2015-12-01, 22:31
  #43825
Medlem
Floragatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Kan någon skriva ut siffrorna för samtliga partier i senaste SCB? Är ju blind och läsprogrammet klarar inteb bilder.

Avpixlat brukar ju annars skriva ut siffrorna men inte idag tyvärr.

Förövrigt ringde Demoskop till mig idag och svarade naturligtvis glatt "Sverigedemokraterna!"
S 27,6 (-3,4)
V 5,5 (+0,5)
MP 5,9 (-1,0)

SD 19,9 (+7,0)

C 6,5 (+0,4)
L 5,5 (+0,1)
KD 3,5 (-1,1)
M 23,5 (+0,2)

Övriga 2,1 (-2,0)
2015-12-01, 22:51
  #43826
Medlem
Att tänka på är att denna SCB undersökning är gjord under hela perioden sedan maj. Sannolikt har inte den av de flesta förmodade nedgången för SD som skett efter regeringens och alliansens kraftfulla sakpolitik fått korrekt genomslag i undersökningen.
2015-12-01, 22:54
  #43827
Medlem
Sixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det var ingen dålig reklam SD fick ikväll. Samtliga media toppade stort med nyheten att SD hade växt så kraftigt och framgång föder som bekant framgång.

Visst hade media de sedvanliga "obligatoriska experterna" som sa att SD växer på grund av folks missnöje men sådant gör numera folk främst arga. Och PM Nilsson som stod och sa att en av orsakerna till att man inte kan samarbeta med SD är att vi redan har så många invandrare i landet som man inte får stöta sig med, typ

Och sen intervju med sjukt snygga och vältaliga Linnéa Cortés i TV4 som representant för unga stortads-SD. Extremt bra reklam, bara där fick de nog 50.000 nya röster.

Ja, det såg bra ut. Cortés var en riktig pingla. Kul att se att sådana personer engagerar sig i SD; det är väl knappast det första man tänker sig att snygga tjejer gör direkt. Hoppas hon är lika begåvad som hon är snygg.

http://www.tv4.se/nyheterna/artiklar/sd-har-h%C3%B6gsta-st%C3%B6det-n%C3%A5gonsin-565de9d7fca38ff945000041
2015-12-01, 22:56
  #43828
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
Att tänka på är att denna SCB undersökning är gjord under hela perioden sedan maj. Sannolikt har inte den av de flesta förmodade nedgången för SD som skett efter regeringens och alliansens kraftfulla sakpolitik fått korrekt genomslag i undersökningen.

Nej, det stämmer inte.

Data samlades in under perioden 2 till 25 november, enligt SCB:s websida.
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Demokrati/Partisympatier/Partisympatiundersokningen-PSU/12436/12443/Behallare-for-Press/396464/
2015-12-01, 22:58
  #43829
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
M går framåt, C är över 4 % och SD tappar jag tror vi ser ett trendbrott. SD har sannolikt nått sin pik nu.

2013-10-04, 09:04, kommer du ihåg detta GILAB?

SD pikade redan 2013..
2015-12-01, 23:02
  #43830
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
Att tänka på är att denna SCB undersökning är gjord under hela perioden sedan maj. Sannolikt har inte den av de flesta förmodade nedgången för SD som skett efter regeringens och alliansens kraftfulla sakpolitik fått korrekt genomslag i undersökningen.

Sannolikt har du inte läst BESKRIVNING AV STATISTIKEN.

Fältarbetets start: 2 november
Fältarbetets slut: 25 november

Edit: Pucktvåa
__________________
Senast redigerad av FranzLisztBlevEj75 2015-12-01 kl. 23:10.
2015-12-01, 23:03
  #43831
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av att
Nej, det stämmer inte.

Data samlades in under perioden 2 till 25 november, enligt SCB:s websida.
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Demokrati/Partisympatier/Partisympatiundersokningen-PSU/12436/12443/Behallare-for-Press/396464/

Citat frän hemsidan

"PSU i november 2015 genomfördes med ett riksomfattande slumpmässigt sannolikhetsurval omfattande 9 021 i riksdagsval röstberättigade personer utan övre åldersgräns. [b]Från och med [/B]undersökningen i maj 2015 samlas svar från dessa utvalda personer in genom såväl telefonintervjuer som webbenkäter. Introduktionen av sådan blandad insamling har genomförts"
2015-12-01, 23:05
  #43832
Medlem
Pirre77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
Att tänka på är att denna SCB undersökning är gjord under hela perioden sedan maj. Sannolikt har inte den av de flesta förmodade nedgången för SD som skett efter regeringens och alliansens kraftfulla sakpolitik fått korrekt genomslag i undersökningen.

Min fetning. Nej, stämmer inte. Följande står att läsa på SCB's sida:
"Data samlades in under perioden 2 till 25 november."
2015-12-01, 23:06
  #43833
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
Citat frän hemsidan

"PSU i november 2015 genomfördes med ett riksomfattande slumpmässigt sannolikhetsurval omfattande 9 021 i riksdagsval röstberättigade personer utan övre åldersgräns. [b]Från och med [/B]undersökningen i maj 2015 samlas svar från dessa utvalda personer in genom såväl telefonintervjuer som webbenkäter. Introduktionen av sådan blandad insamling har genomförts"

Läs allt som står på hemsidna så kommer nog du också fatta vad som avses med Maj.. Tips: Det var då man gjorde undersökningen innan denna

Edit: Kommer du ihåg 2013-10-04, 09:04, När du sa att SD hade pikat? Någon kommentar nu?
__________________
Senast redigerad av Atomist 2015-12-01 kl. 23:12.
2015-12-01, 23:08
  #43834
Medlem
MeanMEs avatar
Mycket möjligt SD kan bli det största partiet i riksdagen 2018 då...
Skall bli kul att skåda.
2015-12-01, 23:09
  #43835
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
Att tänka på är att denna SCB undersökning är gjord under hela perioden sedan maj. Sannolikt har inte den av de flesta förmodade nedgången för SD som skett efter regeringens och alliansens kraftfulla sakpolitik fått korrekt genomslag i undersökningen.

"Förmodade nedgången för SD"??? Du är allt bra rolig GIILAB... du vägrar se trender och vartåt vindarna blåser - ungefär som Bagdad Bob. Hur känns det att förneka verkligheten gång på gång på gång... och sedan ha fel lika ofta?

SCB undersökningen är inte gjord under hela perioden sedan maj som du felaktigt skriver. Så här står det på SCB:s hemsida:

"Det totala antalet svarande är 4 972. Det förekommer också att personer inte velat besvara vissa frågor. Data samlades in under perioden 2 till 25 november."

Större delen av "regeringens och alliansens kraftfulla sakpolitik" är alltså med i denna undersökning.
2015-12-01, 23:10
  #43836
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Nej, det stämmer inte.

Data samlades in under perioden 2 till 25 november, enligt SCB:s websida.
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Demokrati/Partisympatier/Partisympatiundersokningen-PSU/12436/12443/Behallare-for-Press/396464/

Jo, jag noterade att Lena Melin ljög om detta i Aftonbladet TV i morse. Här har vi Aftonbladets politiska expert som aningen:

- Inte har orkat kolla upp när undersökningen är gjord, men påstår att hon vet det trots att hon bara gissar/hittar på.
- medvetet ljuger om när undersökningen är gjord.

Jag vet inte vad som är värst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in