2015-12-04, 13:53
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milizer
Jag blir alltmer övertygad om att detta uttryck numera syftar på det kvinnliga könsorganet. Även om det ursprungligen kan ha haft en annan betydelse.

Argument:

1 .Det används i min vänkrets bara av kvinnor.
Då är nog din vänkrets höggradigt speciell. Jag har praktiskt taget aldrig hört kvinnor, utan i stort sett bara män, använda uttrycket. Om jag skulle se någon gruppkoppling, är det att uttrycket i min bekantskapskrets förefaller vara vanligare bland folk som kommer från Västsverige.

Citat:
Ursprungligen postat av beardbraid
Mer: Ur Hemsöborna av Strindberg:

"Nå Gud sig annåda!"

Vill dra parallell till hur svordomar som Satan och jävlar mjukas upp till Sablar och järnspikar....

Vill även påpeka att könsdelar inte traditionellt använts som svordomar i Sverige så allmänt sedan 1809 då man i den östra rikshalvan sett det kvinnliga könet som heligt i de finska förkristna religionerna, därav säger en finsk fjortis fortfarande "Vittu" (fitta) minst 3 ggr per mening.

Jag är alltså fortfarande övertygad om min teori med andra ord.
Ja, den förefaller synnerligen bestickande.
Senast redigerad av Hamilkar 2015-12-04 kl. 13:56.
Citera
2015-12-04, 14:51
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milizer
En vän (en kvinna) till mig använder ofta uttrycket "Jäklar i min lilla låda!" när hon vill ge eftertryck åt något. Vad betyder detta egentligen och vilket ursprung har detta uttryck?'
'
Är den lilla lådan som hon pratar om hennes könsorgan eller syftar uttrycket på något annat?
Efter att ha läst igenom tråden och därefter letat vidare själv så har jag fastnat för möjligheten att uttrycket möjligen kan finna sin idéhistoriska grund i 1300-talets England... där den katolske prästen John Wycliffe verkade... hans förment kätterska tankegångar om gud, bibeln, jesus och avlatspengar m.m. inspirerade den likaledes katolske prästen Jan Hus i Böhmen till den grad att denne brändes levande på bål är 1415 p.g.a. kätteri... (ifrån den avrättningen härstammar f.ö. enl. ovanst. wikipediaartikel ett annat bevingat uttryck som hörs på Kalle Anka's julafton då Lufsen presenterar sin Lady för restauranginnehavaren..."Sancta simplicitas").
De efterföljare till Jan Hus' kätterska tankegångar som kallades "de böhmiska bröderna" förföljdes således också av katolikerna, och hamnade till slut 1722 i staden Herrnhut i regionen Lausitz hos en tysk greve och präst... kring denne greve uppstod Herrnhutismen vilken rörelse också spred sig till Sverige under 1700-talet... (och finns kvar än idag i form av bl.a. Evangeliska Brödraförsamlingen)... så, från ett bönemöte i Skara domkapitel 1745 finns alltså enligt språkkonsulten Rune Skogberg antecknat;
Citat:
ett bönemöte där deltagarna sjungit sånger och slagit upp ”den lilla språklådan uti hvilken en hop med bibliske språk äro införda”. Lådan syftade på en bok med bibelcitat. Originalet var tyskt och bakgrunden var de tyska herrnhutarnas sed att varje dag ur en låda dra upp en lapp med ett
bibelord, som sedan användes av församlingsmedlemmarna som hälsningsord.
http://www.kommunerna.net/sv/sakkunnigtjanster/information/klarsprak/bank/sprakorat/Documents/2012-09.pdf

Om någon liten jäkel under natten smugit ned en liten extra lapp i lådan för att nästa morgon liva upp stämningen bland de överdrivet plikttrogna lite, d.v.s. "jäklas" eller skämta i största allmänhet med de övriga medlemmarna är väl svårt att sia om, men omöjligt är det väl inte att en i grunden protestantisk rörelse kan tänkas ha strävat efter ökad mental frihet också bland bibelcitaten i lådan så småningom... det finns ju däri bara en begränsad mängd exempel, liksom, och de blir väl lite väl enahanda som hälsningsfraser efter några hundra år, kan man tro...

