2015-12-02, 18:59
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Nu ser jag mig iofs inte som sverigedemokrat, men jag tror att sd och sd:are redan har förstått att de inte kommer att få nån att samarbeta med och att de måste bli så stora att de tvingar till sig den positionen. Fortsätter de att växa i ungefär samma takt som det senaste året så kommer de redan 2018 vara så stora att de med bred marginal är det största regeringsalternativet. Det kanske är lite långsökt att tro att de kan få egen majoritet så snabbt, men de kommer att vara större än både den samlade alliansen och de rödgröna var för sig och då blir det väldigt svårt att styra Sverige med annat än att man bildar en samlingsregering där både M och S ingår. Såvida man då inte bjuder in SD eller SD helt enkelt får frågan att bilda regering.

Du ska ju komma ihåg att isoleringen också är SD:s styrka. DÖ ökade stödet för SD rejält. Det faktum att de hålls borta från migrationsöverenskommelser är också bara bra. Nu när Sverige får allt större problem och övriga partier genom sina omsvängningar i praktiken ger SD rätt, så kan SD bara luta sig tillbaks och säga "Vad var det vi sa!"

Analyserna kring hur stödet för SD kommer att påverkas framöver av omsvängningen är verkligen otroligt kassa. Varför skulle SD missgynnas av att övriga partier nu står med byxorna nere och måste erkänna att de har varit naiva och nu tvingas vidta just de åtgärder som SD förespråkat? Det handlar ju liksom inte bara om migrationspolitiken som sådan och det som har hänt i höst utan också om vilket förtroende folk kan ha kvar för regeringen och för partier som har ljugit väljarna rätt upp i ansiktet om hur bra invandring är och om att vi minsann ska klara av detta. Undra på att förtroendet är rekordlågt för våra politiker och vilka kommer att gynnas av det tror ni?

Ja detta med DÖ är ju intressant. När den slöts så var SD-hatarna övertygade att detta var det som skulle sänka SD för gott, sedan när DÖ spark så var det detta som skulle sänka SD för gott.

Synd att dessa "experter" glömde informera väljarna om det bara.
2015-12-02, 19:07
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Ja detta med DÖ är ju intressant. När den slöts så var SD-hatarna övertygade att detta var det som skulle sänka SD för gott, sedan när DÖ spark så var det detta som skulle sänka SD för gott.

Synd att dessa "experter" glömde informera väljarna om det bara.

Ja de sk experterna är verkligen fantastiskt korkade. Gång på gång på gång så har de helt missbedömt hur folk i gemen funkar. Man klarar inte av de mest simpla konsekvensanalyser. Nu tror man alltså att SD har växt färdigt trots att vi står inför gigantiska problem som ingen kan lösa. Nu ska väljarna återvända till de partier som folk ger skulden för det inträffade. Tro mig! Den hårdare politiken som nu tvingas fram pga sakernas tillstånd kommer bara att öka både legitimiteten och stödet för SD. De som redan gått till SD har nu fått ett kvitto på att det var rätt beslut och de som stannat hos S och M mfl kommer att inse att de blivit lurade och tappet till SD kommer därmed bara att fortsätta.

Lite roligt att SVT:s Margit Silberstein insåg detta i sin analys i Aktuellt igår. Hon brukar inte vara så vass, men just igår så insåg hon nåt som inte har gått upp för de flesta av hennes kollegor än..
Senast redigerad av fernebo 2015-12-02 kl. 19:31.
2015-12-02, 19:19
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carbuncle
Vad ska Sverige ha Sd till om de bara blir ett nytt parti i 8-klövern? Ska Sd ta över Kd:s käpphäst "pappamånaden" nu när Kd åker ur riksdagen nästa val? Hur kommer rösterna fördela sig om nu Sd "tämjs" och börjar bedriva massinvandringspolitik?

