2015-12-05, 12:39
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
Det är bara en åldersgrupp som SD är svaga i och det är den som innehåller väljare som löper störst risk att hinna dö och inte kunna rösta 2018. Och med ledning av den yngsta ålderskategorin - inte helt osannolikt kommer de som idag är 15-17 vara mer benägna att sympatisera med SD än de som hinner dö. En liten del av väljarkåren kommer att hinna bytas ut på ett sätt som gynnar SD - inte mycket, men ändå värt att notera.

OBS att detta utbyte även kommer att gynna V+MP i mycket stor utsträckning då de också har svagare siffror bland de äldsta än bland de yngsta.

De stora förlorarna (som har mycket högre andel sympatisörer bland de äldsta än hos de yngsta) är C+S.

För S är sympatin bland de äldsta hela 41% medan de bland de yngsta bara har sympati från 19,5%. Detta har säkert S koll på och det kan nog bidra till paniken.

Detta resonemang bygger på att fördelningen av partisympatier inom olika åldersintervall är knutna till individerna i just de generationerna, och att sympatierna följer med allt eftersom individerna åldras. Detta stämmer säkert till stor del, speciellt för partier som S.

Man kan också tänka sig en komponent av partisympatierna som är beroende på själva åldern i sig och som (i vissa fall) "går över" när individerna åldras. Min gissning är att denna komponent är ganska oviktig för SD, men viktigare för tex V och MP.
2015-12-05, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Detta resonemang bygger på att fördelningen av partisympatier inom olika åldersintervall är knutna till individerna i just de generationerna, och att sympatierna följer med allt eftersom individerna åldras. Detta stämmer säkert till stor del, speciellt för partier som S.

Man kan också tänka sig en komponent av partisympatierna som är beroende på själva åldern i sig och som (i vissa fall) "går över" när individerna åldras. Min gissning är att denna komponent är ganska oviktig för SD, men viktigare för tex V och MP.

Det är sant, men i ett mer kortsiktigt perspektiv tänker jag mig att en del S- och C-sympatisörer kommer hinna dö innan valet 2018 och istället tillkommer några unga som i större utsträckning röstar MP, V och SD. Sympatierna för SD är ju i princip lika i alla ålderskategorier utom just den allra äldsta, så de borde kunna vinna lite på valkårsutbytet. Antagligen inte mycket, men ändå.
2015-12-05, 12:49
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Då riskerar du en situation, där SD först vinner stort på sin hårda invandringspolitik men sedan förlorar ännu större på en reaktionär politik i sociala frågor. De många LO-medlemmar som nu erövras från S är kanske inte helförtjusta över den socialpolitiska nedskrotning, som SD:s mer reaktionära medlemsgrupper hoppas på.
Vilken social nedskrotning? Att sänka bidrag och förmåner för bidragsturister är väl en gud i behaglig gärning? Det är enda sättet att rädda allmän och lika välfärd för de som jobbar och betalar skatt i landet eller har haft oturen att bli sjuka och arbetslösa.
Du kanske skall hämta din kunskap från andra än fläskängrarna på LO.
SD är inget nyliberalt parti, SD är ett socialkonservativt parti.

SD kommer växa under 2016/17/18 även om M och S vrider sin politik, de har bränt enormt med förtroende hos väljarna. Regeringens handlingsförlamning gör att S framstår som totalt inkompetenta att regera, något de alltid ansetts vara proffs på.

Vi är mitt inne i ett system och kulturskifte, den vänsterliberala tankevärlden som format svenskt samhälle och styrt debatten i mer än 40 år håller på att plockas sönder och avfärdas, sten för sten, bit för bit. Det kommer ta tid men om tio år så kommer de som ser tillbaka se på dels ett styrande skikt som körde landet in i väggen och en ny politisk rörelse som växte fram och tog makten.
Senast redigerad av Svithjod 2015-12-05 kl. 12:55.
2015-12-05, 12:53
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Någonstans måste Sverige ta ansvar för sina oansvariga beslut. Att ta tillbaka medborgarskap kan jag inte se som ok gentemot andra länder.