På brödraskapets hemsida står det; För att uppmuntra kolonins invånare lät greve Zinzendorf varje dag sätta upp ett särskilt bibelord som alla kunde läsa, ett ”lösenord” för dagen. , och detta "lösenord" är det kanhända som under 1700-talet drogs ur lådan varje morgon bland efterföljarna, och om någon upptäcker "jäklar i min lilla låda" så kanske denne någon är om inte annat så dock en protestant?
Senast redigerad av studentroland 2015-12-04 kl. 15:15.
Citera
2015-12-04, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Efter att ha läst igenom tråden och därefter letat vidare själv så har jag fastnat för möjligheten att uttrycket möjligen kan finna sin idéhistoriska grund i 1300-talets England... där den katolske prästen John Wycliffe verkade... hans förment kätterska tankegångar om gud, bibeln, jesus och avlatspengar m.m. inspirerade den likaledes katolske prästen Jan Hus i Böhmen till den grad att denne brändes levande på bål är 1415 p.g.a. kätteri... (ifrån den avrättningen härstammar f.ö. enl. ovanst. wikipediaartikel ett annat bevingat uttryck som hörs på Kalle Anka's julafton då Lufsen presenterar sin Lady för restauranginnehavaren..."Sancta simplicitas").
De efterföljare till Jan Hus' kätterska tankegångar som kallades "de böhmiska bröderna" förföljdes således också av katolikerna, och hamnade till slut 1722 i staden Herrnhut i regionen Lausitz hos en tysk greve och präst... kring denne greve uppstod Herrnhutismen vilken rörelse också spred sig till Sverige under 1700-talet... (och finns kvar än idag i form av bl.a. Evangeliska Brödraförsamlingen)... så, från ett bönemöte i Skara domkapitel 1745 finns alltså enligt språkkonsulten Rune Skogberg antecknat;

Om någon liten jäkel under natten smugit ned en liten extra lapp i lådan för att nästa morgon liva upp stämningen bland de överdrivet plikttrogna lite, d.v.s. "jäklas" eller skämta i största allmänhet med de övriga medlemmarna är väl svårt att sia om, men omöjligt är det väl inte att en i grunden protestantisk rörelse kan tänkas ha strävat efter ökad mental frihet också bland bibelcitaten i lådan så småningom... det finns ju däri bara en begränsad mängd exempel, liksom, och de blir väl lite väl enahanda som hälsningsfraser efter några hundra år, kan man tro...

På brödraskapets hemsida står det; För att uppmuntra kolonins invånare lät greve Zinzendorf varje dag sätta upp ett särskilt bibelord som alla kunde läsa, ett ”lösenord” för dagen. , och detta "lösenord" är det kanhända som under 1700-talet drogs ur lådan varje morgon bland efterföljarna, och om någon upptäcker "jäklar i min lilla låda" så kanske denne någon är om inte annat så dock en protestant?

Jäklars i min låda...jag tror du har rätt.
Citera
2015-12-04, 16:19
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Jäklars i min låda...jag tror du har rätt.
Om hypotesen är den rimligaste hittills i tråden så kan ju denna hypotes i någon mån tänkas påminna om julklappar och "den stängda lådans magi" vilket Kristian Fredén skrivit om i SvD. Han skriver;
Citat:
Somliga lådor förmår dock hysa något spännande okänt även som vidöppna och tomma, genom vad som skulle kunna finnas i dem.
Senast redigerad av studentroland 2015-12-04 kl. 16:22.
Citera
2015-12-06, 17:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Om hypotesen är den rimligaste hittills i tråden så kan ju denna hypotes i någon mån tänkas påminna om julklappar och "den stängda lådans magi" vilket Kristian Fredén skrivit om i SvD. Han skriver;

Vi hamnar nog till slut vid Pandoras ask och ser hoppet försvinna.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in