2015-12-03, 15:16
Medlem
Mastodontishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Så en SSK som åker till en brukare tror du får 650,-/timme plus moms? Vem är det som jämför som kyss mig arslet?

En ssk har fast timlön eller månadslön beroende på hur hon är anställd och då står hon tillgänglig under schemalagd arbetstid, i övrigt övertid.

Du tror alltså att 100% av fakturerad summa går till lön för hantverkare?
Herregud, du kan verkligen 0 och ingenting om företagande va?
Citera
2015-12-03, 15:45
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mastodontish
Du tror alltså att 100% av fakturerad summa går till lön för hantverkare?
Herregud, du kan verkligen 0 och ingenting om företagande va?

Idiot! Det är ju just det som är min poäng. Försök häng med i diskussionen.
Citera
2015-12-03, 15:49
Medlem
RiverStyxs avatar
Även om själva jobbet tar 20 minuter måste man självklart betala för inställelsetid och liknande.

Det är ju inte så att rörmokare på en 8 timmars arbetsdag kan serva 24 olika 20-minuterskunder. Och har man ett arbetsteam på två man och ett arbetsfordon så kan man ju inte lämna ena gubben hemma bara för att ett specifikt jobb bara råkar kräva en man.

De kanske hinner med 3-4 olika jobb på en dag och är de då 2 man och behöver få ihop 16 timmars debitering totalt så måste ju varje jobb faktureras med minst 2-3 timmar.

Alternativet är att de sätter en timtaxa på 20.000 kr och fakturerar dig de 20 minuter de faktiskt arbetade på plats. Summan kommer vara densamma.
Citera
2015-12-03, 15:53
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven2.0
Skit i att ta jobben då idiot eller fakturera som normala människor, dvs per timma hos kund. Hur i h-e svårt ska detta vara. Ni dumma j-a vvs:are alltså!

Lägst ner i rang i byggvärlden men har blivit så sällsynta så dom fakturerar som om dom vore rockstjärnor.

Bajsteknikerna försöker att förtränga att det var dom som rensade gatorna i Gamla stan från människobajs från första början.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mockning
Citera
2015-12-03, 16:01
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Lägst ner i rang i byggvärlden men har blivit så sällsynta så dom fakturerar som om dom vore rockstjärnor.

Om det nu är som du säger, att de är lägst ner i rang och att de kan fakturera en massa för att de är så sällsynta: är inte det vad man brukar kalla tillgång och efterfrågan? Om de är sällsynta bör de kunna ta bra betalt, eller hur?

Jag talar inte i eget intresse för jag är ingen rörmokare. Men de få gånger jag anlitat just rörmokare har inte timpriset varit särskilt hemskt.

Tror man att om man får problem med sitt avloppssystem att man har en grundläggande rätt att lyfta luren och att det kommer en träl som hasar sig fram på hörntänderna och suger upp skiten ur ens avlopp för en 50-lapp, då kommer man snart nog bli besviken. Och då är man dessutom ett satans as som egentligen inte förtjänar hjälp alls.
Citera
2015-12-03, 16:23
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Även om själva jobbet tar 20 minuter måste man självklart betala för inställelsetid och liknande.

Det är ju inte så att rörmokare på en 8 timmars arbetsdag kan serva 24 olika 20-minuterskunder. Och har man ett arbetsteam på två man och ett arbetsfordon så kan man ju inte lämna ena gubben hemma bara för att ett specifikt jobb bara råkar kräva en man.

De kanske hinner med 3-4 olika jobb på en dag och är de då 2 man och behöver få ihop 16 timmars debitering totalt så måste ju varje jobb faktureras med minst 2-3 timmar.

Alternativet är att de sätter en timtaxa på 20.000 kr och fakturerar dig de 20 minuter de faktiskt arbetade på plats. Summan kommer vara densamma.

Jag är själv företagare så jag förstår naturligtvis dilemmat att inte alltid kunna ha åtta timmars full debitering varje dag året runt. Det är få förunnat. För de flesta företagare är det naturligt att man faktiskt har tid som man inte kan debitera någon. Vill du ha en garanterad fast ersättning varje arbetstimme året runt så får du söka anställning på ett företag.

