjälp av psykiatriker och kuratorer ända sedan förskoleåldern. Han var inskriven i såväl barn och ungdomspsykiatrin som vuxenpsykiatrin i Upplands Väsby och hade kontinuerlig kontakt och stödsamtal med psykolog, läkare och sjuksköterska. Vid tiden för mordet genomgick han ju en utredning hos vuxenpsykiatrin. Så han har uppenbarligen fått behandling, bara det att det inte verkar ha hjälpt.

KA har fått betydligt mer sympati än vad andra som begått liknande mord brukar få. Som jag sagt så tror jag att det har dels med hans ålder att göra men också det faktum att han ser ut som en snäll men lite efterbliven nallebjörn på bild. Många var ju tidigt också övertygade om att Ida måste ha provocerat honom på något sätt men nu har det ju framkommit att mordet var helt oprovocerat. Man ska nog inte låta sig luras av hans utseende här. Läser man RPU:n så framgår det ju tydligt att Kristoffer är varken särskilt snäll eller empatisk.
Citera
2015-12-06, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Jag tycker också synd om Kristoffers familj, men nu var ju uppenbarligen inte svårigheter att kontrollera sina impulser det enda som särskiljer KA från mängden. Han har ingen empati, han har haft aggressionsproblem sedan förskoleåldern, är känslokall och har haft återkommande fantasier om att skada andra. I lågstadiet slog han en klasskamrat i huvudet med en pinne så hårt att han började blöda, sen gjorde han även andra saker men det avsnittet är tyvärr maskat i RPU:n men just därför kan man ju anta att det handlar om ännu värre grejer.

Dessutom har han fått kontinuerlig hjälp av psykiatriker och kuratorer ända sedan förskoleåldern. Han var inskriven i såväl barn och ungdomspsykiatrin som vuxenpsykiatrin i Upplands Väsby och hade kontinuerlig kontakt och stödsamtal med psykolog, läkare och sjuksköterska. Vid tiden för mordet genomgick han ju en utredning hos vuxenpsykiatrin. Så han har uppenbarligen fått behandling, bara det att det inte verkar ha hjälpt.

KA har fått betydligt mer sympati än vad andra som begått liknande mord brukar få. Som jag sagt så tror jag att det har dels med hans ålder att göra men också det faktum att han ser ut som en snäll men lite efterbliven nallebjörn på bild. Många var ju tidigt också övertygade om att Ida måste ha provocerat honom på något sätt men nu har det ju framkommit att mordet var helt oprovocerat. Man ska nog inte låta sig luras av hans utseende här. Läser man RPU:n så framgår det ju tydligt att Kristoffer är varken särskilt snäll eller empatisk.

Jag håller med dig.

Det jag säger är att "vanligt folk" också kan begå mord, som svar på annans kommentar om hur obegripligt det verkar eftersom KA verkade så snäll i någon film personen sett, alltså en person kan se hur snäll ut som helst och vara hur normal som helst, men den kan ändå begå mord, utan att ha några särskilda störningar och det är svårt att förstå men ändock ett faktum.

Han ser inte ut som någon som man behöver vara rädd för när man möter honom öga mot öga heller, han såg som sagt ytterst harmlös ut, som någon som man tycker lite synd om, hade han varit rakad, tatuerad och dessutom invandrare (!), ja då hade lynchmobben fällt honom direkt utan rättegång, så du har rätt i att utseende spelar roll och i att folk i gemen lättare känner sympati för någon som ser mjuk ut.
Senast redigerad av Mitokondrie 2015-12-06 kl. 19:28.
Citera
2015-12-06, 19:28
Medlem
5549s avatar
Citat:
Somliga har svaga spärrar, andra inga alls, det är så individuellt.

Som jag har förstått det så hade de aldrig haft någon som helst kontakt med varandra innan mordet, hon var slumpmässigt utvald, alternativt att han frekvent har rekat i Runbyspåret och sett henne där och förstått att hon brukade jogga där vissa tider och vissa dagar och sedan tänkt att "idag ska det ske" och satt sig att vänta uppe i slingan, otursamt nog höll hon sin rutin och dök upp och han tog tillfället i akt.
Nja, Ida var hemma på sommarlov från studier på Umeå universitet, och hon hade nog inte några vidare rutiner i vilka tider hon brukade jogga. Däremot finns en skribent i tråden som säger sig ha sett båda två i spåret samtidigt, dock inte tillsammans. Länkade till det inlägget två-tre sidor tillbaka.

