2015-12-02, 19:31
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jessica.Amin
Haha, asso anlita en blatte nästa gång, ja svär på gud de här svenne bananerna e inget o lita på. Varför tror du halva sverige kör polskt?
Tjock keffa, o tar betalt som grisar men snart de e ut konkurerade.

Jo, absolut.

Det är ju bara att se hur det ser ut i Mellanöstern och baltstaterna, tycker framförallt att Irans bilindustri är extremt utvecklad rent kvalitetsmässigt, grym detaljprecision. För att inte tala om deras forskningsanstalter, inom automationsområdet så innehar Iran/Qatar/Saudiarabien ca 95% av samtliga världens patent, har för mig att det är ännu högre inom kärnfysik.

Kvalitet är allt balter och mellanösternfolk fokuserar på, vi i väst bara fakturerar och skiter i ISO-standarder och förordningar. Så TS, följ Jessica.Amins råd och kör med polacker et al. nästa gång så slipper du starta en tråd på Flashback.
Citera
2015-12-02, 19:49
Medlem
Zigzagzagazoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zwalter
Som rubriken säger, fick precis en räkning från en rörmokare som fixat min rinnande toalett. Ett superenkelt jobb som tog max 20 min, men nu fick jag en räkning på tre timmar.

De var förvisso två där men det är väl inte mitt fel att de skickar två snubbar på ett sånt enkelt jobb?? De var dessutom i närheten så restiden blir max 15 min varje väg, om de nu kan ta betalt för det. De tog extra för bilen..

Finns det något man kan göra? Har inte ringt än men antar att de kommer hävda sin rätt

Helt logiskt dock. 3 timmar kanske är saftigt men det är så det funkar.

Först tar man avgift för bilen. Sen handlar ju inte rörmokaren material till ditt jobb gratis, så det kostar också. Sen måste han även räkna på resetiden, där betalar du också. Sen så va det två gubbar och ja, 20 + 20 (vi avrundar till 30) blir 1 timme.

Så material + resetid 1 timme.
Två gubbar 30 + 30 = 1 timme.
Och sen 1 timmer för att du va säkert en surgubbe.
Citera
2015-12-02, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong
Får du betalt från att du kliver utanför dörren och åker till jobbet? Arbetstiden börjar när man är på arbetet. Oavsett hantverkare eller inte.

//BB
På ett bygge du jobbar på i 2 år kanske det fungerar så. För oss tekniker/hantverkare som utför mindre småjobb kan det aldrig fungera.

Jag arbetar 8 timmar per dag. Jag är oftast ute på flera olika småjobb varje dag. Alla dessa jobb utgår arbetstiden från kontoret. Tar vi ett exempel så tar det 20 minuter att åka till kund A. En bra dag är jag kanske i närheten och tar mig till kunden på 5 minuter. En annan dag är jag kanske längre bort och resan tar istället 40 minuter. Oavsett vad så får kunden betala för 20 minuters restid.

Kort sagt: arbetstiden startar när jag sätter mig i bilen och teoretisk utgår från kontoret.

Men visst, jag förstår att folk inte vill betala för saltade fakturor. Jag skulle inte betala för en orimligt saltad faktura.
Citera
2015-12-02, 21:10
Medlem
Ts säger att det var ett superenkelt jobb som tog 20 min.

Då skulle jag föreslå Ts att fixa det superenkla jobbet själv nästa gång, istället för att gnälla när andra vill ha betalt när dom ska åka hem till dig och gräva i din mugg.

Pröjsa om du är för fin för att använda händerna eller fixa det själv akademikerjävel.
Citera
2015-12-02, 21:28
Medlem
zorzes avatar
Det är uppenbart att trådens hantverkare inte vet vad overheadkostnad är.
Citera
2015-12-02, 22:16
Medlem
Mastodontishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Det är uppenbart att trådens hantverkare inte vet vad overheadkostnad är.

Och du vet inte vad som bör definieras som rörlig fakturerbar kostnad och vad som ska vara just inräknat i timpenningen som overhead. En fast bilkostnad som försäkring etc kan vara overhead men inte milkostnad där en kund kan bo 25 mil bort och en 250m... Eller menar du att hantverkare fakturerar 1h lokalhyra YY:-, 1h skruvdragare ZZ:- osv?

Släng inte bara ur dig ord du inte vet vad de betyder.
Citera
2015-12-02, 22:29
Medlem
Klappars avatar
Det där är vanligt, alla rörisar gör inte så men många gör det. Dom fakturerar lite hur dom vill och hoppas att kunden inte märker något.

