2015-12-02, 22:45
Medlem
beardbraids avatar
Tror lådan är en omskrivning av anåda som är som typ anamma.

Typ källa: http://www.dn.se/kultur-noje/spraket/anamma-och-besitta/
Citera
2015-12-03, 09:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milizer
Den språkliga konnotationen är uppenbar för varje bildad människa.

Du glömde ett »o« framför bildad. Att göra sig själv till tolk för de egna beläggen har ingen akademisk giltighet.

Citat:
Ursprungligen postat av beardbraid

Det är inte osannolikt.
Citera
2015-12-03, 12:48
Medlem
Milizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du glömde ett »o« framför bildad. Att göra sig själv till tolk för de egna beläggen har ingen akademisk giltighet.

Det är inte osannolikt.

Intressant men långsökt. Jag är inte övertygad. Min tolkning av uttrycket är hittills den mest naturliga.
Citera
2015-12-03, 15:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Intressant men långsökt. Jag är inte övertygad. Min tolkning av uttrycket är hittills den mest naturliga.

Den »naturliga« enligt ditt sätt att se på saken, ja. Du låter som eleven som fick fel på en tentamensuppgift, men hävdade att det svar som lämnats kändes bäst för eleven själv.

Du har ett alldeles för begränsat underlag för att dra några som helst slutsatser.
Citera
2015-12-03, 21:24
Medlem
Milizers avatar
Citat:
Den »naturliga« enligt ditt sätt att se på saken, ja. Du låter som eleven som fick fel på en tentamensuppgift, men hävdade att det svar som lämnats kändes bäst för eleven själv.

Du har ett alldeles för begränsat underlag för att dra några som helst slutsatser.
Jäklar i min lilla låda!

Här kör vi nu då med förolämpningar i stället för rationella argument. HerrGickhan framstår som en misslyckad akademiker som lever ut sina professorsdrömmar på Flashback samtidigt som han gråter tårar över sin misslyckade universitetskarriär. Troligen vid Örebro högskola eller något liknande kvasiställe.

I sak:

Jämför tyskans Kiste, som också är ett ofta använt slanguttryck för "fitta".
Citera
2015-12-03, 21:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jäklar i min lilla låda!

Här kör vi nu då med förolämpningar i stället för rationella argument. HerrGickhan framstår som en misslyckad akademiker som lever ut sina professorsdrömmar på Flashback samtidigt som han gråter tårar över sin misslyckade universitetskarriär. Troligen vid Örebro högskola eller något liknande kvasiställe.

I sak:

Hur du kan få det till en »förolämpning« när jag bara drar en parallell till din argumentation är en gåta.
Citera
2015-12-03, 21:39
Medlem
Citat:
Jäklar i min lilla låda!

I sak:

Håller med HerrGickan. Ända sedan jag läst dina konklusioner i en tråd där du envist hävdade att kvinnliga ryttare får typ orgasm av att sitta i sadeln, så har jag tagit dig för ett troll. Tror dessvärre att du är fullständigt seriös och din slutledningsförmåga begränsar sig till vad du själv upplever. Du skiter ofta i det blå skåpet kanske man kan säga.

Finns en annan tråd där HerrGickan redan gett ett tänkbart svar. (FB) SPRÅKAKUTEN: Korta frågor - korta svar!
Citera
2015-12-03, 21:51
Medlem
Citat:
Hur du kan få det till en »förolämpning« när jag bara drar en parallell till din argumentation är en gåta.

Om det är träffande så drar han egna slutsatser. Det gör vi alla lite till mans.

Jag funderar på orden jävlar och jäklar, när började de orden användas, antar det hänger ihop med kristendomen men när började de orden användas i dagligt tal så att säga.
Citera
2015-12-03, 21:58
Medlem
Milizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Ända sedan jag läst dina konklusioner
Lacrima,

Du har naturligtvis rätt till dina "konklusioner": Liksom jag och "herrn" har rätt till våra. Intressantare vore om du kunde komma med ett argument i sak. Kan du det?

Jag gjorde en jämförelse mellan hur detta uttryck används på svenska och på tyska. Har du någon synpunkt på det?
Citera
2015-12-03, 22:13
Medlem
Citat:
Lacrima,

Du har naturligtvis rätt till dina "konklusioner": Liksom jag och "herrn" har rätt till våra. Intressantare vore om du kunde komma med ett argument i sak. Kan du det?

Jag gjorde en jämförelse mellan hur detta uttryck används på svenska och på tyska. Har du någon synpunkt på det?

Nej, inte mer än att man inte kan dra slutsatsen att man alltid kan göra raka översättningar från något språk till ett annat.
Citera
2015-12-03, 22:15
Medlem
beardbraids avatar
Mer: Ur Hemsöborna av Strindberg:

"Nå Gud sig annåda!"

Vill dra parallell till hur svordomar som Satan och jävlar mjukas upp till Sablar och järnspikar....

Vill även påpeka att könsdelar inte traditionellt använts som svordomar i Sverige så allmänt sedan 1809 då man i den östra rikshalvan sett det kvinnliga könet som heligt i de finska förkristna religionerna, därav säger en finsk fjortis fortfarande "Vittu" (fitta) minst 3 ggr per mening.

Jag är alltså fortfarande övertygad om min teori med andra ord.
Citera
2015-12-04, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beardbraid

Ja det håller jag för som mest troligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in