Alltså, jag har vänner, stadgade familjefäder med medelklassjobb det är tönt- och miljöpartist-varning på, som i dag diskuterar invandring på Auschwitz-nivå. De har gått från "jag tycker alla ska få komma till Sverige bara de sköter sig" till att bli helt psykotiska bara man nämner invandring. Det är nästan så att man ser att det rycker i högerarmen på dem. Det är väl som snubben från övre medelklass i snobbförorten det berättas om ett par poster upp. En snabb vandring från mysiga Moderaterna eller Folkpartiet till ett parti lååångt till "höger" om Sd om invandringen fortsätter är inte alls osannolik, utan ganska trolig.

Tänk på att vi snackar bostadsbubbla och villornas och bostadsrätternas "värde" nu. En bolånetorsk som ser värdet på bostaden rasa är inte att leka med. Han kan nog tänka sig att rösta på både det ena och det andra om det skulle behövas, och då är inte Sd det självklara valet längre.

Och pensionerna. Pensionsspara var ju en jättegrej under 90 och 00-talet. Nu hör man ingenting om det längre. Privat pensionsparande var ju grädden mot det statliga moset. Det statliga moset vill ingen riktigt ta i längre. Hur ska man klara försörja sig som pensionär om 15-20-25 år om dagens situation inte löses?

Retoriken hårdnar rätt fort ju närmare katastrofinvandringen kommer ens egen buffertzon.
2015-12-02, 20:08
Bannlyst
Frågan är varför SD fortfarande är ett så litet parti? Varför är de inte uppe i minst 30 än?
2015-12-02, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spray3
Frågan är varför SD fortfarande är ett så litet parti? Varför är de inte uppe i minst 30 än?

Ja det är väldigt märkligt att de inte fick 29.9% i SCB minst. Just att det slutar på 9.9 tror jag inte är en tillfällighet, utan ett litet manipulerat resultat av psykologiska orsaker från PK folket som de vet aldrig kommer kunna bevisas, men det betyder ändå att SD legat någonstans runt 21-22% istället för minst 30+ som de borde och det är väldigt märkligt hur folket tänker.
Senast redigerad av PhantasyStar 2015-12-02 kl. 20:28.
2015-12-02, 20:42
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantasyStar
Ja det är väldigt märkligt att de inte fick 29.9% i SCB minst. Just att det slutar på 9.9 tror jag inte är en tillfällighet, utan ett litet manipulerat resultat av psykologiska orsaker från PK folket som de vet aldrig kommer kunna bevisas, men det betyder ändå att SD legat någonstans runt 21-22% istället för minst 30+ som de borde och det är väldigt märkligt hur folket tänker.
Hade SCB mätt/angett 22% för SD, hade de andra partierna behövt skalas ner med 2%.
KD är redan uträknade.
MP är heliga och får inte missa 4%-spärren. Dom vill ju rädda världen och isbjörnarna och barnen och flyktingarna och...
V har sina hardcore fans.
Mittenpartierna L och C balanserar på relativt tryggt avstånd till 4%, men är inte starka.

Tar man 2% från M, så är SD största "oppositionspartiet".
Tar man 2% från S, så är SD farlig nära att bli landets största parti.

Facit?
Jag tror att SD och S pendlar kring 25% idag.
M får tufft att klara av 20% med aktuell agenda.
Övriga partier riskerar att missa 4%. KD ligger sämst till.
2015-12-02, 20:53
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
JJust att det slutar på 9.9 tror jag inte är en tillfällighet, utan ett litet manipulerat resultat av psykologiska orsaker från PK folket som de vet aldrig kommer kunna bevisas...
Det här är ju en myt som odlades friskt i tråden tills fram för omtrent ett år sedan, då Crispy (?) avfärdade den bryskt med kalla fakta som visade att SD oftare (!) hamnar strax över tydliga gränser och får t.ex. 10,1%, inte 9,9%.
Hittar tyvärr inte inlägget med den föredömliga utredningen, så någon annan kanske kan hjälpa dig med en länk.
2015-12-02, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Hade SCB mätt/angett 22% för SD, hade de andra partierna behövt skalas ner med 2%.
KD är redan uträknade.
MP är heliga och får inte missa 4%-spärren. Dom vill ju rädda världen och isbjörnarna och barnen och flyktingarna och...
V har sina hardcore fans.
Mittenpartierna L och C balanserar på relativt tryggt avstånd till 4%, men är inte starka.

