2015-12-03, 13:39
Medlem
5549s avatar
Ja, det är underligt. Eller kanske inte, det vet vi när FUPen kommer. Hade det varit lång tid tills åtal skulle väckas hade jag kanske grävt mer i detta. Nu orkar jag bara sträcka mig så långt som att jag gissar att ett av orden är "och" och det andra är ett ord på 3-5 bokstäver. "Sex"? "Hitler"? "Våld"?
Citera
2015-12-03, 13:58
Medlem
Darwinists avatar
Det viktigaste i RPU:n står väl att hitta på sida 25

Citat:
Eftersom Anderssons psykiska ohälsa inte bedöms vara förenlig med en allvarlig psykisk störning, har ingen strukturerad bedömning av risken för återfall i brottslighet av allvarligt slag gjorts. Dock kan det utifrån den samlade bedömningen konstateras att det till följd av Anderssons omfattande problematik föreligger en förhöjd risk för återfall i allvarlig brottslighet om han inte nogsamt följs upp

Jäkligt synd att det sen är maskat, jag gissar att dom går in på vilka behandlingar som är nödvändiga för att om möjligt hjälpa den här killen. Kort sagt, han kommer vara en fri man om ca 10 år, vad händer när han släpps fri? Det är ju uppenbart att han är en potentiell seriemördare, kan rättsväsendet säkerställa att han inte återfaller i brottslighet efter det han släpps fri vid 30 bast?
Citera
2015-12-03, 14:21
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
En utredare var ju skiljaktig och förordade att teamet skulle besluta att KA uppfyller kriterierna för rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. Det är ju lite intressant.
Citera
2015-12-03, 14:26
Medlem
JonJansefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Ja, det är underligt. Eller kanske inte, det vet vi när FUPen kommer. Hade det varit lång tid tills åtal skulle väckas hade jag kanske grävt mer i detta. Nu orkar jag bara sträcka mig så långt som att jag gissar att ett av orden är "och" och det andra är ett ord på 3-5 bokstäver. "Sex"? "Hitler"? "Våld"?
Tror också på "och".

Hitler/nazismen känns också lite long shot att ha som specialintresse som barn, eller?

Anatomi/mänsklig anatomi kanske? Också bara en ren spekulation. Får för mig att det som tingsrätten maskat är saker av betydelse för förundersökningen och därför sekretess. Men inte säker.
Citera
2015-12-03, 14:34
Medlem
BewilderedHulders avatar
Är det fler än jag som inte vågar ge sig ut i spåren i Väsby ensam längre? Skulle ni säga att det är borde vara tryggt på dagtid, iallafall? Möjligt att denna frågan inte hör hemma i den här tråden. I sådant fall ber jag om ursäkt!
Citera
2015-12-03, 14:36
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonJansefsson
Tror också på "och".

Hitler/nazismen känns också lite long shot att ha som specialintresse som barn, eller?

Anatomi/mänsklig anatomi kanske? Också bara en ren spekulation. Får för mig att det som tingsrätten maskat är saker av betydelse för förundersökningen och därför sekretess. Men inte säker.
Fast detta gäller i vuxen ålder.

"Hans främsta intresse sedan han blivit lite äldre har varit människans historia, berättar han. Framför allt nutidshistoria och industrialismens framväxt, de båda världskrigen [TVÅ MASKADE ORD]"

Kanske "och vapen"?

Dom verkar ha maskat saker som direkt rör mordet samt det som rör anhöriga, exempelvis vad hans föräldrar jobbar med. Detta maskade intresse borde dock röra något som åklagaren kommer att ta upp i rättegången.
Citera
2015-12-03, 14:38
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Är det fler än jag som inte vågar ge sig ut i spåren i Väsby ensam längre? Skulle ni säga att det är borde vara tryggt på dagtid, iallafall? Möjligt att denna frågan inte hör hemma i den här tråden. I sådant fall ber jag om ursäkt!
Det är väl inte mer otryggt där än i något annat spår.

