2015-12-02, 14:51
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Frågan är varför det bara är du och inte t.ex. din partikamrat Lena Mellin som inser eller vågar erkänna att främlingsfientligheten växer explosionsartat i Sverige och nu är upp i ca 25 procent av väljarkåren.

Nej, istället sitter folk som Melin (och GILLAB här) och ljuger om undersökningarna som visar att SD fortsätter öka.
2015-12-02, 15:27
Medlem
Y2Ws avatar
MSM ger sig inte - de fortsätter att påstå att SD minskar.

Expo i måndags:
Citat:
ANALYS. Sverigedemokraterna har förvisso stagnerat i opinionen

DN i går om en inte ens ett dygn gammal SCB-undersökning:
Citat:
"Mycket tyder på att om man frågade samma sak i dag skulle utfallet bli annorlunda."
2015-12-02, 16:35
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
Helt korrekt. Så sent som i morse träffade jag en gammal bekant som bor i en svindyr, etniskt svensk förort i en kommun som inte har tagit emot särskilt många flyktingar. I denna svenska förort låg SD långt under riksgenomsnittet i riksdagsvalet 2014. Min bekant berättade att hans fru ringde honom på jobbet häromdagen och berättade att en buss stod utanför huset och att det rann ut utländska män i 20-årsåldern. Mitt i villakvarteret!

Det visade sig att dagiset som stängdes för några månader sedan hade blivit transitboende för ensamkommande flykting"barn". Ingen som helst information hade gått ut till medborgarna; inte ens till de som bor 20 meter från daghemmet. Samma dag som bussen kom lade kommunen (eller om det var Migrationsverket) ned en lapp i brevlådan till de 10-15 mest närliggande bostädernas brevlådor. Min bekant var helt vansinnigt arg. Han menade att hela processen antagligen olaglig (en lokal för dagverksamhet kan knappast passera som dygnet-runt-boende utan att en massa myndighetsbeslut måste föregås (vilket inte hade gjorts)), det djupt omoraliska (om inte olagliga) i att kringboende varken informeras eller får påverka, risken för rejäl prispåverkan på villor (vem betalar 4-5-6-7 miljoner för en villa som ligger 20 meter från ett transitboende för 20-åriga män från mellanöstern?) osv osv osv.

Och det här är ju bara början. Till våren, när campingplatser, vandrarhem och kursanläggningar skall tömmas för att migranterna skall kommunplaceras så kommer det att gå trögt. En del får trängas in i lägenheter och baracker som kommunerna för upp där det finns plats (när de har ruckat på planlagen), men en stor del kommer antagligen inte att kunna lämna sina transitboenden (eller så fylls de på med nya migranter som invandrar). Svensken kommer inte att kunna semestra i Sverige 2016. Konferensanläggningarna inte kunna ta emot gäster.

Skall även tillägga att jag såg hur ledsen min bekant var. Och precis innan vi skulle vilja skiljas åt sade han, och det lät och såg verkligen sorgligt ut: "Vet du vad. Jag känner ingen framtidstro längre. Den är borta." Jag såg i honom, Sveriges själ försvinna. 7K-politikerna håller på att ta ifrån svenskarna livslusten. En hopplöshet breder ut sig. Och vi kan bara hoppas att den tar sig i uttryck som hat mot etablissemanget.

Så ja, du har rätt, jag tror inte heller på ett krympande SD. Sverige håller på att gå in i en ny fas. Jag tror att den blir överjävlig på många sätt, men tror samtidigt att i slutänden så kommer många 7K-partier att ha reducerats till oigenkännlighet.

Denna verklighetsbeskrivning tog ordentligt.

"Jag såg i honom, Sveriges själ försvinna."

Detta är ju precis vad som händer just nu, varken mer eller mindre. Detta är den djupaste förklaringen och självklara grunden till varför SD håller på att växa till ett okontrollerat, med PK-ögon sett, MONSTER.

Konsensuspöbeln har bara sig själva att skylla, de har gjort något alldeles överdrivet negativt mot sitt eget land och befolkning, den fulla vidden av det hela kommer vi inte förstå förns vi fått mer perspektiv, mer tid har fått gå och dokumentärer görs. Där är vi inte ännu, det är fortfarande på tok för känsligt för t ex SVT eller TV4 att gå på djupet med en sådan berättelse nu. Men om fem, tio år kommer vi nog kunna skåda historien om Sveriges monumentala migrations- och utanförfjasko.

"Landet som inte kunde säga nej." SVT 20:00 4 december 2024

Egen verklighetsrapportering:

Nu har även vi fått meddelande från skolan att en förberedelseklass för asylbarn startat i vårt barns skola, jag är glad här att jag inte har en dotter. Skolan ligger i en rik kranskommun norr om Stockholm. Tvångsintegrationen slår nu blint.
Senast redigerad av RingRing2014 2015-12-02 kl. 17:28.
2015-12-02, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reflector
En annan torr kommentar är att ditt intetsägande svar är ganska talande.

