2015-12-05, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skurtrasan
Jag håller med, hans beteende är mycket märklig om han strax innan har mördat en människa och på sådant brutalt sätt dessutom. Obegripligt.
Utgående från den höga sannolikheten för att han är en mördare av sällsynt slag (dom i tingsrätten), så har vi ju att göra med en obegriplig människa. Varför ska vi försöka förstå resten av beteendet denna kväll ?
2015-12-05, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Varför skulle jag kunna "redogöra för lite forskning om hur förstagångsmördare brukar uppträda efteråt"? Måste du uppträda som en fjant som tror sig kunna luta sig mot auktoriteterna?

Jag tycker att det är märkligt att han bara åker hem och sätter sig och röker efteråt, att han åker och köper pizza och verkar glad och att han inte blir särskilt nervös när polisen knackar på dörren och väcker dem mitt i natten. Det är en personlig känsla som inte har med forskning att göra.

Han verkar bli desto nervösare ju mer misstänkt han känner sig däremot. Senare i veckan!

Är alldeles för mycket märkligt tyckande här i tråden. Vissa försöker "normalisera" NB och påstår saker utifrån det. Typ "hur kunde han åka och köpa pizza och äta det sen, varför gömde han inte hennes grejer på smartare ställe än i rishögen, hur kunde han lugnt sitta hemma och röka sen, hur kunde han vara som vanligt sen etc, etc ??

Man utgår från att han är en helt normal kille och tänker då ungefär - "inte kan man väl bete sig så där normalt om man just mördat någon?"

Det är ju det som är det stora felet många gör här, man utgår ifrån ett tänkande där man betraktar NB "som om han vore normal, som om han vore frisk" - som om han borde agerat lite smartare efter mordet med kroppen och med hennes saker om han vore skyldig, som om han borde agerat på ett annat vis hemma sen - uppvisat panikkänslor m.m.

Han är ju inte en normal kille - hans psyke kan ni fetglömma att ni förstår er på.
Mordet är av sådan udda karaktär att det ska till x antal psykiatriska diagnoser innefattande termer som åtminstone jag inte har den blekaste om. Det som är uppenbart är att han är sexualsadist och att han har dödat Lisa för sin egen njutnings skull, ett lustmord.
NB:s psykopatiska drag skönjer också genom FUP vid förhör med hans bror och fru.

Det som hände med Lisa är fasansfullt, ja nästan obegripligt att ens ta in, alla vidriga detaljer.

Självklart är det också då för oss, obegripligt att förstå hur NB tänkte och agerade efteråt.
Inget i mordet är väl speciellt normalt eller begripligt så varför skulle hans agerande efteråt vara det
?
En "normal" kille hade ju haft panikångest maxat i 200% vid en sådan gärning, men inte NB, för han är inte en "normal kille" utan han kunde skärma av känslor, vilket han nog är väldigt van vid, och vara ganska mycket "som vanligt" resten av kvällen. Han var ju också tvungen att "vara som vanligt" inför sin fru och bror så de inte skulle misstänka något.

Att han sen blev mer och mer stressad var ju för att han kände snaran dras åt (runt sin egen hals denna gång) när sökpådraget blev så enormt. När de började närma sig Martorp. När han förstod att det var kört att flytta och dumpa kroppen någon annanstans.
2015-12-05, 22:53
Medlem
Skurtrasans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Visst är det konstigt beteende!

Anders Eklund gick in och åt pizza med döda Engla i bagaget.

Hagamannen våldtog brutalt medan frun låg på BB.
Ja, undrar om det finns en gemensam nämnare i alla dessa män? Något som går att "se" innan något sådant här inträffar?
Det forskas säkerligen i det. :/
2015-12-05, 22:56
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Joggerskans vittnesmål fanns tidigt. Som polis struntar man inte i det naturligtvis.

Ja det har du ju helt rätt i. Där har vi förstås orsaken till att fokus hamnade där det gjorde. Men hur va det, i det läget pekade hon väl inte ut NB?

