2015-11-28, 16:56
Medlem
habilgerbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din Morsa
En liten reflektion kring bedrägerierna. Det där med att slänga upp en annons om just en grävmaskin...något säger mig att det inte är det första som dyker upp i Bönans hjärna när det planeras ofärska blocket-hustles.
Det kan bara vara Andreas som är inspiratören till det. Likaså vinterdäck. Inte en chans att Berny prioriterat det på eget bevåg när det kunde vankats heminredning, Ben & Jerrys eller Marockanskt fin-röka.

Att Andreas kommit helt undan här för att Berny tagit smällen är ju nästan Hollywood-romantiskt (om inte verkligheten i form av LSS-etta, pitbull och fulgaddningar gjort sig påmind)

När det tar slut mellan dem tror jag Berny kommer hävda just detta, att Andreas pressat/hotat henne till att begå just de bedrägerierna och att han straffade henne med analt utan lube om hon inte gjorde som han sa, att han dessutom spelade på hennes samvete genom att påminna henne om att han har barn att ta ansvar för och att hon inte ville ha på sitt samvete att fem barn blev utan underhåll pga henne. Typ.
Citera
2015-11-28, 18:52
Medlem
sinfons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Systersot33
Sifon och Habilgerbil var ju på rättegången och redogjort vad straffet blev. Villkorligt med föreskrift.

Nej, skyddstillsyn med föreskrifter var beskedet jag fick. Om villkolig dom ingick har jag isåfall missat, men enligt Sveriges Domstolar är det iallafall två olika påföljder: http://www.domstol.se/brott--straff/foljder-av-brott/
Citera
2015-11-30, 07:33
Medlem
Systersot33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinfon
Nej, skyddstillsyn med föreskrifter var beskedet jag fick. Om villkolig dom ingick har jag isåfall missat, men enligt Sveriges Domstolar är det iallafall två olika påföljder: http://www.domstol.se/brott--straff/foljder-av-brott/
Oups! Det blev helt fel. Vad fick jag villkorligt ifrån? Då blev ju hennes straff mildare än vad jag trodde. Hmm...skyddstillsyn för relativt grova stölder och bedrägerier är riktigt uselt. Ja, då håller jag helt med om att hon kom undan utan några egentliga konsekvenser.
Citera
2015-11-30, 08:11
Medlem
Systersot33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din Morsa
En liten reflektion kring bedrägerierna. Det där med att slänga upp en annons om just en grävmaskin...något säger mig att det inte är det första som dyker upp i Bönans hjärna när det planeras ofärska blocket-hustles.
Det kan bara vara Andreas som är inspiratören till det. Likaså vinterdäck. Inte en chans att Berny prioriterat det på eget bevåg när det kunde vankats heminredning, Ben & Jerrys eller Marockanskt fin-röka.

Att Andreas kommit helt undan här för att Berny tagit smällen är ju nästan Hollywood-romantiskt (om inte verkligheten i form av LSS-etta, pitbull och fulgaddningar gjort sig påmind)
Klart att Andreas är inblandad på ett eller annat sätt och det kommer han få betala för när deras förhållande tar slut.
Berny kommer väl följa samma mönster som hon gjort i varenda kärleks/vänskapsförhållande hon haft (förutom med Niklas då, han hann ju dö innan hon tröttnade); att svartmåla personen så mycket det bara går.
Ingen som haft med henne att göra har ju sluppit undan; från att ha blivit höjda till skyarna till att bli utpekade som falska och manipulerande personer som antingen:
  1. utnyttjat Börnys godhet och givmildhet där hon ställt upp gång på gång utan att få något tillbaka och även använt hennes "kändisskap" för egen vinning.

Eller i värsta fall
  2. i princip hållit henne som gisslan med hot och våld där stackars Börny blev tvingad till både det ena och det andra.

Ha ha ha! Andreas kommer inte fatta vad som drabbade honom.
Citera
2015-12-01, 13:39
Medlem
sinfons avatar
Citat:
Oups! Det blev helt fel. Vad fick jag villkorligt ifrån? Då blev ju hennes straff mildare än vad jag trodde. Hmm...skyddstillsyn för relativt grova stölder och bedrägerier är riktigt uselt. Ja, då håller jag helt med om att hon kom undan utan några egentliga konsekvenser.

Försvarsdvokaten yrkade på villkorlig dom i andra hand (första var att hela åtalet skulle ogillas), det kanske var det du läste. På straffskalan anses skyddstillsyn alltså hårdare än villkorlig dom.
Citera
2015-12-03, 09:41
Medlem
Littlepaw13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habilgerbil
Nej, jag fick inte känslan att de var ett par. Mannen såg ut som 'polsk arbetare'-typen i svart jacka, stor och stark, snaggad. Lite som en Fadde som let himself go om ni fattar vad jag menar. 45-50 kanske?