Edit:
Här är inlägget jag syftade på:
(FB) Upplands Väsby 2015-08-05: Ida Johansson mördad vid motionsspår, GM gripen

Och här är inlägget som den skribenten syftar på:

Notera att det inlägget skrevs 13:e augusti, ca en månad innan GM häktades. Tiderna stämmer med vad polisen sagt, att hon ska ha bragds om livet ca 19:15.
Senast redigerad av 5549 2015-12-06 kl. 19:45.
Citera
2015-12-06, 19:34
Medlem
5549s avatar
Ida kan förövrigt ses kort i denna video, hon kommer in i rummet kring 1:00. Hon ser väldigt snäll ut och lite blyg. Inte någon som skulle provocera fram något tjafs i ett löpspår.

https://www.youtube.com/watch?v=wqlzRVeWUBc
Citera
2015-12-06, 19:42
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Ida kan förövrigt ses kort i denna video, hon kommer in i rummet kring 1:00. Hon ser väldigt snäll ut och lite blyg. Inte någon som skulle provocera fram något tjafs i ett löpspår.

https://www.youtube.com/watch?v=wqlzRVeWUBc

Så hon var engagerad mot våld i Väsby men blev ändå offer för det värsta och mest menlösa våldsbrottet i Upplands Väsbys historia. Nej fyfan, det här är bara för sorgligt
Citera
2015-12-06, 20:07
Medlem
Citat:
Nja, Ida var hemma på sommarlov från studier på Umeå universitet, och hon hade nog inte några vidare rutiner i vilka tider hon brukade jogga. Däremot finns en skribent i tråden som säger sig ha sett båda två i spåret samtidigt, dock inte tillsammans. Länkade till det inlägget två-tre sidor tillbaka.

Edit:
Här är inlägget jag syftade på:

Och här är inlägget som den skribenten syftar på:

Notera att det inlägget skrevs 13:e augusti, ca en månad innan GM häktades. Tiderna stämmer med vad polisen sagt, att hon ska ha bragds om livet ca 19:15.

Ah. Då är den mest logiska slutsatsen att han har slagit till helt slumpmässigt mot någon som motsvarar hans fantasier, som Leif GW skrev. Själva överfallet var förmodligen en del av en tvångstanke, en tanke som tvingat ut honom i spåret till den plats där man osedd kan observera vilka som kommer springande = slingan. Eftersom han har gått i Runbyskolan så känner han väl till spåren i skogen och vet var han kan placera sig utan att synas.

Det som jag dock finner högst märkligt med detta mord är tidpunkten; en vardag strax efter arbetstid när väldigt många personer befinner sig i spåret samtidigt.
Citera
2015-12-06, 20:49
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Han ser inte ut som någon som man behöver vara rädd för när man möter honom öga mot öga heller, han såg som sagt ytterst harmlös ut, som någon som man tycker lite synd om, hade han varit rakad, tatuerad och dessutom invandrare (!), ja då hade lynchmobben fällt honom direkt utan rättegång, så du har rätt i att utseende spelar roll och i att folk i gemen lättare känner sympati för någon som ser mjuk ut.

Jupp, när bilderna på honom publicerades i tråden så började folk helt plötsligt spekulera i att Ida hade mobbat honom eller förnedrat honom i spåret och att det var därför det hände. Aldrig har jag sett så mycket sympati och ursäkter för någon som dödat en okänd kvinna i ett motionsspår. En tjej på facebook postade ett populärt inlägg om att "Krille" inte är någon riktig mördare utan en kille som mådde dåligt och som behövde hjälp. Beror kanske delvis på att han är svensk men andra svenska mördare brukar ju inte heller få lika mycket sympati som Kristoffer så det är något speciellt med just honom som väcker sympati hos många.