En sansad bedömare tillmäter inte SD större parlamentariskt inflytande än vad det faktiskt har i kammaren. Partiet är i hopplös minoritet så länge inget annat parti är intresserat av samarbete. Detta är faktum, hur man än vänder och vrider på saken.
Opinionsmätningarnas siffror antyder, att SD:s väljarsympatier ökar förvånansvärt snabbt efter valet. På sikt kan därför ett eller flera borgerliga partier tvingas ompröva sitt förhållningssätt till SD. Antingen genom samverkan med SD. Eller också en samverkan över blockgränsen med socialdemokrater och/eller MP, så SD åter ställs i svår minoritet i kammaren. Så kritiskt är inte det parlamentariska läget ännu.
Partierna aktar sig noga för att göra något förhastat i nuläget. Tiden är ännu lång till nästa val. Mycket oförutsett kan hinna hända.
SD kommer att "normaliseras" ännu snabbare nu. Det besvärliga ungdomsförbundet är ju ur vägen. Partiledningen kan ägna mer tid och energi åt realpolitik istället för det egna partiets uppstädning.
Ett mindre aggressivt och mer förbindligt SD har lättare att så småningom bli en tänkbar bundsförvant för moderater och/eller kristdemokrater. Åtskilliga kompromisser måste till.
Visst går SD att tämja, om viljan och behovet skulle uppstå.
2015-12-02, 18:05
Medlem
Perignons avatar
Ingen med ens ett uns analytisk förmåga är förvånad över framgången för SD. I realiteten ligger troligtvis stödet långt närmare 30 ärn 20%, och naturligtvis är både MSM och sjuklövern extremt medvetna om detta. Tänka sig; mer än var fjärde röstberättigad svensk har genomskådat politikernas och medias bluff!
Indoktrineringens grepp om svensken är långsamt på väg att släppa.

I övrigt är det vansinnigt roligt att läsa inläggen som skrivs av FB's egna anti sd-troll. "Desperation" är ett för vagt uttryck.
2015-12-02, 18:21
Medlem
Carbuncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
SD kommer att "normaliseras" ännu snabbare nu. Det besvärliga ungdomsförbundet är ju ur vägen. Partiledningen kan ägna mer tid och energi åt realpolitik istället för det egna partiets uppstädning.
Ett mindre aggressivt och mer förbindligt SD har lättare att så småningom bli en tänkbar bundsförvant för moderater och/eller kristdemokrater. Åtskilliga kompromisser måste till.
Visst går SD att tämja, om viljan och behovet skulle uppstå.
Vad ska Sverige ha Sd till om de bara blir ett nytt parti i 8-klövern? Ska Sd ta över Kd:s käpphäst "pappamånaden" nu när Kd åker ur riksdagen nästa val? Hur kommer rösterna fördela sig om nu Sd "tämjs" och börjar bedriva massinvandringspolitik?

Alltså, jag har vänner, stadgade familjefäder med medelklassjobb det är tönt- och miljöpartist-varning på, som i dag diskuterar invandring på Auschwitz-nivå. De har gått från "jag tycker alla ska få komma till Sverige bara de sköter sig" till att bli helt psykotiska bara man nämner invandring. Det är nästan så att man ser att det rycker i högerarmen på dem. Det är väl som snubben från övre medelklass i snobbförorten det berättas om ett par poster upp. En snabb vandring från mysiga Moderaterna eller Folkpartiet till ett parti lååångt till "höger" om Sd om invandringen fortsätter är inte alls osannolik, utan ganska trolig.

Tänk på att vi snackar bostadsbubbla och villornas och bostadsrätternas "värde" nu. En bolånetorsk som ser värdet på bostaden rasa är inte att leka med. Han kan nog tänka sig att rösta på både det ena och det andra om det skulle behövas, och då är inte Sd det självklara valet längre.
2015-12-02, 18:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Perignon
Ingen med ens ett uns analytisk förmåga är förvånad över framgången för SD. I realiteten ligger troligtvis stödet långt närmare 30 ärn 20%, och naturligtvis är både MSM och sjuklövern extremt medvetna om detta. Tänka sig; mer än var fjärde röstberättigad svensk har genomskådat politikernas och medias bluff!
Indoktrineringens grepp om svensken är långsamt på väg att släppa.

