2015-12-04, 21:24
Medlem
Nu behöver jag hjälp! Var lite stressad och råkade blanda påse 1 först, dvs natriumkarbonatet. Hur gör jag nu?
Citera
2015-12-04, 23:09
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashblick
Nu behöver jag hjälp! Var lite stressad och råkade blanda påse 1 först, dvs natriumkarbonatet. Hur gör jag nu?
Nu skrev du fel va? Men oavsätt så finns det dom som blandar allt på samma gång. Så lugna ner dig och testa..
Citera
2015-12-04, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Nu skrev du fel va? Men oavsätt så finns det dom som blandar allt på samma gång. Så lugna ner dig och testa..

Vad menar du med att jag skrev fel?
Citera
2015-12-04, 23:45
Medlem
avskum1982s avatar
Citat:
Vad menar du med att jag skrev fel?

Du skrev påse 1, vilket är natriumklorid (salt) och inte natriumkarbonat.
Men det borde inte vara någon fara som Hasse skrev. Har sätt folk som gjort detta förut, och vissa som blandar allt i första delen tom. Så kör på och testa. Vem vet, kanske det blir kanon? Om så, följ gärna upp med slut resultat
Senast redigerad av avskum1982 2015-12-04 kl. 23:48.
Citera
2015-12-05, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avskum1982
Du skrev påse 1, vilket är natriumklorid (salt) och inte natriumkarbonat.
Men det borde inte vara någon fara som Hasse skrev. Har sätt folk som gjort detta förut, och vissa som blandar allt i första delen tom. Så kör på och testa. Vem vet, kanske det blir kanon? Om så, följ gärna upp med slut resultat

Jaha, men då skrev jag fel. Jag blanda natriumkarbonat (påse2) först.

Därför bestämde jag mig för att även blanda in påse1 direkt efter och köra 36h på raken. Kom fram till att det är det bästa jag kan göra för att få den att bli bra.

Vi får se hur det blir.
Citera
2015-12-06, 12:32
Medlem
Citat:
Jaha, men då skrev jag fel. Jag blanda natriumkarbonat (påse2) först.

Därför bestämde jag mig för att även blanda in påse1 direkt efter och köra 36h på raken. Kom fram till att det är det bästa jag kan göra för att få den att bli bra.

Vi får se hur det blir.

Nu efter 36h i ugnen är den klar. Som sagt så blanda jag i bägge påsarna direkt och körde den 36h på raken. Har precis tagit ut den och smaksatt den. Jag kunde se direkt att den var lite för torr och därför hällde i ca2dl vatten tillsammans med aromen och vispa.

Den känns okej nu, men jag smaka en prilla nu med en gång och tycker att den smakar lite bränt. Den har nog bränts lite med tanke på att jag körde 36h timmar nonstop. Får se hur den smakar efter några veckor. Hoppas den går att snusa så jag slipper kasta den.
Citera
2015-12-11, 20:24
Medlem
så nu är 3 snus satsen i ugen, nu anväder jag temp... men ska man räkna från det att tempen är 90grader i tobaken, eller från det att man stoppa in den?

ska vara inne i 20H enligt recept
Citera
2015-12-14, 23:52
Medlem
DanSons avatar
Väldigt sugen på testa detta med att göra eget snus, någon General-expert här inne som kan rekommendera en schysst smaksättning som är väldigt lik General?
Citera
2015-12-17, 12:46
Medlem
Då var det klart med min andra sats snus!

Cuthofs grova tobaksspill användes.

100 g salt i 1 l vatten, ugn i 24 h på mellan 88 och 100 C. Därefter 90-100 g natriumkarbonat och en 20 g potatismjöl löst i ½ l vatten, ugn igen i 12 h. Vispade in salt och natriumkarbonat med vanlig elvisp i hink.

När allt var klart körde jag i smak och Cuthofs "snuskrydda bas" (propylenglykol och glycerol) när snusmassan fortfarande var varm.

Jäklar vilken kramvänlig snus! Nästan lite för kompakt. Tänk Röda lacket. Ska ta och vispa upp snuset igen nu när det kallnat och se om det blir lite mer "fluffigt".

Det positiva är att det inte kladdar alls. Inga problem med att det inte håller ihop eller att det "vätskar" sig när man kramar en pris.

Det negativa är att det blir lite för kompakt och inte ligger löst under läppen så att man kan tugga på en flisa tobak då och då.

Nu ska det som sagt vispas upp igen för att se om det gör skillnad. Annars blir det att testa med lite mindre stärkelse nästa gång.
Citera
2015-12-17, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanSon
Väldigt sugen på testa detta med att göra eget snus, någon General-expert här inne som kan rekommendera en schysst smaksättning som är väldigt lik General?
Smaksätt med Bergamotte och Admiral Mix. Du kan prova dig fram. Dra också ner på natriumkarbonatet.
Citera
2015-12-31, 08:47
Medlem
-=Damian=-s avatar
Godmorgon!

gjorde min första batch av portionssnus för 3 dagar sedan.. igår kväll provade jag första prillan och blev inte helt nöjd. har smakat samma sats innan (prillans white) där resultatet var mycket bättre.

prillorna är lite för fuktiga tycker jag (körde 1.5 dl vatten)
samt att en tesked rökarom och en tesked enbär blev lite väl.. enbärssmaken är väl okej, men det smakar på tok för mycket rök
kan man skölja av lite på något sätt och sedan torka?
eller om man bara torkar så släpper smaken lite?
kan man torka snusen på ett bra sätt?

Tacksam för svar!

Gott nytt år!
Citera
2015-12-31, 08:51
Medlem
God morgon,, GOTT NYTT ÅR någon som hittat någon blandning lik Göteborgs prima fint
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in