Tycker det här inlägget sammanfattar mångas intryck av honom rätt bra

Tror också att det relativa ointresset för det här dådet har mycket att göra med att gärningsmannen inte har det farliga utseende vi gärna vill att såna här mördare ska ha. Nu är jag lite partisk som fd väsbybo men själv tycker jag att KA:s harmlösa utseendet bara gör det här mordet ännu läskigare. Vi vill gärna att mördare ska se farliga eller åtminstone osympatiska ut, inte som en äppelkindad snäll nallebjörn. Går det att se på människor att de är farliga och våldsamma så är det ju lättare att skydda sig mot dom. Kristoffers utseende var nog aldrig till hjälp när det gäller att ragga tjejer, men när det gäller att få folk att tycka synd om honom så är det mer eller mindre perfekt
Senast redigerad av Darwinist 2015-12-06 kl. 21:40.
Citera
2015-12-06, 22:20
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ah. Då är den mest logiska slutsatsen att han har slagit till helt slumpmässigt mot någon som motsvarar hans fantasier, som Leif GW skrev. Själva överfallet var förmodligen en del av en tvångstanke, en tanke som tvingat ut honom i spåret till den plats där man osedd kan observera vilka som kommer springande = slingan. Eftersom han har gått i Runbyskolan så känner han väl till spåren i skogen och vet var han kan placera sig utan att synas.

Det som jag dock finner högst märkligt med detta mord är tidpunkten; en vardag strax efter arbetstid när väldigt många personer befinner sig i spåret samtidigt.
Mordet skedde dock på en mindre trafikerad slinga, se kartan i min signatur. Men visst är det lite underligt, det är en dålig tid på dygnet om man vill komma undan osedd. Men det förutsäger att han har planerat, vilket han troligtvis inte gjort. Tidpunkten talar för att det har skett närmast slumpmässigt.
Citera
2015-12-06, 22:44
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Mordet skedde dock på en mindre trafikerad slinga, se kartan i min signatur. Men visst är det lite underligt, det är en dålig tid på dygnet om man vill komma undan osedd. Men det förutsäger att han har planerat, vilket han troligtvis inte gjort. Tidpunkten talar för att det har skett närmast slumpmässigt.

Kan ha varit ungefär såhär: Han hade suttit hemma och känt sig aggressiv och fantiserat om våld, han har kanske många gånger fantiserat om att döda någon just i spåret, han går dit mer eller mindre på instinkt utan att riktigt planera att döda någon, medan han går där kommer fantasierna mer intensivt när han helt plötsligt ser Ida komma springande mot hans håll. Jag tror han bestämde sig ganska direkt när han såg henne, Ida kom spingandes, förmodligen med musik i lurarna, och med tanke på hur tjock och långsam Kristoffer ser ut att vara så måste han ha tajmat in överfallet rätt bra
Citera
2015-12-06, 23:19
Medlem
Citat:

Om Kristoffer är en oorganiserad seriemördare, för vilket en hel del faktiskt talar, bör graden av planering bakom dådet inte ses i alltför svartvita termer.

Jack Uppskäraren, världshistoriens mest ökände oorganiserade seriemördare, gick sannolikt långt fler natt- och morgonpromenader än de fyra (kända) då han mördade de fem prosituterade som av kriminologer benämns "the cannonical five" (läs gärna FBI:s gärningsmannaprofil, författad ett sekel efter 1888: https://vault.fbi.gov/Jack%20the%20Ripper). Under dessa planlösa promenader förföljde J.U inga specifika individer. I den meningen var J.U impulsdriven. Å andra sidan var det sannolikt så att J.U under promenaderna drevs av en varierande stark fantasi att skada (läs: lemlästa) någon med specifika karaktärsdrag (läs: en kvinna), och han därför sökte platser där möjligheterna var som störst att - utifrån hans förutsättningar - genom detta så ostört som möjligt. Oorganiserat beteende betyder alltså inte att det plötsligt svartnade för J.U. under en fridfull promenad.

Mig veterligen finns inga horgator i Upplands Väsby. Kristoffer är väl inte heller direkt jämförbar med J.U. Däremot indikerar prorfilen över den senare att försvarsadvoktatens förmodade linje, "det bara hände", bör tas med en skottkärra salt. Planering är relativt.
Senast redigerad av ErichKaestner 2015-12-06 kl. 23:29.
Citera
2015-12-07, 09:29
Bannlyst
Gissar på att FUP kommer att bli snortråkig att läsa, hälften kommer att vara censurerat typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in