Tar man 2% från M, så är SD största "oppositionspartiet".
Tar man 2% från S, så är SD farlig nära att bli landets största parti.

Facit?
Jag tror att SD och S pendlar kring 25% idag.
M får tufft att klara av 20% med aktuell agenda.
Övriga partier riskerar att missa 4%. KD ligger sämst till.

Haha, det här tänkte jag inte ens på om man ska spekulera vidare lite konspiratoriskt och anta att det ligger något i det så är ju detta en betydande faktor. Dessutom så kan jag se framför mig hur PK folket "hör" lite fel i telefon mellan Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna och drar ner resultatet lite där för att sedan få den slutliga friseringen av chefen/cheferna som sammanställer allt och gör t.ex 20.8 till 19.9 genom att plocka lite som de vill överallt.
2015-12-02, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Det här är ju en myt som odlades friskt i tråden tills fram för omtrent ett år sedan, då Crispy (?) avfärdade den bryskt med kalla fakta som visade att SD oftare (!) hamnar strax över tydliga gränser och får t.ex. 10,1%, inte 9,9%.
Hittar tyvärr inte inlägget med den föredömliga utredningen, så någon annan kanske kan hjälpa dig med en länk.

Hade jag varit en Pk chef och funderat i dessa banor inte fasen hade man gjort detta systematiskt. Man hade gjort det vid sällsynta tillfällen när man trott det hade haft störst psykologisk betydelse i kombination med hur samhällsklimatet såg ut, och nu så har verkligen ett sådant tillfälle varit i allt kaos som varit senaste månaderna.
2015-12-02, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carbuncle
Vad ska Sverige ha Sd till om de bara blir ett nytt parti i 8-klövern? Ska Sd ta över Kd:s käpphäst "pappamånaden" nu när Kd åker ur riksdagen nästa val? Hur kommer rösterna fördela sig om nu Sd "tämjs" och börjar bedriva massinvandringspolitik?

Alltså, jag har vänner, stadgade familjefäder med medelklassjobb det är tönt- och miljöpartist-varning på, som i dag diskuterar invandring på Auschwitz-nivå. De har gått från "jag tycker alla ska få komma till Sverige bara de sköter sig" till att bli helt psykotiska bara man nämner invandring. Det är nästan så att man ser att det rycker i högerarmen på dem. Det är väl som snubben från övre medelklass i snobbförorten det berättas om ett par poster upp. En snabb vandring från mysiga Moderaterna eller Folkpartiet till ett parti lååångt till "höger" om Sd om invandringen fortsätter är inte alls osannolik, utan ganska trolig.

Tänk på att vi snackar bostadsbubbla och villornas och bostadsrätternas "värde" nu. En bolånetorsk som ser värdet på bostaden rasa är inte att leka med. Han kan nog tänka sig att rösta på både det ena och det andra om det skulle behövas, och då är inte Sd det självklara valet längre.

Ska bli spännande att se hur förändringarna ser ut bland högutbildade och stockholmare imorgon. Satt på en middag på Östermalm förförra helgen i ett sällskap som för ett år sen var dominerande pk. Nu var bara en av sex pk och hon fick utstå hård skoningslös argumentation och sågs som närmast imbecill av övriga.

Kom ihåg bara imorgon att att det är sympatier som redovisas och det måste viktad om till gårdagens val idag siffror.
2015-12-02, 23:23
Medlem
Stakeholders avatar
Citat:
Haha, det här tänkte jag inte ens på om man ska spekulera vidare lite konspiratoriskt och anta att det ligger något i det så är ju detta en betydande faktor. Dessutom så kan jag se framför mig hur PK folket "hör" lite fel i telefon mellan Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna och drar ner resultatet lite där för att sedan få den slutliga friseringen av chefen/cheferna som sammanställer allt och gör t.ex 20.8 till 19.9 genom att plocka lite som de vill överallt.

Det förutsätter jag, att man satte ner SD till extrapriset 19.9%. Över 20% hade man inte låtit publicera. Denna gång alltså.
2015-12-02, 23:33
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
För telefoninstituten är så vederhäftiga när de landar 7-9 % enheter från Sentio och Yougov

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in