2015-12-05, 16:18
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jo, på denna tråd som efterfrågar "bevis" och inte epistemisk flum. Ta upp det i detaljer på mera lämplig tråd.
Vad som kvalificerar som bevis beror på en epistemologiska grunder. I var och varannan tråd utgår du blint ifrån att alla ska acceptera din epistemologi.

Gudsupplevelsen lyfte jag fram som en form av bevis ur ett religiöst perspektiv, att ni inte accepterar det må vara en sak, men mina inlägg riktar sig till fler än religionskritiker.
Citera
2015-12-05, 16:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Vad som kvalificerar som bevis beror på en epistemologiska grunder. I var och varannan tråd utgår du blint ifrån att alla ska acceptera din epistemologi.

Naturligvis. Jag användar den observerbara verklighet som underlag.
Citera
2015-12-05, 16:32
Medlem
Myeins avatar
För den med öppet "Hjärta" bevisar den minsta partikelns existens den Högsta Verkligheten. Det relativa både döljer och avslöjar det Absoluta.
Citera
2015-12-05, 16:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
För den med öppet "Hjärta" bevisar den minsta partikelns existens den Högsta Verkligheten. Det relativa både döljer och avslöjar det Absoluta.

Yada, yada, yada. Vilkensomhelst wannabe-guru eller predikant kan tillskriva sig själv "kvaliteter" som ledar till en predeterminerat konklusion.

Kliva ner från såpboxen.
Citera
2015-12-06, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Nej, det var inte jag som skrev det. Det var du som skrev det. Det betyder att du kritiserar mig för någonting du skrivit och anklagar mig för att vara förvirrad. Bra jobbat.

Du vill att jag ska leka dina ordlekar? Nej tack. Ordlekar skapar inga objektiva sanningar.
Det har jag inte sagt någonting om, bara vår förmåga att känna till dem. Möjligen, men det kan du inte veta absolut. Så det är subjektivt så för alla människor? Det gör det inte mer objektivt sant. Du vill att jag ska nöja mig med dumhet istället för sanning. Tyvärr. Nix.

Precis som all annan rationell vetenskap handlar det om att komma så nära sanningen som möjligt. Den mest troliga förklaringen. Igen, det är du som säger att jag pratat om sanningen, inte jag. Det du inte förstår är skillnaden mellan evolution, evolutionsteorin och vetenskapliga metoden. Uppenbarligen. Förutsägande förklaringsmodeller som producerar resultat, där under passar evolutionsteorin som all annan vetenskap.

Så hur vet du ens att den andliga världen finns? Mer "det bara är så"-argumentation?

Jag tycker att jag har svarat på trådstarten flera gånger i den här tråden och egentligen skulle vi bara kunna diskutera det jag har presenterat för att snabbt komma fram till svaret. Jag har lagt farm belägg som även ni materialister förstår. Jag kan ta det en gång till:

Hur vet du det? Varför skulle det ena leda till det andra? Om partiklar, atomer eller energi kan komma till, varför skulle just sandkorn också kunna göra det? Du erbjuder ingen förklaring. Varför det? Jag vill påstå att allt vi känner till är saker som kommer till från andra saker. Ingenting "skapas" som vi kan se det, bara omformas. Det leder till att vi inte vet hur eller varifrån allting kommer. Detta i sin tur leder till att vidskepliga krakar känner ett behov av att hitta på magiska lösningar på det dilemmat istället för att erkänna att man inte vet.

Nej, det måste inte svaret vara. Du menar att du inte kan föreställa dig något annat alternativ. Nej, dumsnut.

Jag utmanar dig att bevisa ditt resonemang och inte bara påstå en massa saker.

Det krävs ansträngning att tänka logiskt för vissa..

Motsägelsen är själva ordet allsmäktig. Där har du problemet som får allt att falla pladask. Det är fantasier.

Allt i hela universum som vi observerar formas av ickevetande och icketänkande processer, när man tittar noga på det. Vi människor är bra på att omforma saker men vi skapar inte heller någonting. Vi känner inte till någonting annat så varför du fortsatt vill spekulera om saker ingen känner till hade varit ganska komiskt om det inte var så sorgligt.
Det är bara pajasar som försöker beräkna oddsen på saker man inte känner till alla faktorer om. Fine tuning är ett skitargument utan belägg. Oddsen är exakt 1:1 eftersom det som hänt har hänt och vi har inte några andra universum att jämföra med.

Det är för att du inte vet nog mycket för att bilda en korrekt uppfattning. Du har fått mer svar än du förtjänar med tanke på hur mycket svammel du vomerar i den här tråden.

Jösses. Det är inte ett slutet system nu. Vad får dig att tro det? Mars har inte heller ett slutet system men hade en gång i tiden en atmosfär. Jorden tappar ungefär 3kg väte och 50gr helium per sekund bara genom att det avdunstar, det finns andra effekter som solvindar, magnetism, meteorer och annat som påverkar det. Det finns effekter som håller kvar saker som majoriteten av jordens atmosfär var den är, gravitation primärt. Vad får dig att tro att den inte släpper in något nytt?

Det bevisar ändå inte någon gud.

Svammel. Du har predikat. Det är inte samma sak. Du påstår saker utan belägg.