Edit: Jo, i en fotokonfrontation ..
Senast redigerad av LeeVan 2015-12-05 kl. 23:29.
2015-12-05, 23:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Då ber jag om ursäkt om du tog illa upp.

Min tanke är ju att det lagts fram att Lisa lockats in i ladan och där och sedan mördats i den. Bara ett kort tag innan den tränade hunden var där. Den missade örhängen och handskar. Den missade även att markera platser där lisa kan tänkas ha varit. Om den markerade NBs bajs så verkar den verkligan vara felprogramerad i så fall. Bara vad jag tycker såklart.

Menar du att så fort en människa dör så övergår ens spår magiskt till att vara spår från en död människa och då kan inte en spårhund uppfatta ens doft? Låter konstigt om du frågar mig.

Så du menar att en spårhund som fått order om att spåra en viss mäniska, med en viss doft, inte kan spåra så fort andra människor varit på samma plats? Jag tror inte riktigt det fungerar så.

Hur går det till menar du då?

Vad ska man ha spårhundar till då? Se om de hittar en doft av en random människa som de kan följa så får man hoppas att de valt att följa just den man söker? Jag trodde i min okunskap att spårhundar användes just för att spåra saker. I detta fall en speciell utpekad människa och inte vem som helst.

Lite förmätet att prata om okunnighet med en sån inställning.

Du kanske kan beskriva och upplysa hur det går till för att sprida lite ljus och kunskap istället?

Berätta gärna vad du har för meriter för att sprida denna kunskap innan du gör det.

Varför försöka förklara något för en som bara kommer med frågor och påståenden i
klass med en treåring? Strax innan? Det var väl åtminstone fyra timmar efter att offret befunnit sig i ladan. Hundar är inte felprogrammerade, dom gör som dom alltid har gjort.
De dofter som luktar mest är de som markeras först. Därav markerandet av skitgrisens
revirmarkering i ladan. Du kanske kan förklara hur man gör för att ge hunden order att spåra en viss MÄNISKA? Visade hundföraren en bild på offret för hunden? Skulle hunden veta vem den letade efter så skulle den i så fall ha ett ställe att utgå ifrån där man bevisligen visste att offret hade befunnit sig. Och med tanke på att det hade varit ett antal personer och sprungit runt på platsen fanns inget sådant ställe kvar
att utgå ifrån. Detta är baskunskaper om hur man spårar med hundar och det man behöver i meriter
för att förstå detta är lite erfarenhet och sunt förnuft. Vilket du tydligen saknar om du inte förstår detta.
2015-12-05, 23:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zerolighting
Visst först e han slarvig och sen blir han expert. Hur förklarar du att inget mobil splitter finns i bilen. Och han har inte haft tid med att paketera lisa väl och i en trång baklucka.
Vart finns denna byggplast? Och inge fibrer från bilen. På hjälm eller jacka.
Varför börjar han att använda hanskar plötsligt.
Den enklaste förklaringen är att det inte är denna bil.
Hur ser denna byggplast ut får hon huvud taget plats i den får hon huvud taget plats i bakluckan?

Dina frågor har tagits upp till leda i tråden, sök där först innan du frågar samma saker.

Återkom sen när du har en förklaring på den solida DNA-bevisning som finns mot NB, samt vittnesuppgifter som bekräftar tidsförloppet.
2015-12-05, 23:19
Bannlyst
Citat:
Visst är det konstigt beteende!

Anders Eklund gick in och åt pizza med döda Engla i bagaget.

Hagamannen våldtog brutalt medan frun låg på BB.