Därför ska man alltid vara hemma när rörisen kommer, annars finns risken att du får betala för hans en timmes långa fikarast. Men dom gör så där för att dom vet att kunden inte har någon koll, kunden får fakturan och betalar och skiter i att det konstigt nog tog tre timmar att koppla in en kran som i rörisens ögon tar 5 minuter.
Citera
2015-12-02, 22:35
Medlem
Vart är tråden om svamlande IT tekniker som tar 1000kr /h för precis ingenting eller advokaten som tänkte på ditt fall i 10 min på lunchen och skrev ner detta som påbörjad timme innan han skrattandes promenerade till lokala Porsche försäljaren.

Det finns många hantverkarbranscher och en del har mindre tid att sälja och kan därför ta bra betalt. Det är inte kommunal verksamhet detta så tillgång / efterfrågan styr .
Städare finns det gått om så dessa får man billigt.

Målare/ snickare ligger ganska lika i $/h
Rörmokare är fan riktigt dyra för att det finns inte många som har lust att utbilda sig i 3-4 år för att gräva i ditt bajs och plocka din frugas blodiga tamponger ur muggen . Det Är fan ok att dom tar betalt. Jag betalar gärna för att slippa deras jobb . 3 Tim för att fixa en mugg? Heeeelt ok . Billigt!

Du kunde ha köpt en ny mugg för mindre pengar och du kunde kollat före vad det skulle kosta på ett ungefär men det gjorde du inte och nu får du pröjsa. Tough luck.

Citera
2015-12-02, 22:35
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mastodontish
Och du vet inte vad som bör definieras som rörlig fakturerbar kostnad och vad som ska vara just inräknat i timpenningen som overhead. En fast bilkostnad som försäkring etc kan vara overhead men inte milkostnad där en kund kan bo 25 mil bort och en 250m... Eller menar du att hantverkare fakturerar 1h lokalhyra YY:-, 1h skruvdragare ZZ:- osv?

Släng inte bara ur dig ord du inte vet vad de betyder.
Hantverkare måste vara tydligare på vad och hur de debiterar.

Ofta säger de enbart timpenning, hummar och mumlar om man frågar vidare om ev andra kostnader.

Tror alla skulle tjäna på, om det pratades klartext.Helt klart är att det skett ett nytänk i vad man debiterar.

Klart att hantverkaren ska göra klart för kunden ifall han kör 2,5 eller 15mil till kund som han kommer att debitera med xkr/mil.

Hjälper just nu en närstående med byggfakturor.
Byggaren har debiterat 810lpm istället för 410 lpm exempelvis......

Debiterat 79lpm istället för 24lpm och 34lpm istället för 16lpm så det går att försöka lura gamla damer hursom....
Citera
2015-12-02, 22:40
Medlem
DRD4s avatar
Rörmockare är kuksugande halare! Ta betalt för att åka ut...skapligt ego!

Bestrid fakturan.
Citera
2015-12-02, 22:43
Medlem
Citat:

Ofta säger de enbart timpenning, hummar och mumlar om man frågar vidare om ev andra kostnader.

Tror alla skulle tjäna på, om det pratades klartext.Helt klart är att det skett ett nytänk i vad man debiterar.

Klart att hantverkaren ska göra klart för kunden ifall han kör 2,5 eller 15mil till kund som han kommer att debitera med xkr/mil.

Byggaren har debiterat 810lpm istället för 410 lpm exempelvis......

Debiterat 79lpm istället för 24lpm och 34lpm istället för 16lpm så det går att försöka lura gamla damer hursom....

Fattar inte att man orkar köra löpande kostnader med privatkunder . Fast offert gäller för annars blir det bara tjafs om fakturorna . Allt ska finnas på papper.

Svårare med servicejobb som i ts fall .
Citera
2015-12-02, 22:46
Medlem
Mastodontishs avatar
Citat:

Byggaren har debiterat 810lpm iställer för 410 lpm exempelvis......

Nu är vi på rätt våglängd. Precis det här menar jag också. Men det är också därför de större och de mer seriösa aktörerna dragit sig undan privatmarknaden och låter ett fåtal duktiga hantverkare kriga mot polacker och andra bluffmakare.

Det blir för mycket administrativt för ett ofta väldigt litet jobb.

Det bästa man kan göra är att hitta en hantverkare man litar på, fråga bekanta osv.
Det är trots allt en fri oreglerad marknad och kollar man inte priset först kan man stå där med brallorna nere, för då får man skylla sig själv. Precis som om man slänger sig in i en taxi på Arlanda utan att kolla priset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in