Det är inte en motsägelse bara för att du är för korkad för att förstå. Det är ingenting oärligt med det. Oavsett så hör det inte till diskussionen "Bevisa att Gud existerar".[/quote]

Redan bemött. Se tidigare inlägg och kom med nåt nytt.
Citera
2015-12-06, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Kul att följa en plagiarist alltså?

Jag har bemött alla dina kommentarer om och om igen. Att du är tillräckligt hjärnskadad som inte förstår vad jag skriver kan jag inte hjälpa. Allt du skriver är bemött redan och du kommer således inte med nåt nytt. Du upprepar samma mantra med olika ord men dessvärre har du inte gett mig svar på nåt av dessa frågor:

Vad låg bakom expanderingen av universum?

Var kom allt vatten ifrån? Hur blev systemet slutet? Först kom vatten från yttre rymden men sedan upphörde det och systemet blev slutet. Hur kunde detta ske?

Varför täcks inte hela jorden med vatten eller med torrt land?

Vem bestämmer över det perfekta andelen mellan män och kvinnor i världen?

Vem bestämde att man och kvinna skulle existera för förökningen?

Vem bestämde avståndet mellan jorden och solen?

Vem skapade liv?

Vem skapade arterna?

Vem skapade alla frukter, grönsaker, linser, frön och andra födor och smaksatte dom?

Vem skapade människan så avancerad som skiljer sig från alla andra arter?

Hur kommer det sig att människans förstånd är mest avancerat än alla andra hundratusentals arter som existerar?

DNA, RNA, CELLER, sex, sperma, ägg, hur ett foster blir till, hjärtat, hjärnan, ögonen, lungor, njurar och allt annat tar jag inte ens upp. Om jag tog upp allt skulle det inte få plats även om alla hav blev till bläck skulle de ta slut innan man blir färdig med alla Guds gåvor och allsmäktighet.

Det finns människor som besökt paradiset och helvetet och återvänt. Det finns människor som ägnar sig vetenskapligt åt den andliga världen och kommer i kontakt med döda människor. Bevis är så uppenbara så det räcker att bli över. Hittills har du inte bemött en enda av dessa frågor. utan bara kommenterat.

https://www.youtube.com/watch?v=6qSEi_sfaSU Bli inte rädd bara. Dit ska vi alla förr eller senare.

Mer av detta får du sen
Citera
2015-12-06, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Du hävdar ju att evolutionsteorin är en religion. Ingår den också i koranen?

Just precis.

Skapades de kanske av en slump? Eller är de själva skaparna? Har de [också] skapat himlarna och jorden? Nej, de är inte säkra på något!2. Ädla koranen.

Alla religioner finns i koranen. koranen berättar för oss vilka religioner det är som är från Gud och vilka det är som inte är från Gud. Men Exakt alla religioner finns i koranen. Ge mig en enda religion som inte återfinns i koranen.
Citera
2015-12-06, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Just precis.

Skapades de kanske av en slump? Eller är de själva skaparna? Har de [också] skapat himlarna och jorden? Nej, de är inte säkra på något!2. Ädla koranen.

Alla religioner finns i koranen. koranen berättar för oss vilka religioner det är som är från Gud och vilka det är som inte är från Gud. Men Exakt alla religioner finns i koranen. Ge mig en enda religion som inte återfinns i koranen.
Scientologi? Asatro? Grekisk mytologi?
Citera
2015-12-06, 21:13
Medlem
Citat:
Just precis.

Inte ett ord om evolutionsteorin.

Du kan väl inte på allvar mena att du tror att det skrivs om ALLA religioner i koranen? Det kan vara ett av de dummaste påståendena du har kommit med hittills.
Citera
2015-12-07, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Inte ett ord om evolutionsteorin.

Du kan väl inte på allvar mena att du tror att det skrivs om ALLA religioner i koranen? Det kan vara ett av de dummaste påståendena du har kommit med hittills.

Det är precis vad jag menar. Både kosmisk och kemisk evolution handlar om att materia av slumpen ändrar form och karaktär utan yttre intelligens inbladning. Koranen skriver klart och tydligt: Tror de verkligen att de har skapats av en slump? Är de själva skaparna av himlarna och jorden? sedan svarar koranen självsäkert på sin egen fråga: Nej de är inte säkra på nåt! Dessa verser beskriver precis evolution och osäkerheten bland otrogna som hela tiden säger att ''vi vet inte''
Citera
2015-12-07, 01:08
Medlem
Citat:
Det är precis vad jag menar. Både kosmisk och kemisk evolution handlar om att materia av slumpen ändrar form och karaktär utan yttre intelligens inbladning. Koranen skriver klart och tydligt: Tror de verkligen att de har skapats av en slump? Är de själva skaparna av himlarna och jorden? sedan svarar koranen självsäkert på sin egen fråga: Nej de är inte säkra på nåt! Dessa verser beskriver precis evolution och osäkerheten bland otrogna som hela tiden säger att ''vi vet inte''
Ja, om koranen svarar på sin egen fråga så måste det ju vara sant....

Förresten, när kommer det något bevis för Gud?
Citera
2015-12-07, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Scientologi? Asatro? Grekisk mytologi?

Vad dessa religioner beträffar får du berätta mer vad religionerna förespråkar och vad den går ut på, vad du tror på osv. Ja även de finns i koranen. Berätta bara mer om religionerna så får du verser i koranen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in