Precis, och Nerijus åkte med frugan och köpte pizza, åt och tog sen en cig.
2015-12-05, 23:33
Medlem
Skurtrasans avatar
Undrar hur NB tänkte när han åkte med Lisas kropp till Martorp och placerade henne i ett klädskåp.
Var tanken att vid ett senare tillfälle komma tillbaks till byssjan och forsla bort henne till ett annat ställe tro? När isåfall? Han borde blivit skitnervös när det började vimla av folk och poliser i området och borde inse att en bortförsel borde ske ganska så snart, men han verkade inte bry sej, att han försökte vilseleda mp vid ett tillfälle och tro att dom inte skulle leta där, kan han väl inte känt sej trygg med.
Kan det vara så att han inte är medveten om att det är han som har gjort det, har han möjligtvis den ovanliga personlighetsstörningen att vara två personer?
Han hade ju åkt fast i England och uppgett ett annat namn fast det var hans egna fingeravtryck.
Nu är jag ute i psykiatrins utmarker vilket jag är föga insatt i, men det kanske är en förklaring?
2015-12-05, 23:46
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Varför försöka förklara något för en som bara kommer med frågor och påståenden i
klass med en treåring?

Det var en mogen komentar. Något en sjuåring skulle kunna kläckt ur sig. Du ger dock inga kvalificerade förklaringar.

Citat:
Strax innan? Det var väl åtminstone fyra timmar efter att offret befunnit sig i ladan.

Allt är självfallet relativt men för en spårhund är inte fyra timmar speciellt lång tid om jag förstått rätt. Det har som någon komentar ovan sa ältats ganska friskt i tråden varför hundarna inte hittade spår. Min tolkning av det hela är helt enkelt att de va värdelösa eller att allt inte stämmer. Varför hittade hunden inte Lisas handske? Läste du hundförarens beskrivning som jag citerade?

Citat:
Hundar är inte felprogrammerade, dom gör som dom alltid har gjort.
De dofter som luktar mest är de som markeras först. Därav markerandet av skitgrisens
revirmarkering i ladan.

Som sagt. Den markerade inte. Den visade intresse. Med din syn på spårhundar så kan man lätt plantera en stark doft och spårhunden kommer då genast att tappa spåret och bli obrukbar. Fungerar det verkligen så?

Citat:
Du kanske kan förklara hur man gör för att ge hunden order att spåra en viss MÄNISKA? Visade hundföraren en bild på offret för hunden? Skulle hunden veta vem den letade efter så skulle den i så fall ha ett ställe att utgå ifrån där man bevisligen visste att offret hade befunnit sig.

Jag är inte expert men jag har sett övningen genomförd i "Veckans brott".

I detta fall utgick de från mopeden och där den stått. Har du inte ens behagat läsa FUP?

Hur kommer det sig att man kan träna hundar att spåra nästan allt? Lik, sperma, blod, knark, etc men inte människor? Menar du att en spårhund endast kan tränas att spåra människor men inte att spåra en viss människa. Vi människor har inte personliga dofter som en hund kan urskilja? Jag frågar för jag inte vet. Orkar i ärlighetens namn inte googla runt och skaffa den kunskapen själv just nu.

Citat:
Och med tanke på att det hade varit ett antal personer och sprungit runt på platsen fanns inget sådant ställe kvar
att utgå ifrån. Detta är baskunskaper om hur man spårar med hundar och det man behöver i meriter
för att förstå detta är lite erfarenhet och sunt förnuft. Vilket du tydligen saknar om du inte förstår detta.

Så det var meningslös att använda hunden öht? Det var bara slöseri med tid och pengar? Man kanske hoppades på något men egentligen så va det bara en "long shot" som ingen egentligen trodde på? En rutin som utförs men som sällan ger resultat?

I vilka scenario hade spårhunden fått upp ett spår och varit behjälplig då?
2015-12-05, 23:50
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
NB anger att Gustav har "ljusblå skjorta‏ med vit krage" då han kör förbi NB och IB
ca kl 19 den 7 Juni.