I övrigt är det vansinnigt roligt att läsa inläggen som skrivs av FB's egna anti sd-troll. "Desperation" är ett för vagt uttryck.
Du menar att 150 % av Sds väljare är rasister? Sanningen är att inte alla röstar på Sd för migrationspolitiken, några är missnöjda i största allmänhet.
Men det kvittar för ingen vill samarbeta med er för ni vill bara leka med M och dom skiter i er för ni gör ju ändå precis som Batra vill.
Ni är en lydig hund.
2015-12-02, 18:22
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Somliga SD-entusiasters käcka inlägg erbjuder också mycket kul läsning.

Med ett SD på 25 % - 30 % har de nog rätt att vara entusiastiska. Vi talar om ett parti som hela etablissemanget bara för 10 år sedan förutspådde aldrig ens skulle kunna komma in i riksdagen, snart blev de landets största parti.
2015-12-02, 18:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Med ett SD på 25 % - 30 % har de nog rätt att vara entusiastiska. Vi talar om ett parti som hela etablissemanget bara för 10 år sedan förutspådde aldrig ens skulle kunna komma in i riksdagen, snart blev de landets största parti.
Ni är landets tredje största parti med tre år till val och helt isolerade. Ni borde få någon att samarbeta med istället för att jaga opinionssiffror.
2015-12-02, 18:29
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jensenbiffhus
Ni är landets tredje största parti med tre år till val och helt isolerade. Ni borde få någon att samarbeta med istället för att jaga opinionssiffror.

OU visar hur läget ser ut idag. I riksdagsarbetet idag har SD bara 13 %, men att den siffran ökar med 20 procentenheter till nästa val tycks inte så otroligt. Och om du missat det, detta är en tråd om OU.

Men jag förstår varför du är så bitter och deprimerad över vad folket tycker.
2015-12-02, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carbuncle
Vad ska Sverige ha Sd till om de bara blir ett nytt parti i 8-klövern?

Jag har inte noterat några som helst tecken på att SD "radikaliseras". Partiledningen är naturligtvis helt på det klara med att sådan radikalisering, som en del oförskräckta debattörer kräver, skulle omöjliggöra en politisk samverkan med andra riksdagspartier.
Knappast för skojs skull har SD-ledningen framgångsrikt avradikaliserat och normaliserat partiet under de senaste tio åren.
SD:s viktigaste mål nu är att uppnå makt och inflytande i Sveriges riksdag. Egen SD-majoritet är fortfarande väldigt fjärran. Således går vägen till inflytande via samverkan och kompromisser med andra partier. Dessa partier kalkylerar naturligtvis med möjligheten att på olika sätt utmanövrera och/eller tämja SD, om man nu inte kan krossa den misshagliga uppstickaren. Parlamentarisk politik fungerar på det sättet.
Jag ser med spänning fram emot ett högst fascinerande politiskt rävspel med många eleganta schackdrag från alla parter.
Senast redigerad av menelik 2015-12-02 kl. 18:48.
2015-12-02, 18:54
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jensenbiffhus

Nu ser jag mig iofs inte som sverigedemokrat, men jag tror att både SD och SD:are redan har förstått att de inte kommer att få nån att samarbeta med och att de måste bli så stora att de kan tvinga till sig den positionen. Fortsätter de att växa i ungefär samma takt som det senaste året så kommer de redan 2018 vara så stora att de med bred marginal är det största regeringsalternativet. Det kanske är lite långsökt att tro att de kan få egen majoritet så snabbt, men de kommer att vara större än både den samlade alliansen och de rödgröna var för sig och då blir det väldigt svårt att styra Sverige med annat än att man bildar en samlingsregering där både M och S ingår. Såvida man då inte bjuder in SD eller SD helt enkelt får frågan om att bilda regering.

Du ska ju komma ihåg att isoleringen också är SD:s styrka. DÖ ökade stödet för SD rejält. Det faktum att de hålls borta från migrationsöverenskommelser är också bara bra. Nu när Sverige får allt större problem och övriga partier genom sina omsvängningar i praktiken ger SD rätt, så kan SD bara luta sig tillbaks och säga "Vad var det vi sa!"

Analyserna kring hur stödet för SD kommer att påverkas framöver av omsvängningen är verkligen otroligt kassa. Varför skulle SD missgynnas av att övriga partier nu står med byxorna nere och måste erkänna att de har varit naiva och nu tvingas vidta just de åtgärder som SD förespråkat? Det handlar ju liksom inte bara om migrationspolitiken som sådan och det som har hänt i höst utan också om vilket förtroende folk kan ha kvar för regeringen och för partier som har ljugit väljarna rätt upp i ansiktet om hur bra invandring är och om att vi minsann ska klara av detta. Undra på att förtroendet är rekordlågt för våra politiker och vilka kommer att gynnas av det tror ni?
Senast redigerad av fernebo 2015-12-02 kl. 19:13.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in