Kvinnan däremot såg svensk ut, var råttblond tror jag, tunnhårig och håret var dessutom otvättat eller stripigt på ett jävligt ofräscht sätt (jag hade svårt att släppa det för hon satte sig snett framför mig och jag såg hennes skalp glänsa distraherande). Jag tror hon hade glasögon. Viss övervikt (inte fet i mina ögon) och såg allmänt trött, sliten och omejkad ut. Kan ha varit vad som helst mellan 50 och 70 egentligen, jättesvårt att säga. Vi spekulerade hastigt i om det kunde vara Bernys mamma men varför skulle hon komma samtidigt som denna mörkare främling?

Jag tänkte först att de kommit separat och att en av dem kommit sent, stått utanför och varit osäker på om det var soft att gå in mitt i förhandlingarna, och att hen vågade gå in först när den andre dök upp och tog sig friheten att marschera in. Men de satte sig bredvid varann trots en massa tomma platser på andra sidan. De gick ju samtidigt också så de bör ha haft nån form av connection till varann.

Faktiskt väldigt vanligt med åhörare som inte har någon anknytning till vare sig brottet eller målsägande.
Folk är arbetslösa och nyfikna, dom vill se något spännande och människor är sensationslystna.

Min mor jobbade länge som nämndeman och det fanns ju "stammisar" när det kom till åhörarbänken.

Tänkte bara att vi nog inte behöver dra för stora växlar på det
Citera
2015-12-03, 09:54
Medlem
habilgerbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Littlepaw13
Faktiskt väldigt vanligt med åhörare som inte har någon anknytning till vare sig brottet eller målsägande.
Folk är arbetslösa och nyfikna, dom vill se något spännande och människor är sensationslystna.

Min mor jobbade länge som nämndeman och det fanns ju "stammisar" när det kom till åhörarbänken.

Tänkte bara att vi nog inte behöver dra för stora växlar på det

Damen kändes definitivt som en sjukskriven/arbetslös fibromyalgikärring som skulle kunna fylla ut tristessen med sånt här och sudoku, haha. Men mannen kändes det som hade en anledning att vara där, han såg ut som en arbetare som drog iväg tidigt för att han måste vidare till jobbet ungefär. Men vi har ju ingen aning så du har helt rätt, vi behöver inte dra några växlar alls på att de dök upp.
Citera
2015-12-03, 23:44
Medlem
Denosynliges avatar
Citat:
Damen kändes definitivt som en sjukskriven/arbetslös fibromyalgikärring som skulle kunna fylla ut tristessen med sånt här och sudoku, haha. Men mannen kändes det som hade en anledning att vara där, han såg ut som en arbetare som drog iväg tidigt för att han måste vidare till jobbet ungefär. Men vi har ju ingen aning så du har helt rätt, vi behöver inte dra några växlar alls på att de dök upp.

Kan ju vara så enkelt att dom råkade hamna i fel sal eller liknande
Citera
2015-12-04, 11:11
Medlem
Antitrinitarians avatar
Citat:

Kan det inte varit nån av dom hon lurat på Blocket då?
Citera
2015-12-04, 12:04
Medlem
habilgerbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antitrinitarian
Kan det inte varit nån av dom hon lurat på Blocket då?

Åtminstone två av dem förhördes över telefon i salen och var inte närvarande i person.
Citera
2015-12-04, 12:39
Medlem
Antitrinitarians avatar
Citat:
Åtminstone två av dem förhördes över telefon i salen och var inte närvarande i person.

Då var dom nog bara nyfikna
Citera
2015-12-04, 13:50
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Klart att Andreas är inblandad på ett eller annat sätt och det kommer han få betala för när deras förhållande tar slut.
Berny kommer väl följa samma mönster som hon gjort i varenda kärleks/vänskapsförhållande hon haft (förutom med Niklas då, han hann ju dö innan hon tröttnade); att svartmåla personen så mycket det bara går.
Ingen som haft med henne att göra har ju sluppit undan; från att ha blivit höjda till skyarna till att bli utpekade som falska och manipulerande personer som antingen:
  1. utnyttjat Börnys godhet och givmildhet där hon ställt upp gång på gång utan att få något tillbaka och även använt hennes "kändisskap" för egen vinning.

Eller i värsta fall
  2. i princip hållit henne som gisslan med hot och våld där stackars Börny blev tvingad till både det ena och det andra.

Ha ha ha! Andreas kommer inte fatta vad som drabbade honom.

Frågan är ju snarare om man ska ta Berny på allvar, och tro allt hon säger. Det är ju något Berny har sysslat med förut, och hon är knappast känd för att vara pålitlig. Så om Berny skulle börja smutskasta Andreas, och sprida lögner överallt så är det inget hårt straff direkt. För alla skulle knappast gå på det hela, med tanke på hur Berny är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in