Ska kunden verkligen drabbas ekonomiskt för att ni inte lyckats lösa er logistik optimalt?

Ni är många som verkar ha som utgångspunkt att ni ska dra in tex hundratusen i månaden och sedan anpassar ni arbetstakten eller justerar era fakturor så det blir så. Som kund tycker man kanske att inte alltid att fakturan står i proportion till arbetets svårighet eller tidsåtgång.

Det räcker ju att bara titta i den här tråden så läser man om hantverkare som saftar på i sina fakturor. Kan de blåsa någon så gör de det och i annat fall så skiter de i kunden hans jävla problem. Fin servicekänsla?!
Citera
2015-12-03, 17:06
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
En fråga till dig som verkar vara egen i branschen.

Tar du samma timdeb. när du rensar ett rörstopp i handfat eller toa som när du ska loda ihop och dra kopparrör?

Har även sett att man ibland gängar kopparrör .

Som sagt frågan är om du eller branchen diskuterar differentierade priser pga svårighetsgrad på jobben?

Editet jag skrev om felaktiga uträkningar i tidigare inlägg, lpm, gällde löpmeter virke som var saftigt tilltaget som om en kund debiterades för två jobb.
Nu är jag inte verksam inom VVS.

Men såhär är det inom golvbranschen. Om vi ska lägga te.x parkettgolv i ett fyrkantigt rum med 2 elementrör så ta det ungefär 2-3 timmar. Då lämnar vi ett fast pris. Ska vi istället göra en hall med 6 dörrar, massa dörrfoder, 20 elementrör och konstiga vinklar så tar läggningen mycket längre tid, då tar vi det löpande.

Enkla och snabba jobb : Fast pris
Krångligare jobb : Löpande
Citera
2015-12-03, 18:07
Medlem
JEBUS-666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zwalter
M1159: Fakturan var på 2000 lite drygt, så inga enorma summor men känns mycket för ett så enkelt jobb.

Petter.Dass: Nja, anlitar hellre nån ny nästa gång som inte saltar fakturan.. Sen så är min "kompetensnivå" inte så kass, har satt in ett par diskmaskiner, bytt blandare osv. Men orkade inte hålla på med toan, är ju massa specialdelar osv..
Jo, för 2000 kr kunde du ha köpt Två (2) vägghängda toaletter, komplett med spolsystem och allt..!!
Citera
2015-12-03, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling

Ska kunden verkligen drabbas ekonomiskt för att ni inte lyckats lösa er logistik optimalt?

Ni är många som verkar ha som utgångspunkt att ni ska dra in tex hundratusen i månaden och sedan anpassar ni arbetstakten eller justerar era fakturor så det blir så. Som kund tycker man kanske att inte alltid att fakturan står i proportion till arbetets svårighet eller tidsåtgång.

Om jag fakturerar bara 100 loskor i månaden så får jag en månadslön om knappt 20 000:-
Mina materialrabatter på brädgårn snittar på ca 10% och då har jag ändå en skaplig deal om man jämför.

Skulle vara intressant att veta vilket område du är verksam inom samt vad du har för omkostnader.
Det låter inte som att du är hantverkare iaf.

Edit: 100 loskor i arbetskostnad alltså. Materialet har jag redan visat att jag inte blir rik på.
Citera
2015-12-03, 18:22
Medlem
audios avatar
Inte ovanligt att många har minimidebitering som brukar ligga på 2-3 timmar vare sig jobbet tar 5 min eller en timme. Småjobb tar mer tid från en hantverkare än vad man tror.
Citera
2015-12-03, 18:42
Medlem
Kul att detta ämne väcker så många känslor .

Inse att hantverksföretag är privata vinstorienterade företag och inte din bästa kompis som jobbar gratis för bira.
Citera
2015-12-03, 19:00
Medlem
Mjaaa..
Faktura på 2000kr säger du..
Inte ovanligt med inställelseavgifter runt 1500kr.. Vet vissa som inte fakturerar under 8 timmar om du ringer ut dom (inte jour-rörmokare men ändå) , så bli händig eller ta den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in