Man brukar ju också säga att blixten knappast slår ner på samma ställe två gånger om du förstår vad jag menar.
Citera
2015-12-03, 14:46
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder

Så länge Kristoffer sitter inspärrad är det nog inte farligare att springa i Väsby än någon annanstans, när släpps han fri om 10 år däremot så är ju situationen en annan
Citera
2015-12-03, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Finns det överhuvudtaget någon bevisat effektiv behandling för mördare av typen Kristoffer Andersson? Jag menar här handlar det inte om någon som blir extra aggresiv på fyllan och råkat döda någon efter ett krogbråk. I Kristoffers fall så handlar det inte om en koppling som gått ur utan här är det uppenbart så att hela proppskåpet har brunnit ner. Det är betydligt mer komplicerat att reparera än någon som bara behöver lära sig hantera impulser och kontrollera spriten.

Finns det en beprövad effektiv metod som får sexualsadistiska seriemördare som Kristoffer att bli normala fungerande människor igen? I de flesta länder sitter såna typer inspärrade livet ut eller åtminstone tills de är så gamla och rörelsehindrade att de inte längre anses utgöra något hot. Jag tvivlar på att det finns en effektiv metod som säkerställer att mördare av den har typen kan botas och släppas ut efter enbart 10 år i finkan utan att omgivningen behöver oroa sig. Hur botar man en sexualsadist? Känns lika omöjligt som antigayterapi som ska omvända homosexuella. Jag tror inte hans läggning går att ändra, så här har vi alltså en socialt isolerad enstöring till kille med empatibrist som blir sexuellt upphetsad av att plåga och döda andra och som kommer släppas fri vid 30 år.

Har någon ett exempel på hur en sexualsadistisk seriemördare som Kristoffer har gripits, fått behandling och sedan släppts fri vid runt 30 års ålder som en normal fungerande människa?

Nej jag är rädd att här är nog riktig livstid det enda alternativet.

Mitt fetade: Tycker denna yngling uppvisar stora likheter med en annan Kristoffer med efternamn Johansson, styckmördaren i Boden. Enda skillnaden är väl grovt att denna KA har erkänt vilket inte KJ har gjort. Två knäppskallar låses in utan adekvat vård och är snart ute på gatan igen.
Citera
2015-12-03, 15:10
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Det är väl inte mer otryggt där än i något annat spår.

Man brukar ju också säga att blixten knappast slår ner på samma ställe två gånger om du förstår vad jag menar.

Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Så länge Kristoffer sitter inspärrad är det nog inte farligare att springa i Väsby än någon annanstans, när släpps han fri om 10 år däremot så är ju situationen en annan

Låter rimligt så det är bara att återerövra spåret, eller köpa stor hund. Tack för rationella tankar!
Citera
2015-12-03, 15:16
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Mitt fetade: Tycker denna yngling uppvisar stora likheter med en annan Kristoffer med efternamn Johansson, styckmördaren i Boden. Enda skillnaden är väl grovt att denna KA har erkänt vilket inte KJ har gjort. Två knäppskallar låses in utan adekvat vård och är snart ute på gatan igen.

Kollade snabbt upp det fallet och den stora skillnaden är väl att i det fallet så mördade GM en före detta flickvän? Sen verkar han inte ha gjort något sexuellt med liket heller utan styckat det för att kunna gömma kroppen. Det är något annat än att överfalla en random människa i ett motionsspår och sedan lämna en signatur som KA gjorde. Nej jag tror risken för återfall är betydligt större hos en sexualsadist som KA. Han stämmer dessutom klockrent in på gärningsmannaprofilen hos en seriemördare.
Senast redigerad av Darwinist 2015-12-03 kl. 15:19.
Citera
2015-12-03, 15:31
Medlem
5549s avatar
En lite märklig sak är ju att Kristoffer inte gjorde någonting för att undvika att åka fast. Och då syftar jag inte på då han utförde mordet utan efteråt. Han visste att han lämnat DNA, om inte annat eftersom det stod i alla tidningar, han visste att polisen topsade män i området, där han själv bodde. Inte ens efter att han blivit förhörd och topsad verkade han bry sig, eftersom han senare blev tagen utanför sin egen port. En desperat person hade flytt eller tagit sitt liv. Kanske ville han åka fast? Men då är det underligt att han står och ljuger när polisen knackar på första gången. Eller har det med hans Aspergers att göra, att han inte riktigt förstod allvaret i situationen? Hur som helst rätt konstigt och jag hoppas att det framgår i förhör hur han spenderat denna månad därför jag är mycket nyfiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in