Jag instämmer i att det är rätt att föra en hård linje mot islam. Jag blev väldigt glad när jag såg ett inslag ur Absolut svensk där en muslimsk kvinna som bott i Sverige i 30 år uttalade sig om att hon vill flytta från Sverige då hon upplevde att det blivit så islamfientligt här på senare år. Detta har vi till stor del att tacka kristna från Syrien faktiskt, då de är en grupp som verkligen avskyr muslimer.

Först och främst har väl ändå våra folkvalda, nåja... politiker ett ansvar mot Sverige och svenskarna. Har politiker och journalister fört svenskarna bakom ljuset så kan ju inte deras gärningar lämnas utan åtgärd. Det måste man ju kunna rätta till.

Jag vill hävda att massinvandringen och allt runt den är en konspiration. Inte katten handlar det om naiva politiker som vill gott i alla fall.

Att håren i nacken reser sig när jag hör om islams framfart i västvärlden har ingenting med kristna syrier att göra. Islamisterna har orsakat det alldeles själva. Vissa säger att 99% av alla muslimer sköter sig. Studier bekräftar att stödet för islamister, sharia och allt annat tidigare otänkbart i Europa är massivt hos europeiska muslimer.

Terrorister och islamister som växt upp i västvärlden kommer ju från medelklass, akademiker, integrerade muslimer snarare än fattiga arbetslösa i utanförskap. Hur vi ska kunna behålla islam i Europa och bibehålla demokrati och välfärd begriper inte jag.

Valet står mellan att kasta ut islam och då kommer många muslimer få lämna Europa eller tillåta islam och då kommer demokrati, välfärd och så småningom våra olika europeiska kulturer, traditioner och folk försvinna. Jag kan inte se några andra alternativ.
2015-12-05, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Vi är mitt inne i ett system och kulturskifte, den vänsterliberala tankevärlden som format svenskt samhälle och styrt debatten i mer än 40 år håller på att plockas sönder och avfärdas, sten för sten, bit för bit. Det kommer ta tid men om tio år så kommer de som ser tillbaka se på dels ett styrande skikt som körde landet in i väggen och en ny politisk rörelse som växte fram och tog makten.
Svenskar och Sd-väljare vill inte i allmänhet rasera allt som är vänsterliberalt. Det är fel att tro att svenskarna skulle vilja ha skoluniformer, brottsprovokation, övervakning etc bara för att vår invandringspolitik lett till en systemkollaps. Jag själv blir allt mer skeptisk till Sd. De kan inte längre ta min röst för given.
Senast redigerad av OneDoesNotSimply 2015-12-05 kl. 13:25.
2015-12-05, 13:36
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Svenskar och Sd-väljare vill inte i allmänhet rasera allt som är vänsterliberalt. Det är fel att tro att svenskarna skulle vilja ha skoluniformer, brottsprovokation, övervakning etc bara för att vår invandringspolitik lett till en systemkollaps. Jag själv blir allt mer skeptisk till Sd. De kan inte längre ta min röst för given.
Som sagt din analys är din egen och alla inom SD vill inte ha skoluniform även om jag skulle tycka det vore en bra idé i dessa tider av modehets även för småbarn.
Discursen förändras och det vänsterliberala kommer slängas på soptippen oavsett om du röstar SD eller ej.
2015-12-05, 13:57
Medlem
Citat:
Som sagt din analys är din egen och alla inom SD vill inte ha skoluniform även om jag skulle tycka det vore en bra idé i dessa tider av modehets även för småbarn.
Discursen förändras och det vänsterliberala kommer slängas på soptippen oavsett om du röstar SD eller ej.
Jag har följt diskussionen här på Flashback länge och jag har inte sett något som tyder på att en bred allmänhet eller Sd-väljare skulle ha blivit reaktionärer. Snarare är det just auktoritära och reaktionära drag hos vissa Sd-medlemmar som gör att inte fler röstar på Sd. Själva invandringspolitiken som sådan håller många fler med om än deras väljare. Ska Sd växa måste de arbeta på sin övriga politik.
2015-12-05, 13:59
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Jag har följt diskussionen här på Flashback länge och jag har inte sett något som tyder på att en bred allmänhet eller Sd-väljare skulle ha blivit reaktionärer. Snarare är det just auktoritära och reaktionära drag hos vissa Sd-medlemmar som gör att inte fler röstar på Sd. Själva invandringspolitiken som sådan håller många fler med om än deras väljare. Ska Sd växa måste de arbeta på sin övriga politik.

