2015-12-03, 18:39
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nja; vart skall vi börja i din semantiska existentiell-problematik? I quasi-solipsismen?
Vi kan väl börja med att du presenterar de belägg du har för ditt postulat.
Citera
2015-12-03, 20:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Vi kan väl börja med att du presenterar de belägg du har för ditt postulat.

Vilket "postulat"?
Citera
2015-12-03, 22:29
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Vilket "postulat"?
Glöm begreppet postulat. Jag undrar vad du grundar ditt påstående på att "ingen vet om kosmos är en exklusiv manifestation av absolut existens".
Citera
2015-12-05, 04:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Glöm begreppet postulat. Jag undrar vad du grundar ditt påstående på att "ingen vet om kosmos är en exklusiv manifestation av absolut existens".

Ofalsifierbarhet (och ta gärna upp din epistemologi igen. Den som senast strandade på att du försökte bevisa ofalsifierbar metafysik med det ofalsifierbara verktyget ~"intuition").
Citera
2015-12-05, 11:11
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Ofalsifierbarhet (och ta gärna upp din epistemologi igen. Den som senast strandade på att du försökte bevisa ofalsifierbar metafysik med det ofalsifierbara verktyget ~"intuition").
Jag var nyfiken på om du satt på något argument som utesluter möjligheten till Gnosis men att döma av din ovilja att ge några sådana utgår jag ifrån att ditt utspel, oavsett om det är sant eller falskt, var en materialistisk reflex.

Gällande min epistemologi som du nämner så var jag tydlig med att Gnosis inte kan förstås blott ur förnuftets perspektiv. Om du tror att jag försökt "bevisa" det så har du missförstått mig.

Frågar man efter förnuftsenliga bevis för Guds existens så förstår man inte vad som åsyftas med "Gud", dvs. det Vara ordet blott är en symbol för.
Citera
2015-12-05, 11:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag var nyfiken på om du satt på något argument som utesluter möjligheten till Gnosis men att döma av din ovilja att ge några sådana utgår jag ifrån att ditt utspel, ...

Vadå "utspel"? Jag är i teologisk avseende agnostisk ateist och vad angår filosofisk metafysik är jag relativist (vilket du sannoliken vet), så sånt som detta:

Citat:
... var en materialistisk reflex.

... är trams.

Citat:
Gällande min epistemologi som du nämner så var jag tydlig med att Gnosis inte kan förstås blott ur förnuftets perspektiv. Om du tror att jag försökt "bevisa" det så har du missförstått mig.

Då vet jag att du inte är på denna tråd för att bevisa 'gud'.

Citat:
Frågar man efter förnuftsenliga bevis för Guds existens så förstår man inte vad som åsyftas med "Gud", dvs. det Vara ordet blott är en symbol för.

Säg det till dom pådyvlande teister som ändå försöker.
Citera
2015-12-05, 12:07
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Då vet jag att du inte är på denna tråd för att bevisa 'gud'.
Korrekt. Att bevisa något i en förnuftsenlig mening kräver att man kan 'omsluta' detta något i tanken vilket förstås är en omöjlighet när det kommer till det som per definition är gränslöst. Det avgränsade kan inte veta det gränslösa. Total vetenskap om Gud kan bara Gud själv ha. Religioner menar dock att människan inte är helt begränsad i sitt innersta. Något av det obegränsade finns inom henne, det är en gudagnista (eller en "avbild" inom kristen symbolik) som kan bli medveten om sig själv. Eller som en Gud uttrycker det i en hadith.
Citat:
"I was a treasure that was not known, so I loved to be known. Hence I created the creatures and I made Myself known to them, and thus they came to know Me."
Kunskap om Gud är möjlig om människan tömmer sig själv på sig själv. Då kan det gudomliga få utrymme att verka inom henne, denna gudsupplevelse som kan komma till skott är ej kommunicerbar och kommer därmed inte övertyga skeptikern - men för den som upplevt det är det den högsta formen av bevis.
Citera
2015-12-05, 12:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Korrekt. Att bevisa något i en förnuftsenlig mening kräver att man kan 'omsluta' detta något i tanken vilket förstås är en omöjlighet när det kommer till det som per definition är gränslöst. Det avgränsade kan inte veta det gränslösa. Total vetenskap om Gud kan bara Gud själv ha. Religioner menar dock att människan inte är helt begränsad i sitt innersta. Något av det obegränsade finns inom henne, det är en gudagnista (eller en "avbild" inom kristen symbolik) som kan bli medveten om sig själv. Eller som en Gud uttrycker det i en hadith.Kunskap om Gud är möjlig om människan tömmer sig själv på sig själv. Då kan det gudomliga få utrymme att verka inom henne, denna gudsupplevelse som kan komma till skott är ej kommunicerbar och kommer därmed inte övertyga skeptikern - men för den som upplevt det är det den högsta formen av bevis.

Jag är redan bekant med din epistemologi ... och hur mycket den bygger på semantik. Det har inget större relevans på denna tråd.
Citera
2015-12-05, 15:48
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Jag är redan bekant med din epistemologi ... och hur mycket den bygger på semantik. Det har inget större relevans på denna tråd.
Inlägget handlade om bevis och Gud och är därmed relevant för tråden.
Citera
2015-12-05, 15:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Inlägget handlade om bevis och Gud och är därmed relevant för tråden.

Japp, du har meddelat att dina spekulationer är ofalsifierbara ... och sen borde det räcka.

Om du nu inte vill delta aktivt i kritiken av pseudo-gudsbevis.
Citera
2015-12-05, 16:04
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Japp, du har meddelat att dina spekulationer är ofalsifierbara ... och sen borde det räcka.
Att något är ofalsifierbart betyder inte att det inte har någon plats i diskussionen. För skeptikern må "det räcka" - diskussionen tar slut där, men alla är inte skeptiker och kan inte förväntas vara det.
Citera
2015-12-05, 16:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Att något är ofalsifierbart betyder inte att det inte har någon plats i diskussionen.

Jo, på denna tråd som efterfrågar "bevis" och inte epistemisk flum. Ta upp det i detaljer på mera lämplig tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in