Citat:
Ursprungligen postat av
Vaftrudner
Helt korrekt. Så sent som i morse träffade jag en gammal bekant som bor i en svindyr, etniskt svensk förort i en kommun som inte har tagit emot särskilt många flyktingar. I denna svenska förort låg SD långt under riksgenomsnittet i riksdagsvalet 2014. Min bekant berättade att hans fru ringde honom på jobbet häromdagen och berättade att en buss stod utanför huset och att det rann ut utländska män i 20-årsåldern. Mitt i villakvarteret!
Det visade sig att dagiset som stängdes för några månader sedan hade blivit transitboende för ensamkommande flykting"barn". Ingen som helst information hade gått ut till medborgarna; inte ens till de som bor 20 meter från daghemmet. Samma dag som bussen kom lade kommunen (eller om det var Migrationsverket) ned en lapp i brevlådan till de 10-15 mest närliggande bostädernas brevlådor. Min bekant var helt vansinnigt arg. Han menade att hela processen antagligen olaglig (en lokal för dagverksamhet kan knappast passera som dygnet-runt-boende utan att en massa myndighetsbeslut måste föregås (vilket inte hade gjorts)), det djupt omoraliska (om inte olagliga) i att kringboende varken informeras eller får påverka, risken för rejäl prispåverkan på villor (vem betalar 4-5-6-7 miljoner för en villa som ligger 20 meter från ett transitboende för 20-åriga män från mellanöstern?) osv osv osv.
Och det här är ju bara början. Till våren, när campingplatser, vandrarhem och kursanläggningar skall tömmas för att migranterna skall kommunplaceras så kommer det att gå trögt. En del får trängas in i lägenheter och baracker som kommunerna för upp där det finns plats (när de har ruckat på planlagen), men en stor del kommer antagligen inte att kunna lämna sina transitboenden (eller så fylls de på med nya migranter som invandrar). Svensken kommer inte att kunna semestra i Sverige 2016. Konferensanläggningarna inte kunna ta emot gäster.
Skall även tillägga att jag såg hur ledsen min bekant var. Och precis innan vi skulle vilja skiljas åt sade han, och det lät och såg verkligen sorgligt ut: "Vet du vad. Jag känner ingen framtidstro längre. Den är borta." Jag såg i honom, Sveriges själ försvinna. 7K-politikerna håller på att ta ifrån svenskarna livslusten. En hopplöshet breder ut sig. Och vi kan bara hoppas att den tar sig i uttryck som hat mot etablissemanget.
Så ja, du har rätt, jag tror inte heller på ett krympande SD. Sverige håller på att gå in i en ny fas. Jag tror att den blir överjävlig på många sätt, men tror samtidigt att i slutänden så kommer många 7K-partier att ha reducerats till oigenkännlighet.
Denna verklighetsbeskrivning tog ordentligt.
"Jag såg i honom, Sveriges själ försvinna."
Detta är ju precis vad som händer just nu, varken mer eller mindre. Detta är den djupaste förklaringen och självklara grunden till varför SD håller på att växa till ett okontrollerat, med PK-ögon sett, MONSTER.
Konsensuspöbeln har bara sig själva att skylla, de har gjort något alldeles överdrivet negativt mot sitt eget land och befolkning, den fulla vidden av det hela kommer vi inte förstå förns vi fått mer perspektiv, mer tid har fått gå och dokumentärer görs. Där är vi inte ännu, det är fortfarande på tok för känsligt för t ex SVT eller TV4 att gå på djupet med en sådan berättelse nu. Men om fem, tio år kommer vi nog kunna skåda historien om Sveriges monumentala migrations- och utanförfjasko.
"Landet som inte kunde säga nej." SVT 20:00 4 december 2024
Egen verklighetsrapportering:
Nu har även vi fått meddelande från skolan att en förberedelseklass för asylbarn startat i vårt barns skola, jag är glad här att jag inte har en dotter. Skolan ligger i en rik kranskommun norr om Stockholm. Tvångsintegrationen slår nu blint.