Du vill att SD ska bli liberaler alltså? Folk röstar på SD för att de står ut, inte för att de vill skapa en 8K.
2015-12-05, 14:06
Medlem
Citat:
Vilken social nedskrotning? Att sänka bidrag och förmåner för bidragsturister är väl en gud i behaglig gärning? Det är enda sättet att rädda allmän och lika välfärd för de som jobbar och betalar skatt i landet eller har haft oturen att bli sjuka och arbetslösa.
Du kanske skall hämta din kunskap från andra än fläskängrarna på LO.
SD är inget nyliberalt parti, SD är ett socialkonservativt parti.

SD kommer växa under 2016/17/18 även om M och S vrider sin politik, de har bränt enormt med förtroende hos väljarna. Regeringens handlingsförlamning gör att S framstår som totalt inkompetenta att regera, något de alltid ansetts vara proffs på.

Den som lever får se. LO-medlemmarna har alltid varit en ytterst viktig grupp för socialdemokratin. Man kan misstänka att praktiskt taget enbart missnöje med flyktingpolitiken får så många LO-anslutna att flytta över sina sympatier till SD i opinionsmätningarna. Väljargruppen har eljest år ut och år in stött socialdemokratins regeringspolitik, som i hög grad handlat om bidrag. "Högern" har i alla år motsatt sig denna socialdemokratiska politik.
Om SD på allvar satsar "folkhemskt" uppstår troligen motsättningar mellan partiledningen och mer nationalkonservativa och/eller gammalkonservativa kretsar inom SD. Och om SD inte satsar "folkhemskt" riskerar partiet att förlora sina nyförvärvade sympatisörer i LO:s medlemsmatriklar.
Jag misstänker att du inte riktigt inser svårigheterna med den SD-politik, som du så entusiastiskt skildrar.
2015-12-05, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Du vill att SD ska bli liberaler alltså? Folk röstar på SD för att de står ut, inte för att de vill skapa en 8K.
Ja. Folk röstar på Sd för invandringspolitiken. Tror inte det är många som gått till Sd av något annat skäl.
2015-12-05, 14:13
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ja. Folk förstar på Sd för invandringspolitiken. Tror inte det är många som gått till Sd av något annat skäl.

Tror du underskattar SD.s väljare.
2015-12-05, 14:19
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Den som lever får se. LO-medlemmarna har alltid varit en ytterst viktig grupp för socialdemokratin. Man kan misstänka att praktiskt taget enbart missnöje med flyktingpolitiken får så många LO-anslutna att flytta över sina sympatier till SD i opinionsmätningarna. Väljargruppen har eljest år ut och år in stött socialdemokratins regeringspolitik, som i hög grad handlat om bidrag. "Högern" har i alla år motsatt sig denna socialdemokratiska politik.
Om SD på allvar satsar "folkhemskt" uppstår troligen motsättningar mellan partiledningen och mer nationalkonservativa och/eller gammalkonservativa kretsar inom SD. Och om SD inte satsar "folkhemskt" riskerar partiet att förlora sina nyförvärvade sympatisörer i LO:s medlemsmatriklar.
Jag misstänker att du inte riktigt inser svårigheterna med den SD-politik, som du så entusiastiskt skildrar.

Socialdemokraterna är ju bildade av Metall och blev sedan taget under LO,s vingar,så klart att LO är viktiga för sossarna. Men det är inte LO som är mest för bidragen ,glöm det . LO har velat bygga upp en välfärd för DEN ARBETANDE BEFOLKNININGEN,vilket till stor del började med arbetsgivaravgiften ,som ju faktiskt är arbetarnas lön som efterskänktes till staten. Högern har motsatt sig mycket ,som man sedan stött efter ett tag,men dagens tapp till SD är något helt nytt för svensk politik,det nya är farten det sker på.smutskastning och förföljelse var faktiskt betydligt värre för Sossarna när dom slog sig fram,då de flesta i ledningen fick tillbringa tid i fängelse ,för tex "ärekränkning och andra hittepå domar..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in