Mera info i länken till mitt tidigare inlägg:

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Det går nu att visa när Gustav och dottern körde in genom porten till huvudbyggnaden 18.55 +-1 min. och tillbaka ut kl 18.58 +- 1 min, när det vinkades. Gustav och dottern sågs då köra mot Gum och kom åter till huvudbyggnaden 19.15 där Gustav berättar för Arne att han och NB vinkat åt varann.
19.01 startar IB tvättmaskinen som är klar strax före 20.00 när IB tar hand om tvätten innan de åker till Källby.

Det var många gäster på studentfesten i Årnäs och många tidsstämplade bilder togs. Det finns flera bilder som visar att Gustav var klädd i kostym och ljusblå skjorta med vit krage vilket var fullständigt omöjligt för NB att veta om han inte sett Gustav i just en sådan skjorta.
2015-12-06, 00:03
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Det går nu att visa när Gustav och dottern körde in genom porten till huvudbyggnaden 18.55 +-1 min. och tillbaka ut kl 18.58 +- 1 min, när det vinkades. Gustav och dottern sågs då köra mot Gum och kom åter till huvudbyggnaden 19.15 där Gustav berättar för Arne att han och NB vinkat åt varann.
19.01 startar IB tvättmaskinen som är klar strax före 20.00 när IB tar hand om tvätten innan de åker till Källby.

Det var många gäster på studentfesten i Årnäs och många tidsstämplade bilder togs. Det finns flera bilder som visar att Gustav var klädd i kostym och ljusblå skjorta med vit krage vilket var fullständigt omöjligt för NB att veta om han inte sett Gustav i just en sådan skjorta.
Det är ganska troligt att NB var hemma 19:00 - 20:00 ungefär. Likaså att han var hemma strax efter 18:00. Den kritiska perioden är 18:20 - 19:00 och vad han gjorde då. Han har väl inte lämnat något vettig förklaring på det?
Senast redigerad av iesho 2015-12-06 kl. 00:05.
2015-12-06, 00:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Det var en mogen komentar. Något en sjuåring skulle kunna kläckt ur sig. Du ger dock inga kvalificerade förklaringar.

Allt är självfallet relativt men för en spårhund är inte fyra timmar speciellt lång tid om jag förstått rätt. Det har som någon komentar ovan sa ältats ganska friskt i tråden varför hundarna inte hittade spår. Min tolkning av det hela är helt enkelt att de va värdelösa eller att allt inte stämmer. Varför hittade hunden inte Lisas handske? Läste du hundförarens beskrivning som jag citerade?

Som sagt. Den markerade inte. Den visade intresse. Med din syn på spårhundar så kan man lätt plantera en stark doft och spårhunden kommer då genast att tappa spåret och bli obrukbar. Fungerar det verkligen så?

Jag är inte expert men jag har sett övningen genomförd i "Veckans brott".

I detta fall utgick de från mopeden och där den stått. Har du inte ens behagat läsa FUP?

Hur kommer det sig att man kan träna hundar att spåra nästan allt? Lik, sperma, blod, knark, etc men inte människor? Menar du att en spårhund endast kan tränas att spåra människor men inte att spåra en viss människa. Vi människor har inte personliga dofter som en hund kan urskilja? Jag frågar för jag inte vet. Orkar i ärlighetens namn inte googla runt och skaffa den kunskapen själv just nu.

Så det var meningslös att använda hunden öht? Det var bara slöseri med tid och pengar? Man kanske hoppades på något men egentligen så va det bara en "long shot" som ingen egentligen trodde på? En rutin som utförs men som sällan ger resultat?

I vilka scenario hade spårhunden fått upp ett spår och varit behjälplig då?

Att du inte förstår hur hundar fungerar eller arbetar kan jag inte göra något åt.
Jag tänker inte förstöra tråden med att förklara för någon som inte kan
ta till sig någon information överhuvudtaget utan att ifrågasätta precis allting.
Ta du och använd Google så får du säkert svar på dina frågor.
Eller skaffa dig en hund och utbilda den till spårhund så kan du komma tillbaka
och diskutera mer efter det. Som det är i nuläget så är vidare diskussion helt meningslös.

Ursäkta Off-Topic

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in